Stránka 1 z 8

Víceúčelová raketová korveta třídy Stěreguščij

Napsal: 9/9/2007, 00:33
od Kutuzov
V noci 26 února roku 1904 vypluly z ruské tichomořské základny Port Artur na rozkaz amirála Makarova dva ruské torpédoborce - Rešitěljnyj a Stěreguščij na průzkumnou plavbu podél kvantungského poloostrova za účelem zjištění, zda se na ostrovech Eliot a Blond ležícím u zálivu Bidzivo nevyloďuje japonská armáda.

Obrázek

Při návratu z akce narazily obě ruská plavidla na skupinu čtyř japonských torpédoborců, kterým během boje přišlo na pomoc ještě několik lehkých křižníků. Během bitvy byl torpédoborec Stěreguščij těžce poškozen, kapitán Sergejev padl a loď zůstala ležet bezmocně na vlnách. Na poškozenou loď se dostal japonský výsadek a pokusil se ji odvléci. Přežívši zbytek ruské posádky se zabarikádoval ve strojovně a po té, co pochopil, o co se japonci snaží, otevřel Kingstonovy ventily a zvolil hrdinnou smrt před potupným zajetím ...
Tak vzniklo v ruském námořnictvu tradiční jméno hrdé bojové lodi podle níž byla v současnosti pojmenovaná celá třída nových víceúčelových raketových korvet. Autorem projektu je konstrukční kancelář Almaz. Kýl prvního plavidla o výtlaku okolo 2200 tun byl položen v roce 2001 v petrohradské loděnici Severnaja Verf a dnes jsou rozestavěny další tři z celkem dvaceti plánovaných (Bojkyj, Sobrazitělnyj, Soveršenyj). Při stavbě byly použity také kompozitní materiály. Pohon zajišťuje kombinace diesel a dieselpropulzních jednotek a rychlost by měla být až 27 uzlů. Loď, která nese jméno celé třídy byla spuštěna na vodu v květnu 2006 první etapa dvouměsíčních zkoušek byla zahájena v listopadu téhož roku. Druhá etapa byla zahájena letos v květnu. Výzbroj pavidla tvoří kanón A-190 o ráži 100 mm řízený střeleckým radiolokátorem 5P-10, dva protiletadlové hybridní systémy Kaštan-M (2 x 6-hlavňový Gatling 30 mm - AK-630M,8 x PLŘS 9M311M s dosahem 10 km) ), protiponorkový system Paket, hlavní výzbroj tvoří 8 protilodních střel 3M24 Uran (rychlost 1 Mach, dolet 130 km, bojová hlavice 145 kg - ekvivalent střely Harpoon), příďový sonar Zarja, tažený aktivní/pasivní sonar Vinětka, 3D radiolokátor Furke-E, střelecký radiolokátor Monument a systém REB TK-25. Plavidlo má krytý hangár pro protiponorkový vrtulník KA-28. Loď byla zkonstruována s ohledem na potlačení radiolokačního odrazu a patří tedy do skupiny plavidel Stealth.
Zdroj: ATM 2007/08, Internet

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Letecká varianta střely 3M24 Uran
Obrázek

Ruské označení podle projektu

Napsal: 9/9/2007, 00:39
od Kutuzov
Třída tohoto plavidla má označení Projekt 20380 Stěreguščij - zapomněl jsem to dát do nadpisu.

Víceúčelová raketová korveta třídy Stěreguščij

Napsal: 9/9/2007, 12:41
od Johan
Pěkné-velmi pěkné. Ruská raketonosná plavidla jsou ostatně vždy poutavým témate. Často poutavějším než americké letadlové lodě :D

Napsal: 9/9/2007, 12:51
od N_Eser
Je to snad první nová třída povrchových plavidel spuštěných od rozpadu sovětského svazu, která je vyvinutá čistě Ruskem a nenavazuje na žádný projekt SSSR. Jen moc nechápu to vyzbrojení podzvukovými protilodními střelami, vždyť rusové jsou v tomhle oboru na špici a maj rakety s mnohem větším bojovým potenciálem, myslím, že podzvukové střely dnes už nepředstavují velký problém pro jakoukoliv novější loď.

Napsal: 9/9/2007, 17:34
od N_Eser
Ta raketa na spodnim obrazku neni Uran ale Yakhont coz je moderni nadzvukova strela ruskeho namornictva,
uran vypada takhle:
Obrázek

To N_Eser

Napsal: 9/9/2007, 21:55
od Kutuzov
Máš pravdu, na tom snímku je opravdu Kh-61 Yakhont a ne avizovaný Zvezda 3M-24/Kh-35U Uran. Dík za opravu.

Zajímavá prezentace modulárnosti ...

Napsal: 26/11/2008, 18:16
od Kutuzov
... výzbroje a radarového vybavení projektu 20380.
http://www.almaz-kb.ru/video/20382_9.avi

Napsal: 3/12/2008, 12:00
od Sgt.Pierro
Kdy by měly tyhle korvety přijít do výzbroje a kolik plavidel se plánuje postavit??

Napsal: 3/12/2008, 14:14
od Pátrač
Pěkné čtení. Hlavně ta vycházka do historie se mi líbila. Mě osobně se Ruské, předtím sovětské lodě líbí. Nejen válečně ale jsem přesvědčen že i dobře vypadají.

Napsal: 3/12/2008, 14:43
od Sgt.Pierro
Souhlasím, sovětské, resp. uské lodě byly ajsou velice pohledné. Konekonců, stačí se podívat na projekty bitevních lodí třídy Sovětskij Sajuz z konce třicátých let...

Napsal: 3/12/2008, 16:48
od rabo
Kdy by měly tyhle korvety přijít do výzbroje a kolik plavidel se plánuje postavit??
Koncom leta boli ukončené štátne skúšky rádiolokačného systému riadenia delostreleckej paľby - 5P-10-02 / vývoj KBP Ametist / a protilietadlového komplexu "Kaštan M" / vývoj GUP KBP / , výrobu týchto zariadení má na starosti OAO RATEP. To boli posledné skúšky. Po nich sa na pri príležitosti odovzdania lodi zákazníkovy - VMF, uskutočnilo slávnostné "mecheche" a loď odplávala na miesto svojho určenia - Baltik.

V roku 2001 boli vybrané 2 spoločnosti pre výrobu týchto korviet - Severnaja Verf / 3lode / a Amurské lodenice / 1 loď /.

Toho času je jedna zaradená do výzbroje 1 a 3 sú v rôznom štádiu rozpracovania. Plány námorníctva sú na 20 kusov.

pekné simulácia toho, ako funguje a čo má pod povrchom

http://www.youtube.com/watch?v=AEXKjBTG ... re=related


obdobné video - tu sú zaujímavé možnosti modernizácie a to až do výzbroje porovnateľnej s ťažšími triedami - fregata.

http://www.youtube.com/watch?v=AC9FSRaLByY

Napsal: 4/12/2008, 07:51
od Sgt.Pierro
rabo: díky za velice zajímavé doplňující inormace.

Napsal: 7/3/2010, 14:31
od Rimmer
Takže opravdu Uran-M hmm. Jinak konečně nějaké nové ruské hladinové plavidlo jak už tady někdo řekl první od rozpadu SSSR.

Napsal: 9/3/2010, 19:07
od Tkuh
je to zajímavé, je smutné že jsem to objevil až teď, ale mám jeden dotaz: 2001 byl spuštěn kýl a až 2006 byla dokončena a poslána ke zkoužkám, není 5 let nějak moc?

Napsal: 2/4/2010, 13:22
od Julesak
Druhá loď projektu 20380 Sobrazitelnyj bola spustnená na vodu 31.3. 2010. Zaradenie do služby u Baltskej floty je plánované na rok 2011.

Napsal: 2/4/2010, 20:19
od knezdub
Mám dotaz: jaký je rozdíl mezi dieselovým pohonem a dieselpropusními jednotkami? Nejsu přes lodičky a když jsem se po tom pídil, tak mi to vychází, že je to jedno a to samé (v podstatě). Díky

Napsal: 3/4/2010, 10:37
od cernakus
knezdub:

nevím sice jestli myslíme to samé. Diesel-propulsion je samozřejmě z angličtiny dieselový pohon. Ovšem může to být klasický dvou/čtyř taktní víceválec a nebo turbína (jako např. v tancích). To na co asi narážíš je spíše přenos hnací síly do vody. Zatímco běžný způsob je užití šroubu (tedy té klasické vrtulky), dnes se začíná u malých plavidel objevovat tzv. "hydrodynamický" pohon, což jsou v reálném podání vodní turbíny umístěné uvnitř lodi, ke kterým je potrubím vedena nasávána voda a tryskami je hnána ven. Jako u třídy Visby
http://cs.wikipedia.org/wiki/Třída_Visby

Výhodou je vyšší efektivita a nižší hlučnost. Nevýhoda je, že nedokáže přenést příliš velké výkony a tak se hodí jen pro malé loďky.

Napsal: 5/4/2010, 21:21
od knezdub
Předpokládám, že voda z turbín je vháněna rovnou do vody. Někde jsem viděl fotky nějaké křídlaté lodi (trajektu), kde byla voda vypouštěna tryskami na zádi, ale nad hladinou. Možná kvůli hydrodynamice?

Napsal: 6/4/2010, 00:39
od asija
zni snad na prvni phled zvlastne ale raketovy motor take funguje lepe ve vakuu nez v atmosfere. Je tedy dost mozne ze kvuli hydrodynamickemu odporu turbulenci musi tryska pod vodou prekovavat jeste tenhle dynamicky odpor prostredi do ktere jet strika. Takze muze byt opravdu lepsi strikat nad hladinou (alepson pri vyzsich rychlostech jetu).

Napsal: 6/4/2010, 05:09
od knezdub
Vývod nad hladinu zase musí dělat šílený kravál (voda dopadající na hladinu), takže bude použitelný jen u civilních lodí?