Stránka 1 z 1

Rotoped - vozidlo pohybující se pomocí vzduchových měchů

Napsal: 17/1/2019, 20:04
od Rase
50234300_304579623528607_5278700937781706752_n.jpg

Vozidlo pohybující se pomocí vzduchových měchů

Český automobilový inženýr, vynálezce a zlepšovatel Julius Mackerle (1909-1988) se narodil 18. června roku 1909 v Jevíčku do rodiny majitele cihelny. Vystudoval Vysoké učení technické v Brně, kde i zkonstruoval a postavil svoje první motorové vozidlo – dvoumístný sportovní roadster s motocyklovým motorem JAP 1000 cm³. Po roce 1935 pracoval v Plzeňské Škodovce jako konstruktér motorů, později se stal vedoucím konstrukce vznětových motorů a nakonec přešel na pražské ústředí Škodových závodů. Po válce odešel do Tatry Kopřivnice, kde jako šéfkonstruktér nastavil koncepci nových vzduchem chlazených motorů. Podle jeho návrhu a pod jeho vedením vznikl v roce 1949 vidlicový osmiválec T603 (2545 cm³), který byl v roce 1950 namontován do závodního monopostu Tatra 607 - tehdy se uplatnil i systém ejektorového chlazení motoru, aby ventilátor zbytečně neodebíral užitný výkon. Motor T603 o výkonu 70 kW byl od roku 1955 montován do reprezentativní limuzíny Tatra 603, která převzala označení právě podle motoru. Vedle toho zkonstruoval i vidlicový vznětový osmiválec T928 s úhlem válců 75°, který sloužil ve velmi úspěšném nákladním automobilu Tatra 138. Jeho dílem je také motor pro vojenský valník Tatra 128. V roce 1958 Mackerle přešel jako vedoucí oddělení odboru motorů do Ústavu pro výzkum motorových vozidel, kde mimo jiné postavil v roce 1964 pokusné vozidlo Rotoped. Pohybovalo se pomocí systému vzduchových měchů místo pneumatiky, na každém kole bylo 12 válcovitých měchů v úhlu 30°, jejich vyfukováním a opětovným nafukováním docházelo k pohybu. Pohon zajišťoval motor z Trabantu, který poháněl vzduchové dmychadlo ze starého dieselového motoru. Vzduch byl následně veden až ke kolům, kde byl rozváděn k jednotlivým měchům. Rychlost u představeného prototypu činila o něco víc jak 19 km/h, a vůz překonával svah o náklonu až 20°. Dle pamětníků byl pohyb velice podobný jízdě po kostkách, gumové měchy vydávaly při vyfukování a opětovném nafukování specifické zvuky. Práce na projektu probíhaly až do roku 1970 a na Západě je znám jako Rotoped Walking Wheel. Julius Mackerle přednášel na technických univerzitách v Praze, Brně a Bratislavě a napsal několik knih a řadu článků v technické literatuře. Za práci na vzduchem chlazených motorů mu Institute of Mechanical Engineers v Londýně v roce 1962 udělil Herbert Akroyd Stuart Prize. Zemřel 11. září 1988.

Zdroj:
http://cyberneticzoo.com/walking-machin ... slovakian/
https://books.google.cz/books?id=OwEAAA ... le&f=false
https://cs.wikipedia.org/wiki/Julius_Mackerle

50287005_304579626861940_2275398850795536384_n.jpg
50309898_304581436861759_8599224198239354880_n.jpg
50748169_304581450195091_9151657395955433472_n.jpg

Re: Rotoped - vozidlo pohybující se pomocí vzduchových měchů

Napsal: 18/1/2019, 13:37
od Vlastimil Čech
Proboha živého, k čemu taková věc mohla být??? Jistě, asi projede slušně blátem... a dál? Rychlost? Stoupavost? Nosnost? UŽITEČNOST???? :???:

Re: Rotoped - vozidlo pohybující se pomocí vzduchových měchů

Napsal: 18/1/2019, 14:03
od Rase
Různých podivných samohybů tehdy vznikalo docela dost, ale nějaké smysluplné využití bych v nich nehledal. Zkrátka jde spíš jen o takový pokus jak sestrojit vozidlo na úplně jiném principu. Osobně si tohle umím představit spíš u nějaké sondy třeba na Marsu nebo Měsíci, než na Zemi. Vozidlo vzniklo když pracoval v Ústavu pro výzkum motorových vozidel, tak měl v popisu práce kutit podobné podivnosti :)

Re: Rotoped - vozidlo pohybující se pomocí vzduchových měchů

Napsal: 18/1/2019, 15:33
od Krojc
Rase píše:Různých podivných samohybů tehdy vznikalo docela dost, ale nějaké smysluplné využití bych v nich nehledal. Zkrátka jde spíš jen o takový pokus jak sestrojit vozidlo na úplně jiném principu. Osobně si tohle umím představit spíš u nějaké sondy třeba na Marsu nebo Měsíci, než na Zemi. Vozidlo vzniklo když pracoval v Ústavu pro výzkum motorových vozidel, tak měl v popisu práce kutit podobné podivnosti :)
Ve vesmíru asi těžko, když by vzduch na nafukování neměla mašinka kde brát.

Re: Rotoped - vozidlo pohybující se pomocí vzduchových měchů

Napsal: 19/1/2019, 05:00
od bambitka
Jednu z Mackerleho spíše populárních knih: Julius Mackerle: Motory závodních automobilů, převedli do elektronické verze nějací nadšenci (pdf verze, FOLY a PetrWRC). Doporučuji, dá se to stáhnout z ulozto.

Co se rotopedu týče, tak jeho uplatnění je v současné době prakticky rovno nule. Je to ale zajímavá myšlenka a není vyloučeno, že se v budoucnosti neuplatní. Jde o typ pohonu, který se nemůže sám "zahrabat". K jeho funkci je ale nutná gravitace. Co se týče přísunu vzduchu z okolního prostředí, byly ty jeho pokusné stroje uvažovány s uzavřeným vyduchovým obvodem.

Rase ode mě dostává bezvýznámnou hvězdičku za představení autora ejektorového chlazení vzduchem chlazených motorů Tatra. :wink:

Re: Rotoped - vozidlo pohybující se pomocí vzduchových měchů

Napsal: 19/1/2019, 11:04
od Vlastimil Čech
Škoda, že zvuk ejektorového chlazení tady NENÍ SLYŠET! :D To je takový kravál, že bychom se nedomluvili ani písemně!!! :wink:

Re: Rotoped - vozidlo pohybující se pomocí vzduchových měchů

Napsal: 19/1/2019, 11:25
od Alfik
Tento samohyb jsem ještě jako děcko vídal na nějakých těch předváděčkách Tatry. Využití asi nulové - akorát že nějaké části byly použity jako řešení u patentů na nezávislé foukání pneu u Tatřích náklaďáků.
Možná je ten pán jako ten člověk, který (u Cimrmana) zkoušel zda lze vyrábět zlato foukáním dýmu do lavóru s vodou :)
Jak princip těch kol, tak injektorové chlazení našlo uplatnění jinde :D Takový už je holt osud vynálezců...

Re: Rotoped - vozidlo pohybující se pomocí vzduchových měchů

Napsal: 19/1/2019, 12:52
od skelet
Řekl bych, že hlavním důvodem vývoje toho vozíku byla obratnost. Přeci jen kola se dala natáčet v rozsahu 360° (jestli se nepletu). A teoreticky mu nehrozí defekt :D
Vyzkoušel si na tom kde co, co se dalo využít pak použil jinde.

Re: Rotoped - vozidlo pohybující se pomocí vzduchových měchů

Napsal: 20/1/2019, 22:33
od bambitka
Podle mého názoru šlo z jeho pohledu spíše o konstrukci měsíčního vozítka (v té době akceptovatelné stranou i vládou), na což šli sehnat peníze. Tomu odpovídá i ta obratnost. V jednom z těch Raseho odkazů jsou obrázky vhodnějšího uspořádání těch nafukovacích měchů. Z celé té práce se určitě něco vytěžilo. (Pro mne je to aplikovatelné tak jedině u vozidel dinosauřích rozměrů někde na planetě Duna.)

K tomu ejektorovému chlazení. Tatra ho úspěšně používala. Používala ho tam, kde HLUK nebyl problém. Tedy u závodních strojů. Takže žádné foukání kouře do vody. :lol:

Já se jenom snažím zastávat vyjímečného inženýra, protože po přečtení diskuze by člověk mohl nabýt dojmu, že ten člověk byl sám kuriozitou. :lej:

Re: Rotoped - vozidlo pohybující se pomocí vzduchových měchů

Napsal: 21/1/2019, 10:31
od Alfik
To nebyla snaha ponížit pana konstruktéra. Tatru a její výrobky mám rád, ostatně jako kluk jsem nemálo z těch fajnšmekrovin vídal - ať už v muzeu fabriky, nebo na předváděčkách (pocházím z Havířova).
Ostatně, jak píšu - jak systém postupného plnění, tak systém injektoru posloužil a slouží i nadále v jiných strojích. :lej:

K mým příspěvkům je třeba si domyslet takovou tu nálepku s nápisem:
"Příspěvek může - ale nemusí - obsahovat stopová množství: sarkasmu (E 1/100exp-10), ironie (E 2sqr), parodie (E kvadratura kruhu), cynismu (E 0 exp n), a černého humoru (na to ani Éčko není) :)

Re: Rotoped - vozidlo pohybující se pomocí vzduchových měchů

Napsal: 25/1/2019, 07:49
od Jester