Saab JAS-39 Gripen

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No pokud máme stíhačky na obranu elektráren, tak je Gripen zbytečný, protože na zničení dopraváku stačí např. nejstarší F-16 (nebo třeba ty MiGy-29) a pod. Pokud to má být skutečně plnohodnotný bojový stroj, tak AIM-120 nebo srovnatelný ekvivalent mít musí. To samé u protizemní výzbroje.

Haness: právě, že v manévrovém souboji je to hodně o štěstí. Proto se do něj nechtějí kvalitní piloti pouštět, je to pro ně až ta úplně poslední možnost.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Daver
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1573
Registrován: 5/10/2004, 21:11
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Daver »

Když už jste tady trochu nakously JSF tak bychchtěl přispět taky pár informacemi. Například tu nezaznělo že se JSF vybíral ze dvou prototypů a to X-32 od Boeingu a X-35 od Lockheed Martin. Nakonec to vyhrál X-35, i když X-32 měl větší nosnost zbraní. Přidám pár fotek těchto dvou letounů a vy si udělejte názor sami.

Obrázek Obrázek
X-32 <><><><><> X-35

Obrázek
X-32
"Nemůžeš-li střílet, staň se bunkrem, nemůžeš-li se hýbat, staň se zbraní, nemůžeš-li vyhrát, staň se hrdinou."
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

tak já taky něco přidám do mlejna :P

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Zvlášť ta V/STOL varianta je problematická. Boje ukázali, že možnost kolmého startu/přistání není u Harrierů prakticky využívána!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Tak plány na využití kolmého stratu sou na papíře vypracovány a jsou všude propagovány - jako že Harriery budou neustále startovat z polních letišť co nejblíže bojiště a přímo podporovat pozemní jednotky jenže pokud vím tak to nebylo nikdy realizováno jak píšeš...

Ale slyšel jsem že tento způsob chtěli použít Američané v Iráku při těch dlouhých přípravách na konečný útok a obsazení Bagdádu kdy měli Harriery Mariňáků podporovat jejich tanky - nakonec se však ten útok neodehrál tak jak se ho "báli"/představovali takže nic:)
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

U Harrieru se kolmý start nepoužívá kvůli vyšší nosnosti letadla, ale i tak je start poměrně krátký - na lodích je ten pěkný můstek :D

Jinak idea V/STOL je pěkná idea, po zničení letišť by to byl asi jediný prostředek pro leteckou podporu. Západní stoje nejsou zrovna konstuovány pro polní podmínky - rusové to měli asi zmánuté lépe
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Ale zase je výhoda že Harrier může stratovat z vrtulníkových lodí:)

Po zničení letišť by měl 1 Harrier cenu zlata:)
Rusové celkově na svoje letadla montují masivní podvozky,asi už vzhledem ke kvalitám jejich dráh:))
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Já bych to zas tak nepřeháněl s těmi operacemi mimo letiště u těch Rusů...tak Su-25, ale Su-27/30, Mig-29, Mig-31 a j. těžko.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

U toho Migu 31 to ano že nemůže startovat z travnatých ploch=provizorních letišť (ikdyž má hodně pevnej podvozek tak by ty kola určitě nevydržely nápor startu-vzhledem k síle motorů je ten letoun vystřelenej do vzduchu což by se s trávou asi moc nemělo rádu:)),ale co se týče těch Su-27 a Migu-29 tak si myslím že ty by mohli vzlétat z provizorních letišť - Su 27 je i palůubní letoun - tzn. že má hodně silnej podvozek a takové starty a přistání na loukách by měl dávat:) a ten Mig-29 asi taky pže slouží u jednotek hlídajících hranice někde na Sibiři kde jsou ty podmínky pro start taky hodně těžký a "asi" se to rovná startu z "louky"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Nedělej z Rusů idioty, zas tak zaostalé to tam není. Při hmotnosti těch letounů, velikosti kol a startovní rychlosti by to těžko šlo. Ostatně Harrier v terénu taky musí kolmo, rozjezd by byl problém. Jeden z dúvodu, proč ho tak nepoužívají.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Já z rusů nedělám idioty!!Je to určitě známka jejich předvídání když staví letadla tímto způsobem,že se snaží letadla postavit i pro případné použití z provizorních letišť - - ale je pravda že ty podmínky na letišti někde v horní dolní díře na sibiři určitě nejsou výborné!

Já viděl v TV stratovat Harrier z travnaté plochy vedle startovací dráhy a to normálně z rozjezdu!!Je sice pravda že neměl nic podvěšené,což by to naprosto změnilo,ale přeci!! Bylo to myslím z Mez.leteckého dne v Hradci Králové
Uživatelský avatar
trimin
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 153
Registrován: 26/8/2004, 13:38
Bydliště: doma a nebo někde jinde

Příspěvek od trimin »

No nechci být kverulant ale ani Harrier není vhodný pro start z trávy - viděl někdo z vás co to stou trávou provede? Já to viděl a rovnou říkám nechtěl bych v tom sedět a hlavně nechtěl bych být mechanikem daného stroje. Pokud vím tak Britové počítají z nasazením pouze ze spevněných ploch.
Národu, který si neváží svých hrdinů hrozí, že nebude žádné mít, až je bude potřebovat.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ona ta tráva na letišti je trošku jiný nezpevněný povrch, než v praxi. Je rovná a s poměrně solidní nosností, probíhá to za dobrého počasí, bez zátěže. A jestli mají Rusové něco v solidním stavu, tak letiště určitě...i když teď už možná ani ty ne.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

tak ono asi žádné letadlo není pořádně vhodný na starty z travnatých ploch,a moderní letadla už vůbec ne,ale ten Harrier má podvozek hodně měkký takže i když stratuje kolmo tak pro něj není problém z nezpevněného letiště...

YAMATO: no jo "proslulá" korupce v Ruské armádě určitě dělá svoje :D ale to je zase epizoda sama pro sebe....
Uživatelský avatar
trimin
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 153
Registrován: 26/8/2004, 13:38
Bydliště: doma a nebo někde jinde

Příspěvek od trimin »

To Haness: tady vůbec nejde o podvozek - problém Harrieru je někde úplně jinde - jeho problémen je právě vektorování tahu. Přemejšlel jsi někdy nad tím co se asi tak stane, když přímo pod letadlo pustíš výkon motorů (vím že tam nejde celých 100%). Zkrátka Harrier neodstartuje (tedy kolmým startem) z žádné nezpevněné plochy bez toho, aby si minimálně nepoškodil motory.
Národu, který si neváží svých hrdinů hrozí, že nebude žádné mít, až je bude potřebovat.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Jo,ale když má Harrier trysky po krajích které může vytáčet a tím si korigovat směr tahu tak se z té trávy může přímo "vznést" (je to hodně blbě vyjádřený) prostě když máš vzadu motor který tvoří hlavní tah a ještě těmi bočními se odpychneš od země tak to zase taková "ničivá síla" na podvozek zrovna není!!A taky ty motory snad musí něco vydržet a né že by byly hned zničený,to by pak byl Harrier letadlo na několik použití a určitě by se z něj nestalo tak úspěšné letadlo.Asi sem špatně pochopil tvou poslední větu - jestli to myslíš že neodstartuje kolmým,nebo přímým startem??
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Jde o nasátí prachu a nečistot, k čemuž by velmi často došlo=veliký, veliký problém.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Tak to je u každého letadle co by startovalo z nezpevněné plochy,třeba v pouštních oblastech (irák!),kde sice star tovali z dráh,ale stejně se to hodně ničilo třeba u F-16tek.Ale co ten Harrier.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No právě, a to si vem, že startovali z betonových udržovaných ploch. Představ si, co by se stalo při startu v terénu.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
trimin
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 153
Registrován: 26/8/2004, 13:38
Bydliště: doma a nebo někde jinde

Příspěvek od trimin »

No to máš tak když pustíš vektorováním tahu výkon motoru pod letadlo na trávě, tak se zvedne množství zeminy, trávy a kamenů a spousty dalšího bordelu, který bude s velkou pravděpodobností nasátý do motoru.
V roce 1991 jsem v Roudnici viděl pokus o přistání, který skončil někde na 15m výšky a i tak se letadlo nacházelo v oblaku bordelu, který se vznesl ze země. Pro přesnost jednalo se o kolmé přistání.
Národu, který si neváží svých hrdinů hrozí, že nebude žádné mít, až je bude potřebovat.
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“