Stránka 1 z 1

Radiolokační vlak

PříspěvekNapsal: 19/9/2012, 07:48
od Pop
Protože nevím, kam bych měl následující dotaz vložit, risknu možnost, že budu svěřen do péče Doc. MUDr. Chocholouška a ptám se zde.

V roce 1948 byl ve Škodě Plzeň postaven radiolokační vlak pro navádění stíhačů na cíl. Souprava obsahovala dva kořistní radiolokátory německého původu, sál vedení a vyhodnocování cílů a spojovací centrum. Celý systém byl údajně v používání až do r. 1955, kdy se v republice již nacházel dostatek RL systémů sov. původu.
Pokud máte kdokoliv nějaké poznatky a informace o této raritě, prosím, podělte se o ně. Především, jaké RL byly v soupravě, na kolik cílů mohl systém navádět a na kterých čarách nasazení působil?

Re: Radiolokační vlak

PříspěvekNapsal: 19/9/2012, 09:00
od Kameňák
Před časem jsem informace o tomto vlaku zjišťoval v rámci pátrání po pozůstatcích německých radiolokátorů u nás, takže jenom stručný výpis (bohužel už nemám zdroje – dělal jsem si tenkrát jenom poznámky...)
Radarový vlak byl vytvořen z kořistního „Flug-Melde-Mess-Zug“ typu "Raubvogel I“, opuštěného původní osádkou v květnu 1945 v Ostroměři. Podle některých údajů snad operoval na počátku roku 1945 na ose Jičín – Dětenice (některé prameny zmiňují, že se zde vlak nacházel až mezi léty 1949-51). Souprava obsahovala 36 vagónů a obsahovala dvě dvojice radiolokátorů FuMG 80 – Freya a FuMG 65 – Wurzburg Riese. Krom toho obsahoval i , velitelský vagón se spojovacím zařízením, lůžkovou a stravovací část.
Vlak byl odtažen do Milovic a poslíze do Škodových závodů v Plzni, kde byla provedena jeho generální oprava, která se protáhla zřejmě až do konce čtyřicátých let.
V roce 1949 byl podřízen 1. leteckému operačnímu středisku v Praze. Počátkem roku 1951 byl vlak dislokován v Horažďovicích a od srpna 1951 v Komárně.
Vybavení vlaku:
Dvojice radiolokátorů FuMG 80 (Funkmeßgerät) – Freya (poválečné označení RL-III). Frekvence 125 MHz, vlnová délka tedy 2,4m. Vyvíjen přibližně od roku 1936 a ve svých posledních verzích měl dosah 120-200km. Poznávacícm znamením je anténa typu „matrace“. Využíván převážně jako přehledový radiolokátor.
Dvojice FuMG 65 Würzburg-Riese (označení RZ-IV). Frekvence 560 MHz. Vyvinut ze staršího typu FuMG 39. Dosah na vzdušné cíle se udává kolem 70km. Poznávacím znamením je „drátěná“ parabolická anténa. Vzhledem ke kratší vlnové délce využíván jako zaměřovací. Pokud mě pamět neklame, tak vývoj a výroba tohoto typu byla na sklonku války přesunuta do západních Čech.
Prvního února 1954 byl vlak pro naprosté opotřebení zrušen. Radiolokační technika pak byla dílem zničena a dílem druhotně upotřebena – například parabolické antény radaru RZ-IV jsou dodnes k vidění na Ondřejovské hvězdárně. Železniční technika pak převážně přesunuta do Pardubic, kde dosloužila jako běžné vozy.

Odkazy:
http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/0 ... rovy-vlak/
Původní německé radiolokátory na wiki:
http://de.wikipedia.org/wiki/Freya_%28Radar%29
http://de.wikipedia.org/wiki/W%C3%BCrzburg_%28Radar%29

Re: Radiolokační vlak

PříspěvekNapsal: 19/9/2012, 11:56
od Pop
Děkuji za pohotovou reakci.
O německých mobilních systémech vím, ale zajímaly mne možné čs. úpravy.