Tatra Kopřivnice

Odpovědět
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

No proč bych se nesmál, když se porovnáváš neporovnatelné..
1) Praga dělala z rozhodnutí vlády lehká terénní nákladní vozidla, LIAZ střední a Tatra těžká. Takže jak mohla Tatra zničit Pragovku, když sama touto direktivou trpěla a nemohla vyrábět tak povedené vozy jako byla T137, byť překonávala Š706 ve všech ohledech?
2) T111 se vyráběla v letech 1942 až 1962, Praga V3S se vyráběla v rozmezí let 1953 až 1985. Je tedy logické, když potkám více V3S. Ostatně také všechny co jsou na trhu jsou buď uloženky nebo vozy vyrobené po roce 1975.
3) Tatra je vozem těžkým, takže porovnávat průchodnost Tatry s V3S je totálně mimo. Slovy mého otce, který jezdil V3S i tatry na vojně - V3S projela vše, Tatra méně, ale V3S taky uvezla velký prd. A to prosím V3S miluje dodnes
4) Tatra není nepřekonatelná v průchodnosti terénem, to ostatně nikdo netvrdí. Je nepřekonatelná v tom, že stejný terén projede rychleji než konkurenti s rámem, a také má jeho podvozek a nástavba delší životnost, protože roura ani nástavba se nekroutí, a co se nekroutí tak to se neláme.
5) Tatra nabídla Pragovce to co bylo po ruce. Vývoj V3S byl velmi rychlý a jiný motor daných parametrů prostě nebyl k dispozici. To že si nedokázala prosadit vývoj vlastní vývoj motorů nebo zástavbu motorů Avia svědčí jen o neschopnosti prosadit se v tehdejším systému. Ostatní automobilky to málo co mohly vytřískat dokázaly.
6) Vývoj vzduchem chlazených motorů v Tatře probíhal především na přání hlavního zákazníka, kterým byly těžařské společnosti na Sibiři. On tam totiž má vzducháč důležitou výhodu - nezamrzá
7) jediný kdo "zabil" Pragu jako výrobce nákladních vozů je Avia :wink:
8) za nejlepší nákladní Tatru, co se průchodnosti týče, je považována T148 a T813, a na těch Ledwinka nepracoval. Přičemž jeho národnost je mi někde. (zdůrazňování národností je dle mého nejtypičtější čecháčkovství)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Ještě lepší v terénu než PV3S byla Tatra 805. Ale ta už uvezla opravdu kulové. Srovnávat portálové nápravy terénního speciálu V3S a rouru v podstatě lehce ofroadového podvozku T111 je jako srovnávat hrušky s jabkama.
S motorem pro V3S a S5T: Za sociku byla vyžadovaná vysoká unifikace, takže se bralo tam, kde bylo z čeho brát, protože náš průmysl v podstatě zamrzl a vývoj čehokoliv nového byl téměř nemyslitelný. Tak se vzala půlka osvědčeného motoru a bylo po starostech s náhradnímy díly (které stejně nebyly). Ve zbytku souhlas se Skeletem
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

To jsou zas plky...

1) Praga nedělala z rozhodnutí vlády brzo vývoj žádných vozidel
2) Irelevantní - Tatra proti V3S prostě nemohla postavit nic jiného. Zastavení vývoje vozidel Praga bylo politické. Tečka.
3) Tatra 111 byla vozem těžkým? To jsou mi věci. Navíc jsi sám řekl že rozdělení segmentu bylo rozhodnuto vládou
4) Nesmysl. Proto je trubkový rám dnes tak široce rozšířen, žejo ;) Neřekl bych že vojenské speciály od Scanie jej mají a ty jsou celkem vzato etalonem rychlosti v běžném terénu - myšleno v Evropě mimo silnice. A že se trubka nekroutí??? Doporučoval bych prostudování učebnic fyziky základní školy!
5) No byl to lobing jako když vyšije. Zná někdo podrobnosti? Několik bych jich snad dodal až vystřízlivím. Dodáš taky nějaké?
6) Opět obehraná písnička. A já se ptám - nebyla známa nemrznoucí kapalina na bázi ethylenglykolu? Ta má také jednu zajímavou vlastnost - nezamrzá ani v arktických mrazech. Je zajímavé že vodou chlazené motory používali Američané na Aljašce kde teploty nejsou v zimě o nic vyšší než na Sibiři, a to s prokazatelně méně závadami a s možností motor relativně snadno předehřát, což eliminovalo nutnost pod ním rozdělávat táborák. Ale jak se na severu říká - každý sob chválí keř který ožírá.
7) To snad nemyslíš vážně. To bylo opět na rozhodnutí vlády
8) Nechápu souvislosti - Ledwinka nějak vůbec moc na nákladních vozech nepracoval. A taky to podle toho vypadalo. Národnost zdůrazňuji proto, že to byl on kdo Tatře "udělal" jméno a Češi ho za to sesadili a zavřeli přestože prokazatelně s nacistickými okupanty nekolaboroval, což se rozhodně nedá říct o velkém množství Čechů.

Nevím jestli je to třeba rozebírat dál. Nadělá to jen dost zlé krve. Dovoluji si tvrdit že mů názor se jen tak změnit nedá. I po osobních zkušenostech z jednání s lidmi od Tatry.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

ad 1 a 7) Pragu nezabila konkurence/lobování Tatry, ale Avie. Tvrdit něco jiného je hloupost
ad 2) hloupost, porovnáváš hrušky s jabkama nebo nevíš která bije. Konkurentem V3S nebyla T111, ale T128. A to ještě relativní neboť její výroba byla ukončena dlouho před zahájením výroby V3S. S T128 nebyl spokojen jak uživatel tak ani konstrukce Tatry. Vývoj modernizované verze byl zastaven z důvodu zákazu ze strany vlády - Tatra se měla soustředit jen na těžké vozy. Kvůli tomu byl zastaven i vývoj T805, což je nepřekonatelné auto do terénu.
ad 3) ano, T111 byla vozidlem těžkým. Její nosnost byla dvojnásobná oproti V3S (tu koneckonců mohla klidně odvézt na korbě, kdyby se tam vešla)
4) Trubkový rám je chráněn celosvětovým patentem a používat jej může pouze bývalý Pinzgauer a z nějakého záhadného způsobu jedna čínská firma vyrábějící Tatry v licenci. Za další jeho výroba je nákladnější než žebřinový rám. Etalonem rychlosti v terénu není u "rámových" konstrukcí Scania, ale GINAF. Trubkový rám se sice kroutí, ale nekroutí se tak velkým způsobem jak žebřinová konstrukce. Navíc Tatra má výkyvné nápravy, v tom se jí vyrovná jen GINAF se svými nezávislými nápravami. Doporučuji ti se podívat na náklaďáky v terénu. Tam to pozná i slepý. Ani kontrolní latě nepotřebuješ.
5) i kdyby to byl lobing jak vyšitý ukazuje to pouze na neschopné vedení Pragy
6) Komu mám věřit? Řidiči s dvacetiletou praxí na Sibiři a v současnosti, se živí prodejem nákladních vozů v Rusku nebo tobě?
8) Ledwinka byl šéfkonstruktér Tatry, tudíž dozoroval vše co se dělo v Tatře. Taky bys mohl vědět, že se s ním také "jeho" zaměstnanci pěkně rozloučili, žádná ulička hanby se ani omylem nekonala. Mimochodem Ledwinka je typické německé příjmení :wink:
9) na Sibiři se pod odstavenými auty nerozkládá oheň, ale jsou k nim přistaveny teplovody z kotelny, takže motory jsou pěkně v teple (aspoň nemusí stavět garáže jako na Aljašce)

a jen tak mimochodem, Tatru chce převzít DAF
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Ad4: Tuhý páteřový rám ve spojení s nezávisle odpruženými polonápravami výborně zachytává jak torzní, tak ohybové namáhání a hlavně ho nepřenáší na nástavbu, což je velkým plusem u delších vozidel. A o tom, že pro rychlou jízdu v terénu jsou potřeba nezávisle odpružené kola není potřeba diskutovat, jen cest, jak k tomu dospět je víc. Tatra navíc může u zdvojených náprav využít vahadlového efektu listového pera.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

1), 7) A vidíš, já stále tvrdím něco jiného
2) No, každý to vidí jinak, že? Hloupost to není když se prováděly porovnávací zkoušky právě těchto aut.
3) Ó ano, 111 měla o tři tuny větší nosnost, což z ní dělá vyšší hmotnostní kategorii ;) Mimochodem, kdyby se na korbu V3S vešla 111 tak jí uveze taky ;) Buď neumíš počítat nebo máš kvůli Tatře nějaký problém. V3S má totiž nosnost 5000 kg a 111 dle verze 6500 nebo 8000. Nějak mi to nepřipadá jako dvojnásobek ;)
4) Ano, trubkový rám je chráněn patentem, ale kdyby to skutečně bylo takové terno, patrně by alespoň některým jiným výrobcům stálo za to za něj platit, případně by výrobci kteří na něm stále bazírují měli větší podíl prodaných autech na světovém trhu. Ovšem nemají, protože koncepce je to dávno překonaná jízdními vlastnostmi na silnici i rychlostí v terénu. Také je třeba připomenout větší opotřebení ložisek u výkyvných polonáprav (ty ostatně své skvělé jízdní vlastnosti prokázaly už u Š105). No s GINAFem bych Tatru fakt radši nesrovnával, Scanii možná ano - uváděl jsem jí proto že s tou jsem se alespoň svezl. A jen tak mimochodem - jak je možné že Kamaz dokáže vítězit v Dakaru i bez výkyvných polonáprav a nezávislého zavěšení?
5) Teď už kolem sebe jen kopeš. Víš jak to chodilo za bolševika?
6) No já celkem věřím řidičům například švédským. Myslím že v Kiruně není v zimě zas o tolik tepleji než na Sibiři a přesto kupodivu byly všechny auta Försvarsmakten vždy vodou chlazené.
8) Ano to vím. A co? Pomohlo mu to?
9)Jak kde. Ne všude je k dispozici teplovod, takže takže v takových případech běží motor 24 hodin denně. Pokud zhasne, je pod ním rozdělán táborák. Pokud nepomůže ani to, musí být odtaženo do servisu. Vodou chlazené motory lze udržovat teplé pomocí elektrického ohřevu, garáže tudíž nejsou nutné - ve Švédsku při rozptýlení sil ani možné.

Ano, DAFu chybí něco s čím by mohl konkurovat na poli těžkých vozů. Snad dodá do Tatry nějaké moderní motory a podvozek.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

Jersey, v bodě 3 se pleteš. V3S má nosnost 3000kg v terénu, 5000kg na silnici.
Mluvíš o terénu, tak uváděj správné údaje.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Nepletu. Vzhledem k tomu že neznám hodnotu nosnosti 111 v terénu, uváděl jsem u obou nosnosti maximální. Nicméně nepředpokládám že tam bude poměrný rozdíl.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Horny
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 263
Registrován: 31/12/2010, 23:17
Bydliště: terra ignorata

Příspěvek od Horny »

jen malá technická: T111 měla původně nosnost 8 tun, poválečné verze 10. A ať dělám co dělám, 10 (standardní nosnost T111) : 5 (maximálka V3S) = 2.

EDIT: Ještě dodám - krom toho, že se přestaly vyrábět o 23 let později, by také rozšířenosti V3S mohl napomoci vyšší počet celkově vyrobených strojů oproti T111. Nevíte někdo, kde by to šlo dohledat?
Dále je nutno podotknout, že povinné ručení na vozidla nad 3,5 tuny je o dobrou polovinu (cca 10 000) nižší, než u těžkých nákladních aut. Krom toho "vejtřasky" provozují v dnešní době (krom armády) hlavně soukromníci a menší firmy, kteří by placení vyššího pojistného těžko zvládali, nebo je to pro jejejich účely zbytečné.

Jersey, někdy tě nechápu, jak se dokážeš "zabejčit". :) Jasně, V3Sku můžeš na silnici "přetížit" na 8 tun. Ale v papírech má napsáno maximum 5; a když tě chytnou šmoulové máš problém. Takže - standardní nominální nosnost (na silnici) V3S (spíš S5T) je 5 tun a T111 10. Samozřejmě, lze je přetížit, ale jde prostě o jinou kategorii vozidel. Je mi jasné, že to nepřiznáš, ale je to zkrátka tak. I když jde naložit víc.
A k tomu srovnávání - umím si představit že se výkony T111 a V3S porovnávaly. Ale srovnávaly se i výkony T55 a M1 (i když, pokud vím, jenom na papíře) a nikdo netvrdí, že jde o rovnocenné stroje.

Co se týče Dakaru - tu komerční maškarádu v jižní americe nevyhrává Kamaz, ale mechanici Kamazu. Rusové si zřejmě léčí nějaký národní komplex tím, že na akci, které se účastní hlavně soukromé stáje vyšlou jako jediní tovární tým, který je početnější než tři nejvážnější konkurenti dohormady. A pokud vím, poslední ročník pravého Dakaru (teď se to jmenuje Africa Eco race) vyhrál Tomáš Tomeček právě s Tatrou.


Alfik - vypustit vodu by sice teoreticky šlo, ovšem když si představím, jak ji tam liju zpátky v minus 40ti nepřekypuji nadšením. A švédští či ruští řidiči na tom budou určitě podobně. To už mi přijde lepší ta nemrznoucí směs. Ale ta představa, jak udatní úderníci na Sibiři umírají slepí a ožralí na otravu fridexem (ethylenglykolem) je docela drastická...


Skelet - Tak mne napadá, jestli by nebylo záhodno posledních pár příspěvků přesunout do vlákna o "vétřiesce"...
Naposledy upravil(a) Horny dne 18/6/2011, 16:50, celkem upraveno 7 x.
Obrázek

Star Trek
* 1965
+ 2009
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4212
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Příspěvek od Alfik »

Jestli dovolíte, pár slov od člověka který oboje vyzkoušel ve válečném konfliktu.
Napřed k tomu rozhodnutí: Podle mého není moc rozdíl mezi tím jestli o čemkoli rozhoduje politicky kovaný soudruh, nebo čerstvě vystudovaný (a tudíž perspektivní, flexibilní a komunikativní... bluééé) "manažer" který sice umí "fokusovat" a "vykomunikovat" ať to už znamená cokoli (a hlavně to umí ukázat na Powerpointu), a posere to taky.
Z námi použitých 30 T 148 a 12 V3S dojely z Katangy do Alexandrie: 11 Tater a 4 Pragovky. Tedy co se týče poruchovosti v kombinaci s možnostmi oprav v terénu je procento +- stejné. Pokud se pamatuji tak Pragovky měly více oprav ale bylo je lze opravovat na koleně - Tatry více vydržely ale mnohé nebylo možno spravit. Např. zrovna ten přetlakový olej...
Nosnost v terénu byla v praxi asi 4-5 násobná a nikoli dvojnásobná. Ve spojitosti s vysokou spotřebou na kilometr (ony mají sice nižší na motohodinu ale taky mnohem nižší rychlost) se jako jediná výhoda Pragovky jeví naprosto nepřekonaná (tehdy) průchodnost - často jsme poslali dopředu "vejtřasky", ty jsme přivázali ke stromu a přitahovali jsme jejich navijáky Tatry. Na poušti jsme to řešili "vláčkem" dvou až tří véesek které navijákovaly postupně jednu tatru za druhou.
Prosím, nesrovnávejte to s podmínkami na soutěžích! Na Dakaru např. nenesly nikdy vozy plnou nosnost, a také podmínky pro údržbu a opravy jsou nesrovnatelné!
K té vodě: Je ovšem zajímavé, že soudruhy v SSSR a ve Švédsku nenapadlo asi nikdy to co u nás napadlo každého widláka s trachtórem - prostě večer vodu vypustit a ráno tam teplou nalít... ach jo...
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Horny: Mýlíš se. Původně měla Tatra 111 nosnost nikoliv 8, ale 6,5T, později 8T. Civilní verze měly na silnici nosnost 10T. Ovšem za takových podmínek, za kterých měla Praga V3S nosnost až 8T.

ALfík: Ano, takhle to beru. Ale 111 jste tam neměli.

ad vypouštění: Vylévání je napraktické a navíc když mělo být vozidlo v pohotovosti, připadá mi opravdu praktičtější elektrický ohřev kapaliny. Ve Skandinávii je to nakonec zcela běžné i u osobních automobilů.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

V současnosti v Tatře jezdí několik prototypů s budkou DAF CF a motorem Paccar, světe div se chtějí tatrovácký podvozek.
ad 5) světe div se vím jak to chodilo. Šlo o tom jak měl kdo připosraného ředitele. Liaz si dokázal vyřvat zastavení vývoje T137, i když tento byl shledán slibnějším. Tatra si zase dokázala "vyškemrat" vývoj a výrobu T613. Škoda si zase dokázala vyřvat spolupráci s s designerem Giorgetto Giugiaro, Bertonem a Porsche. To že se Praga nezmohla na nic? Její problém.
Ad nosnost - přetížit se dá každé auto (podle toho jak je řidič statečný a blbý), proto se bere v potaz jen papírová nosnost - tedy T805 má 1,5tuny, V3S má 5tun, Š706 má 7tun, T111 10tun. Ty si vycucáš přetíženou nosnost V3S a srovnáváš to s papírovou nosností T111.
ad Dakar - zjisti si něco o tom

Jinak jestli je tatrovácká koncepce se svými nezávislými nápravami zastaralá, tak nevím jak je na tom klasický rám, který se nezměnil od dob povozů tažených koňmi :lol:
Jináč ta zastaralá tatrovácká konstrukce rozdrtila jízdními vlastnostmi své žebřinové konkurenty při výběru lesních speciálů pro hasiče v USA :wink:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Jedno video, kde je rozdíl v průjezdu terénu mezi klasickým žebřiňákem a tatrováckou koncepcí
http://www.stream.cz/uservideo/33661-ta ... sice-dil-1
Bohužel video, kde si to, na popud generálního řiditelství hasičského záchranného systému, rozdali na zkušebním polygonu hasičská Tatra 815-7 s Mercedesem Zetros (terénní speciál) jsem již na uložto nenašel.
Oba dva vozy řídili zkušební řidiči daných firem. Zetros si nevedlo o moc lépe než Renault Kerax ve videu výše.

Delší propagační video hasičské T815-7 6x6, což je vyložený terénní speciál
http://www.tatra.cz/o-spolecnosti/videa ... refighting
Krátké propagační video vojenské řady T815-7. Ta se v současnosti účastní velkého výběrového řízení Kanadské armády v rámci konsorcia Navistar (vlastní značku International, která bude lidem povědomější)
http://www.youtube.com/watch?v=2Epd4WZypvA

a test Zetrosu
http://www.youtube.com/watch?v=F1ao9qPyc6Y
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

No je vidět jak můžou být videa zavádějící. Třeba tady:
http://www.youtube.com/watch?v=vxe0k6R6 ... re=related
snad ani nepotřebuješ tyče abys viděl že nástavby nepodléhají krutu prakticky vůbec. Otázkou ovšem zůstává zda je tak důležité abychom zamezili kroucení rámu když mi to ve svém důsledku může pomoci zvětšit úhly křížení náprav. Postavit rám který se nebude kroutit totiž není ve skutečnosti tak náročné. V rámech je navíc mnohem lepší přístup mechanismům náprav a tak podobně.

Dál už reagovat nebudu, vidím že mýty zde mají příliš pevnou půdu.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Jak jinak mýty :)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Ale jistě mýty. Mýty o vzduchem chlazených motorech, kyvadlových nápravách á-la Škoda 105 a trubkovém rámu. Výhody nejsou nic než mýtus. Ostatně nejvíce nakupovaným hasičským autem v Čechách Tatra není. Je to korupce nebo trh?
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Jersey, jersey.. mi je úplně jedno jestli Tatru pohání vzduchem chlazený motor nebo vodou chlazený motor. Proč se Tatra tak dlouho držela vývoje vzduchem chlazených motorů jsem napsal výše (náš zákazník, náš pán). Současný typ T3-925 má ve stejné výkonové kategorii stejnou spotřebu a emise jako porovnatelní vodníci (a prosím netahej sem spotřebu silničního tahače, jak je zvykem většiny oponentů), což dokazují jednak zkušenosti řidičů z truckforum, tak i porovnávací testy sklápěček v časopisech. A s naprosto klidným a ledovým srdcem ti řeknu, že výroba vzduchem chlazených motorů v Kopřivnici končí.
Zákazník si může i v současnosti zvolit jaký motor chce. Američané a Izraelci si kupují Tatry s Cumminsy, Spojené arabské emiráty s motory Deutz, Australané zase chtějí vzduchem chlazené motory v kombinaci s automatickými převodovkami.
Trubkový rám s kyvnými nápravami má své výhody i nevýhody. Výhodou je nižší těžiště, větší životnost podvozku a nástavby, chráněné vnitřnosti před terénem (kardan tam neohneš) a pak rychlost průjezdu terénem a komfort posádky (nákladu). Nevýhodou této koncepce je složitější a dražší zástavba, vyšší hmotnost podvozku, což v civilním provozu snižuje LEGISLATIVNÍ nosnost. Také je nevýhodou, že když si Tatra "lehne" na rouru tak se sama nevyprostí.
Žebřinový rám je jednodušší na výrobu, je lehčí a levnější. Nicméně díky tomu, že se rám musí kroutit, tak mu to snižuje životnost a rychlost průjezdu. To se dá eliminovat jen nezávislými nápravami, které nemá 95% náklaďáků. Projet projede tato koncepce to samé jako Tatra.
Ad Hasiči - GŘ HZS se soustředí na nákup hasičských vozů do 15tun. Což jsou Mercedesy Atego, Renault Midlum atd. Podstatné je, že Tatra nemá žádný typ, který by mohla nabídnout. Vozidla nad 15tun jsou pak nakupovány takřka vždy u Tatry.
U dobrovolných hasičů, které jsou nakupovány z prostředků měst a s přispěním státu/EU, tak ty nakupují z nadpoloviční většiny Tatry. Pokud by ses o hasičskou tématiku zajímal hlouběji zjistil by sis, proč není nakupována více. Příběh je klasický a takřka standardní "přišly jsme do Tatry, chtěli hodně peněz předem a dlouho by jsme čekali na dodání, díky čemuž by jsme nestačili splnit časové podmínky dotací. Navíc je Tatra nejdražší podvozek na trhu"

V každém případě ať je to mýtus nebo ne, pokud mi bude něco o mýtu tvrdit člověk, který mě bude zároveň i přesvědčovat, že konkurentem V3S (což byl, je a bude fenomenální vůz) byla T111, tak to snižuje váhu jeho tvrzení o mýtu prakticky na nulu.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4212
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Příspěvek od Alfik »

Stojedenáctku jsme skutečně neměli (poslední jezdící jsem viděl jako záklaďák :) ) a souhlasím se Skeletem že srovnání V3S se 111 není možné.
Také je nutno souhlasit s tím že to používání vzducháčů bylo naprosto jednoznačně proto že to tak chtěli sověti. A i kdybych bral to o pohotovostních strojích, stejně to ty sověty nenapadlo s tou výměnou vody. Nikdy jsem to totiž u nich neviděl, a když jsem jim to v Syktyvkaru předvedl čuměli na mě jak tělec na novoje vorotá.
To co jsem napsal o nižší průchodnosti tatrovek popsal Skelet naprosto pregnantně - bendžonápravy vejdy si na trubku né a né lehnout :)
Co se týče nákupu čehokoli ( to není JEN u hasičských vozů) tak to úplně poslední podle čeho se nakupuje je jestli je to dobré nebo jestli to vůbec splňuje zadání. Viz Pandury, padáky...
Bohužel, většina vozů pro hasiče je nakupována buď za peníze od EU nebo od pojišťovny. A sbory jsou ten poslední kdo si může vybírat co se za takto získané peníze nakoupí - ba dokonce kdyby nakoupili to co chtějí sami, čelili by trestnímu stíhání, neboť použít dotace na jiný než plánovaný účel je u nás trestný čin. Věř tomu že ze své práce pár takových příkladů (i ve vězení skončivších) znám.
Jinak Tatrovka co se týče odbytu čelí vnitřnímu nepříteli - a je to právě takový "managerismus" o jakém jsem psal. Právě toto "možná dodáme ale až tehdy a tehdy a pokud tento a tamto" dělá z kdysi ziskové a perspektivní fabriky zmírající. Přitom trh je obrovský - dvě třetiny dopravy na zeměkouli se provádí po nezpevněných cestách nebo vůbec bez cest!
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4212
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Příspěvek od Alfik »

A na Sibiři má Taurus (jakožto jediný náklaďák na světě) svůj vlastní pomník...
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Myslíš pomník poblíž městečka (spíš vesnice) Susuman?
ObrázekObrázek

Fotky převzaty z truck-forum.cz, z tématu o nákladní dopravě na Sibiři. Někde tam jsou i fotky pomníku z posledních let, ale kde :roll:
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Zbrojní průmysl“