Saab JAS-39 Gripen

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od niko »

Skeptik píše:Radary všech amerických F-16 měly být upgradovány na verzi AN/APG-68(V)9
V tomto směru by tedy mezi block 30 a 52+ neměl být rozdíl.
Skeptik mas k tomu nejaky zdroj ? Celkom ma to zaujima. Ja viem, ze pri modernizacii F-16 C Block 25,30,40 v ramci programu CUPID nedoslo k vyraznejsej modernizacii radaru.
segal7
praporčík
praporčík
Příspěvky: 341
Registrován: 26/11/2014, 18:21
Bydliště: Vysočina

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od segal7 »

niko píše:
Skeptik píše:Radary všech amerických F-16 měly být upgradovány na verzi AN/APG-68(V)9
V tomto směru by tedy mezi block 30 a 52+ neměl být rozdíl.
Skeptik mas k tomu nejaky zdroj ? Celkom ma to zaujima. Ja viem, ze pri modernizacii F-16 C Block 25,30,40 v ramci programu CUPID nedoslo k vyraznejsej modernizacii radaru.
Joo, tak to by mě taky zajímalo, páč výše zmíněnou verzi radaru by měli mít až poslední céčka tedy 50/52+
Nejhorší je nebýt...
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Skeptik »

Napsal jsem "měly být" protože jistý si tím nejsem.
Na druhou stranu jsem našel informaci o tom, že:
In August 2004, the US Air Force awarded Northrop-Grumman a two-year $22 million contract to develop a radar replacement kit applicable for approximately 280 USAF's F-16C/D fighter aircraft. The new upgrade kit will provide the (V)9 enhancements to current F-16C/D aircraft.
Radary AN/APG-68(V)9 jsou kompatibilní s původním APG-68 a navíc, narozdíl od starších verzí má AN/APG-68(V)9 již v základu integrované všechny typy moderní výzbroje i avioniky.
Nevidím tedy žádný důvod k tomu, aby USAF a ANG používaly letadlo s 30 let starým primárním senzorem.
Zvláště když ostatní systémy upgrady procházejí
The Air National Guard Block 30 F-16C will receive the advanced Sniper XR targeting/navigation pod replacing older systems currently in the US inventory, as well as software updates for integration of smart munitions such as AGM-154, JDAM bombs, etc.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od niko »

Skeptik F-16 C Block 30 americkej Narodnej gardy nemaju radar na urovni AN/APG-68(V)9. Co vsetko obsahovala modernizacia Block 25,30 a 40 Narodnej gardy, najdes dole:

https://books.google.at/books?id=oIVPNS ... 16&f=false
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Skeptik »

niko
Neumím posoudit. To co jsi postnul je CUPID program z roku 1998.
To o čem jsem psal já, byla žádost USAF z August 2004 aby v průběhu dvou let (do roku 2006) Northrop-Grumman vyvinul up-grade set, který by umožnil upgradovat radary starších F-16 na standard AN/APG-68(V)9
K upgradu by tedy určitě došlo až po roce 2006 - spíše později, protože nejprve modernizací radaru určitě prošly F-16C USAF a až potom ANG.
Jinak v tom výše uvedeném článku se o F-16 od 149. Fighter Wing ANG státu Texas píše:
… v roce 1998 přicházejí k letce Vipery Block 30, které letka používá po rozsáhlé modernizaci do dnešních dnů. Současné Vipery 149. Wingu jsou dnes někde na úrovni softwarové edice označované jako M6 Tape a mají integrovánu nejmodernější výzbroj v podobě střel AIM-9X plus AIM-120C-7, nebo protizemní výzbroje v podobě pum kategorie JDAM. Stejně tak mají integrován LINK16 a nebo přílbový zaměřovač HMIT Scorpion.
Tak zásadní modernizace a stále 30 let starý radar ???

Ale nechci se hádat. Žádný článek, který by přímo mluvil o upgradu radarů F-16tek ANG na variantu AN/APG-68(V)9, jsem neviděl (ale ani nehledal, abych byl přesný … chybí mi čas :( ).
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od niko »

Skeptik uprimne povedane som v tomto dost skepticky. Integracia AIM-9X, Link-16, Lantirn, Sniper pod a JHMCS atd je vsetko v ramci programku CUPID. Ten skoncil do roku 2004 a mal zabezpecit up to date uroven Blocku 25,30,40 lietadiel do roku 2020. Nejake upravy radaru (kopirovanie terenu) sa robili na F-16 C Block 40 v ramci programu CCIP (2005 az 2011). Mozno su tie upravy, ktore uvadzas prave toto.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

http://czechairforce.com/news/moznosti- ... h-sil-acr/
Díky letošní modernizaci a implementaci MS20 je současná konfigurace zbraňových a avionických systémů Gripenu bez přehánění plně srovnatelná s ostatními letouny čtvrté generace jako F-16C/D Block 52, EF2000 Tranche 1/2 či Rafale.

Součástí modernizace MS 20 je vylepšení radaru, kdy mělo dojít k 80% zvětšení jeho dosahu a vylepšení mapování terénu.
Tento radar PS-05/A má původ v radaru Blue Vixen. Ze stejného radaru vychází radar Ef-2000, CAPTOR, otázka je proč ?
Proč se švédi a briti dívali na Blue Vixen při vývoji nových radarů ?
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3947
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od HONZIK11 »

Jojo o tom radaru jsem se neco nacetl a v podstate cim dal od likvidace Sea Harrieru je o nem mene infa.
https://www.secretprojects.co.uk/forum/ ... pic=1224.0
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Děkuji za odkaz.

Našel jsem počáteční stoupavost Gripenu kolem 300m/s, tady na palbě je jmenováno 315 m/s.
Vysoká počáteční stoupavost byla v podmínkých vypsaných Flyqvapnet pro projekt JAS. Ale přeci jen, třeba u F-16 se udává počáteční stoupavost 260 m/s a Gripen má přeci jen slabší motor.
Gripen má na druhou stranu lepší aerodynamiku, ale přeci jen jsem nenašel žádný oficiální údaj k počáteční stoupavosti, neví někdo ?
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3947
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od HONZIK11 »

Tento udaj bude zřejmě udaj o pocatecni stoupavosti. Stoupavost obecne neni uchopiteny udaj protoze tam vzdy hraje roli pocatecni rychlost letu a z jake vysky. Rekord Su 27 330m/s je take definovan jako pocatecni stoupavost. Tedy od odlepeni se z vzletove drahy do urcite vysky, teď nevim jake.
Gripen s kachnimi plochami na kterych se generuje vztlak a scita se se vztlakem plochy kridla opravdu může mit jiny profil kridla a tudiz z aerodynamickeho hlediska mensi odpor a tedy i slabsi motor. Nemluve o rizenem generatoru proudeni vzduchu,ktery opet zvysuje ucinnost delta kridla. Zaporem tensiho profilu s mensim odporem muze byt mensi objem vnitrnich nadrzi.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od niko »

Co sa tyka stupavosti tak tam plati vseobecny udaj pre vsetky moderne stihacky, ze lietadlo ma dosiahnut FL 250, teda asi 7500 m do jednej minuty. V podstate vsetky moderne stihacky maju parametre stupania viac menej rovnake.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

K čemu je dobrá vysoká počáteční stoupavost pro Gripen, když splnuje FL 250, což splňují všechna moderní letadla?
F-16 má tedy nižší počáteční stoupavost, asi těch 270m/s, ale FL 250 splní.
V čem je rozdíl ?

V rozhovoru z roku 2017. https://www.youtube.com/watch?v=tCSA4WXzNNQ
Video má místy špatný zvuk ale ke konci kapitán Ivo Kardoš, display pilot Gripenu s mnoha zahraničními oceněními odpovídá na otázku ohledně nácviku dogfightu, že 211. letka cvičí cca co 14 dní s Luftwaffe na Typhoonech, a Gripen si vede proti nim velmi dobře. To potěší.

Plus mluví se o vysoké spolehlivosti a malé potřebě Gripenu k počtu lidí pozemí obshluhy vůči vlastně většině dnešních stíhacích letadel.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3947
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od HONZIK11 »

Vzdy jo, to je presne o tom, vyuzit one letove charakteristiky daneho letounu. Tlacena zatacka, kdyz postavis kridla lehke delty vuci vzdusne mase, musi byt zakonite vektorove rychlejsi nez u klasicke konstrukce, navic s prispenim přední kachni plochy kde se vztlakova slozka se vstlakem kridla scita.Vyuzijes to hnedle 2x. Pro stoupavy let dostaneš vetsi energii a pro horizontalni variantu mensi polomer zatacky. Vzdyt i nasi piloti praktikuji co nejvetsi pomer vertikalnich trakci pri kterych dostavaji prostor pro dalsi obraty a mnozi je jednoduse predleti.Ale nejen letadla, ale i strely,ktere jiz nemaji energii se vratit. Jediné jak lze delte s kachni plochou konkurovat je menitelnym vektorem tahu. Ale pak musi mit motor mnohem vetsi tah. Coz je Ruska cesta.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Děkuji :lej:
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Pěkný článek o Jas 39E/F
http://czechairforce.com/news/saab-jas- ... republiky/
Píše se i o verzi Jas 39 C+, která by měla kolem let 2025 avionicky odpovídat nejnovějším F-16 Block 70.
Nebránil bych se dokoupení dalších letadel Gripen a aktualizaci na verzi C+, ale pan premiér už asi vyjednal nákup Viperů. :)

Nákup nočních brýlí pro Gripen a Alcu
http://czechairforce.com/news/armada-pr ... -letectva/

Brutální zůčtování mezi Gripenem, RS a Kawasaki
https://www.youtube.com/watch?v=HnnHG2mEabk
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od niko »

Aby vedeli Svedi dotiahnut Gripen C/D na uroven F-16 Block 70 potrebuju doriesit hlavne vzduchom chladeny AESA radar. Ak sa im to podari, tak budu mat v roku 2025 taky isty radar, aky mala F-16 k dispozicii uz v roku 2013. Cize iba s 12 rocnym oneskorenim. Otazkou je, kde potom bude Block 70, ked uz dnes sa rozprava o prevzati dalsich prvkov z F-35 (cpu) uz u prvej vyrobnej serie.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11572
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Zemakt »

Radar už řeší:
Radar PS-05/A Mark 4 má kompletně nahrazené a modernizované veškeré bloky elektroniky a je do budoucna připraven k integraci antény s aktivním elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array).

PS-05/A Mark 5 a nového systému vlastní ochrany EWS-39 Mark II, který bude mít větší schopnosti REB než jeho předchůdce. Radar PS-05/A Mark 5 již bude mít novou aktivní elektronicky fázovanou anténu (AESA), bloky elektroniky zůstanou podle vyjádření výrobce z původního radaru Mark 4. První letové testy nového radaru PS-05/A Mark 5 se plánují v roce 2019.

„Musím vysvětlit, že prakticky všechny moderní AESA radary pracují na elektronice s polovodiči arsenidu galia, což ale generuje obrovské množství tepla a zároveň spotřebovává velké množství energie. Používáte-li tedy elektroniku založenou na polovodičích arsenidu galia (GaAs), nemůžete dát jednoduše AESA radar do Gripenu C / D, protože by bylo nutné provést zásadní změny v designu, které zajistí spolehlivé chlazení. Společnost SAAB ale pracuje na technologii příští generace radaru, která využívá elektroniku s polovodiči na bázi galliumnitridu (GaN) – čímž získáme větší výkon při použití mnohem méně energie, a tím nebude docházet k přílišné generaci tepla. To umožní implementaci AESA antény do Gripenu C/D bez nutnosti komplexní integrace“, říká Mats Thornbiörnson, zkušební pilot a manažer ve společnosti SAAB.
12 let po F-16? No a, podstata je přece uplně někde jinde. Letadlo velmi dobře slouží již dost let, a touto modernizací může ještě dlouho sloužit aniž by ztratilo potenciál. Přičemž dále umožní alokovat nemalé finance na jiné pro armádu rovněž potřebné projekty.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3947
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od HONZIK11 »

Zemakt píše:Radar už řeší:
Radar PS-05/A Mark 4 má kompletně nahrazené a modernizované veškeré bloky elektroniky a je do budoucna připraven k integraci antény s aktivním elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array).

PS-05/A Mark 5 a nového systému vlastní ochrany EWS-39 Mark II, který bude mít větší schopnosti REB než jeho předchůdce. Radar PS-05/A Mark 5 již bude mít novou aktivní elektronicky fázovanou anténu (AESA), bloky elektroniky zůstanou podle vyjádření výrobce z původního radaru Mark 4. První letové testy nového radaru PS-05/A Mark 5 se plánují v roce 2019.

„Musím vysvětlit, že prakticky všechny moderní AESA radary pracují na elektronice s polovodiči arsenidu galia, což ale generuje obrovské množství tepla a zároveň spotřebovává velké množství energie. Používáte-li tedy elektroniku založenou na polovodičích arsenidu galia (GaAs), nemůžete dát jednoduše AESA radar do Gripenu C / D, protože by bylo nutné provést zásadní změny v designu, které zajistí spolehlivé chlazení. Společnost SAAB ale pracuje na technologii příští generace radaru, která využívá elektroniku s polovodiči na bázi galliumnitridu (GaN) – čímž získáme větší výkon při použití mnohem méně energie, a tím nebude docházet k přílišné generaci tepla. To umožní implementaci AESA antény do Gripenu C/D bez nutnosti komplexní integrace“, říká Mats Thornbiörnson, zkušební pilot a manažer ve společnosti SAAB.
12 let po F-16? No a, podstata je přece uplně někde jinde. Letadlo velmi dobře slouží již dost let, a touto modernizací může ještě dlouho sloužit aniž by ztratilo potenciál. Přičemž dále umožní alokovat nemalé finance na jiné pro armádu rovněž potřebné projekty.
Ano ,NAPŘÍKLAD NA TENTO SYSTÉM .
https://www.valka.cz/12771-Letouny-AEW- ... ign=serial

V pasivním režimu je schopen zaměřit vysílání leteckých radiolokátorů stíhacích letounů na vzdálenost 450 km.

Například kombinace Eriye s datovými přenosy ke Gripenům se mi zdá být dokonalá. Pak se radiolokátor Gripenu může soustředit jen na navádění střel a zbraní.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od niko »

Zemakt je mi jasne, ze to lietadlo sa stale modernizuje a modernizuje. A aj, ze to nie je zle lietadlo. Len mi prislo zaujimave, ze vo vyvoji radaru su az tak pozadu.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Skeptik »

Nejsem příliš velký specialista na radary resp. jejich bojové využití, a tak se raději zeptám.
V čem by byla výhoda Gripenu s AESA radarem při způsobu využití, které pro Gripen má AČR, tj. jako "záchytný" stíhač?

Proč uživatelé Eurofighteru (snad s výjimkou Kuvajtu) i nadále nakupují Typhony s radarem CAPTOR-M, když již od roku 2014 je k dispozici CAPTOR-E s AESA anténou? To nechtějí letadlo s lepším radarem … nebo ho prostě nepotřebují?

Pozn. Německo sice loni deklarovalo, že všechny své Typhony Tranší 2 a 3a časem vybaví radary CAPTOR-E, ale pokud vím, tak k tomu ještě nedošlo.

Jinak já samozřejmě nemám nic proti AESA radarům, jen bych chtěl pochopit v čem by byly české Gripeny, užívané jako "obranné" stíhačky, s tímto radarem lepší.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“