Zákeřný sestřel

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Martas2411
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 3/10/2008, 15:22
Bydliště: Bohumín
Kontaktovat uživatele:

Zákeřný sestřel

Příspěvek od Martas2411 »

ZÁKEŘNÝ SESTŘEL

Obrázek

Dne 25.října 1938 se v československém vzdušném prostoru udála jedna tragická událost.Jednalo se o sestřelení československého letounu typu Letov Š 328 maďarským stíhačem.

Toho dne, československé letadlo typu Letov Š 328 od 10.pozorovací letky leteckého pluku č.3 „Generála –letce M.R .Štefánika“ s posádkou- pilot desátník Ján Kello ,pozorovatel –svobodník aspirant Jaromír Šotola, odstartovalo z jednoho polního letiště na Slovensku.(Bohužel jsem nezjistil z kterého.Jeden zdroj uvádí letiště Pieštany ,jiný zase polní letiště Komjatice ).
Úkolem posádky bylo provést pozorovací let na trase Zlaté Moravce-Žielezovce-Stará Ďala-Velký Meder-Nové Zámky.V tento osudný den se ovšem na jížním Slovensku v okolí Komárna,pohybovala i trojice madarských letadel a to maďarský Junkers Ju 52,který byl doprovázen dvěma stíhačkami italské výroby a to Fiat CR 32.Junkers Ju 52 vám určitě nemusím představovat,Fiaty byly celkem dobré stroje,které si svou slávu vydobyly ve Španělské občanské válce.

Asi v 16.10 se to stalo. Nad obcí Hodžovo(dnes Lipové) však maďarští stíhači objevili československý Š 328,který právě fotografoval obec Zemianská Olča.Byl to Š 328 výrobního čísla 237.Tento letoun pilotoval desátník Ján Kello,který měl 21 let a na místě pozorovatele byl dvacetiletý Jaromír Šotola.Když se tito piloti otáčeli nad Velkým Mederem,tak Maďaři tento nic netušící šmolík bez varování napadli.Pilot z jednoho Fiatu a velitel oné dvojice stíhačů Lászlo Pongrácz na Š 328 vystřelil 3 dávky.Po první dávce byla na Š 328 prostřelena levá strana nosných ploch a spádová palivová nádrž a pravděpodobně byl už touto první salvou Jaromír Šotola zabit.Ján Kello tento útok nečekal a zoufale se rozhlíží odkud a kdo na něj útočí a ani si nestačí uvědomit, že jeho pozorovatel je už mrtev.Odporný útok pokračuje dál druhá a třetí dávka zasahuje Š 328 naplno a stroj se stává neovladatelným a ještě ke všemu hoří.Třetí dávku pálí Pongrácz ve výšce asi 200 metrů. Ján Kello se snaží z hořícím Letovem nouzově přistát a má štěstí.Při dopadu na zem byl pilot vymrštěn ze sedačky a vyvázl pouze jenom s lehkými zraněními.Mrtvý pozorovatel zůstal v hořících troskách.
(tak takle to prezentuje časopis Válka Revue)

Podařilo se mi ovšem vyštourat časopis HPM a tam je to trošku jinak.Výpověd desátníka Kella která je ve VHA .
Sám Ján Kello k tomu později a to 27.října 1938 vypovídá –

Při fotografování Zemianské Olče v prostoru nad obcí Lak,ve výši asi 700 metrů,byl jsem překvapen střelbou a letoun byl zasažen do spádové nádrže.Ihned jsem provedl zatáčku doleva a snažil jsem se dostat k zemi při čemž jsem dostal druhou dávku ran,která mě roztloukla a poškodila levé křidélko a plochu.Těsně po druhé palbě začal letoun hořet a hleděl jsem přistát.Mezitím dostal jsem ještě třetí dávku ran a to ve výšce asi 150 metrů.Letoun se nenechal již křidélky ovládat a byl jsem nucen přistát.Přistání bylo provedeno částečným dopadem na zem,takže se při tom letoun převrátil na záda a zůstal obrácen v poloze asi 35 stupńů k zemi.Měl jsem jen tolik času,že jsem při tom z letounu jakž-takž vylezl.Když jsem se vzdálil asi 3 kroky od letounu,byl již tento v úplném plameni.

Tato verze je údajně dosvědčena i okolními rolníky,kteří pracovali na okolních polích a tento masakr viděli.Ján Kello byl silně popálen,hlavně ruce.

At už to bylo jakkoliv,to už se asi dnes těžko dozvíme.Letoun dopadl do katastru obce Bodza a kompletně shořel.Pilot s popáleninami se zachránil ,bohužel pozorovatel bud zemřel ve vzduchu nebo těžce zraněný uhořel v letadle.


Obrázek

Obrázek

Tak a ted k aktérům.Onen třímotorový Junkers byl oficiálně pronajat soukromou společností na snímkování povodí Dunaje. Ve skutečnosti to ale byla velká lež,jelikož letadlo bylo plné štvavých protičeskoslovenských letáků,které měli shodit nebo je shazovali právě za Dunajem už na území tehdejšího Československa,kde žila maďarská menšina.Junkers samozřejmě dostal stíhací doprovod,kdyby náhodou…..
Po tomto incidentu byla vytvořena vyšetřovací komise. Podle maďarské strany byl letoun Junkers Ju 52/3m pronajat soukromé geodetické firmě,která fotografovala povodí Dunaje a kvůli československo-maďarským střetům v pohraničí poskytlo maďarské letectvo pronajatému Junkersu stíhací doprovod v podobě dvou stíhaček Fiat CR.32. Maďarská strana také tvrdila, že se jejich letouny dostaly nad území Československa omylem,načež stíhači dospěli k závěru,že se československý letoun chystá zaútočit na jim doprovázený Junkers.
V tomto případě jaksi Madaři pozapomněli,že se tento konflikt stal na naší straně,jelikož stoprocentně museli Dunaj přeletět,protože když mě tak napadá ,tak fotografovat se dá jedině,když je dobré počasí.Takže vědomě museli přeletět Dunaj,který se určitě nedal přehlédnout a hurá na sever.Když zahlédli československé letadlo,tak madarského stíhače poručíka Lászlo Pongrácze asi začali svědět prsty na spoušti a dopadlo to špatně.
Maďarům se tento incident vůbec nehodil do krámu,jelikož za týden měla proběhnout tzv.Vídeňská arbitráž,což bylo další rozparcelování republiky.Tentokrát se jednalo o jižní Slovensko a Podkarpatskou Rus.Takže zrovna tímto incidentem nadšeni nebyli.

zde jenom taková malá mapka

Obrázek


O to víc byla zajímavá reakce z československé strany.Velitel letectva divizní generál Jaroslav Fajfr na tento incident reagoval vydáním rozkazu podle něhož začátkem 00.00 hod. k datu 27.10.1938 bylo československému letectvu povoleno střílet na jakýkoliv letoun s maďarským označením(vojenským ,dopravním i sportovním),který naruší československý vzdušný prostor s tím,že u maďarských civilních letadel se to vztahovalo na stroje,ze kterých budou shazovány letáky,nebo by z nich bylo stříleno popřípadě shazovány pumy.
Dříve než však tento rozkaz pronikl k leteckým jednotkám,tak ho tehdejší předseda vlády a do té doby uznávaný voják Jan Syrový zrušil.
Proti tomuto se zas postavil nově jmenovaný a energický velitel 3.armády ,který měl na starosti Slovensko a Podkarpatskou Rus, a to armádní generál Lev Prchala,který proti tomuto protestoval a dokonce onoho 27.října 1938 v 10.45 hod žádal o odvolání tohoto nařízení,jelikož řekl- v praxi to ubíjí ducha československého letectva na Slovensku a pozdvihuje morálku a výbojnost Maďarů.Samozřejmě že nepochodil a rozkaz byl odvolán.

Co se týká útočníka ,tak tím byl onen zmiňovaný poručík Lászlo Pongrácz od jednotky 1/2. vadászszázad (stíhací peruť) maďarského královského letectva.Co se jeho osoby týče,tak o něm na netu moc není.Československý letoun byl jeho jediný sestřel v kariéře.Během války dělal testovacího pilota a po válce odešel do jižní Ameriky,kde 30.dubna 1986 v Buenos Aires zemřel.Pongrácz letěl údajně na Fiatu CR 32 bis-což byl vylepšený fiat ve výzbroji ,měl dva velkorážní 12.7mm a dva malorážní 7.7 mm kulomety.Některé zdroje to však zpochybňují a uvádí pouze klasický Fiat CR 32 se dvěma kulomety.

Fiat CR 32 maďarského královského letectva

Obrázek

O Jánu Kellovi jsem toho taky moc nenašel,akorát že se narodil v roce 1917 a při onom osudném sestřelu utrpěl popáleniny obličeje a levé ruky,což si vyžádalo čtyřtýdenní léčení,takže to asi nebylo lehké zranění.
O Jaromíru Šotolovi je toho víc.Narodil se 2.března 1918 v obci Řestoky u Chrástu,okres Chrudim, v domě č.p.11 v rodině zedníka.
Národnost měl českou a byl českobratrského evangelického vyznání.Vychodil obecnou školu,měštanku a později vystudoval obchodní akademii v Chrudimi.
Dne 7.července 1937 se podrobil dobrovolnému odvodu a v říjnu tohoto roku nastoupil jako vojín-aspirant do školy důstojníků letectva v záloze při Vojenském leteckém učilišti v Prostějově,kterou absolvoval 21.května 1938 jako pozorovatel ve zkráceném výcviku.Po předčasném ukončení výcviku byl dne 31.května 1938 převelen na Slovensko k oné 10 .letce leteckého pluku č.3.
Hned následující den byl povýšen na svobodníka –aspiranta a jmenován „pozorovatelem-letcem“.
Svými nadřízenými byl charakterizován jako ,tichý,samotářský,dobrosrdečný,trochu ukvapený ale i někdy rázný….

Co se týče nějakého ocenění ,tak v tom nemám taky jasno.Údajně ho měl Prezident Edvard Beneš v roce 1946 vyznamenat in memoriam Československým válečným křížem.Jiný zdroj zase uvadí ,že tak jako většina bojujících československých vojáků v letech 1938-39 nedostal zhola nic.Prostě se zapomnělo .



Dále spíš jako perličku bych chtěl dodat ,že Jaromír Šotola je vlastně prvním československým letcem ,možná i světovým,který padl ve Druhé světové válce.Jelikož jestli mě pamět neklame ,tak československá vláda v Londýně vyhlásila někdy v roce 1941 válku Německu,Maďarsku a jejich satelitům se zpětnou platností k 17.září 1938.Někdo to tak bere ,někdo ne .Ale stalo se to.

Obrázek

V tomto článku jsou určité rozpory ,jelikož jsem narazil na dvě verze z časopisů ,které se liší.

Obrázek


Zdroje -časopisy Válka Revue specíál-Boj o Československo
časopis HPM č.6 ročník 2009 a č.11 ročník 2006
http://www.gonzoaviation.com/clanok/jar ... d-hodzovom

http://cs.wikipedia.org/wiki/Sest%C5%99 ... A0-328.237

http://surfcity.kund.dalnet.se/hungary_pongracz.htm

Tento článek je i zde
http://www.vojna.net/portal/viewtopic.php?p=22711#22711
Naposledy upravil(a) Martas2411 dne 25/9/2017, 19:27, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Zákeřný sestřel

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Martas2411 píše: Toho dne, československé letadlo typu Letov Š 328 od 10.pozorovací letky leteckého pluku č.3 „Generála –letce M.R .Štefánika“ s posádkou- pilot desátník Ján Kello ,pozorovatel –svobodník aspirant Jaromír Šotola, odstartovalo z jednoho polního letiště na Slovensku.(Bohužel jsem nezjistil z kterého.Jeden zdroj uvádí letiště Pieštany ,jiný zase polní letiště Komjatice ).
25. září 1938 byla zařazena 10 pozorovací letka do Mobilizačního tělesa 603. Dostala krycí jméno "Gordian" a přesunula se na mobilizační letiště Komjatice. Jako záměnná letiště jí byly určena letiště Tvrdošovce, Topolníky a Pezinok. Na 99,9% tedy letoun startoval z Komjatic.
Martas2411 píše:
O to víc byla zajímavá reakce z československé strany.Velitel letectva divizní generál Jaroslav Fajfr na tento incident reagoval vydáním rozkazu podle něhož začátkem 00.00 hod. k datu 27.10.1938 bylo československému letectvu povoleno střílet na jakýkoliv letoun s maďarským označením(vojenským ,dopravním i sportovním),který naruší československý vzdušný prostor s tím,že u maďarských civilních letadel se to vztahovalo na stroje,ze kterých budou shazovány letáky,nebo by z nich bylo stříleno popřípadě shazovány pumy.
Dříve než však tento rozkaz pronikl k leteckým jednotkám,tak ho tehdejší předseda vlády a do té doby uznávaný voják Jan Syrový zrušil.
Proti tomuto se zas postavil nově jmenovaný a energický velitel 3.armády ,který měl na starosti Slovensko a Podkarpatskou Rus, a to armádní generál Lev Prchala,který proti tomuto protestoval a dokonce onoho 27.října 1938 v 10.45 hod žádal o odvolání tohoto nařízení,jelikož řekl- v praxi to ubíjí ducha československého letectva na Slovensku a pozdvihuje morálku a výbojnost Maďarů.Samozřejmě že nepochodil a rozkaz byl odvolán.
Dle Zprávy divizního generála Ing. Aloise Vicherka o událostech od československé mobilizace do 4. března 1941 (http://www.ustrcr.cz/data/pdf/publikace ... 70-143.pdf) vydal rozkaz, po konzultaci s Hlavním štábem, brigádní generál Alois Vicherek. A doplnil bych, že zrušení rozkazu vydal brigádní generál Miroslav Miklík. (na pokyn Jana Syrového)
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Zákeřný sestřel

Příspěvek od Hans S. »

V prvé řadě díky za moc pěkný článek článek.
Martas2411 píše: V tomto případě jaksi Madaři pozapomněli,že se tento konflikt stal na naší straně,jelikož stoprocentně museli Dunaj přeletět,protože když mě tak napadá ,tak fotografovat se dá jedině,když je dobré počasí.Takže vědomě museli přeletět Dunaj,který se určitě nedal přehlédnout a hurá na sever.Když zahlédli československé letadlo,tak madarského stíhače poručíka Lászlo Pongrácze asi začali svědět prsty na spoušti a dopadlo to špatně.
Tohle bych nebral zase až tak jednoznačně. Člověk si snadno řekne, že Dunaj nelze přehlédnout, ale ona je i významná ztráta orientace v letectví něco naprosto běžného. Dezorientovaný letec dokázal přistát v Anglii místo Francie atp. Riziko ztráty orientace roste zvláště v situaci, kdy jsou účastníci pod nějakým stresem - strach z napadení vlastního či doprovázeného letounu, nedostatek paliva, změny počasí...atd. Ono svrbění prstů je hodně spekulativní záležitost...
Martas2411
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 3/10/2008, 15:22
Bydliště: Bohumín
Kontaktovat uživatele:

Re: Zákeřný sestřel

Příspěvek od Martas2411 »

Tak to s tebou musím určitě souhlasit.Jelikož se trochu v letectví vyznám,tak mě zrovna napadly 2 případy ztráty orientace v boji.Oba souvisí s čs.letci.Ten první případ se stal nad Britskými ostrovy,kdy vlastně ve vzdušném boji s čs.stíhači ztratil orientaci německý stíhač,myslím že se jmenoval Armin Faber,nebo tak nějak.Sice myslím sestřelil jednoho československého pilota,ale byl vzdušným bojem tak dezorientovaný,že přistál na jednom britském letišti.Německý pilot byl ihned zajištěn a Britům padl do rukou první a nepoškozený Focke Wulf 190.Uvádí se že ztratil orientaci,ale klidně mu mohl dojít i benzín,ale preferuje se ta první verze.Druhý případ byl myslím u 311.bombardovací perutě ,kdy osádka Františka Cigoše po ztrátě orientace přistála v Holandsku nebo Belgii,to už si přesně nepamatuji.V tomto případě prý selhal navigátor bojovým vypětím a letadlo přistálo na okupovaném území místo v Anglii.

O tom svrbění prstů jsem si to trochu přikrášlil podle sebe.O tomto případu jsem toho studoval hodně a vycházím z toho ,že československé letectvo v té době bylo ze strany maďarů napadáno a Madarští letci se odvážili na území Slovenska a Podkarpatska.Dokonce se dvojice Madarských stíhačů odvážila napadnout užhorodské letiště,které si naštěstí spletli a zaútočili na jiný cíl.Časem chystám článek o československém letectvu na východním Slovensku a Podkarpatské Rusi a dám ho i sem.

Já jsem čerpal z knihy a dvou časopisů,ve kterých autoři nepochybují ,že šlo o cílený přelet.Tak že jsem to tak napsal.Ale mohlo to být třeba opravdu jinak a madarští piloti se mohli cítit v ohrožení,přec to byla jen bojová situace a každý v takové situaci reaguje jinak.

Asi jsem to měl formulovat trošku mírněji.Příště si dám pozor.Pravda je ,že jsem tam v té době nebyl a tím pádem nemohu vědět co se dotyčným pilotům mohlo honit v hlavě.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“