Tiger I - výroba, cena

Německé tanky, obrněná vozidla, tankové divize, těžká výzbroj.

Moderátor: Zemakt

Odpovědět
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Tiger I - výroba, cena

Příspěvek od Lord »

Tank Tiger byl vyvinut jako bojový tank a protitanková zbraň, mohl plnit své funkce při ofenzívě tak i defenzívě. Lepších výsledků ovšem dosahoval při defenzivní činnosti, to bylo způsobeno jeho výborným 88mm kanónem, optikou a pancéřováním. Pro velké ofenzívy vyžadoval tank silnou logistickou podporu, měl omezený dojezd, nutnost zásobovat palivem, municí, servis. Při ofenzívě se musel Tiger pohybovat, pokud zastavil, stával se snadným terčem. Dále nebylo vhodné používat tank Tiger jako samostatnou zbraň, ale bylo ho vhodné chránit pěchotou. Těžký tank Tiger byl efektivní zbraní pokud byl vhodně maskován v terénu. Dokázal ničit nepřátelské tanky z velké vzdálenosti. Spojenci museli vyvinout speciální taktiky k eliminaci Tigerů. Na západní frontě bylo poničeno více Tigerů při leteckých útocích než při souboji tanků. Na východní frontě zas trpěly tanky mechanickými problémy a byly zničeny vlastními osádkami. Některé Tigery nebylo možné odtáhnout k opravě kvůli jejich velké hmotnosti, k tomu bylo třeba nasazení speciálních vozidel.

Ovšem navzdory své velké hmotnosti byl Tiger v terénu solidně pohyblivý.

Tiger I – rychlost na silnici 38 km/h, v terénu 20 km/h, dojezd 140 km po silnici, 100 km v terénu, hmotnost 57 tun,
cena 250 000 říšských marek.

Panther – rychlost po silnici 46 km/h, v terénu 25 km/h, dojezd 200 km po silnici, 100 km v terénu, hmotnost 45 tun,
cena 117 000 říšských marek.

Panzer IV – rychlost na silnici 40 km/h, v terénu 20 km/h, dojezd 200 km po silnici, hmotnost až 25 tun,
cena 103 500 říšských marek.

Panzer III (Ausf E až N) – rychlost na silnici 40 km/h, v terénu 18 km/h, dojezd 150 km po silnici, hmotnost cca 20 tun,
cena 96 200 říšských marek.

Pouze tank Panther byl v terénu pohyblivější než Tiger I, ovšem Tiger měl lepší pancéřovou ochranu než kterýkoliv model Pantheru. Ovšem jeho větší hmotnost znamenala také velkou zátěž na jeho převodový systém. Výkon motoru Maybach se přenášel prostřednictvím kardanu na vepředu uloženou poloautomatickou převodovku s hydraulickou asistencí řazení a dále na hnací kolo a pásy. Převodovka měla 8 převodových stupňů vpřed a 4 vzad. Pro otáčení tanku bylo možné použít dvou možností, buď se tank mohl otočit na místě tím, že se zablokovalo pravé nebo levé hnací kolo, nebo tank udělal otáčku tak, že se jedno hnací kolo otáčelo rychleji a druhé pomaleji. Složitý převodový systém, který byl navíc extrémně namáhaný hmotností tanku se stával zdrojem poruch. Na druhou stranu však umožnil tanku solidní možnost manévrování a ve spojení s podvozkem, velkými koly odpružením torzními tyčemi umožňoval i relativně solidní rychlost v terénu.

Odkazy:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=15053#15053
http://www.palba.cz/album_cat.php?cat_id=71
http://www.alanhamby.com/transmission.html
http://www.fprado.com/armorsite/tiger1.htm

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Pro zajímavost cena osobních automobilů x stíhač tanků Stug III

Volkswagen Käfer (VW Beetle) - 990 říšských marek
Opel Kadett - 2 100 říšských marek

Stug III Ausf G - 82 500 říšských marek


Tank Tiger dokázal zničit mnoho nepřátelských tanků na velkou a střední vzdálenost, zatímco sám mohl být jen těžko ohrožen.

Němcům se dařilo v roce 1944 udržovat na bojištích průměrně 140 Tigerů měsíčně. A přibližně stejný počet Pantherů. V roce 1944 se vyrábělo průměrně 60 Tigerů měsíčně a stejný počet Němci ztráceli. Ztráty Pantherů byly větší, přitom se jich vyrábělo průměrně 300 měsíčně, jejich výroba však probíhala rychleji a byla levnější. Statisticky vzato vydal jeden Tiger za pět Pantherů. Ovšem nesmíme zapomínat na to, že úkolem Pantherů bylo mimo jiné chránit Tigery před nepřátelskými tanky.
Tiger I měl průměrně na bojišti 5x delší životnost než Panther.

http://fprado.com/armorsite/tiger1.htm
http://www.answers.com/topic/german-arm ... rld-war-ii
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

fatale píše:ta cena imho takhle laicky nic nerekne, spis to zkus porovnat, kolik se za jednoho tigera vyrobilo t-34, ja slysel o 8
Když jsou soupeři vyrovnaní je horší útočit na zamaskovaného nepřítele v obraně, proto by měla tuto nevýhodu vyrovnávat útočící vojska svoji přesilou, jako optimální se udává alespoň trojnásobná převaha, aby se útok mohl dále rozvíjet.

Produkce:

T-34/76 – 35 120 ks

T-34/85 – 19 430 ks

Panther Ausf G – 6 283 ks


Následující souhrn ukazuje celkové ztráty německé obrněné techniky na východní frontě oproti zničené ruské obrněné technice za jednotlivé roky.

Rok – Němci – Rusové – Zničil/Ztratil

1941 – 2 758 – 20 500 – 7,43
1942 – 2 648 – 15 000 – 5,66
1943 – 6 362 – 22 400 – 3,52
1944 – 6 434 – 16 900 – 2,63
1945 – 7 382 – 8 700 – 1,18

Celkem – 25 584 – 83 500 – 3,26

Jak vidno v tomto případě je poměr zničil/ztratil 3,26 za všechnu obrněnou techniku, kam lze počítat střední tanky, tanky Panther, T-34, IS, stíhače tanků. Oproti tomu poměr pro prapory těžkých tanků činí 5,74. Přičemž musíme počítat i s tím, že těžké tanky byly zpravidla nasazovány na nejtěžší úseky fronty, kde bylo důležité udržet pozice a zastavit nepřítele.

Od července 1942, kdy byla zahájena sériová výroba, do srpna 1944 bylo vyrobeno celkem 1355 tanků Tiger. Relativně nízký počet vzniklých strojů byl způsoben, kromě rostoucí zdrojové tísně německého průmyslu, zejména výrobní nákladností a náročností tohoto vozidla. Počet normohodin potřebných k výrobě tanku Tiger údajně činil 300 000 což stačilo na výrobu dvou tanků Panther nebo dokonce tří stíhaček Messerschmitt Bf 109.

Vývoj stále účinnějších protitankových zbraní nepřítele nakonec donutil Němce k vývoji nového, ještě mohutnějšího a mocněji vyzbrojeného tanku Tiger II neboli Königstiger, který během roku 1944 nahrazoval Tiger I ve výrobě nahradil.

Zdroj statistiky: http://www.alanhamby.com/losses.html
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
adnar
svobodník
svobodník
Příspěvky: 23
Registrován: 31/7/2010, 20:49

Příspěvek od adnar »

Zaujimalo by ma odkial si čerpal straty bojovej techniky su veľmi nepresné.
Milda
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 434
Registrován: 8/5/2007, 20:03
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Milda »

Máš něco nového k těm číslům,adnare? Docela mě to zajíma. Dík.
Obrázek
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

adnar píše:Zaujimalo by ma odkial si čerpal straty bojovej techniky su veľmi nepresné.
Pokud máš nějaké nové čísla tak je prosím prezentuj se zdroji, jinak je to jen výkřik do tmy.
Uživatelský avatar
asija
poručík
poručík
Příspěvky: 782
Registrován: 16/9/2009, 12:00

Příspěvek od asija »

Tohle je skvele, takove statistiky sem chtel vzdycky slyset, i kdyby mely byt ne zcela presne/spolehlive.

Nebylo by jeste mozne nejak alepson odhadnout srovnani cen / vyrobnich nakladu / normohodin i mezi ruskymi / americkymi tanky ve srovnani s nemeckymi?
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Tiger I - výroba, cena

Příspěvek od Rase »

výroba polotovaru věže tanku Tiger I

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Německá obrněná technika“