Stránka 2 z 3

jednotky vyzbrojené KUB 2K12 M

PříspěvekNapsal: 6/3/2007, 18:14
od plukovník
redboy píše:Jednotky ČSLA vyzbrojené systémem Kub koncem 80tých let:

- 171. protiletadlový pluk Rožmitál pod Třemšínem v roce 1975 (podřízen velitelství 1. armády)
- 251. protiletadlový pluk Kroměříž v roce 1975 (podřízen velitelství 4. armády)
- 12. protiletadlový pluk Mariánské Lázně v roce 1978 (podřízen velitelství 20. motostřelecké divize)
- 11. protiletadlový pluk Stříbro v roce 1979 (podřízen velitelství 19. motostřelecké divize)
- 2. protiletadlový pluk Janovice v roce 1980 (podřízen velitelství 2. motostřelecké divize)
- 4. protiletadlový pluk Jihlava v roce 1983 (podřízen velitelství 4. tankové divize)
- 9. protiletadlový pluk Strakonice v roce 1985 (podřízen velitelství 9. tankové divize)


Zdroj: server Vojenství kvalitně


Sloužil jsem v letech 1975 - 1983 u 251.plrp Kroměříž, upozorŇuji, že v těchto letech byla úroveň vycvičenosti a tech.vybavenosti na vysoké úrovni. 90% vel. sboru prošlo kurzy v Kyjevě a další pak v LM.

KIEV a vycvičenost

PříspěvekNapsal: 9/3/2007, 21:01
od JUTON
To plk.
To jsme se tam mohli vidět!!!!
Trávil jsem v těch končibnách na technice dosti času.........

PříspěvekNapsal: 12/3/2007, 16:40
od Alchymista
VIK-2 štartová prachová náplň rakety 3M9 (172kg):
strelná bavlna 56%
nitroglycerín 39%
krieda 3%
vazelína 0,5%
grafit 0,25%
difenilak 0,3% ???
antralit 0,95% ???

LK-6TM - náplň letového raketo-náporového motoru rakety 3M9 systému 2K12 Kub - má extrémne veľkú zápornú kyslíkovú bilanciu, produkty dohárajú s atmosferickým kyslíkom v spaľovacej komore
Zloženie:
NaNO3 25%
Mg 65%
naftalín 10%

PříspěvekNapsal: 12/3/2007, 17:36
od Alchymista
Indexy súvisiace so systémom Kub

2K12 PLRK Kub (Куб)
2K12E PLRK Kvadrat (exportný Kub)
2K12M PLRK Kub-M
2K12M1 PLRK Kub-M1
2K12M2 PLRK Kub-M2
2K12M3 PLRK Kub-M3
2K12M3A PLRK Kub-M3A
2K12M3S PLRK Kub-M3S
2K12M4 (9K37-1) PLRK Kub-M4 = Buk-1

2P25 vozidlo palebné PLRK 2K12 Kub (odpaľovacie zariadenie)
2P25M vozidlo palebné PLRK 2K12M Kub-M (odpaľovacie zariadenie)
2P25M1 vozidlo palebné PLRK 2K12M1 Kub-M1 (odpaľovacie zariadenie)
2P25M2 vozidlo palebné PLRK 2K12M2 Kub-M2 (odpaľovacie zariadenie)
2P25M3 vozidlo palebné PLRK 2K12M3 Kub-M3 a 2K12M4 Kub-M4 (odpaľovacie zariadenie)
9P12 odpaľovacie zariadenie PLRK 2K12 Kub (lafeta pre tri rakety na vozidle 2P25)

9G22 vozidlo na prepravu stlačeného vzduchu (používala sa aj pre 2K11 Krug)
2T7 vozidlo prepravno-nabíjacie PLRK 2K12 Kub
2T7M vozidlo prepravno-nabíjacie PLRK 2K12M Kub-M (ZIL-131)

9T22 náves prepravný PLRK 2K12 Kub (pre šesť rakiet)
9T22B náves prepravný PLRK 2K12 Kub
9T126 vozidlo prepravné PLRK 2K12M Kub-M
9T129 vozidlo prepravné PLRK 2K12M Kub-M
9T227 vozidlo prepravné PLRK 2K12M Kub-M (ZIL-137-137B)

9T453 vozidlo s náhradnými dielmi (ZIP) rakiet??? PLRK 2K12M Kub-M
9T454 vozidlo s náhradnými dielmi (ZIP) PLRK 2K12M Kub-M

2V6 vozidlo technickej obsluhy PLRK 2K12 Kub
2V6M vozidlo technickej obsluhy PLRK 2K12 Kub

2V7 kontrolná a meracia stanica PLRK 2K12 Kub
2V7M kontrolná a meracia stanica PLRK 2K12 Kub
2V7M1 kontrolná a meracia stanica PLRK 2K12 Kub
2V7M1-2 kontrolná a meracia stanica PLRK 2K12 Kub
2V7M2 kontrolná a meracia stanica PLRK 2K12 Kub

2V8 kontrolná a meracia stanica rakiet PLRK 2K12 Kub
2V8M kontrolná a meracia stanica rakiet PLRK 2K12 Kub
2V8M1 kontrolná a meracia stanica rakiet PLRK 2K12 Kub
2V8M1E kontrolná a meracia stanica rakiet PLRK 2K12 Kub

3M9 protilietadlová riadená raketa systému 2K12 Kub
3M9M protilietadlová riadená raketa systému 2K12M Kub-M
3M9M1 protilietadlová riadená raketa systému 2K12M1 Kub-M1
3M9M2 protilietadlová riadená raketa systému 2K12M2 Kub-M2
3M9M3 protilietadlová riadená raketa systému 2K12M3 Kub-M3
3M9M3E protilietadlová riadená raketa systému 2K12 Kub :?:
3M9M3S protilietadlová riadená raketa systému 2K12M3S Kub-M3S
3M9M4 protilietadlová riadená raketa systému 2K12M3A Kub-M3A
3M9ME protilietadlová riadená raketa systému 2K12 Kub :?:
3M9M3GVM protilietadlová riadená raketa systému 2K12 Kub, maketa- hmotový ekvivalent

9M9 protilietadlová riadená raketa systému 2K12 Kub
9M9M protilietadlová riadená raketa systému 2K12 Kub
9M9M3 protilietadlová riadená raketa systému 2K12M3 Kub-M3

9M20 raketa terčová (upravená raketa 3M9 / 9M9 PLRK 2K12 Kub)

1S11 rádiolokátor PLRK 2K12 Kub stanica vyhľadávania cieľov (súčasť RLS 1S91)
1S31 rádiolokátor PLRK 2K12 Kub stanica sledovania a navedenia rakiet (súčasť RLS 1S91)
1S91 rádiolokátor PLRK 2K12 Kub stanica vyhľadávania cieľov a navedenia rakiet
1S91M1 rádiolokátor PLRK "Куб-М1" stanica vzhľadávania cieľov a navedenia rakiet
1S91M2 rádiolokátor PLRK "Куб-М2" stanica vyhľadávania cieľov a navedenia rakiet
1S91M3 rádiolokátor PLRK "Куб-М3", "Куб-М4" stanica vzhľadávania cieľov a navedenia rakiet

1SB4 hlavica samonavedenia rádiolokačná pre raketu 3M9 PLRK 2K12 Kub
3Je27 zapaľovač rádiolokačný pre raketu 3M9 PLRK 2K12 Kub
3N12 časť bojová trieštivo-trhavá pre raketu 3M9 PLRK 2K12 Kub
9D16K motor raketový na TPH pre raketu 3M9 PLRK 2K12 Kub (letový, raketo-náporová jednotka)
9Je27M1 pohon kormidiel / pneumatický blok rakety 3M9M PLRK 2K12 Kub
9T14, 9T14M technologický vozík :?:

Re: KIEV a vycvičenost

PříspěvekNapsal: 6/5/2007, 18:35
od plukovník
JUTON píše:To plk.
To jsme se tam mohli vidět!!!!
Trávil jsem v těch končibnách na technice dosti času.........
:D

PříspěvekNapsal: 21/7/2007, 06:34
od buko1
hujer píše:sluzil som na tejto masine v roznave ako zakladak.presnejsie,ako operator č.1 radiolokatora 1S91.z bojaschopnostou to nebola ziadna slava.neustale poruchy nam poriadne komplikovali vycvik.v pripade vojny no,neviem,neviem.radsej by som sedel niekde v kuchyni :)



V roku 1994 bol problém v PVO všeobecne.... Nebola jasná koncepcia, podriadenosť, po redislokácii útvarov boli nedostatky v zásobovaní útvarov.... Ďalším problémom bola situácia, keď množstvo odborníkov - profesionálnych vojakov zostalo v ČR a tí čo na technike slúžili mnohokrát boli buď z úplne inej odbornosti, alebo dokonca nikdy u PVO nepracovali a učili sa za pochodu.... Okrem toho ani vy, vojaci základnej služby ste už nemali ten výcvik čo bol ešte pred rokom 89 štandart, takže mnohokrát boli technické poruchy výsledkom nie celkom správnej obsluhy a údržby. A v neposlednom rade - každý stroj má určitú životnosť. Rádiolokátor nie je mikrovlnka, takže po 10 rokoch aktívnej činnosti je logické že už odchádzajú jednotlivé elektrónky, dochádza k poškodeniu konektorov a pod. Pokiaľ na radare slúži technik, ktorý vie kam "kopnúť", tak mnohokrát dokáže nájsť poruchu okamžite, ale ak je tam človek, ktorý má za sebou krátky kurz a potom len dokumentáciu, tak nájsť kde je vadný kontakt mu chvíľu trvá....

V prípade bojovej situácie by boli jednotlivé rádiolokátory dopĺňané obsluhami zo zálohy..... Pričom mnohí zo zmobilizovaných vojakov v tej dobe mali za sebou ostré streľby v ZSSR a službu v pohotovostnom systém ČSSR.... Takže aj s väčšími skúsenosťami ako mali vtedajšie obsluhy radarov tvorené mnohokrát narýchlo preškolenými vojakmi z povolania (občas možno aj bývalými politrukmi) a VZS, z ktorých prevažná väčšina nemala veľa motivácie aby sa z nich stali odborníci.... (česť výnimkám).

PříspěvekNapsal: 14/8/2007, 22:37
od lope
Já jsem sloužil u 2.plrp v Janovicích nad Úhlavou jako velitel baterie cca 4 roky 1986 ÷ 1990 a s poruchovostí to nebylo tak špatný. Ale velkou zásluhou na toum měli technici z KSS (kontrolní a seřizovací skupiny), kteří dokázaly mašiny naladit na tzv. "bojové parametry" bez dokumentace, byl jsem svědkem toho když přijeli technici z opravárenského závodu a naši technici je učili jak naladit ŘNRL, protože pokud se naladila podle originální dokumentace nebo našich překladů, nebylo téměž možné vyhledat a zachytit cíl.

PříspěvekNapsal: 17/8/2007, 19:55
od JUTON
Mohu potvrdit slova předchozího příspěvku, obdobné to bylo i u ostatních plrp. Hodně záleželo na technicích z KSS a spolupráci s obsluhami při odstraňování závad a při technickém ošetřování. Především technici z KSS po několika letech znali "mouchy" každé mašiny.
Začínal jsem také na KSS a u pluku končil jako ZVV.

PříspěvekNapsal: 17/8/2007, 20:07
od michan
Děkuji, že se ozvete - provoz z různých roků nemá chybu.
Stejně jako chybu nemají vzpomínky, nemá chybu i vědět.
PVOS a PVO brala chytré lidi. Letectvo, PVO a PVOS bude a byla vždy elita národa, státu a bude.
Provoz zařízení jsem nezažil, děkuji po letech za" šmíru".

PříspěvekNapsal: 19/7/2009, 18:19
od starešina
Ja so slúžil u systému KUB v Janoviciach nad Uhlavou v rokoch 1981-1988
chcel by som len doplniť na baterii bola tzv. kabína, skriňový Zil bol tam počítač a pod.,radiolokátor 1S91 sa prezyval SURN alebo Fekál.
Niekde som čítal , že bojová hlavica mala slabšiu účinnosť,ale keď ste vydeli exploziu hlavice na večernej oblohe...pochibujem , že by to dajeké lietadlo alebo telesná schránka pilota dokázala prežiť.

PříspěvekNapsal: 19/7/2009, 22:36
od Heckler
Taky jsem u nich slouži v roce 1997-98. Dnes jsou v ČR pouze u 25.plrb ve Strakonicích. Prošli modernizací, prodloužila se životnost raket a účinost by měla být zvýšena.

PříspěvekNapsal: 22/7/2009, 16:36
od Heckler
Já jsem u těchto raket sloužil v roce 1997-98. V té době byl už tento systém zastaralý. Pamatuju si, že při vyvedení jsme nebyli schopni zachytit nadzvuková letadla jako třeba MIG23, která nám létala jako cíle. Abychom splnili úkol, museli nám jako cíle létat L39 nebo L29, které jsme byli schopni zachytit radarem. Doufám, že nyní po modernizaci celého systému se to zlepšilo.

PříspěvekNapsal: 24/7/2009, 00:21
od kopapaka
No, nic proti ( sorry, že vždycky tak prudím... ), ale pokud Kub nedokázal zachytit běžné nadzvukové letadlo, tak bych to na zastaralost určitě neházel.
Nechci to házet ani na operátora radaru, ale koukni o pár příspěvků výš, tam je celkem logické vysvětlení.
buko1:
A v neposlednom rade - každý stroj má určitú životnosť. Rádiolokátor nie je mikrovlnka, takže po 10 rokoch aktívnej činnosti je logické že už odchádzajú jednotlivé elektrónky, dochádza k poškodeniu konektorov a pod. Pokiaľ na radare slúži technik, ktorý vie kam "kopnúť", tak mnohokrát dokáže nájsť poruchu okamžite, ale ak je tam človek, ktorý má za sebou krátky kurz a potom len dokumentáciu, tak nájsť kde je vadný kontakt mu chvíľu trvá....

Ale stejně i mikrovlnka se časem vysvítí....

EDIT: Ty radary sem vídal při nějakých opravách v Mostkovicích, lítaly jim tam myslím Su-22 a myslím, že nadávání odtamtud nebylo moc často slyšet...

PříspěvekNapsal: 2/8/2009, 19:55
od kopapaka
Tak sem narazil na zajímavé video o zmodernizovaném Kubu, pár Poláků asi chtělo zjistit jak se to povedlo. Vybrali si opravdu skvělé místo :mrgreen: , tak koukněte co zjistili...
http://www.youtube.com/watch?v=_tI1ibqF ... r_embedded
A ještě pár " normálních " záběrů:
http://www.youtube.com/watch?v=BBECujOQ ... re=related

PříspěvekNapsal: 2/8/2009, 20:54
od Rosomak
Hezké, ale nedělá to zas tak hrozný rachot. To jak se rozebíral pád jugoslávského letadla DC-9 a někdo tvrdil že to bylo sestřelení.
Ten rachot je velmi malý a velmi rychle (díky rychlosti střely) zmizí. Ale zase pravda, nejsou to Volchovy.
Ale prvotní informace o sestřelu přišly z Ukrajiny (tj. měly to být sovětské, ne naše a střílelo se tedy údajně z Ralska)...
Já jen narážím na výpověď očitého svědka, který slyšel dvojí hřmění...
A furt mi to leží v hlavě. Sorry za off-topic.
Koho to víc zajímá, zde je diskuse lidí od fochu.

L-29 a L-39

PříspěvekNapsal: 17/8/2009, 12:07
od JUTON
To Heckler:
Sloužil jsem v letech 1981 až 1989. Při přípravě na BOS na NLC u Žatce a Postoloprt nám často létaly L-29 a L-39. Velmi často "lízaly" střechy domů a terén, často létaly údolím pod horizontem. Obsluhy byly perfektně připraveny a tyto "cíle" vedly- výsledek na střelnici byl výtečný. MiG21 a 23 nebyl problém, těžší to bylo s Delfínem a Albatrosem!!!!

PříspěvekNapsal: 12/5/2011, 20:54
od skelet
Prototyp modernizace vzniklý ve spolupráci české firmy Retia a francouzské firmy MBDA. Původní střely nahradily italské střely Aspide s dálkovým dosahem 23km, a výškovým 12km. Škoda .. díky Bílé knize z toho nic nebude
http://www.armyrecognition.com/idet_201 ... 05112.html

ale popravdě bych ten systém radši viděl na podvozku T815-7

Možná doplní některé údaje

PříspěvekNapsal: 19/5/2011, 21:22
od v.m.
Raketa 3M9 (2K12-KUB) SA-6 GAINFUL

CHARAKTERISTIKA:

Raketa 3M9 typu „země-vzduch“ je konstruována podle aerodynamického schématu „otočné křídlo“. Má dvoustupňový motor na TPH, tříštivotrhavou bojovou nálož a radiolokační zapalovač. Iniciaci bojové nálože zabezpečuje bezkontaktní radiolokační zapalovač s elektromechanickým, pojistně iniciačním mechanismem. Raketa je na cíl naváděná metodou poloaktivního samonavedení.


Obrázek

Obrázek

KONSTRUKCE RAKETY:

Drak rakety (tělo s otočnými křídly a stabilizátory s kormidly) slouží pro vytvoření vztlakové síly a zajištění manévru rakety během letu.

Radiolokační samonaváděcí hlavice 1SB4M3 je určena k zachycení cíle, jeho sledování a vydávání řídících signálů a povelů, potřebných pro navedení rakety na cíl. Skládá se z přijímacího kanálu, dvou kanálů úhlového sledování, napájecího kanálu a kanálů spojení s autopilotem a radiolokačním zapalovačem.

Startovací motor 4L11 je motor na TPH, určený k zajištění potřebné rychlosti rakety na počátečním úseku dráhy letu a zabezpečuje efektivní využití letového stupně. K zažehnutí zažehovače 9CH235 slouží jeden pyronáboj DP-4-4.

Letový motor 9D16M je náporový motor s plynovým generátorem na tuhé palivo, určený k udržování potřebné rychlosti na aktivním úseku dráhy letu. K zažehnutí zažehovače slouží dva pyronáboje DP-4-4.

Bojová výzbroj zabezpečuje zničení cíle střepinami a trhavými účinky výbuchu a je složena z radiolokačního zapalovače 3E27M1, pojistného a iniciačního mechanismu 9E13M1 a bojové nálože 3N12M1. Radiolokační bezkontaktní zapalovač vyrábí iniciační impuls, který prostřednictvím pojistného a iniciačního mechanismu provede iniciaci bojové nálože. Pojistný a iniciační mechanismus zajišťuje spolehlivou ochranu před nahodilým výbuchem při předepsané manipulaci. Obsahuje dva na sobě nezávislé stupně jištění.

Pneumatické a elektrické zařízení (pneumoenergoblok a spínací zařízení) je určeno pro vlastní napájení palubní aparatury rakety stlačeným vzduchem a elektrickou energií. Pneumoenergoblok se skládá ze spouštěcího ústrojí, tlakové láhve a turbogenerátoru. Ve spouštěcím ústrojí se nacházejí dvě pyroslože PZ 253M5, které se aktivují při odpálení rakety a protrhnou membránu přívodu vzduchu do pneumatické soustavy. V tlakové láhvi se dále nachází jedna pyroslož PZ 253M5, zajišťující prodloužení doby napájení stlačeným vzduchem v průběhu letu rakety. Tato je iniciována na 0,6 dráhy letu rakety povelem „DV“ (daleké odjištění) ze samonaváděcí hlavice.

ČINNOST:

Odpálení rakety se provádí z odpalovacího zařízení 2P25M3, od kterého se přivede napětí +27 V na pyrotechnické slože startovacího ústrojí pneumoenergobloku a po rozběhnutí turbogenerátoru na pracovní režim se přivede napětí +27 V na pyronáboj DP-4-4 startovacího motoru, který zažehne zažehovač 9CH235 od kterého se vznítí prachová náplň.

V důsledku vzniklého lineárního přetížení rakety v okamžiku jejího startu a za současného přivedení napětí +27 V z vf generátoru radiolokačního zapalovače do el. obvodu 1. stupně ochrany se tento začíná aktivovat.

Při dosažení tlaku 0,3 až 0,5 MPa dochází k přestřižení kolíků zátek v hrdlech jímačů vzduchu, které se přitlačí ke kuželům hrdel, čímž je zabezpečena hermetizace spalovací komory a zabráněn přístup plynů do dutin jímačů vzduchu po dobu činnosti startovacího motoru.

Při zvýšení tlaku ve spalovací komoře na 1,8 až 4,0 MPa dochází k odjištění dvou podtlakových relé, které po následném poklesu tlaku ve spalovací komoře na 0,7 až 1,6 MPa uzavřou napájecí obvody na oba pyronáboje DP-4-4 pro odhoz trysky a dva pyronáboje DP-4-4 pro zažehnutí zažehovače letového motoru.

Na konci startového úseku letu rakety dochází v důsledku snížení lineárního přetížení k úplnému odjištění 1. stupně ochrany pojistného iniciačního mechanismu a současně dochází k odpálení pyronábojů DP-4-4 pro odhoz trysky, které vyrazí opěrný prstenec a za pomoci plynů je vyražena startovní tryska. Následně dojde k odpálení pyronábojů DP-4-4 a k zažehnutí zažehovače a paliva letového motoru.

Při poklesu tlaku na menší hodnotu, než je tlak v jímačích vzduchu, dochází k vyražení jejich zátek tryskou ven, čímž začne proudit přes jímače vzduch. Letový motor začíná pracovat a plášť startového motoru plní funkci spalovací komory. Raketa se dostala do aktivní části dráhy letu.

Překoná-li raketa 0,6 letové dráhy svého letu, je vydán z radiolokační samonaváděcí hlavice povel „DV“ (daleké odjištění), který zabezpečí odjištění 2. stupně ochrany pojistného iniciačního mechanismu. Současně tento povel odblokuje výkonný stupeň radiolokačního zapalovače.

V okamžiku, kdy se cíl dostane do směrové charakteristiky antény radiolokačního zapalovače, začíná radiolokační zapalovač vytvářet iniciační impuls, který po úplném odjištění pojistného iniciačního mechanismu způsobí iniciaci rozbušky a přenosové slože, dále počinové slože v bojové náloži a následně iniciaci celé bojové nálože. Při minutí cíle dojde k zajištění pojistného a iniciačního mechanismu za účelem znemožnění výbuchu bojové nálože.


Obrázek

Obrázek

PříspěvekNapsal: 21/5/2011, 18:27
od cover72
Před pár lety jsem 3M9 probíral s obsluhou Kubu na CIAFu a říkali mi něco o tom, že v první fázi letu (na startovací motor) (resp. možná na jejím konci) ta střela letí snad Mach 5 nebo tak... Je na tom něco pravdy?

PříspěvekNapsal: 22/5/2011, 13:51
od Alchymista
Ťažko. Je to viac ako 2 krát nadsadená skutočná letová rýchlosť.
Na taký výkon by musel byť štartovací motor značne väčší - hmotnosť jeho náplne by musela tvoriť okolo 50% celkovej hmotnosti rakety. Navyše použité palivo je pomerne bežného heterogénneho typu, žiadny vysokoenergetický zázrak.
Pokiaľ to skúsim počítať cez Isp, tak pri Isp=2500Ns/kg a hmotnostiach 635kg (celá raketa) a 174,5kg (palivo) výjde konečná rýchlosť 800,6m/s 8-)
Mimochodom - palivo pre motory SRB pre raketoplán má Isp=2450Ns/kg a dosť podobné zloženie - 69,6 % chloristanu amónneho, 16,00 % práškového hliníku a 12,04 % polybutadienakrylátu; 0,40 % oxidu železitého (katalyzátor) a 1,96 % tvrdidla (polybutadienakrylát je pri spracovaní tekutý monomer)

v.m. - pre ktorú verziu rakety platia tvoje údaje o zložení paliva? Od mojich, pre 3M9M uvedených vyššie, sa líšia v zložení i hmotnostiach. Letový motor mám vedený ako 9D16K s náplňou 67kg.