Príčinou nehody bojového lietadla Saab JAS-39 Gripen maďarských ozbrojených síl, ktorého pilot sa v stredu v Kecskeméte pri núdzovom pristátí musel katapultovať, mohla byť aj softvérová chyba. Podľa agentúry MTI to vyhlásil maďarský minister obrany Csaba Hende. "Možno usudzovať, že problémy spôsobila nejaká softvérová chyba. Podobný prípad sa stal už aj švédskemu vojenskému letectvu, samozrejme ale nemôžeme predbiehať výsledky prebiehajúceho vyšetrovania," povedal šéf rezortu pre denník Napi Gazdaság.
Pilota maďarských ozbrojených síl Sándora Kádára, ktorý sa minulú stredu v Kecskeméte počas núdzového pristátia bojového lietadla katapultoval, v pondelok prepustili z budapeštianskej vojenskej nemocnice. Informovala o tom agentúra MTI. V stredu po vzlietnutí stroja Saab JAS-39 Gripen pilot hlásil, že sa mu nezasunul predný podvozok, preto vypustil časť pohonných látok vo vzduchu a po krúžení sa rozhodol pre núdzové pristátie "na brucho". Stroj dosadol na dráhu o 10.52 h, avšak vymkol sa kontrole. Pilot sa v tej chvíli katapultoval. Po dopade s otvoreným padákom bol pri vedomí.
Za nehodami maďarských gripenov je údajne nedostatok paliva!
............"Tak sa mohlo stať, že podľa nepotvrdených správ prvý z dvojice pilotov katapultovaných pri nehode v českej Čáslavi - veliteľ leteckej základne v Kecskeméte - nalietal v tomto roku iba osem hodín," píše Szekeres.
Maji v tom malou nepřesnost , pilot plyn nepřidával přidával ho automat letounu , který pilot použil na přiblížení a který si nevypnul po dosednutí. Pilot brzdil jako o život , ale letoun udržoval po dosednutí rychlost na přiblížení.
Ano , tak by to bylo i logické. Nicméně je podivné , že když v autě s tempomatem šlápnu na brzdu , tak tempomat eliminuju. V Gripenu je to o to složitější , že při brzdění kol se ještě aktivují i aerodynamické brzdící prvky .Jak je možné že systém nepoznal , že je stroj už na zemi a motor neubere. Vždyť v té brzdící konfiguraci letoun stejně nevzlétne. Na palubním stíhači bych to ještě pochopil .Musí to být ošetřeno i vizuálními a sluchovými vjemy. Takže příčina bude i v nevylétanosti pilota ,přistávajícího v totálním stresu. Velitel základny nevelitel základny.
HONZIK11 píše:Ano , tak by to bylo i logické. Nicméně je podivné , že když v autě s tempomatem šlápnu na brzdu , tak tempomat eliminuju. V Gripenu je to o to složitější , že při brzdění kol se ještě aktivují i aerodynamické brzdící prvky .Jak je možné že systém nepoznal , že je stroj už na zemi a motor neubere. Vždyť v té brzdící konfiguraci letoun stejně nevzlétne. Na palubním stíhači bych to ještě pochopil .Musí to být ošetřeno i vizuálními a sluchovými vjemy. Takže příčina bude i v nevylétanosti pilota ,přistávajícího v totálním stresu. Velitel základny nevelitel základny.
A vieme s určitosťou povedať,ktorý z nich vlastne pristával?Ak to bol "žiak" tak inštruktor mal niekoľko sekúnd na zistenie "čo sa deje".Na rýchlu anylýzu boli dvaja,zlyhali obaja.
Nikdy never tomu, kto ti vraví komu máš veriť . V danej situácii sa nedivím že klame UA aj opolčenci prípadne Rusko.Ale,mne vadí že klame EU,USA,NATO.
Tady je video z dnešního představení letounu. Na letoun promítali (videomaping), digitální maskovací vzor, brazilskou, švédskou, maďarskou a hlavně českou vlajku.
Bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. Všech osm stíhaček Bulharsko plánuje získat mezi roky 2018 až 2020 a následně se rozhodne pro případný nákup dalších osmi strojů. Švédové nabídli nejen nově vyrobené JAS-39C/D, ale také výhodné, v čase rozložené splátky. Dodání prvních letadel Švédové přitom slíbili pouze osm měsíců od podpisu smlouvy. Podle bulharských médií mají ale stíhačky JAS-39 Gripen nahradit i bulharské útočné letouny Su-25 (12 ks). Bulharské Gripeny tak pravděpodobně získají schopnost útočit i na pozemní a hladinové cíle. http://zpravy.idnes.cz/bulharsko-si-vyb ... ntent=mainhttp://www.armadninoviny.cz/bulharsko-v ... ml#diskuze
Krom Bulharska, má SAAB v plánu udat stíhačky Gripen i na Slovensku a Botswaně. Zde se má střetnout s konkurencí v podobě korejského letounu FA-50 (militarizovaná verze T-50). JAS-39C/D provozuje Švédsko, ČR, Maďarsko, JAR a Thajsko. Gripeny ve verzi E/F, zatím má v plánu odebrat Brazílie (36-100) a Švédsko (60), je nabízen v Indii (200), výhledově pak v Belgii a Finsku: http://www.defensenews.com/articles/saa ... -c-d-sales
Nová šance pro Gripeny se otevírá rozhodnutím Rakouska vyřadit v roce 2020 své Typhoony. Pro Rakousko jsou jednak neúnosné provozní náklady Typhoonu, ale také potřeba modernizace a zvýšení jeho bojových schopností, které by bylo nákladnější než nákup nových strojů kategorie Gripen. Armádní noviny Flight Global
Neviete ako to je s IRST u poslednej verzie Gripen C - MS 20 ? Infra red senzor mat bude, no da sa vyuzit aj pre vyhladavanie povedzme vzdusnych cielov ? Nasiel som len, ze sa tym zlepsia jeho vlastnosti pre ISTAR a to moze znamenat aj ano aj nie. http://saabgroup.com/Media/news-press/n ... abilities/
JAS-39C/D MS 20 žádný integrální IRST (Infrared Search and Track) mít nebude, pokud pomineme možné softwarové funkce "air-to-air" se střeleckým kontejnerem Litening.
SAAB tam píše o něčem jiném. ISTAR (Information, Surveillance, Target Acquisition, and Reconnaissance) je moderní zkratka pro průzkum, vyhledávání cílů a předávání informací dál.
Asi som sa zle vyjadril. V clanku sa pise: "Gripen’s ISTAR (intelligence, surveillance, target acquisition and reconnaissance) capabilities are expanded through a modified reconnaissance pod that provides infra-red sensors plus real-time display of images in cockpit and increased data recording." No a ISTAR moze znamenat vyhladavanie a identifiacia ako pozemnych a namornych, tak i vzdušných cielov. Teda zaujímalo by ma, ci ten gripenacky "pod" s IR senzormi moze posobit aj proti vzdusnym cielom. Ale starlight suhlasim, ze sa nejedna o ziadne integralne IRST.
Podle mě SAAB hovoří o tom, že Gripen má ISTAR díky průzkumnému kontejneru (reconnaissance pod). To je to švédské S (Spaning = průzkum) v názvu JAS-39.
Švédské letectvo používá na JAS-39C/D Modular Reconnaissance Pod System (MRPS) od SAABu, které je založený na dánském kontejneru od firmy Terma pro F-16. Označení švédského letectva je SPK 39 (Spaningskapsel 39). Je to velký kontejner určený pro montáž na podtrupový závěsník. Švédské letectvo ho poprvé operačně nasadilo při útoku na Libyi a zabezpečovalo pro NATO značnou část optického taktického průzkumu. Gripeny nosily současně průzkumný kontejner SPK 39 i střelecký kontejner Litening.
Jihoafrické letectvo má na JAS-39C/D integrován mnohem menší průzkumný kontejner Digital Joint Reconnaissance Pod (DJRP) od francouzského (a britského) Thalesu. Věší se na závěsník pro střelecký kontejner.
Teoreticky jde na JAS-39C/D integrovat poměrně snadno průzkumný kontejner RecceLite od izraelské firmy Rafael. Tento průzkumný kontejner je rozměrovým dvojčetem střeleckého kontejneru Litening. Zatím to ale zřejmě nepřekročilo stadium výstavních maket a jednoho letového dema, protože na to není zákazník. Samozřejmě i střelecký kontejner (targeting pod) Litening se dnes může označit za prostředek ISTAR.
AČR pro své JAS-39C/D nic z toho nenakoupila a to ani v rámci posledního upgrade na verzi MS20 a vzdušný průzkum ignoruje od doby vyřazení Su-22M4R.
Ani jeden z výše zmíněných systémů nejde použít pro IRST, jsou to čistě protizemní průzkumné speciály.
Chlapi dakujem za info. V podstate tomu rozumiem tak, ze IR senzory v streleckom kontajnery Lightning, SPK 39, atd.. su nieco na styl FLIRu a mozu byt teda v tomto zmysle pouzivane aj na ISTAR, ale nie v zmysle IRST.
Klingy dik za info k tomu Open pod. Velmi zaujimave.