Saab JAS-39 Gripen

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od Skeptik »

jersey.se píše:Zákulisní informace: Švýcarsko si Gripeny patrně nekoupí, ale pronajme. Už se o tom jedná... :roll:
Skvělý způsob jak obejít "demokraticky projevenou vůli lidu" :razz:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od jersey.se »

To není. Referendum bylo o nákupu, tedy spíš způsobu financování. Vůli k určité strategické doktríně projevilo voličstvo v jiném hlasování a v dalším k tomu dostane příležitost rovněž. Pokud by voliči ve Schweizu získali podezření že jsou obcházeni... no jak bych to řek. Ve Schweizu se ještě pořád bojí parlament ozbrojených voličů a ne naopak, jak je tomu v EU.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Mike
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 105
Registrován: 2/1/2010, 07:40

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od Mike »

Podle toho co jsem četl, je Gripen pro Švýcarsko mrtvým projektem. Údajně nepřipadá do úvahy ani pronájem.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od jersey.se »

To záleží kdo to píše. Uvidíme.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od jersey.se »

Tak věci se zatím mají tak, že 340 mil. CHF vyčleněných na modernizaci armády se vrací zpět do státní pokladny. Jinými slovy místo Gripenů nebude ani Rafale, ani olétané Typhoony, které EU Švýcarsku rázem nabízí za až podezřele nízkou cenu. Co bude? F-5 se postupně přesunou do muzea, protože jejich provoz stojí pomalu víc než nákup nové techniky a až se tam přesunou... Něco se koupí. Švýcarsko si ještě může dovolit komplikovanější řešení. Pořád vyjde zemi levněji když něco zkomplikují svobodní a sebevědomí voliči, kterých se politici "bojí"...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od Skeptik »

Tak věci se zatím mají tak, že 340 mil. CHF vyčleněných na modernizaci armády se vrací zpět do státní pokladny. Jinými slovy místo Gripenů nebude ani Rafale, ani olétané Typhoony, které EU Švýcarsku rázem nabízí za až podezřele nízkou cenu. Co bude? F-5 se postupně přesunou do muzea, protože jejich provoz stojí pomalu víc než nákup nové techniky a až se tam přesunou... Něco se koupí. Švýcarsko si ještě může dovolit komplikovanější řešení. Pořád vyjde zemi levněji když něco zkomplikují svobodní a sebevědomí voliči, kterých se politici "bojí"...
Jersey, nezapomněl jsi náhodou na 26 F-18C a 6 F-18D? :)
Výrazně větší letecká síla než 14 Gripenů nejmenované země o něco větší velikosti. :mrgreen:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od jersey.se »

Tak na ně jsem nezapomněl, ale sami Švýcaři o nich evidentně valné mínění nemají. K hotovosti se prostě moc nehodí, jak prokázal nedávný incident. :eek:
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od kenavf »

jersey.se píše:Tak na ně jsem nezapomněl, ale sami Švýcaři o nich evidentně valné mínění nemají. K hotovosti se prostě moc nehodí, jak prokázal nedávný incident. :eek:
Tomu sa povie silné odbory,"keď mám padla,tak mám padla".Poriadok musí byť a fachať ako švajčiarske hodinky.Keď incident,tak má byť v pracovnej dobe. :razz:

Firma Textron ponúka Švajčiarsku náhradu za Gripeny,lietadlo Scorpion http://www.militarybox.cz/news/svycarsk ... -scorpion/ .Píšu že je 7x lacnejší ako Gripen a stojí len 20mil USD( :shock: ).

Česko by potom mohlo ponúknuť L-159.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od Skeptik »

jersey.se píše:Tak na ně jsem nezapomněl, ale sami Švýcaři o nich evidentně valné mínění nemají. K hotovosti se prostě moc nehodí, jak prokázal nedávný incident. :eek:
Aha, máš pravdu. Na toto jsem zapomněl.
Tedy na to, že zatímco F18ky sedí na zemí jak kachny, tak Gripeny hrdě startují proti nepříteli ............ a to bez ohledu na to, že jejich piloti ještě spinkají, protože šichta začíná až v 8:00 :lej:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od jersey.se »

:up: Tak nějak to bylo. Když tedy myslíte 8-)
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od kenavf »

Neviem či to tu už náhodou nieje.
Gripen má zo západných lietadiel najnižšiu cenu letovej hodiny 4700USD.
Pre porovnanie aj ceny ostatných západných lietadiel http://www.stratpost.com/gripen-operati ... ters-janes
Ktovie ako sú na tom ruské lietadlá!
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od Skeptik »

kenavf píše:Len taká zaujímavosť,ktorú som niekde čítal.
TU-160 v prípade zapnutia forsáže je lietadlo s najväčšou hodinovou(okamžitou) spotrebou na svete(170t/hod). http://www.leteckemotory.cz/teorie/srovnani.php
Zajímavé porovnání, které vložil kenavf do vlákna o Tu-160.
Zarazilo mne, že Gripen má při maximální vzletové hmotnosti horší počáteční akceleraci (MTOW / max. tah) i než MiG-21 :?:
Je to letadlo tedy podmotorované? Díky
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od jersey.se »

Tak pokud Mig unese taky 6000 kg podvěsů, pak by byl Gripen asi fakt podmotorovaný...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od kenavf »

Skeptik píše:
kenavf píše:Len taká zaujímavosť,ktorú som niekde čítal.
TU-160 v prípade zapnutia forsáže je lietadlo s najväčšou hodinovou(okamžitou) spotrebou na svete(170t/hod). http://www.leteckemotory.cz/teorie/srovnani.php
Zajímavé porovnání, které vložil kenavf do vlákna o Tu-160.
Zarazilo mne, že Gripen má při maximální vzletové hmotnosti horší počáteční akceleraci (MTOW / max. tah) i než MiG-21 :?:
Je to letadlo tedy podmotorované? Díky
Možno nie je podmotorované,ale dokáže uniesť veľkú hmotnosť maximálnej záťaže vzhľadom k minimálnej hmotnosti lietadla.Pri minimálnej hmotnosti ten koeficient má lepší Gripen.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od jersey.se »

Blik. Dotaz byl, přiznejme si, poněkud blbý. On na tom zas o tolik líp není ani Su-27, žejo
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od Skeptik »

jersey.se píše:Tak pokud Mig unese taky 6000 kg podvěsů, pak by byl Gripen asi fakt podmotorovaný...
To je jasné. Tu "podmotorovanost" jsem myslel spíše vůči letounům stejné generace.
Ale jistě, jedná se pouze o jeden parametr, který na celkovou kvalitu nemusí mít žádný závažnější vliv. Stejně ale je to ale divné.
Bylo by zajímavé vědět, jak je na tom v čistě stíhací konfiguraci.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od jersey.se »

Tak tohle už je na mě asi moc. Double face palm.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od kenavf »

jersey.se píše:Tak tohle už je na mě asi moc. Double face palm.
Som si musel vygoogliť čo to znamená https://www.google.sk/search?q=Double+f ... 47&bih=619
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od jersey.se »

To je přesně ono. Tah zná, hmotnosti taky. Může směle počítat. Krom toho je Gripen stejně velký jako ten Mig, jeho hlavní úloha je taky stíhací a přesto unese najednou 3x víc paliva a výzbroje.

A dodám že ta tabulka platí tak možná pro vzlet, jsou tam hrubá data, bez vlivu aerodynamiky, takže...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Mike
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 105
Registrován: 2/1/2010, 07:40

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od Mike »

Začátkem září došlo k setkání zástupců firem Saab a Embraer na brazilské letadlové lodi Sao Paulo. Účelem schůzky bylo prodiskutovat technické otázky případného nazení navalizované verze Gripenu na tomto plavidle.
odkaz
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“