Saab JAS-39 Gripen

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Haness »

Tak, náhrada za staré letouny sovětské výroby je tady!A náhrada je to skutečně výborná – letoun JAS – 39 Gripen.Starým letounům Ruské výroby jako Mig-21,Su-25 atd. už vypršela doba pro použití a tak přezbrojení přišlo v pravý čas.
Jas-39 je stíhačka švédské Firmy Saab která zásobuje Švédské letectvo už řadu let letouny vysoké kvality a tak ani Gripen není vyjímkou.
Jako první napíšu základní podrobnosti o letadleJ:Konstrukce letadla je velmi odolná a kvalitní, třetina trupu je tvořena slitinami.Letoun samotný je velmi obratný vzhledem ke své velikosti,váze a taky tvaru svých křídel. Křídla gripenu jsou do tvaru Delty což znamená že letoun už dále nepotřebuje žádné stabilizační křidélka jako letadla s klasickými křídly pže velká plocha křídel skvěle pokryje práh působnosti zadních stabilizačních křidélek. Avšak přesto má Gripen přední stabilizační plošky typu Canard které jsou umístěny za začátkem křídel, přímo nad nasáváním motoru. Tyto plošky slouží k několika funkcím a to:

1) zlepšují manévrovací schopnosti v pomalém letu
2) usměrňují proud vzduchu
3) při přistávání působí jako brzdy

Jen tak okrajem letouny s delta křídlem nemusí mít stabilizační plošky!!Tyto plošky jsou jako dodatečný systém který určují konstruktéři.

A teď k pohonné jednotce: Letoun pohání jeden turbodmychadlový motor Volvo Flygmotor RM12 (odvozenina od motoru F404-GE-400 - - tento motor používá i F/A-18 Hornet),motor má i přídavné spalování a dokáže letounu udat maximální rychlost 2 216 Km/h ve výšce 10 975m.
Několik rozměrových údajů:
- Rozpětí: 8m
- Délka: 14,10m
- Výška: 4,17m
- Plocha křídel: 24,80m2

To co je na tomto letounu velmi ceněno je jeho schopnost vzletu a přistání z předsunutých polních a nezpevněných letišť a to hlavně díky jeho zpevněnému podvozku který se už u letounů švédské výroby stal jakousi samozřejmostí.švédské letectvo je známe svými cvičeními předsunutých letišť tvořených loukami a vzletovými dráhami z dálnic.

Jes-39 Gripen je svými schopnostmi letoun typu High-tech (víceúčelový) což znamená že může být použit k většině forem leteckého boje ať už k vybojování vzdušné nadvlády, přímé podpoře boje, bombardovacím misím nebo k částečnému proti radarovému boji (Wild weasels – není to však letoun upravený přímo k této funkci!!)Gripen byl také zkoušen jako letoun pro rádiové rušení.
Letoun je svým průřezem jeden z nejmenších stíhaček na světě a proto je obtížnější ho sestřelit. Svou velikostí je zhruba o třetinu menší než americká F-16 FF (takže si představte jeho obratnost v porovnání velikostí a obratnost F- 16J)

Výzbroj:Jak už sem psal tak Gripen může být použit snad ke všem způsobům leteckého boje a tak je k tomu i možnost úprav křídelních podvěsů k umístění výzbroje různých typů.
- základem je 27mm kanon Mauser Bk27 který je umístěn pod středem trupu
- dále jsou zde základními zbraněmi na koncích křídel umístěných lištách rakety vzduch-vzduch typu AIM-9 Sidewinder,či její švédská alternativa-raketa Saab Rb 74—prostě rakety pro boj na krátké vzdálenosti (do 8 km) s naváděním na tepelný zdroj stíhaného letadla.
- Dále pak rakety pro boj na větší vzdálenosti jako jsou AIM-54 Phoenix, AIM-7 Sparow či moderní AIM-120 AMRAAM
- Pro boj Vzduch-země můžew být Gripen vyzbrojen jak raketami např. AIM-64 Maverick,AIM-88 HARM aj.Nebo různými bombami ať už „železnými-hloupými“J nebo řízenými TV,kabelem Fly-by-wire,nebo laserem. Dálšími zbrojními variantami pro bombardování jsou různé kontejnery,kazetové pumičky ad.

Gripen má dolet přes 800 km bez palivových nádrží a dostup přes 14 000 m.

Jas-39 může být svými kvalitami plně srovnáván s těmi nejmodernějšími letadly všech států a je pravda že některé by i převyšoval. Na plno ho lze srovnat s nejnovějšími stroji jako třeba F/A 18 Hornet,F-14 verze D!,britské Harriery, Panavia Tornado a další.

Jaký je váš názor na koupi těchgto stíhaček byla to správná volba nebo měla naše vláda raději přijmout nabídku americké armády na koupi opotřebených letadel F-16 a F-18??

Podle mě udělali správně,pže starší letouny F-16 atd. by potřebovali víc spravit vzhledem k tomu že by byly z jednotek sloužících v pouštních oblastech a celkově by asi nedosahovali kvalit Gripenů.

Za pravopisné chyby a překlepy se předem omlouvám.

Obrázek
kabina gripenu:)změna oproti Migu:)

Obrázek
gripen v přílivovém letu

Obrázek
Už brzy to tak bude možno vidět i u nás:)
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Konečně! Škoda, že ne víc, ale lepší než nic. Rozhodně nejlepší z nabýzených řešení s vyjjímkou Typhonu, který však ještě není k dispozici a je výrazně dražší.

Měl bych pár výhrad k jinak dobrému příspěvku: 1)Gripeny určitě nemůžou operovat z louky. Ovšem k operacím letadel jsou určeny speciální úseky dálnic, záměrně již stavěné zpevněné. V případě války lze letectvo rychle rozptýlit na desítky pozic=menší pravděpodobnost uzemění z důvodu zničení letišť. 2)Určitě ne AIM-54 Phoenix, používané pouze na F-14. U AGM-88 HARM si nejsem moc jistý, že je Švédsko má...

Za chyby a překlepy se neomlouvej, prostě je nedělej :mrgreen:
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Zdar,
já sem to psal s pomocí knížky a tam je o těch Gripenech napsaný že můžou operovat z nezpevněných travnatých ploch, tzn že třeba i ty louky když je to letectvo potřeba rozptýlit do co možná největší vzdálenosti aby tzv. každá jednotka mohla operovat i samostatně.

A s těma Phoenixama to vím že je to zbraň určená speciálně pro Tomcat,ale taky je u Gripenů psaný že je to letadlo na které jde "namontovat" takřka všechno jde jen o to zajistit si zbraň,závěsník a potřebný software pro palubí systémy ku možnosti střelby - mě se to taky zdálo divné pže Phoenix je docela velká raketa a ta by zcela zabrala většinu plochy křídla - nemluvě o tom že je tomcat nosí upevněné věršinu pod trupem a jen 2 na křídelních závěsnících,další by pak bylo to že k tomu jak Gripen velikej by ten odpal s ním docela i hodně zametl takže nevim jak by to s tím Phoenixem vypadalo v praxi:roll:

Pak ten HARM - já to psal obecně ne ve vztahu ke švédskému letectvu, ten kdo si Gripena koupí,sežene si vše potřebné pro tu danou zbraň (HARM) tak může střílet :D ale mám obrázek kde Gripen nese HARM (a Maverick) jenže je hodně malej takže tam pořádně nejde vidět označeni - mám takovej pocit že to je jedna z fotek kdy Saab fotil Gripeny s maketama zbraní pro reklamu.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Nová varianta

Příspěvek od YAMATO »

Plánované zlepšení: 1)silnější motor (možná s pohyblivou tryskou), 2)lepší avionika, 3)lepší výzbroj, např. PLŘS IRIS-T a Meteor, 4)lepší pasivní ochrana, použití vlečných rušičů/falešných cílů, 5)komfortní nádrže, 6)uplatnění stealth technologií.

Obrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Rubiki
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 109
Registrován: 9/4/2005, 20:28
Bydliště: Banská Bystrica

Příspěvek od Rubiki »

No podla mna to bola lepsia volba ako f-16 a f-18, jedine tak f-22 by stalo za to kupit, lenze to asi nepredaju nikomu a ak hej tak ta cena by bola astonomicka :)
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

F-22 je skutečně extratřída, jediný letoun 5. generace zaváděný do výzbroje. Konkurenti mají minimálně 10 let zpoždění. Ovšem cena je šílená...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

JSF si nemůže v takovém množství jaké bych chtělo dovolit ani USAF, dražší je snad jenom B-2 Spirit! A navíc, na každou zbraň se najde po určité době protizbraň.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

JPočkej, JSF není F-22. JSF byl původně uvažován jako levné doplnění F-22, náhrada za F-16, A-10, AV-8, starší F/A-18
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

JSF by měl být náhradou za F-16, starší F/A-18, AV-8, A-10 a britské Harriery a Sea Harriery. Má to být levnější stroj než F-22. Ale je zde řada problémů, zatím není jisté, zda půjde vůbec do výroby. Např mimo stealth vlastností prý není o nic lepší než F-16!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Já chci Su 37... ;o)
Viděli jste jeho vystoupení ve Farnborough 1996..?
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Su-37 nebo S-37 (nyní ozbnačován Su-47)? Ten mi připadá jako zárodek ruského stíhače 5. generace.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Myslím že srovnávat cenovou a technologickou skupinu Gripen - F-22 je naprosto out,ale jak Rubiki psal že by stálo za to koupit něco jíného tak jen tu F-22 tak myslím že i ten F-14 Tomcat D by nebyl špatnej :lol:

JSF mi připadá jako spíš takový před-prototyp F-22...

A co se týče Su-37/47 tak jako u hodně ruských letadel, dobrý drak,dobrá konstrukce, zbraně by se dali vylepšit, použítí super - od lodí až k provizorním letištím takže co dodat :lol:
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ba ne, JSF je něco úplně jiného. Nyní je označován F-35, ovšem jeho osud je na vážkách.

F-14? No vem si jen tu mnohonásobně větší spotřebu...zbytečně velké pro nás. To samé u Su-37, k tomu ještě ruský letoun, tedy závislost na nečlenu NATO.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Myslím že má u USAF budoucnost,zastínila ho F-22 která má takřka stejné využití.
Pravda že pro ČR je to moc velká "kachna":) ale technicky je na tom s Gripenem podobně i lépe.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Sory, ale F-22 nemohla JSF/F-35 zastínit. 1) F-22 vznikla mnohem dříve, 2) F-22 je výkonnostně radikálně lepší. Naopak JSF je docela zklamání, ani není jistá výroba.

Já jsem rád, že máme Gripeny, je to skvělá a přitom provozně levná mašina, přesně co potřebujeme. Doufám, že budou mít i AIM-120.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

JSFko vzniklo dříve než F-22 ne??jo to je nevím ale i obratně na tom není JSF moc dobře co se týče srovnání s F-22.

Já si taky myslím že je to dobře že zvolili Gripeny pže jsou to jak píšeš skvělá letadla a navíc i pěkná designově, nevim jestli budou mít i u nás Amraamy pže je to docela finančně nákladná raketa a v našich poměrech to nevím . . a není to s ní náhodou tak e ji USA má zákaz vyvážet???
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ten zákaz byl jen ze začátku, teď jen do nespolehlivých zemí. Snad prý by je koupit měli. Bez nich bude Gripen sice pěkný, ale s omezenou bojovou hodnotou. To už se kdyžtak mohli pořídit staré F-16.

F-22 vznikl jako náhrada za F-15 (původně se počítalo i s palubním versí, nahradící F-14, z finančních důvodů zrušeno), JSF jako náhrada za skoro vše ostatní (viz výše), proto má mnoho kompromisů a tedy i problémů.

Mimochodem, ta obratnost: je otázka, jak ji využít v praxi. Např. země s velkými bojovými zkušenostmi dávají jednoznačně přednost ničení cílů na co největší vzdálenost, nějaké kroužení a pod. je poslední možnost, které se snaží vyhnout, jak to jen jde. Ona stačí malá chybička a i nejmodernější letoun může být sestřelen "vrakem". Viz. např. Vietnam: F-4 vs. MiG-17, nebo souboje izraelských Miragí s Huntery atd.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

I s Amraamy je nám jejich bojová účinost myslím nic moc platná pže se do žádného souboje nezapletou - ikdyž je pravda že by se hodily alespoň nějaké střely pro ochranu jaderných elektráren proti případným teroristům.Ale to spíš střely typu AIM-9 Sidewinder, nebo Sparrow - když se tak na to podíváš z toho hlediska sestřelení případného narušitele tak střela typu AIM-120 není potřeba (jako vlastní navádění na cíl - že jej stíhačka už dále nemusí sledovat radarem aby měla raketa zajištěné navádění a aby se pilot mohl soustředit na další cíle) :wink:

Co mě by zajímalo tak za kolik se bude kupovat celková výzbroj a hlavně jakou výzbroj budou kupovat pro protipozemní boj :shock:

S tím JSF je to takové divné když se snažíš skombinovat stíhačku s letadlem u kterého potřebuješ aby uneslo co nejvíce zbraní pro protipozemní boj - to nikdy nemůže jít do sebe.Když si vezmeš tak u stíhačky se snaží konstrukci letadla co nejvíce zeslabit aby byla co nejlehčí(vzhledem k vysoké potřebě obratnosti) ale unesla taky zbraně pro tenhle styl boje,což se zase u JSF kříží s tím že u těch letadel se zbraněmi vzduch-země se konstrukce zase zesilňuje aby se unesla všechna ta výzbroj a třeba abi se to letadlo moc netřáslo po odhozu těžších zbraní.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Podle mě jsme si měli nechat Migy 29, je to možná mimo mísu, ale já je pokládám za vhodné stroje, šlo prakticky jen o pokračování ... migy jsme měli předtím měli bychom je zas ... na co kompaktibilita s NATO, abychom je posílali do Iráku? Vždyť přeci šlo o to chránit jen náš vzdušný prostor ... obava, že nám Rusko nedodá náhradní díly? Nesmysl ...
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Jo asi by to bylo nejlepší kdyby si nechali Migy-29,po několika modernizacích by to byly dobré stíhačky.

YAMATO: V těch soubojích kdy byly sestřelenouboje stíhačky které byly daleko lepší tím "shitem" v podání třeba těch H. Hunterů,nebo jak to bylo ve falklandech kdy byl údajně jeden Harrier sestřelen FMA Pucará je to asi hodně hodně o náhodě a o štěstí, nebo taky o nezkušenosti pilotů (jenže o tomhle mluvit v nynější době kdy je výcvik hodně dobrej...)
A stejně naše letectvo se ani v minulosti pořádně nedostalo do vzdušného souboje (neberu obranu hranic za studené války kdy to bylo spíše o zastrašování a až potom ke střelbě) tak proč by sme potřebovali střely jako AIM-120 Amraam ne , ty Sidewindery či Sparrowy by asi stačily ne??
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“