Bitva v údolí Beka'a (Biqa) 1982

Odpovědět
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Bitva v údolí Beka'a (Biqa) 1982

Příspěvek od Mantra »

Bitva v údolí El Beka'a (Biqa) 1982

Historie této bitvy je spojená s rokem 1967, kdy izraelské letectvo provedlo překvapivý úder na egyptská letiště na počátku Šesti denní války.

Obrázek

Samozřejmou odpovědí arabských států a především Egypta bylo vybudování PVO se sovětskými raketovými systémy, aby mohli účinně čelit budoucím průnikům IAF do jejich vzdušného prostoru.
V Opotřebovávací válce v letech 1967-1970 IAF ztratila díky těmto systémům 22 letadel, z kterých si 21 připsal Egypt, ale stále tento systém nefungoval na 100%. Potřeboval další 3 roky, aby dokázal že je plně bojeschopný. Což egyptský systém dokázal v průběhu tří týdenní říjnové války v roce 1973. V tomto období se egyptskému PVO podařilo raketovými systémy SAM (surface-air missile) SA-2 Guideline, SA-3 Goa a SA-6 Gainful, doplněnými ZSU-23-4 Shilka, sestřelit 40 izraelských letadel v prvních 48hodinách bojů, což představovalo 14% nasazených letadel. Naproti tomu jenom 5 izraelských letadel bylo sestřeleno ve vzdušných soubojích v průběhu celého konfliktu.

Tento úspěch a ztráty američanů ve Vietnamu, vnesli rozruch do života leteckých expertů, kteří již viděli konec letadel na moderním bojišti.

Je třeba říct, že Izrael nebyl v roce 1973 připraven na prolomení raketové obrany. Jeho doktrína vycházela ze zkušeností v 6-ti denní válce, ve které rakety SAM nehrály roly. Až po tomto, dalo by se říci debaklu, v Říjnové válce změnili izraelci doktrínu a zanesli do ní jako jeden z úkolů – neutralizovat PVO systém. Na základě tohoto dodatku mělo být IAF schopno neutralizovat, jakýkoliv PVO systém nepřítele k čemuž potřebovala samozřejmě novou výbavu na které se začalo horečně pracovat ve spolupráci s americkými kolegy. K otestování výsledku jejich úsilí a nové doktríny mohlo dojít už v roce 1981, kdy IAF sestřelilo dva syrské vrtulníky, které se přiblížily ke křesťanským bojovníkům, kterým IAF poskytovalo letecké krytí u městečka Zahle v Libanonu.

Obrázek
3 F-4 Phantom nad jižním Libanonem


Po tomto incidentu syrská armáda rozmístila 3 baterie SA-6 Gainful do libanonského údolí El Beka’a. To pro izraelce znamenalo porušení dvoustranné “tiché” dohody o přítomnosti syrských jednotek v Libanonu a ohrožení, pro izraelce důležitého, leteckého průzkumu. Ačkoli se Izrael snažil jak demostrací síly, tak diplomaticky zastrašit syrskou stranu, PVO systémy zůstávaly nadále v Libanonu.

Jak na ně?

Celý další rok IAF provádělo intenzívní letecký průzkum údolí a podle jeho výsledků si zřídilo v Negevské poušti výcvikový proctor, na kterém pilně trénovalo varianty útoku. V průběhu tohoto roku také došlo k vytvoření operačního plánu na invazi do jižního Libanonu s úkolem zabránit nájezdům a ostřelování severního Izraele palestinským hnutím za osvobození Palestiny(PLO), při kterých od července 1981 až do června 1982 zemřelo 25 a bylo zraněno 250 izraelců.

3.června 1982, po nezdařeném atentátu na izraelského velvyslance v Londýně, se Izraelské vedení rozhoupalo k provedení Operace - Peace for Galilee, jejímž úkolem bylo zlikvidovat infrastrukturu a základny PLO v jižním Libanonu a neutralizovat hrozbu dělostřeleckých přepadů z tohoto území. I když po zahájení operace izraelská strana proklamovala, že se chce vyhnout všem nepříjemnostem se Sýrií, Damašek reagoval posílením PVO v údolí na 19 PVO baterii a roymístěním pozemních jednotek v tomto prostoru. Ze syrské strany toto bylo chápáno jako odstrašujícá krok, na izraelské straně toto navýšení vedlo k rozhodnutí, že PVO systém v údolí musí být zlikvidován!

Jelikož IAF pilovalo útok na toto údolí poslední rok, bylo provedení likvidace těchto PVO baterií snadnou záležitostí. Dne 9.června 1982 se IAF podařilo zničit 17 z 19 baterií!! Následující den byly zlikvidovány zbylé dvě. Ale aby to IAF nemělo až tak jednoduché muselo čelit útokům syrského letectva. V těchto bojích Sýrie ztratila 35 letadel a do konce července přišla o celkem 87 letadel, bez toho aniž by se syrským pilotům podařilo sestřelit jediné izraelské letadlo!! IAF ztratilo dva vrtulníky, po jednom RF-4E, A-4 Skyhawk, které byly sestřelené SA-7 Grail bojovníků PLO.

Výsledky těchto bojů se lišily od toho, která strana je prezentovala. Syrská SANA tvrdila, že došlo k sestřelení 19 letounů IAF a že 9.června bylo sestřeleno 14 syrských letadel. 10.června ta samá agentura tvrdila, že bylo sestřeleno 6 letadel IAF a 7 syrských, ale již nepadlo ani slovo o zničení PVO baterií. Do konfliktu byl samozřejmě zapojen i SSSR, jakožto dvorní dodavatel PVO systémů, a tam se tvrdilo, že bylo sestřeleno 67 letadel IAF a to i F-15 a F-16.

Byl špatný systém nebo jeho použití?

I přes výše uvedené tvrzení, zavládl v řadách sovětských špiček neklid. Jak se postupně ukazovalo, hlavní chyba ležela v použití systému syrskou armádou. Po likvidaci systému PVO a zneschopnění letectva musel generál Mustafa Tlas oznámit prezidentu Assadovi, že “letectvo bylo přemoženo, systém PVO k ničemu a že bez letecké podpory nelze vést pozemní válku proti Izraeli”. (V SSSR začal tam kolovat vtip o tom jak syřani hlídají vzlety letadel IAF, ale už nehlídají přiblížení.)

A na potvrzení toho, že je něco špatně, vyslali sověti velitele PVO, ke kontrole toho co bylo špatně a nikde se neobjevila chvála a oslava PVO systémů, co kdyby byla chyba u nich. Po ukončení návštěvy, kdy už bylo jasno kde se stala chyba, bylo rozhodnuto, že při dodání nových systémů SA-8 Gecko a SA-9 Gaskin bude vysláno 1000 až 1500 “poradců” ze SA.

V tomto střetnutí se ukázaly jako rozhodující factor - kvalita a možnosti zbraňových systémů. Hlavně letadel a raket vzduch-vzduch. V obou případech byla převaha na straně Izraele. Na syrské straně létaly hlavně Mig-21, značný počet exportních Mig-23 a k tomu byly nasazeny i Su-20.

IAF používalo nejnovější F-15 a F-16, staré ale stále dobré F-4 a izraelské Kfiry, které byly vybaveny raketami AIM-7F Sparrow a AIM-9L Sidewinder a počítačově zaměřovaným kanónem 20mm. Největší podíl na sestřelení syrských letadel měla druhá jmenovaná raketa, Sidewinder. Jednalo se o vylepšenou verzi oproti té, která byla používána ve Vietnamu. Tato verze měla již svůj bojový křest za sebou a to ve válce o Falklandy, kde ze 27 argentinských letadel bylo celých 25 sestřeleno právě AIM-9L. Nový Sidewinder bylo možné odpalovat z jakéhokoliv směru a nejenom ze zadní polosféry. Její úspěšnost zásahu po modernizaci stoupla na 90%, z přibližně 19% ve Vietnamu. Syřani v tomhle směru byli hodně pozadu neboť používali staré rakety AA-2 Atoll.

Další plus pro Izrael bylo vylepšení velitelského a řídícího systému – C2. V této bitvě bylo totiž poprvé použito systému AWACS a to amerického Grumman E-2C Hawkeye. Systém používal radar APS 125, který mohl sledovat více jak 200 cílů a sledovat něco kolem 130 vzdušných soubojů do vzdálenosti 400km. Další součástí AWACSu byl sytém pasivního sledování ALR-59, který byl schopen zachytit signál radaru na velkou vzdálenost. Díky tomuto systému mělo IAF skvělý přehled o tom co se děje v Sýrii.

Obrázek
E-2C Hawkeye

Izraelci také používali F-15 jako “mini” AWACS ke zlepšení řízení vzdušných soubojů. Celý tento systém umožnil IAF navádět svoje piloty do hluchých míst syrských letadel, které měly hlásiče zaměření jenom v přední a zadní části. A tak syrští piloti umírali aniž by věděli že na ně něco letí…..

IAF pracovalo samozřejmě i na tom jak zarušit velení a spojení syrských vojsk. K dispozici mělo upravené Boeingy 707, které byly vybavené rušičkami. Tyto pracovaly v různých pásmech a nerušili vlastní spojení. Jejich činnost byla velmi účinná a podařilo se zarušit spojení pilotů SAF a vyřadit radary. Takže syrští piloti létali naslepo a byli vydáni napospas IAF.

Další výhodou, kterou měly izraelské síly k dispozici byly RPV – remotely piloted vehicle – předchůdci dnešních UAV. Izraelci je používali před invazí k průzkumu a hlavně ke zjištění pozic pozemních radarů, což se jim beze zbytku podařilo. Jakmile byl zahájen boj byly tyto RPV použity k vytváření klamných cílů na syrských radarech a přinutily je spustit zaměřovací radary raketových systémů. Ty se pak staly snadnou kořistí protiradarových raket AGM-78 Standartní ARM a AGM-45 Shrike. Dalším úkolem RPV bylo navádění vypálených raket na cíl.

ObrázekObrázek
AGM 45 a AGM 78

K tomuto se ještě přidala vysoká vycvičenost vojáků a jejich roční trénink v Negevské poušti a nebylo nic co by je v danou dobu zastavilo.

Izraelci předčili svoje protějšky jak po taktické stránce, tak úrovní vycviku. Nevýhodou syrských pilotů byla jejich vysoká závislost na navádění pozemními radary, která omezovala jejich iniciativu a nezávislost v bojích. Izraelci si toho byli velmi dobře vědomi a tak rušili spojení jak jen to šlo. Po bojích izraelci prohlásili, že „i kdyby syřani létali na nejlepších letadlech, tak jak létali na těch svých, tak by vždycky prohráli“!

Další pohromou, kterou si způsobili sami syřani bylo použitím jejich SAM, které byly v té době hodnoceny velmi vysoko. Podle generála Perrootse používali syřani MOBILNÍ PVO jako stacionární, radary umístili do údolí místo na kopce, protože se jim nechtělo kopat záchody. Další chybou bylo nezamaskování jednotlivých stanovišť a na místo toho používali zadýmování, což je ještě více odhalilo. Je s podivem, že země, která lpěla na sovětské doktríně, nedodržovala její základní pravidla – manévr a maskování. Jiný kraj, jiný mrav. Podle této doktríny je základem dobrého použití SAM systémů – střídání palebných pozic, provádění léček a rozmístění klamných stanovišť.

Co si z této bitvy vzaly USA, potažmo NATO?

Nejdůležitější věc, kterou si USA vzali k srdci bylo maximální využití prostředků elektronického boje, ve kterém musí stále o krok dopředu před nepřítelem, tedy VS, jejíž raketová a letecká výzbroj byla na vzestupu.

Jaká byla úroveň REB a její použití ve vojscích NATO a VS?

Dalším poučením byla nová izraelská doktrína z roku 1971, která spojila letectvo, s vrtulníkovým letectvem a PVO. Pro američany z toho plynulo poučení v tom směru, že u nich jsou tyto složky samostatné a každá má svojí vlastní doktrínu, která se nezaobírá tím co se děje vedle a také se úkoly jednotlivých složek překrývaly.
Na druhou stranu je fakt, že IDF je podstatně menší armáda a tak tento systém funguje.

Američani byli velmi potěšeni, že jimi dodaná letadla a výzbroj si v rukou izraelců vedla tak dobře. Nutno poznamenat, že hlavně letadla byla dost modifikovaná pro potřeby IAF. E-2C AWACS byl speciálně modifikován firmou Elta. Další věc, kterou je nutno připomenout, že SAF byla vybavena exportními verzemi Mig-23 a Mig-21, takže US a jeho NATO spojenci nemohli vyvozovat jakékoliv závěry o stavu letadel VS, a spíš museli počítat s tím, že budou čelit tomu nejlepšímu co bylo k dispozici a budoucím letadlům jako Mig-29, Su-27 a Mig-31.

Ohledně nevycvičenosti a taktické úrovni syrských pilotů, se nedalo předpokládat, že sovětští piloti a piloti VS na tom budou tak špatně. Výhodou izraelských pilotů byla také účast v předcházejících bojových konfliktech a tuto zkušenost nemělo na takovéto úrovni žádné letectvo v NATO a VS. Početní výhoda, která byla na straně izraelců 3:2, nebyla u NATO uskutečnitelná.

Kolik letadel bylo v té době k dispozici na obou stranách?
Jaké typy a jak kvalitní byli?
Jak na tom byly letecké rakety?
Jak na tom byli piloti obou stran s výcvikem?

Nepočítám nasazení pilotů SA v Afghánistánu.

Další výhoda IAF – několika letý letecký průzkum prostoru jižního Libanonu. S touto výhodou USA ani NATO také nemohlo počítat neboť se neprováděly žádné průzkumné lety nad Československem ani NDR. K tomu se přidalo rozmístění nových systémů SA-10 Grumble, SA-11 Gadfly, SA-12 Gladiator a SA-13 Gopher, které bylo těžké zarušit, byly přesnější, mobilnější a byly v rukou lidí, kteří věděli jak je používat.

Bylo tomu opravdu tak? Jsou posledně jmenované systémy opravdu tak dobré? Kolik jich bylo u vojsk?
Naposledy upravil(a) Mantra dne 28/7/2009, 21:52, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Zajímavý článek. Možná by to chtělo se podívat i na pozemní složku této operace. Mír pro Galileu probíhal i na zemi a i zde se děly věci zajímavé.

Dobrý článek Mantro, velmi dobrý.

Ale pro ukojení mé někdy až zvědavosti. Položil jsi v závěru 7 (sedm) otázek. Odpovíš nám na ně, nebo se máme snažit my? Pokud my, tak za sebe oznamuji, že mě ani nehne - nechám to na Tobě.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Pro lepší přehled sem dávám křížovou tabulku označení sovětské protiletadlové techniky:
SA-2 Guideline----S-75M Volchov
SA-3 Goa----------S-125 NĚVA-M
SA-6 Gainful-------2K12 KUB
SA-7 Grail---------9K32M Strela-2
SA-8 Gecko-------9K33 Osa
SA-9 Gaskin------9K31 Strela-1
SA-10 Grumble---S-300PMU
SA-11 Gadfly-----9K37M1 Buk
SA-12 Gladiator--S-300v
SA-13 Gopher----9K35M Strela-10M

Nízká řada:
SA-1 Guild--------S-25 BERKUT
SA-4 GANEF------2K11 KRUG
SA-5 GAMMON---S-200

A pak jsou jetě vyšší, myslím že končí
SA-19 GRISON----2S6M TUNGUSKA
SA-20 Triumph----S-300PMU-3 (tady nevím)
SA-21 Growler ---S-400 (tady nevím)
??????????????---S-500 (tady nevím)
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Mal som pripravený dlhší príspevok, ale povinnosť k rodine volá - veziem potomka športovať.
Tak v rýchlosti - čo sa týka výbavy letectva. Na strane Izraela bolo to najlepšie z najlepšieho vtedajšieho "západu" na strane Sýrie skôr ten priemer vtedajšieho "východu", ale to čo bolo novšie nebolo až také zlé a malo dobré výsledky napr. Mig-23MF / export. verzia M / - v čase tejto vojny malo Sýrske letectvo v 17. leteckej brigáde dislokovanej na letisku Sigal, 21 týchto strojov. Počas 6 dní vykonali 52 letov a zničili 7 lietadiel / 6 F-16 a 2 F-15 / a 1 BPL , pri strate 6 Migov / 2 piloti mŕtvi a 4 sa katapultovali /.

Štandardne boli stroje vyzbrojené dvojicou R-23R a dvojicou R-60. Práve prvý druh rakiet má na svedomí zničené Izrale. stroje.

Ďalšou dôležitou vecou je, že na mieste týchto leteckých súbojov neboli žiadne Sýrske radary, zatiaľ čo Izraelci mali radar na Golan. výšinách a mohli sledovať aj lietadlá letiace v malých výšklach + výrazná a významná pomoc E-2C. Bez ich navádzania by sa možno situácia vyvíjala inakšie. Už od roku 1982 sú v Sýrii umiestnené 2 pluky so systémom S-200 so Sov. posádkami a "zlaté" časy E-2C sa skončili. Neoficiálne sa uvádza, že zostrelili min. 1 E-2C. To, že schopnosti Arabov ovládať systémy PVO, nie sú ktovie aké potvrdzuje aj to, že Sovieti tieto zariadenia odovzdali domácim až po 2 rokoch.

Porovnávať Arabov vs Izrael s VS vs NATO nie je vôbec vhodné. To skôr Srbsko vs NATO. Ako som už písal ich výzbroj, až na pár výnimiek bol skôr voči VS priemerná a proti výzbroji ZSSR až podpriemerná. No a už fičím, lebo mám prúser.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Sýrčania si dobre uvedomovali že celý priestor je pod kontrolou Izraelských radarov preto im ZSSR poradci vypracovali taktiku pri ktorej mala trojica MiG-23 letieť v tesnej formácií aby na radare splinula v jeden stroj.
Predpoklad bol že proti osamelému arabovi zasiahne len pohotovostní pár Bazov (F-15) takže by mala pre Sýrčanov nastať početná presila, následne sa mali stiahnuť do údolí pohoria Libanon kde by E-2 stratili prehlad.
O účinku tejto taktiky svedčí Rabov príspevok.
Zaujímavé je že ZSSR poradci vyhodnotili F-16 ako stroj určení predovšetkým k pozemným útokom a pri útoku čelne predpokladali víťazstvo MiG-23.
Ešte prelička jeden pilot aj s MiG-23 po tomto konflikte dezertoval do Izraela.
Nemá niekto niečo k vzdušným bojom medzi ZSSR a Pakistanom v Afganistane? čítal som zatial len o zostrele Su-25.
Nechce sa mi veriť že by si Rusi nepripísali tiež nejakí úspech.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Hektor - to byla zajímavá taktika pro přiblížení k čáře vzdušného střetu a ještě zajímavější systém jak si lstí vytvořit vzdušnou převahu. Nikdy jsem o takové metodě neslyšel a to jsem sloužil roky u letectva.

Oba i s rabem jste sem dali zajímavé věci.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Jaká byla úroveň REB a její použití ve vojscích NATO a VS?

Kolik letadel bylo v té době k dispozici na obou stranách?
Jaké typy a jak kvalitní byli?
Jak na tom byly letecké rakety?
Jak na tom byli piloti obou stran s výcvikem?


Bylo tomu opravdu tak? Jsou posledně jmenované systémy opravdu tak dobré? Kolik jich bylo u vojsk?

Já jsem chtěl odpovědi na tyto otázky jak to bylo mezi VS a NATO.
Váhal jsem jestli to nedat rovnou do Studené války.

jelikož nemám šajnu o tom jak na tom bylo letectvo, PVO, REB a to všechno v tom článku ve VS a NATO. Tak kdyby jste někdo měl chuť se k tomu vyjádřit byl bych rád.

Pozemní operace vím že byla ale ta je na dlouho. Nechtěl jsi ji dělat ty Pátrači?
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Čítal som to v L+K v článku o Mig-23 v Sýrií, toto bolo ich prvé bojové vystúpenie, myslím že v tom čase mali len verziu MS ale idem pohľadať ten časopis prečítam si to a potom budem múdrejší, a ak objavím niečo zaujímavé budete múdrejší aj vy.

Taktika: čakal by som skôr let v prízemnej výške ale takto asi išlo o to nalákať ( vyprovokovať) Izraelcov.
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Zajímalo by mne, jestli už tehdy byla nasazena v Sýrii Ramona a jestli podstatně zasáhla do konfliktu.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Na strane Izraela bolo to najlepšie z najlepšieho vtedajšieho "západu" na strane Sýrie skôr ten priemer vtedajšieho "východu", ale to čo bolo novšie nebolo až také zlé a malo dobré výsledky napr
Nie, velmi rozsireny mytus, ze Izrael mal to najlepsie a arabasi priemer VVS. Minimalne Eagly podliehali americkym exportnym zakonom a chybali im viacere klucove casti avioniky. Izraelske F-15 nemali REB system ALQ-135 ISC a RWR ALQ-128, takze neboli zrovnatelne s americkymi.

Podla ACIGu ziadna F-15 a F-16 neboli zostrelene pomer 82-85 : 0 podla clanku ktory rozobera Mig-23MS pripada do uvahy okrem 3 F-4 este 1 F-16 ale to je koniec. Steve Davies v knihe BOJOVE LEGENDY F-15 EAGLE A STRIKE EAGLE pre F-15 uvadza pomer zostrelov k stratam 56,5 : 0. A to su prosim pekne informacie z 1. ruky - od pilotov.
Taktika cupenia za horami je najvecsia somarina aku mohli vymysliet AN/APG-63 nepodlietnes najde si ta aj pri zemi (kdezto Safir u Floggerov mal velmi obmedzene schopnosti sledovania cielov na pozadi zeme) a superovi davas to najcennejsie - prevahu vysky teda iste vytazstvo aj s podstatne horsim strojom.


Spravu o zostrele AWACSu systemom S-200 potvrdzujem, ano stalo sa to.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Nie, velmi rozsireny mytus, ze Izrael mal to najlepsie a arabasi priemer VVS. Minimalne Eagly podliehali americkym exportnym zakonom a chybali im viacere klucove casti avioniky. Izraelske F-15 nemali REB system ALQ-135 ISC a RWR ALQ-128, takze neboli zrovnatelne s americkymi.
Nuž mýtus. Ak si zoberieš, že v tom čase mal Izrael už lietadlá 3. gen a Sýria mala ako najmodernejšie stíhačky stroje 2. gen., tak to až tak mýticky neznie. Okrem toho, koľko krajín disponovalo a malo vycvičených pilotov na F-15 a F-16 a čo lepšie ako F-16 a F-15 lietalo v USAF ? A čo lepšie v tom čase lietalo v ZSSR, ako exportná verzia Mig-23M?

Čo sa týka vyjadrení pilotov a množstva iných informácií, hlavne zo "západných" zdrojov. To je tak, ako by si mal informácie o WWII len od spojencov - to by nejedna bitka vyzerala inakšie a Nemci by nevyhrali žiadny "súboj", mali by najhoršiu techniku, taktiku atď.

Ešte k tej výzbroji Izraela. Ak by bola naozaj taká super špičková a neporaziteľná, tak by nezavádzali v relatívne veľkom počte, tak modernú techniku.

Mig-23ML na "západe" vzbudzoval rešpekt a to ešte viac po tom, ako si jeden odskúšali Izraelci, ktorý im "priviezol" v 89. Sýrsky major Abdul Bassem a a nejaký čas potom, keď sa tieto stroje, ktoré patrili NDR, testovali v skúšobnom centre v Manchingu.

Čo sa týka schopností radaru AN/APG-63 tak neviem, až tak ho nepoznám. Čítal som aj chválu, ale aj hanu. Opäť je to o zdrojoch. Pravdou je, že všade kde F-15 bol, tak mal vždy veľmi dobré krytie v podobe lietadiel AWCS, atď.. To mu dávalo obrovskú výhodu.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Jedina pociatocna nevyhoda AN/APG-63 bol a nizka MFTB, co sa nepacilo pozemnemu personalu, ale jeho schopnosti ,,look down shoot down´´ sa velmi ocenovali stejne jak vysoka odolnost voci ruseniu a dosah.

Som strasne zvedavy naco bol F-15 v dogfighte AWACS. Polovicu zostrelov dosiahla na blizko Sidewindermi, E-2 jej pomohol len trochu postrelovat Mig-23 Sparrowmi. Neznasam tie nazory, ze F-15 a F-16 su predrazene sunty a vyhravaju len koli AWACS a neschopnosti nepriatelskych pilotov.

IAF kupilo 44 Eaglov - to je nejak vela? F-16 sa kupilo viac, tie vsak boli pouzivane aj na utoky proti pozemnym cielom a BVR boli celkom zavisle na F-15 koli absencii dopplerovskeho streleckeho radaru schopneho navadzat SAR strely.

Mig-23 mal vela nevyhod v areodynamike - mizerny vyhlad z kabiny, po prekroceni medznych hodnot AoA nachylnost prechodu do vyvrtky a vysoke nicim nekompenzovane (trup-vztlakove teleso) plosne zatazenie kridel. Slusnu axceleraciu v nizkych vyskach musel respektovat skor pilot F-16, Eaglovy sa nevyrovnal (poc. stupavost Mig-23: 230 m/s F-15: 255-270 m/s pozn. stup. je priamo umerna axceleracii)
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Altaj píše: Mig-23 mal vela nevyhod v areodynamike - mizerny vyhlad z kabiny,
To jsem taky našel při hledání podkladů, že americký stroje měly podstatně lepší výhled. Akcelerace taky atd.atd.

Jaký verze Mig 23 jsme měli my kolem roku 1986?
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
Čučkin
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 111
Registrován: 2/7/2007, 10:38

Příspěvek od Čučkin »

Nechci od někoho opisovat,,tak se podívej na : http://www.military.cz/russia/air/mig/Mig-23/mig-23.htm
Obrázek
mechoš
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 181
Registrován: 5/10/2005, 08:45

Příspěvek od mechoš »

Mantra: Když jsem byl na vojně v Budějicích tak jsme měli jednu letku MFek a dvě letky MLek. Ale to bylo až v 89tym. Jak to bylo v 86tym nevím, ale MFky jsme měli určitě, za mě už to byl starší horšejší stroj.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Altaj: vidno že sa vyznáš ja viem len to čo si prečítam, preto somaj tu, aby som sa poučil od skúsenejších.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Altaj ja som nikde nenapísal, že sú F-15 / F-16 zlé stroje, to v žiadnom prípade nie. Ale za úspechom Izraela nie sú len tieto lietadlá, ale aj iné vojenské systémy + kombinácia dobrej taktiky a tréningu atď.

Izrael nemá tak dobre vyzbrojenú a vycvičenú armádu preto, že nepriateľ je slabý, ale preto, že nepriateľ je silný.

Čo sa týka AWACSu. On nepomohol len trocha postreľovať Mig a Su, ale dával prehľad o situácii vysoko a nízko, blízko a ďaleko. Je to pomocník, bez ktorého sa nedá moderná vzdušná vojna ani vyhrať. Preto je ich po svete toľko. Inak, nie je prechod do blízkeho boja pokladaný za neúspech ? Prečo ich neničili na väčšie vzdialenosti, ale riskovali takéto strety, kde už aj kanón vie byť nebezpečný. Mig-23 používala na ničenie nepriateľov strely stredného dosahu a to bez pozemného,alebo vzdušného navedenia lietdla a to je značný rozdiel - pri navedení pomocou "Safíru" bol prehľadový dosah na ciele 30-50 km a pri automatickom navedení zo zeme do 85km. Ale ja nechcem porovnávať priemerný Mig-23 s F-15.
Určite sa na F-15 nechytá, nie že by bol bez šance, ale na to by potreboval tiež kombináciu tréningu s celkovou lepšou úrovňou armády a to Sýria určite nemala.

IAF kupilo 44 Eaglov - to je nejak vela?
Nie je to od roku 1976 nejako málo ? Ja by som to od vtedy až do dnes videl na vyššie číslo.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Vzhledem k vyjádření holandského pilota zkoušející německou verzi "ML" by se mi Rabova čísla nezdála nepravděpodobná. "ML" ve vertikále F-16A překonávala, v horizontále byla jen lehce pozadu a BVR měla nesrovnatelně lepší. Verze MLD byla ještě lepší, ale to už jsme v jiném časovém období.
Sice to nemohu dohledat, ale hlavou se mi stále honí informace, že by měl jednu izraelskou F-15 sejmout syrský MiG-25, ale teď to nikde nemohu najít tak to berte s rezervou..

EDIT: nasazení syrských Migů-23 v této bitce je popsáno zde http://backfiretu-22m.tripod.com/id11.html
ObrázekObrázekObrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Nemyslíš F/A-18 USN zostrelený MiG-25 v Iraku?
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

O té F-18 vím, včetně neúspěšného napadení skupiny F-111 v doprovodu 4 F-15, po kterém "25" uletěla zpět na základnu taky. Ale mám zafixováno, že syřané nastražily léčku a sejmuly jednu F-15. Ale kde jsem k tomu přišel opravdu nevím .. takže zatím to berte jako naťuknutí z časopisu Hrom
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“