Stránka 1 z 1

Je prieskumné letectvo ešte potrebne?

PříspěvekNapsal: 30/3/2006, 20:31
od Foxbat
Možno sa domnievať, že je prieskumne letectvo v dnešnej dobe satelitov odsudene na zánik? Podľa mojho názoru to tak nikdy nebude.
Aj ked presnosť satelitov a ich dokonalost sa každým dňom zvyšuje ani letectvo nezaostáva. Inak by asi ani americké letectvo a letectvo Anglicka nepouživalo U-2R... existuje U-5R? otázka doteraz nezodpovedaná..aj keď je meno novšieho nástupcu možno iné a stále utajované je veľa iných strojov ktoré su v popredí. Veľké množstvo krajín pracuje v dnešnej dobe na technológii zostreľovania satelitov...ktoré nazerajú do tanierov popravde povedané hocikomu a to sa mnohým nepáči.
Mig 25 je mojim osibným Favoritom ..aj jeden vlastním..nie ten Mig..len Favorit...ide o vec ktorá sa v tej dobe nedala prehliadnuť...že 25 bol na nebi jedničkou, pokoril mnohé rekordy a Izraelské letectvo sa mohlo len prizerať ...čo je technika...popravde vraj veľa vysokých ľudí rozmýšľalo nad tým či sa správne priklonili na "modrú" a nie na "červenú" stranu, ak ich nedokázala uchrániť pred preletmi.
MIG 31 . je pravdepodobné že sa aj naďalej vyvijajú rakety na zostrelenie špionážnych sond. Tieto rakety vraj veselo vyvijajú aj v Izraeli a inde vo svete...Povedzme si uprimne. Verite, že Číňania letia do vesmíru koli tomu aby tam vyrábali textil a kývali nam z obežnej dráhy...pochopili, že kto je hore a ma prevahu ma výhodu ..všetko je asi o tom kto vidi viac a viac vie, už za WWII to bolo samozrejmosťou. Ak by nemecke Do 17 Ju 88 a He 111 dokončili nalety na radarové a lletiskové ciele v Angl. a neprešli na civilné kde by sme teraz boli?Ale odbočujem. Letectvo má svoju budúcnosť, nie je len snom vzlietnuť a dosiahnuť ale aj spoznať a získané skúsenosti využiť. Koľko informácii asi rusi získali zo zostreleného U2 a použili pri výrobe svojích výškových a prieskumných strojov? Možno sa len domnievať.....asi viac otázok ako odpovedí ale chcem len podnietiť debatu o ďalšom vývoji letectva ako takom.

PříspěvekNapsal: 30/3/2006, 21:43
od redboy
Já si myslím, že jsou potřebné a možná víc kdy jindy, díky lokálním komfliktům. Vycházím z toho, že kdyby nebyly, tak nedojde k tomu, že vyřazené SR-71 byly v roce 1995 reaktivovány (dva SR-71A a jeden B). Kdyby tomu tak nebylo, nebudou dnes tak intenzivně vyvíjeny a zařazovány do výzbroje bezpilotní letouny RQ-1, RQ-4.(V podstatě RQ-1 až RQ-11) Je to neuvěřitelný bum. Pravda, pilotované stroje jsou na ústupu (neexistuje nesestřelitelné letadlo), ale bezpilotní stroje mají budoucnost. Mluví pro ně mnoho argumentů. Operabilnost, přesnost, kvalita získaných informací…….
Spojené státy prošli obdobím, kdy bylo za to, že KH-11 a KH-12 zajistí veškerý průzkum…….. jenže. Družicový průzkum nikdy nedosáhne kvalit leteckého snímkování. Vyhodnocení snímků nejde v reálném čase (lze získat snímky v téměř reálném čase, ale jejich vyhodnocení je zdlouhavé a není možné je přijímat kdekoli), u letounů to neplatí. Družice jsou protivníkem předvídatelné, nemohou být nasazeny kde je zrovna třeba když je zrovna třeba. Nemohou zůstat nad sledovaným objektem a oblastí. Jsou závislé na oblačnosti (strategické průzkumné prostředky sice taky, ale u taktických to již neplatí) a nemohou kdykoli průzkum opakovat. Jsou i nákladnější.
Nedávno sem čet tohle:

http://www.atmonline.cz/news/2006/unor/130206b.htm

Neberu to doslova a nesdílím tenhle názor zcela, ale máme před sebou období bezpilotních prostředků………


Číňani leteli do kosmu, protože se chtějí stát přední velmocí, a udělají pro to cokoli. Ze sestřelených U-2 nejde moc získat, díky autodestrukci důležitých systému, ale nemyslím si, že by mohli získat něco, co bylo průšvihové.


Sovětský "U-2"?? Né, ale zajímavé letadlo s výkony velmi podobnými...../...Mjasiščev M-17RM
ObrázekObrázek

"Družice" budoucnosti???
Obrázek

PříspěvekNapsal: 30/3/2006, 22:51
od Fatale
redboy píše:Družicový průzkum nikdy nedosáhne kvalit leteckého snímkování. Vyhodnocení snímků nejde v reálném čase (lze získat snímky v téměř reálném čase, ale jejich vyhodnocení je zdlouhavé a není možné je přijímat kdekoli), u letounů to neplatí.


1)myslis, ze nikdy nedosahne stejny kvality? no nevim nevim...ja si myslim, ze satelitni pruzkum dosahuje potrebny kvality uz ted...

2)jak myslis to vyhodnocovani v realnym case?

PříspěvekNapsal: 31/3/2006, 07:19
od redboy
fatale píše:1)myslis, ze nikdy nedosahne stejny kvality? no nevim nevim...ja si myslim, ze satelitni pruzkum dosahuje potrebny kvality uz ted...

2)jak myslis to vyhodnocovani v realnym case?


1) Nooo, ono je potřeba si říct, co je potřebná kvalita? Typická dráha družice KH-12 je perigeum 270km apogeum 1000km nad povrchem. Navíc dochází ke zkreslování vlivem atmosféry. Je technicky nerealizovatelné dosáhnout lepších výsledků (stejných) než ze z průzkumného letadla ve výšce cca 5km. Ani to není tak optikou (i když taky) ale právě okolními vlivy atmosféry. Družicové snímky pod rozlišení 0,2m sou naprosto supr. U leteckého snímkování se dostáváš do úrovně cm. Není to honba za centimetry, je to honba za identifikací. Nejlepších výsledků lze dosáhnout ve viditelné vlnové délce, v IČ to jde principielně dolů. Z celkové hmotnosti družice (17t ?) je cca polovina palivo, umožňující výškové změny dráhy právě pro maximálně ideální podmínky( podmínka max rozlišení), ale to nejde dělat v každém přeletu, že. Navíc jak sem psal, počasí neporučíš a spolu s omezenou možností opakování přeletu (KH-12 je podle všeho první, která dokáže snímat zájmovou oblast při několika průletech po sobe jdoucích (3 ??)), a musí se čekat na další, není a nemůže být tak pružná jako letecký průzkum.
2) Snímky lze díky síti translačních družic sehnat téměř on-line (zdržení jen přenos), ale jejich zpracování je zdlouhavé (díky obrovské kapacitě informací) a musí dojít k jejich identifikaci (i když je spousta na software, lidské oko nenahradíš), výběru a úpravě pro taktické účely a dopravě velitelství jednotky pro kterou jsou určeny. V době první války v zálivu (dnes sme dál, ale ne o moc) trvalo zpracování snímků a jejich vyhodnocení u jednotky která je potřebovala až 24 hodin od pořízení, to je dlouho. Právě tady bylo rozhodnuto fofrem dát do provozu znovu SR-71 a pak skoro to nazvat až zoufalá snaha, sehnat bezpilotní prostředky. Snímky z leteckého průzkumu jsou vyhodnoceny v řádu hodiny, je možno kdykoli snímkování opakovat a v případě RQ-4 nad zájmovou oblastí v podstatě viset.

Ono, kdyby to bylo, tak jak v některých Hollywoodských patlaninách, tak sou piloti U-2 nezaměstnaní a na podpoře a nelétají nad Irákem. Potom by pár generálů (mezi nimi alespoň jedna hezká dívka) seděli v křeslech a radili desátníkovi XY za kterým rohem je nepřítel.
Vždycky bude družice výhodnější pro strategický průzkum, už jen kvůli nepochopitelné neochotě některých států do svého vzdušného prostoru pustit průzkumné letadlo, ale právě v dnešní době je nutná pružnost a tu zajistí jen letadlo. Taktické úrovni (jestli lze parametry RQ-4 nazvat taktickými) bude vládnout bezpilotní prostředek, před pár lety bych to nevypustil z úst, ale dnes je to nad slunce jasnější.

PříspěvekNapsal: 31/3/2006, 11:31
od lembloud
Já bych řekl že už pomalu nastává doba malých (do 1m) bezpilotních průzkumníků typu Predator.

PříspěvekNapsal: 31/3/2006, 11:35
od redboy
lembloud píše:Já bych řekl že už pomalu nastává doba malých (do 1m) bezpilotních průzkumníků typu Predator.


Pravdu pravíš, Predátor je teda trošku větší, ale přesně tak, na taktické úrovni data online z průzkumných bezpilotních prostředků (ztráty jsou povoleny).

PříspěvekNapsal: 31/3/2006, 19:42
od Foxbat
ak sa nemylim, boli uz uspešne otestovane aj nasadene Predatori na utočné misie s Helfire raketami proti pozemnym stredne tazko obrnenym cielom a komplexom budov..alebo sa mi len zda?...

PříspěvekNapsal: 31/3/2006, 20:02
od redboy
Foxbat píše:ak sa nemylim, boli uz uspešne otestovane aj nasadene Predatori na utočné misie s Helfire raketami proti pozemnym stredne tazko obrnenym cielom a komplexom budov..alebo sa mi len zda?...


Ano, už v Afganistánu, ale možná to tu někdo doplní, mě se něco plance, že to není akce armády, ale nějakejch zpravodajců, něco jako lov na osoby. Nevím.

PříspěvekNapsal: 1/4/2006, 10:01
od Dzin
Průzkumné letectvo má budoucnost, hlavně proto, že jeho použití je jiné, než použití průzkumných satelitů. Proč se zbytečně připravovat o rozmanitost?

PříspěvekNapsal: 1/4/2006, 13:19
od redboy
Dzin píše:Průzkumné letectvo má budoucnost, hlavně proto, že jeho použití je jiné, než použití průzkumných satelitů.


Přesně!!!

PříspěvekNapsal: 1/6/2010, 09:57
od absik
Myslím že prieskumné letectvo nevymrie, začalo to balónmi a končí to niekde v stratosfére hyperzvukovými lietadlami x.-tej generácie. O ruských plánoch som písal 5.08.2009 (server valka.cz):
"Na dnešnom stretnutí s novinármi informoval hlavný veliteľ vojenského letectva RF, gen.plk. A. Zelin aj o plánoch vytvoriť projekt stratosférického pilotovaného prieskumného lietadla ktoré by pozorovalo činnosť protivníka vo frontovej oblasti ale aj v hĺbke územia protivníka mimo dosahu jeho PVO. Vo výbave takého lietadla majú byť kvalitatívne nové druhy palubných prostriedkov prieskumu...."

PříspěvekNapsal: 1/6/2010, 22:15
od Warthog
Redboy velmi dobře zhodnotil výhody a nevýhody družic a bezpilotního průzkumu, snad bych jen dodal, že ani oblačnost nepředstavuje pro družice větší problém při použití tepelného zobrazení nebo radarového průzkumu (LACROSSE, SAR-Lupe apod.). Flexibilitou se ale družice letadlům nemohou rovnat, resp. muselo by jich být mnohem více, než si dnes může dovolit byť i nejbohatší armáda (USA).