Stránka 1 z 2

Křižník Murmansk

Napsal: 6/10/2013, 15:24
od El Diablo
Křižník Murmansk aneb vrak, který nikdo nechtěl
aktualizováno 06.10.2013, 00:00 | dpo
Dlouhá léta u norských břehů z pod hladiny trčely věže a nástavby jednoho z posledních klasických křižníků sovětského námořnictva. Nikdo se k vraku neměl a stal se místní atrakcí. Ovšem teď mizí i ty poslední připomínky jeho hrobu.

V roce 1994 se z bouře vynořil obrovský více než 200 metrů dlouhý trup sovětského křižníku Murmansk u norské vesničky Sørvær. Nikdo nebyl na jeho palubě a tenhle pamětník Stalinových dob se pomalu potápěl až dosedl na dno. Jeho hrob označoval les antén na jeho nástavbách a trčící děla. Murmansk patřil do třídy bitevních křižníků Sverdlov a byl postaven v rámci projektu 68-bis. Šlo o poněkud zvětšené a vylepšené lodě vycházející z třídy Čapájev. Křižníky třídy Čapájev se aktivně účastnily bojů za druhé světové války a byly chloubou Stalinova loďstva. Naproti tomu třída Sverdlov byla první třídou křižníků postavenou po válce a také poslední.
Obrázek


http://fanda.nova.cz/clanek/military/kr ... chtel.html

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 6/10/2013, 17:57
od Polarfox
Murmansk patřil do třídy bitevních křižníků Sverdlov
Jo tak bitevní...proč ne rovnou kosmické? :)
El Diablo píše:Křižníky třídy Čapájev se aktivně účastnily bojů za druhé světové války a byly chloubou Stalinova loďstva.
Škoda, že byly dokončeny až 5 let po skončení války, které se tak aktivně zúčastnily.

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 7/10/2013, 00:03
od Horny
Polarfox píše:Škoda, že byly dokončeny až 5 let po skončení války, které se tak aktivně zúčastnily.
A proč by to nešlo? Když může být Autrálie námořní velmocí.. :razz:

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 7/10/2013, 05:03
od Scrat
To máš těžký, v porovnání s čím nebo s kým je Austrálie tou velmocí. Je na konci první desítky a zhruba na úrovni Německa takže proti například nedávno propírané Argentině určitě. A většina plavidel je třeba mnohem modernější než jejich čínské nebo ruské protějšky.
Mimochodem s tou nedávnou velkou slávou v Sydney je to taky nějaké divné. Slavili Australané 100 nebo 102 let založení Royal Australian Navy??

Scrat

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 7/10/2013, 07:26
od skelet
oni neoslavovali vznik RAN, ale sto let od vplutí australské flotily do Sydney
http://www.navy.gov.au/ifr/history/1913-fleet-entry

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 7/10/2013, 12:03
od Polarfox
Scrat píše:To máš těžký, v porovnání s čím nebo s kým je Austrálie tou velmocí. Je na konci první desítky a zhruba na úrovni Německa takže proti například nedávno propírané Argentině určitě. A většina plavidel je třeba mnohem modernější než jejich čínské nebo ruské protějšky.
Současnému australskému námořnictvu nic neupírám, tady jde o ten rok 1913. Těch "7 křižníků" (ve skutečnosti jeden bitevní křižník, tři křižníky a tři torpédoborce) z něj ale tehdy žádnou velmoc nedělalo. Nemluvě o tom, že o necelých deset let později udělali i díky Washingtonské konferenci bitevnímu křižníku pápá a po následující desetiletí bylo jádrem pár křižníků, torpédoborců a šalup.

Takže spíše v tomto kontextu.

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 8/10/2013, 12:59
od riho
Po prečítaní článku na linku som dezorientovaný. Buď sa za tých 20 rokov od rozpadu v Čechách začal inak počítať čas, alebo autor článku prepadol z matematiky a tak sa dal na novinárčinu. Ak sa loď potopila v 1994, tak prelom tisícročí nenastal po dvoch desaťročiach. Hm, veru divné. Asi český novinári píšu aj do niektorých slovenských novín.

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 8/10/2013, 17:09
od kenavf
El Diablo píše:loď táhl malinký ruský remorkér Alexander Marinesko
Sa ani nedivím,že sa Murmansk potopil,keď ho nechali ťahať remorkérom s takým menom,holt to meno sa nezaprie ani po rokoch. :razz:

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 8/10/2013, 22:24
od El Diablo
riho píše:Po prečítaní článku na linku som dezorientovaný. Buď sa za tých 20 rokov od rozpadu v Čechách začal inak počítať čas, alebo autor článku prepadol z matematiky a tak sa dal na novinárčinu. Ak sa loď potopila v 1994, tak prelom tisícročí nenastal po dvoch desaťročiach. Hm, veru divné. Asi český novinári píšu aj do niektorých slovenských novín.
Zkus si to přečíst ještě jednou...

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 13/10/2013, 16:44
od badaxe
On je to obecně nesmysl, v době kdy loď najela v Norsku na dno, nebyla už několik let sovětská, byla totiž už v roce 1989 (1.12.) vyřazena ze stavu flotily a zakotvena v Kolském zálivu, následně byla v roce 1992 odzbrojena a posléze prodána firměNishant Import & Export z Emirátů(na šrot) a vlečena do Indie k rozřezání. Takže v době kdy byla vlečena byla vlastnictvím soukromé společnosti. zdroj: http://www.murm.severm.net/e107_plugins ... content.10 a http://www.nks.org/download/seminar/200 ... at_1-6.pdf
už před lety se to řešilo na válce http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/66084 takže to rozhodně není nic nového ani záhadného. Prostě indická společnost si táhla domů na rozebrání bývalou válečnou loď a ta v norsku najela na břeh. Původní článek je zde http://englishrussia.com/2013/05/16/the ... r-gave-up/ autor uvedený výše to prostě obšlehl.
I podle Washingtonské smlouvy by šlo o lehký křižník - hlavní děla ráže 152 mm, ale rusové tohle dělení pokud vím nikdy neužívali, označovali loď prostě jako křižník.

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 13/10/2013, 21:58
od El Diablo
Nikdo snad nic jiného netvrdí...
V poklidu tak Murmansk sloužil do roku 1989, kdy byl vyřazen a o tři roky definitivně zrušen, což byl také konec klasických dělových křižníků v Ruském námořnictvu.
Po vyřazení jej koupila jakási firma ze Spojených arabských emirátů, která jej chtěla dále prodat jako železný šrot. Murmansk se tak vydal v prosinci 1994 na svou poslední plavbu, aniž kdo tušil, že skončí úplně někde jinde, než v indické Bombaji, kam měl být odtažen. Od Kolského poloostrova bez posádky a odstrojený Murmansk o délce 210 m a výtlaku kolem 14 tisíc tun táhl malinký ruský remorkér Alexander Marinesko o délce 29 m a výtlaku 303 tun. Jenže tuhle poněkud nesourodou dvojici 20. prosince 1994 přepadla prudká bouře. Křižník se od vlečných lan utrhl, nebo je možná uvolnila sama posádka remorkéru, aby se zachránila, a čtyři dny se obrovská, opuštěná a nikým neřízená loď toulala v rozbouřených vodách Severního moře. Pak narazila na útesy nedaleko vesničky Sørvær v norské provincii Finnmark, potopila se, ovšem její velká část zůstala trčet nad hladinou.

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 14/10/2013, 04:16
od badaxe
Křižník v Ruském námořnictvu NIKDY nesloužil, byl vyřazen v námořnictvu Sovětském. Vlečen nebyl jako křižník, ale jako vrak ve vlastnictví soukromé firmy. "Dělový křižník" ani sovětské námořnictvo neznalo a Ruské už vůbec ne a tento křižník opakuji nikdy v Ruském námořnictvu nebyl zařazen. Takže značná část "informace" je nesmysl.
Ostatně je nesmysl i ten remorkér, jednak se jmenoval "Подводник Маринеско", tedy "Podvodnik Marinesko" tedy ponorkář Marinesko a rozhodně to nebyl člun o výtlaku 300 tun. v reálu šlo o oceánský remorkér o výtlaku 3230 tun a délce 90 m. původně sloužil jako "CC-21" tedy záchraná loď 21 a v roce 1994 byl prodán do civilních služeb a fungoval do roku 1997, kdy byl vyřazen. Představa jak 300 tunový člun táhne křižník o výtlaku nějakých 13 000 tun je spíše do silvestrovského pořadu (jaky by si na něm byl motor?), to že autor si nedal moc práce a prostě obšlehl co novinář nakecal je realita, skutečnost byla prostě jiná.

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 14/10/2013, 10:24
od El Diablo

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 14/10/2013, 17:49
od Scrat
badaxe píše:....Představa jak 300 tunový člun táhne křižník o výtlaku nějakých 13 000 tun je spíše do silvestrovského pořadu (jaky by si na něm byl motor?), to že autor si nedal moc práce a prostě obšlehl co novinář nakecal je realita, skutečnost byla prostě jiná....
Si děláš srandu? Tuhle tvoji "představu" jsem viděl v reálu už několikrát, jak myslíš že jsou velké přístavní remorkéry například v Brestu, Hamburku, Rotterdamu a jinde. 300 - 500 GRT (uznávám že to není výtlak ale ten se u civilních plavidel ani neudává a pro novinářský jelita je stejně tuna jak tuna) délka kolem 30 metrů ve strojovně jeden nebo dva velké diesely s celkovým výkonem třeba 2 500 HP. A ve dvojku ti budou po přístavu bez problémů šibovat s plně naloženou třistametrovou kontejnerovou lodí (která je podstatně těžší než nějaký uprděný křižníček). Jistě oceánské remorkéry jsou o něčem jiném ale tys to nespecifikoval.

Scrat

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 14/10/2013, 17:52
od Mirek58
Scrat:
A ty máš za to, že přístavní bazén, chráněný vnějším vlnolamem, je identické prostředí s volným mořem?

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 14/10/2013, 19:39
od badaxe
Představa jak 300 tunový remorkér (myslím výtlak) táhne loď o výtlaku 13 000 tun po volném moři z Barentsova moře do Indického oceánu, je docela veselá, ty budeš dost srandista, kampak že chodíš na silvestra? To že jsi viděl někde na dvoře jak pár lidí tlačí kamion, není taky dost na to abys mohl vyprávět jak parta lidí tlačila kamion z Moskvy do Madridu. Oceánské remorkéry a cosi co tahá loď po přístavu je sakra rozdíl. A proč bych to měl specifikovat? Ten kdo obšlehl ten blábol JASNĚ napsal že remorkér tu mrchu vlekl stovky kilometrů po otevřeném moři, takže tvé vyprávěnky o přístavu jsou dost mimo. Já jasně psal o tom že kecy v daném textu jsou prostě kraviny, což jsou. Takže než začneš Scrate vyskakovat přečti si laskavě co je napsáno, budeš ovšem muset číst jak reakci, tak i původní text, pak nebudeš vyprávět o přístavech.

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 15/10/2013, 08:57
od Polarfox
Pánové klid, nebo vás taky odtáhnu na šrotiště. Jde to snad i bez těch jedovatostí ne?

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 15/10/2013, 09:45
od Scrat
Mirek58 píše:Scrat:
A ty máš za to, že přístavní bazén, chráněný vnějším vlnolamem, je identické prostředí s volným mořem?
badaxe píše:Představa jak 300 tunový remorkér (myslím výtlak) táhne loď o výtlaku 13 000 tun po volném moři z Barentsova moře do Indického oceánu, je docela veselá, ty budeš dost srandista, kampak že chodíš na silvestra?
Nejdřív si oba přečtěte jak přesně zní věta na niž reaguji a pak mi můžete něco vyčítat. A v ní nikde není konkretizováno že se jedná o plavbu na širém moři. Tys badaxe jen vyjádřil pochybnosti nad faktem že třistatunový remorkér pohne s křižníkem o výtlaku 13 000 tun (mimochodem ono to ani těch 13 000 nebylo, to je ± hodnota standardního výtlaku) ale o tom kde se tak má stát při té tvojí představě jsi nepsal nic. Takže příště buď konkrétní ty.

scrat

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 15/10/2013, 10:18
od Mirek58
Podle ruských zdrojů Murmansk měl ve vleku bývalý - CC-21-" ponorkář Marinesko", původně záchranná lod Čenomořské flotily (1997- šrot).
Takže žádné přístavní prdítko.

Re: Křižník Murmansk

Napsal: 15/10/2013, 11:03
od Scrat
Jo a ještě něco.
Jen tak mimochodem, ani běžné oceánské remorkéry nejsou nic extra velkého, CC-21 je jen využití plavidla určeného původně pro něco jiného (prostě měl výkon a dost tuhou konstrukci pro umístění vleku). Například bývalou brazilskou bitevku São Paulo vlekly dva tugy o délkách ± 60 metrů a tonáži zhruba 700 a 1 100 GRT. Čili jedno plavidlo asi o polovinu větší a druhé zhruba dvojnásobné proti přístavním remorkérům. To že posádky náklad v bouři ztratily je věc jiná ale normálně měly bez problémů stačit k jeho odtažení z Rio de Janeira do skotského Greenocku.

Scrat