Obrněná vozidla řady Bv (SWE)

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Obrněná vozidla řady Bv (SWE)

Příspěvek od sa58 »

Obrněná vozidla řady Bv

Obrázek
Již delší dobu jsem se chystal napsat článeček o něčem ze Švédska. Švédský přístup k vývoji a výrobě bojové techniky mě fascinuje, nevelký stát dokáže vyvíjet a vyrábět bojovou techniku na špičkové úrovni. Kolik států světa dokázalo vyrábět bojové letouny schopné dosáhnout rychlosti Mach 2? Jen domácí omezení zabránilo vývozu určitých zbraní v předchozích desetiletích, dnes již je situace přece jen trochu jiná. I armáda ČR používá švédskou techniku a to nejen JAS-39 Gripen. Armáda používá i protiletadlový komplet RBS-70 a dělostřelecké radary ARTHUR. Vzájemná spolupráce ale začala již v dobách mezi světovými válkami, švédově zavedli do výzbroje čs. tančík Praga AH-IV-Sv a posléze i licenčně vyráběli lehké tanky Praga TNH-Sv. To je ale dávná historie, dnes se „tok“ bojové techniky obrátil... Ale dost bolo počátečního plácání, začnu se věnovat zvolenému tématu.

Každý se snad někdy podíval na mapu a průměrně inteligentnímu člověku je jasné, že země táhnoucí se od Baltu až za severní polární kruh má hodně specifické podnebí. Hodně sněhu, velké mrazy i bažiny, to je opravdu hrozná kombinace pro jakoukoliv bojovou techniku. Švédská armáda používala po válce víceúčelová vozidla M29 Weasel které se osvědčily v těchto tvrdých podmínkách. V 50. letech již nastaly problémy s údržbou těchto vozidel a armáda hledala jeho nástupce mezi domácími výrobci. Jelikož se žádný nenašel, armáda vyvinula vozidlo vlastními silami. První prototyp se objevil v roce 1958. A zrodilo se opravdu netradiční vozidlo. Jeho označení bylo Bv 202.

Vzniklo opravdu vozidlo neobvyklého vzhledu které může připomínat traktor táhnoucí návěs. Ale obě části jsou propojeny kloubovým hřídelem, zadní část tak není pouze tažená ale má hnané pásy. Pásový podvozek je schodný jak pro přední tak i pro zadní část vozidla. Na každé straně ho tvoří jedno hnací a pět pojezdových kol, poslední z nich je zároveň napínací. Celé vozidlo poháněl zážehový motor Volvo B18 o výkonu 68 kW. V předním části měl stanoviště velitel vozu a řidič, v zadní části se na lavicích tísnilo až 8 vojáků. Před nepřízní počasí je chránila jen plátěná střecha. Vozidlo bylo koncipováno jako obojživelné, ve vodě je pohání jeho široké pásy. Díky zvolené koncepci je Bv 202 při jízdě skvěle manévrovatelný, dokázal zdolat stoupání až 60°. Nosnost nákladní varianty byla 1000 kg, při jízdě v terénu byla snížena na 800 kg.

Ve výběrovém řízení na výrobce Bv 202 zvítězila v roce 1961 firma Bolinder Munktell. Vozidlo se velmi dobře prodávalo jak klasickým severským zákazníkům, Norsku a Finsku, tak i netradičním – Nizozemí, Turecku a Velké Británii. Ta ji použila ve válce o Falklandy v roce 1982. V tomto konfliktu dobře vynikly skvělé vlastnosti vozidla, hlavně možnost jízdy přes bažiny. Bv 202 se vyráběl celých 20 let s mnoha úpravami.

technická data Bv 202
délka – 6,17 m
šířka – 1,76 m
výška – 2,21 m
hmotnost – 4,2 t
výkon motoru – 68 kW
max. rychlost silnice – 39 km/h
dojezd silnice – 400 km


Od roku 1974 začala firma Häglunds & Söner vyvíjet nástupce Bv 202. Úspěšnou koncepci nebylo třeba měnit, největší změnou bylo zvětšení přední části vozidla které teď může přepravit až 6 osob včetně velitele a řidiče. Nové vozidlo dostalo označení Bv 206. V zadní části, která dostala uzavřenou karoserii z kompozitu, se může přepravovat až 11 osob nebo náklad o hmotnosti až 1400 kg. Pohonná jednotka doznala změn, je možno zamontovat zážehový vidlicový šestiválec Ford 2658E o výkony 101 kW nebo benzínový pětiválec Mercedes-Benz OM603.950 o výkonu 93 kW

Bv 206 dosáhl velkých exportních úspěchu. Pro americkou armádu bylo vyrobeno 1100 kusů Bv 206 v několika verzích. M937 SUSV jako podpůrné vozidlo - transportér, M1065 jako velitelské vozidlo, M1066 jako sanitka a M1067 jako nákladní vůz. Mezi další provozovatele patří - mimo těch co měli tu čest provozovat Bv 202 – Německo, Itálie, Francie, Kanada a další. Celkem bylo vyrobeno více něž 11 000 Bv 206, jsou zde ale započítány i vozidla v civilním sektoru.

technická data Bv 206
délka – 6,86 m
šířka – 2 m
výška – 2,4 m
hmotnost – 6,34 t
výkon motoru – 101 (93) kW
max. rychlost silnice – 55 km/h
dojezd silnice – 330 km


Stále se ale jednalo o neobrněné vozidlo, osádka mohla být ohrožena i ručními zbraněmi. Proto vznikla obrněná verze Bv 206S. Přední část vozidla doznala opět změny, oproti trambusovému vzhledu verze 206 je nyní kabina vzdáleně podobná prvním typu 202. Vpředu jde jasně rozeznat motorový prostor, korba dokáže odolat střelám až do ráže 12,7 mm. Nová je také pohonná jednotka, montuje se zde motor Steyer o výkonu 130 kW. V přední části vodila je možno přepravovat pět osob nebo náklad 500 kg, v zadní části osm osob nebo náklad 2500 kg. Na přední část je možno zamontovat kulomet ráže 7,62 nebo 12,7 mm. Obrněnou verzi si opět objednalo více států, v US Army nese toto vozidlo označení M973A2. V licenci vyrábí toto vozidlo singapurská firma ST Kinetics pod názvem Bronco (není ale totožný s originálem).

technická data Bv 206S
délka – 6,9 m
šířka – 2 m
výška – 2,1 m
hmotnost – 7 t
výkon motoru – 130 kW
max. rychlost silnice – 52 km/h
dojezd silnice – 300 km


Zatím poslední variantou vozidel řadu Bv je obrněná verze BvS 10. Jde o zvětšené vozidlo s větší nosností a zlepšenou pancéřovou ochrannou, prototyp začal být zkoušen v roce 1998. Vozidlo je poháněno výkonnějším motorem Cummings o výkonu 186 kW. Prvním uživatelem byla britská námořní pěchota která objednala v roce 2000 108 vozidel pod označením Viking. BvS 10 si rovněž objednala nizozemská námořní pěchota, jedná se o 74 kusů, které mají být dodány do dubna 2007.

technická data BvS 10
délka – 7,56 m
šířka – 2,2 m
výška – 2,2 m
hmotnost – 10,7 t
výkon motoru – 186 kW
max. rychlost silnice – 65 km/h
dojezd silnice – 300 km


Firma Häglunds se postupem doby stala pobočkou britské obří firmy BAE Systems, takže určitě se dočkáme dalších objednávek od významných zákazníků. Kvalita výrobku se za ten čas již prokázala.


Použité zdroje:
časopis ATM
Jane´s – Tanky, příručka pro rozpoznávání
internetové stránky výrobce BAE
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

A jako obvykle přihazuju nějaké obrázky k tématu

Obrázek
Bv 202 v jeho typickém prostředí

Obrázek Obrázek
A tady je Bv 202 v barvě

Obrázek
Detail spojení mezi vozidly
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »


Obrázek
Bokorys Bv 206

Obrázek
Britský Bv 206 v poušti

Obrázek
Bv 206 s dělostřeleckým radarem ARTHUR
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »


Obrázek Obrázek
Bv 206S

Obrázek Obrázek
Bv 206S při plavbě a průjezdu bažinou

Obrázek Obrázek
BvS 10

Obrázek
BvS 10
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

A tady přihazuju video, je na něm Bv 206S při průjezdu bažinou
Přílohy
susv_bv206s_bazina.mpg
(3.87 MiB) Staženo 409 x
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
stalker
rotný
rotný
Příspěvky: 98
Registrován: 7/11/2005, 14:52
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od stalker »

Ze švédské techniky byl zajímavý i Stritswagen (nevím zda to píšu správně) - tank s poměrně nízkou siluetou.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

stalker píše:Ze švédské techniky byl zajímavý i Stritswagen (nevím zda to píšu správně) - tank s poměrně nízkou siluetou.
Na Palbě je už o něm článek od Lorda - http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=493
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněná vozidla řady Bv (SWE)

Příspěvek od Rase »

Americký program Cold Weather All-Terrain Vehicle

Američané mají v plánu nahradit pásová vozidla SUVS (Small Unit Support Vehicles) z výzbroje 4th IBCT (Airborne). Jednotka bude spolu s 1st Stryker Brigade Combat Team začleněna pod nově budované arktické divizní velitelství. Samotná vozidla SUVS jsou americkou verzí ikonických švédských Bv206D. Jejich náhradu řeší projekt nákupu nových pásových vozidel CATV (Cold Weather All-Terrain Vehicle). Podmínkou je, tak jako u předchůdce, přepravitelnost vrtulníkem CH-47F Chinook (vcelku) nebo UH-60M Black Hawk (po částech). V programu CATV soutěží tým Oshkosh Defense / ST Engineering a BAE Systems. První tým nabízí singapurské pásové vozidlo Bronco ATTC (All Terrain Tracked Carrier) a druhý konkurenční BAE Systems BvS10 Beowulf. Oba soutěžní týmy musí do června americké armádě dodat dva prototypy pásovců, které armáda mezi srpnem a prosincem letošního roku otestuje na základně Fort Greely na Aljašce. Podmínkou je nejen samostatnost a odolnost proti drsným severským podmínkám, ale také schopnost překonávat vodní překážky, sníh, led, močály nebo jiné nestabilní podloží. Americká armáda hodlá koupit 110 CATV s možností rozšíření objednávky na 163 vozidel. Cena programu je 250 milionů dolarů. Vozidla poslouží zejména pro přepravu družstva americké armády (devět vojáků), lékařkou evakuaci, jako mobilní místo velení a řízení a pro všeobecnou přepravu nákladů. Vítěze se dozvíme na konci roku 2022 a se zavedením do výzbroje se počítá v roce 2023.
Bronco 3 a Beowulf vycházejí ze stejné koncepce jako švédské Bv206, resp. ještě starší Bv202. Vozidlo je složeno ze dvou samostatných pancéřových kabin, z nichž každá má vlastní široké gumové pásy s nízkým měrným tlakem. Pásy obou částí jsou poháněny přes kloubovou hnací hřídel (motor je v předním vozidle). Změna směru jízdy se provádí vzájemným natočením jednotlivých vozů pomocí hydraulického mechanismu. Beowulf vycházející z Bv206 je ale mnohem větší. Hmotnost vozidla je 7500 kg, unese až 8000 kg (3000 + 5000 kg) nákladu nebo až 14 osob (4 + 10). Maximální zatížení celé soustavy je 15 500 kg. Nejvyšší rychlost je 70 km/h a dojezd podle podmínek a zatížení 400 až 1000 km. Rozměrově prakticky identické Bronco má prázdnou hmotnost 10 200 kg a unese 6300 kg nákladu (výhledově až 7800 kg). Přední vozidlo pojme čtyři, zadní osm osob. Maximální rychlost je 65 km/h a dojezd po pevné cestě 500 km. Obě vozidla jsou výrazně větší, výkonnější a mají větší nosnost než původní SUVS. Je ale otázkou, jak se vozidla poperou s podmínkou přepravitelnosti v podvěsu pod vrtulníkem Chinook. Poslední verze CH-47F Chinook unese 10 886 kg nákladu, v podvěsu až 9525 kg. Po částečném odstrojení bude pod Chinookem přepravitelný zřejmě i Bronco, případně Oshkosh Defense / ST Engineering nabídnou odlehčenou verzi vozidla.

https://www.armadninoviny.cz/americka-p ... ktidu.html
https://www.thedrive.com/the-war-zone/4 ... at-vehicle

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“