Berijev Be-12 Čajka

Moderátor: Julesak

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Berijev Be-12 Čajka

Příspěvek od Rase »

Modernizace protiponorkových letounů Be-12 Čajka

Ruské vojenské námořnictvo (VMF) začíná modernizovat protiponorkové a hlídkové bombardovací obojživelné létající čluny Berjev Be-12 Čajka. Nahrazoval zastaralé stroje Berijev Be-6, prototyp vzlétl v říjnu 1960 a v tomtéž roce se začal sériově vyrábět. Výroba byla ukončena v roce 1973 a časem se jeho úkoly měnily na čistě pomocné a pátrací. Rozsáhlá modernizace má vdechnout dnes silně zastaralým, ale jednoduchým a podle pilotů velmi spolehlivým Čajkám nový život. Uplatnit se mají především v Baltském, Černém nebo Japonském moři, tedy v oblastech, pro které byly původně určeny. Posádku Be-12 tvoří obvykle čtyři lidé - velitel, asistent, navigátor a radista. Charakteristickým rysem letounu je zakřivené křídlo tvaru V. Spodní část jeho trupu má kontury lodi s vlastnostmi, které mu dávají schopnost překonávat mořské vlny vysokou rychlostí. Pro použití pozemního letiště je letoun vybaven zatahovacím podvozkem. Be-12 dosahuje maximální letové rychlosti přesahující 550 km/h, ale běžná cestovní rychlost se pohybuje kolem 320 km/h. V hlídkové zóně ve vzdálenosti 600 km od základny může letadlo setrvat déle než tři hodiny. Bojové zatížení stroje se pohybuje od 1,5 tuny do 3 tun. Existují více než dva tucty kombinací vyzbrojení Be-12, které se mohou lišit v závislosti na situaci. Prostředky pátrání a ničení nepřátelských ponorek jsou přenášeny ve vnitřní pumovnici a na vnějších závěsech. V arzenálu jsou různé detekční bóje, stejně jako hlubinné bomby PLAB-250-120 a PLAB-50, které mohou být svrhovány na detekovanou ponorku z výšky 50 m až 8 km. Za hlavní údernou sílu letounu se však považují torpéda АТ-1 a АТ-1М se samonavedením. Letouny Be-12 v minulosti sloužily také na zahraničních základnách sovětského námořnictva. V 60. letech např. hlídkovaly nad Středozemním mořem z Egypta. Neozbrojená verze letounu Be-12PS určená k záchranným účelům může na svou palubu umístit různá sanitární, záchranářská a zdravotnická zařízení a až 29 osob.

Technické parametry:
Osádka: 4
Rozpětí: 29,71 m
Délka: 30,95 m
Výška: 7 m
Nosná plocha: 105 m²
Hmotnost prázdného letounu: 24 000 kg
Max. vzletová hmotnost: 36 000 kg
Pohon: 2× turbovrtulový motor Ivčenko AI-20D
Výkon: 3124 kW každý motor
Maximální rychlost: 608 km/h
Cestovní rychlost: 320 km/h
Praktický dostup: 8 000 m
Dolet: 4 000 km
Výzbroj (u vojenské verze)
1500 kg pum, min nebo torpéd


Zdroj:
https://www.armyweb.cz/clanek/ruske-nam ... e-12-cajka
https://cs.wikipedia.org/wiki/Berijev_Be-12
https://en.wikipedia.org/wiki/Beriev_Be-12

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
madrabbit
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 192
Registrován: 9/3/2010, 14:13

Re: Berijev Be-12 Čajka

Příspěvek od madrabbit »

Zajímavé, neboť před rozpadem SSSR se uvažovalo o jejich vyřazení a nahrazení novým strojem. Myslím, že to bylo z dovůdu krátkého odletu. Ale to na Blatu a Černém moři asi není tak důležité. Nicméně i tak je to opět improvizace a vzkříšení starší paltformy (byť schopné služby).
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“