polopásové podvozky
Napsal: 29/1/2014, 20:47
Dobrý den,
mám dotaz technického charakteru na zdejší znalce pozemní obrněné techniky. Netýká se sice pouze německých konstrukcí, ale nevím, do jaké lepší sekce fóra ho zařadit...
V období kolem druhé světové války využívala celá řada armád pro obrněnce lehkých váhových kategorií koncepci polopásového podvozku. Zpočátku jsem se domníval, že důvodem k vzniku tohoto "hybridu" byla snaha zjednudušit konstrukci pásového podvozku tím, že přední kola na nápravě automobilového typu se budou starat o řízení vozidla a pásy o jeho pohon s tím, že se na obou stranách otáčejí neustále stejnou rychlostí, čímž odpadá nutnost komplikovaného mechanizmu řízení nutného u čistě pásových konstrukcí.
Jenomže pak jsem viděl bokorys SdKfz 251, kde pásy nesou odhadem 75% hmotnosti stroje a nemůžu se zabvit dojmu, že pokud by to fungovalo jak jsem popsal nahoře, tak by takové vozidlo jelo prakticky stále rovně bez ohledu na úhel natočení předních kol. Takže teď si myslím, že polopásy nějakým mechanizmem řízení rychlosti pásů stejně musí být vybaveny, jenže pak už mi zase uniká, proč to ještě komplikovat přidáním přední nápravy, navíc s nutností synchronizace úhlu natočení / rozdílu v rychlosti pásů. Navíc si myslím, že by to odebralo jednu z výhod pásového podvozku, a to minimálního poloměru zatáčení, neboť případné smýkání předních kol do strany by třeba v rozbláceném terénu čepům dobře jistě nedělalo...
Na druhou stranu je mi jasné, že konstruktéři těchto vozidel nebyli hloupí a koncepce polopásů nějako výhodu mít musí, jinak by se nedočkala takového rozšíření. Byl bych rád, kdyby mi to někdo objasnil, jakým způsobem byly polopásy řízeny a jaké jsou jejich výhody v porovnání s pásovými podvozky.
Děkuji!
mám dotaz technického charakteru na zdejší znalce pozemní obrněné techniky. Netýká se sice pouze německých konstrukcí, ale nevím, do jaké lepší sekce fóra ho zařadit...
V období kolem druhé světové války využívala celá řada armád pro obrněnce lehkých váhových kategorií koncepci polopásového podvozku. Zpočátku jsem se domníval, že důvodem k vzniku tohoto "hybridu" byla snaha zjednudušit konstrukci pásového podvozku tím, že přední kola na nápravě automobilového typu se budou starat o řízení vozidla a pásy o jeho pohon s tím, že se na obou stranách otáčejí neustále stejnou rychlostí, čímž odpadá nutnost komplikovaného mechanizmu řízení nutného u čistě pásových konstrukcí.
Jenomže pak jsem viděl bokorys SdKfz 251, kde pásy nesou odhadem 75% hmotnosti stroje a nemůžu se zabvit dojmu, že pokud by to fungovalo jak jsem popsal nahoře, tak by takové vozidlo jelo prakticky stále rovně bez ohledu na úhel natočení předních kol. Takže teď si myslím, že polopásy nějakým mechanizmem řízení rychlosti pásů stejně musí být vybaveny, jenže pak už mi zase uniká, proč to ještě komplikovat přidáním přední nápravy, navíc s nutností synchronizace úhlu natočení / rozdílu v rychlosti pásů. Navíc si myslím, že by to odebralo jednu z výhod pásového podvozku, a to minimálního poloměru zatáčení, neboť případné smýkání předních kol do strany by třeba v rozbláceném terénu čepům dobře jistě nedělalo...
Na druhou stranu je mi jasné, že konstruktéři těchto vozidel nebyli hloupí a koncepce polopásů nějako výhodu mít musí, jinak by se nedočkala takového rozšíření. Byl bych rád, kdyby mi to někdo objasnil, jakým způsobem byly polopásy řízeny a jaké jsou jejich výhody v porovnání s pásovými podvozky.
Děkuji!