Momentální stav techniky AČR

Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Momentální stav techniky AČR

Příspěvek od cover72 »

Já jen podotknu, že Rakušáci, kteří čelí podobným problémům s financemi jako AČR, akorát už měli tu novou techniku, se nakonec také spokojili se 24 Leopardy v aktivní službě - ale proto, aby měli finance na provoz skoro 100 ks Ulanů.

To je podle mne jasná koncepce "udržet výcvik a schopnosti tankánů, ale pro praxi předpokládat vyšší využití moderních BVP" (alias "skoro lehkých tanků) ;-)
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Německý tank Leopard 2

Příspěvek od Skeptik »

Vždy se mi líbil tento argument: "udržet výcvik a schopnosti"
Ale nikdy jsem nepochopil, k čemu je to vlastně dobré :(
To jako že když se zhorší mezinárodní situace (např. v Polsku se dostane k moci nacionalistická strana, nebo proběhne státní převrat, a nová vláda dospěje k názoru, že Slezsko vlastně patří Polsku), tak se najednou najdou peníze za které se nakoupí stovka Leopardů a půlsta Gripenů (které jako zázrakem budou zrovna na trhu) a k nim se během několika měsíců vycvičí zkušené osádky, protože jsme si: "udrželi výcvik a schopnosti"?????
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11407
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německý tank Leopard 2

Příspěvek od Zemakt »

Spíš to lze chápat tak, že ze skladů se vytáhnou ty neprovozované Leopardy (T72/BVP, či opraví se ty nepojízdné) a jiné uloženky. A instruktorské a instruktory vycvičené osádky během pár měsíců pro ně vycvičí další.

k penězům - když hoří koudel u zadnice na nějakou kačku se nehledí
ke Gripenům - problém, co se týče jiné techniky tak Pandury a ASCOD zřejmě umíme sami. A ve skladech jsou T72, vlastní ERA máme, aktivní vyvíjíme. Tuningu jsme také schopni.

takže asi nejsi příliš daleko od pravdy. Takhle já si také představuji udržet výcvik a schopnosti.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: Německý tank Leopard 2

Příspěvek od cover72 »

Skeptik: je to udržení know-how. Jestli jsi dělal v jakémkoli průmyslu, víš, že pokud know-how udržíš byť i v podobě jednoho inženýra-důchodce, který do práce chodí na kávičku, když je pak potřeba, od důchodce-inženýra, který vše vysvětlí a poradí se 40 lety hands-on praxe, se povede výroba rozjet násobně rychleji a s minimálně 10x menšími náklady, než když by se to mělo vyvinout odznova "na zelené louce".

A to je o to důležitější, že v armádě, stejně jako v průmyslu, jde vývoj pořád dál, žádná konkurence, ani od "kamarádů", ti neřekne všechna svá tajemství a ty musíš na to nejdůležitější přijít sám metodou pokus-omyl. Přitom jsou to tisíce "drobností", které tomu, kdo know-how má připadají jako taková samozřejmost, že se o nich ani nezmíní... Ale nově se zacvičující nováček se na to musí zeptat. Což je v pohodě, pokud má koho... Čímž jsme nazpět u člověka-nositele know-how.

Firmy s hloupým managementem na to přichází nyní, po 25 letech :D Armáda má naštěstí snad o trošku více rozumu.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Německý tank Leopard 2

Příspěvek od Skeptik »

cover72: Tenhle argument samozřejmě znám ... problémem je, že je zcela falešný :(

1) žádné Gripeny na skladu nemáme (ani nikdo jiný), a tak při zhoršení se mezinárodní situace a potřebě rozšířit letectvo nebude kde brát a budeme muset vystačit s těmi 12ti ... nehledě na to, že výcvik pilota během 1-2 let je nesmysl, bez ohledu na know-how.

2) v současnosti máme na skladě staré, nemodernizované, T-72. Pokud ale přezbrojíme na jiný typ, třeba ty bazarové 2A4 Leopard 2, peníze na nákup "mobilizační zásoby tanků" určitě nebudou = koupí se pouze těch 20 až 30 kusů. Dále stejný případ jako s Gripeny.

3) Nově nakupovaná technika je v "západních standardech", což je z hlediska našeho členství v NATO v pořádku, ale kolik střeliva pro ni máme ve skladech? Pro "starou" výzbroj dost - můžeme rozdávat - ale co pro novou?

4) profesionální armáda je malinkatá a naprosto neschopná odrazit jakoukoli vážnější vnější hrozbu. Stav mužské (a abych byl genderově korektní i ženské) populace je takový, že naprostá většina nemá ani nejmenší základy pro vojenskou službu (Pokud to mám popsat trochu nadneseně, tak nevědí, který konec pušky je ten nebezpečný).

P.S. Omlouvám se za tento OT ve vláknu o Leopardu 2, ale reaguji na "poněkud nesmyslnou" diskuzi zde. Nesmyslnou proto, že jsem nezaznamenal ani náznak toho, že by někdo z vlády byť jen uvažoval o přezbrojení tankového vojska.
Když tak prosím přesuňte jinam, spolu s ostatními "vlhkými sny" o nových tancích pro AČR
:lej:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: Německý tank Leopard 2

Příspěvek od cover72 »

Skeptik: ale o tom mluví plány!

Pokud se mi jen doneslo, mobilizační plán AČR je (či donedávna byl) takový, že našich 10 T-72M4 a 10 T-72M1 od aktivních záloh tvoří "výcvikový kádr", a kdyby šlo do tuhého, na standard "T-72M3", tzn. věž s novým SŘP, ale starý motor, by byly modernizovány uloženkové T-72M1.
To je také důvod, proč byly na "výcvikové" T-72M4 modernizovány trupy T-72M s horší balistickou ochranou, zatímco lepší T-72M1, odpovídající T-72A, zůstaly nemodernizované na skladu.

Všechno to samozřejmě vychází z té "Doktríny odložené spotřeby", která hlásala, že na jakýkoli konflikt bude varování alespoň rok, dva dopředu.

To měla jakože vyvrátit hrozba hybridní války, jenže co teď vidím, u nás se k tomu zjevně přistupuje tak, že hybridní válku pokryjeme stořením sil rychlé reakce a vyzbrojením L-159 přesnou municí pro vysekání případných separatistů/povstalců/teroristů, přičemž proti konvenčním, symetrickým hrozbám budeme i nadále počítat s "varovnou lhůtou 2 roky".
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Německý tank Leopard 2

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Včera zaznělo v jedněch TV zprávách (konkrétně Nova) z úst páně Stropnického, že sice technika chátrá, ale nic se neděje, protože máme finanční plán a akviziční plán, které jdou spolu ruku v ruce a není nic co bychom nutně potřebovali a neměli na to peníze... Což mě docela zarazilo...

http://novaplus.nova.cz/porad/televizni ... 19-3-2016/ čas cca 16:20
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Momentální stav techniky AČR

Příspěvek od Rase »

http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/becvar ... edium=feed

Z obrněných transportérů Pandur, kterých má česká armáda 107, má 30 vozidel různé typy závad. Deset pandurů není schopných boje. V pořadu Otázky Václava Moravce to dnes (20.3.2016) uvedl náčelník Generálního štábu AČR Josef Bečvář. Armáda podle něj obdržela minulý týden asi 1800 součástek (pro Pandury). Kromě pandurů bude letos opraveno minimálně osm tanků, což podle Bečváře významně ovlivní bojeschopnost tankového praporu. Závady mají i pásová vozidla. "Je to stará technika z 80. let, nese závady a nedostatky, ale stále ji užívá sedmá mechanizovaná brigáda," uvedl k pásovým vozidlům Bečvář. Problémy jsou i u vozidel Tatra, která ale i tak dokážou plnit potřeby útvarů.

Divil bych se, kdyby byl tento stav horší, než u jiných západních armád, ale pokud toto rýpnutí bude znamenat, že se nakoupí náhradní díly do zásoby, budou častěji probíhat opravy a kontroly, proč ne. Celkově je to takové slovíčkaření - co je ještě operačně nasaditelné a co už ne. 100 % bojeschopnost je u moderní techniky hloupost. V případě Pandurů jsem i slyšel, že byl problém s tím, že nebyl dostatek zimních pneumatik - to ale neznamená nějakou závadu, kvůli které by byla vozidla nepojízdná, nebo jinak rozbitá (jen nesmí v zimě na dopravní komunikace - podle zákona) :D
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 830
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: Momentální stav techniky AČR

Příspěvek od knezdub »

K těm pneumatikám: Vyrábí někdo vůbec zimní takttické pneumatiky? Tzn včetně nějakého certifikátu, který je pravděpodobně nejdůležitější. Vojenské vozidla mají výjimku téměř na všechno, tak proč se nějaký chorý mozek upnul právě na toto? Mě to celé připadá jako Chocholouškov
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Momentální stav techniky AČR

Příspěvek od skelet »

Knezdub: prostě na to výjimku nemají, a tak je potřebují. A jelikož je nemají, tak se přes zimu hodí co by "akce neschopné" :D
ObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Momentální stav techniky AČR

Příspěvek od Mirek58 »

Zkrátka :
V zimě se neválčí!
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 830
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: Momentální stav techniky AČR

Příspěvek od knezdub »

Nevím, jestli to ještě platí, ale není to tak dávno, co se dala třeba naložená Tatra řídit na silnici bez řidičáku. Nebyla totiž náklaďák, ale "vojenský dopravní prostředek" a k řízení stačil pouhý zácvik někým z armády. Proto mě zarazil ten humbuk kolem pneumatik, které snad ani nikdo nevyrábí.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Momentální stav techniky AČR

Příspěvek od skelet »

Zrovna tohle je čistě administrativní problém. V případě potřeby by vyjely. Dost těch Tater bude neakceschopných kvůli kravinám typu rozbité čelní sklo apod.
ObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Momentální stav techniky AČR

Příspěvek od Mirek58 »

Nevím, jestli to ještě platí, ale není to tak dávno, co se dala třeba naložená Tatra řídit na silnici bez řidičáku. Nebyla totiž náklaďák, ale "vojenský dopravní prostředek" a k řízení stačil pouhý zácvik někým z armády. Proto mě zarazil ten humbuk kolem pneumatik, které snad ani nikdo nevyrábí.
V době hlubokého míru?
Co jsem chodil na TAI, tak si vzpomínám, že se vyžadovala dodržovat vyhl.42(?, už je to dávno)nekompromisně, za porušení byla od "autonáčelníka" odměna- tři s dekou.
( nepleteš si to s KŘK? - výcvikem?)
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 830
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: Momentální stav techniky AČR

Příspěvek od knezdub »

Před cca 10 lety nám to na školení řidičů vyprávěl člověk, který nás školil a mimo jiné dělal i soudního znalce v oboru silničního provozu. Bylo to z nějaké havárie, kdy za volantem seděl kluk, který měl papíry jen na traktor a protože bylo potřeba jet, dostal půlhodinový rychlokurs a jel. Všechno bylo podle zákona.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4131
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Momentální stav techniky AČR

Příspěvek od Alfik »

Řekl bych že šlo o nedorozumění. Pokud to bylo v 80. letech, tak to chodilo takto: přišel kluk (mohl mít s ŘP na traktor, ale nemusel mít vůbec žádný), udělal si KŘK, měl to napsáno ve voj. knížce, ale ŘP u sebe neměl, ten se stejně jako OPčanka při nástupu odevzdával.
Po ukončení vojny dostal OPčanku i ŘP ale teď už v něm měl záznam že má i na náklaďák.
Nejde o tento případ?
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 830
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: Momentální stav techniky AČR

Příspěvek od knezdub »

Právě že ne. Bylo to někdy po roce 2000 a u armády tenkrát (nevím jak dlouho to trvalo) platilo to, co nám říkal. Celé to vycházelo z toho, že na "vojenský dopravní prostředek" se nevztahovaly civilní předpisy a v armádě byl takový bordel, že platilo výše popsané
ObrázekObrázek
asdf
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 5/11/2014, 14:29

Re: Momentální stav techniky AČR

Příspěvek od asdf »

Za sociku viem ze sa robilo C az na vojne. Tam si siel bez vodicaka a vracal sa s C-ckom.
Co si pametam, tak kamosi co rukovali v 90 rokoch tak tam sa C robilo uz pred vojnou. Na odvode im povedali, ze budu vodicmi a potom len prisiel papier, kedy im zacina kurz v autoskole. Na vojnu uz nastupovali s C-kom. Po primaci mali aj KVK - kratkodoby vodicsky kurz, mam dojem ze trvalo mesiac, ale tam sa ucili jazdit v kolonach a podobne.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Momentální stav techniky AČR

Příspěvek od Mirek58 »

ZVS jsem kroutil 79-81 a řidičák jsem dělal po odvodu ( chtěl jsem k řidičům), stálo to třista korun československých socialistických (oprávnění B,C,T)
Na vojně nám ŘP zůstal po psychotestech a E jsem do něj získal, když jsme měli výjezd ( v koloně) a já zavelel v bráně stop, s tím, že nemůžeme na silnici s vleky, protože nemáme oprávnění E. Do pěti minut jsme ho měli všichni ( orazítkovanou příslušnou kolonku v ŘP) A já jako správnej vůl tejden vypisoval zk.protokoly, protože jsem to spískal.
V té době ŘP záklaďáci ve výkonu ZVS nemohli získat, pouze strojničák, jeřábnickej ap., nebo "podvůdek", kdy se dotyčný přifařil k voj. školám.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Momentální stav techniky AČR

Příspěvek od Pátrač »

To je zkazek, že by jeden nevěřil vlastním očím.

Od roku 1976 se řidičáky pro budoucí vojáky základní služby organizovali v rámci předbraneckého výcviku, tedy jak píše Mirek po odvodu. Měl to na starosti SVAZARM. Rozsah byl A,B,C a od roku 1982 i M, tedy malé motocykly. Po narukování a základním vojenském výcviku budoucí řidič nastupoval do KŘK což byl krátkodobý řidičský kurs s nalejvárnou - opáčkem a s povinností najet 550 kilometrů. Teprve potom šel na mateřský útvar a přebíral své první vozidlo.

Řidiči na těžkou a speciální techniku + přívěsy, ale pokračovali dále v kurzu těžkých vozidel, kde jezdily z pravidla z Tatrama a vleky, povinný náběh 350 kilometrů a přezkoušení, teprve potom šlo o razítko a mohl jezdit se soupravou. Razítko neměl kdokoliv u útvarů, ale pouze a jen zkušební komisař, a to byl VŽDY PŘÍSLUŠNÍK DOPRAVNÍHO INSPEKRORÁTU VEŘEJNÉ BEZEPČNOSTI !!! Pokud by někomu dal razítko na vlek bez tohoto procesu, skončil by v Táboře na prokuratuře. Navíc řidič soupravy nesměl vyjet pokud neměl prokazatelně absolvované cvičné jízdy.

Takže razítka do kolonky E do pěti minut je zatím nejlepší bajka co jsem na Palbě četl. A to jak jsi jako voják ZVS zavelel celému útvaru stop, to mě doslova nadchlo. Už se těším na pokračování.

Zažil jsem v ČSLA ledacos, ale nikdy jsme nezažil, že by někdo organizoval výjezd vozidel a řidiči řídili techniku na kterou neměli oprávnění. Ono taková mimořádná událost, kdy by se zjistilo, že se to na něčí rozkaz stalo, by skončila pro daný útvar katastrofou. Takové zneužití razítka zkušebního komisaře jak jsi popsal, by bylo automatiky považováno za zneužití úřední moci. A pod 3 roky na tvrdo by to nešlo, pokud by se něco stalo. Jinak by za to byla možná jen podmínka - pokud by se nestalo nic. To každý zkušební komisař věděl a pokud se k něčemu jak jsi popsal snížil, byl to vůl.

Něco málo o tom vím, byl jsem zkušební komisař materiálové třídy 15, číslo razítka 23 a jelikož cisterna je vlastně auto, tak jsem na zkoušky mých budoucích řidičů cisteren do kurzů těžké techniky jezdil jako člen komise. A to 6 let 2 x ročně.

Já jsem šel z armády v roce 1998, do té doby nevím, že by se to nějak moc změnilo. Co si armáda zavedla po roce 2000 už bylo beze mě.

Současný stav dopravní a bojové techniky naší armády nedokážu posoudit a abych řekl pravdu, ani mě to nezajímá. Do pořádku se to začne dávat až se něco stane a to hodně vážného. Do té doby se nic nestane.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“