Stránka 1 z 1

Ženijní technika ČSLA/AČR

PříspěvekNapsal: 10/4/2016, 11:14
od skelet

Re: Ženijní technika ČSLA/AČR

PříspěvekNapsal: 10/4/2016, 18:55
od Mantra
pěkné, moc pěkné

Re: Ženijní technika ČSLA/AČR

PříspěvekNapsal: 21/1/2019, 12:36
od Rase
Nový mobilní most AM-70 EX

Šternberská společnost Excalibur Army představila začátkem prosince 2018, na odborném průmyslovém dni aliančního ženijního centra v německém Ingolstadtu, prototyp mostního vozidla AM-70 EX. Široká veřejnost se s ním poprvé setká na veletrhu IDET 2019. První vozidla se podrobují náročným zkouškám, mimo jiné i u VTÚ ve Vyškově nebo v klimatické komoře Evropského testovacího centra Praha. Mostní systém vozidla AM-70 EX, vychází z ideového konceptu AM-50 a zachovává nůžkový most s plnou mostovkou a odpojitelnou podpěrou. Jde ovšem o nově vyvinuté technické řešení osazené na moderním vojenském podvozku 8x8 od Tatry. Při vývoji konstruktéři a technici Excalibur Army vycházeli ze zkušeností nabytých při vývoji, výrobě a provozu mobilního mostu AM-50 EX – jedná se tedy o vylepšení tohoto úspěšného vozidla, zaměřené především na zvýšení únosnosti mostu. Podvozek Tatra Force systému AM-70 EX je vybaven motorem T3C-928.90 o max. výkonu 300 kW, díky kterému dokáže na silnici vyvinout rychlost až 90 km/h, v terénu pak 40 km/h. Dojezd vozidla bez přídavných nádrží přesahuje 500 km, přičemž je schopno přebrodit vodní toky bez přípravy až do hloubky 1,2 m, s přípravou pak do 1,5 m, překračovat zákopy o šířce až 2 m a bez radlice překoná kolmé překážky do výšky 0,5 m. Celková hmotnost AM-70 EX činí 33 t, a to při rozměrech 12 m na délku, 3,65 m na šířku a 3,9 m na výšku. Vozidlo je možné osadit různými kabinami dle potřeb a operačních požadavků zákazníka.
Společnost s vozidlem cílí na AČR a dle veřejných vyjádření velení armády bude AČR u nových mostních automobilů chtít zodolněné kabiny s přepravní kapacitou čtyř vojáků. AM-70 EX je možné přizpůsobit dle potřeb uživatelů i v dalších aspektech. S mostním systémem lze manipulovat volitelně pomocí kabelového nebo bezdrátového dálkového ovládání, vozidlo může být opatřeno manuální nebo automatizovanou převodovkou, kabinu je možné osadit střešní lafetou pro kulomet, na příď vozu lze instalovat radlici pro zemní práce atd. Nosnost mostu odpovídá zatěžovací třídě MLC 70 dle STANAG 2021, tedy zhruba 70 t. Mostovka má délku 13,5 m a je jí možno překlenout překážky o šířce 10 až 12,5 m. Jednotlivá mostní pole lze za použití podpěr spojovat do velkých celků na potřebnou délku. Například osm spojených polí vytvoří most o délce 108 metrů, přičemž hloubka překážky může dosahovat až 6 m. Oproti AM-70 je u AM-70 EX použit mnohem jednodušší, tudíž vůči poruchám odolnější hydraulický systém, jehož provoz je levnější a údržba i opravy snazší. Podstatnou výhodou je výrazně rychlejší pokládka mostovky, kterou zvládne i dvojčlenná obsluha, a kompatibilita se staršími mostními systémy AČR. Další předností je o 30 cm širší mostovka s odolnou a odlehčenou čtyřnosníkovou konstrukcí. Disponuje zesílenou mechanicky výsuvnou podpěrou s elektrohydraulickým ovládáním, která má větší rozsah – od 2 m do 6 m oproti 5,65 m v případě AM-70.

https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 62386.html

Obrázek