Saab JAS-39 Gripen

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Flogger G »

Igore, nyní se situace řeší standarty NATO. Je to jak na letadlové lodi, lano na hydraulidky bržděných bubnech a hák z letadla. Lano bylo instamováno již v 90. letech.

Kýl si mohl urvat o sloupy umístění antén systému přistání bez vidu.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od kenavf »

Flogger G píše:Igore, nyní se situace řeší standarty NATO. Je to jak na letadlové lodi, lano na hydraulidky bržděných bubnech a hák z letadla. Lano bylo instamováno již v 90. letech.

Kýl si mohl urvat o sloupy umístění antén systému přistání bez vidu.
O takej variante som tiež počul.
Otázka:
Majú české,maďarské resp iné Gripeny záchytný hák?
Má letisko Čáslav záchytné lano?

Ak ano,prečo ho nepoužili?(podľa stavu lietadla to tak vyzerá)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Flogger G »

kenavf:
1) měly by ho mít, když slouží v armádě NATO
2) instalováno v 90. letech, už jsem to psal
3) dotaz adresuj na honvedy
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od cover72 »

Brzdné lano se IMHO používá tehdy, když pilot před přistáním ví, že má problém únik hydrauliky apod.)
Nemyslím si, že by bylo možné je aktivovat, vysunout hák a zychytit, když teprve po přistání zjistí, že bude asi "moc dlouhý".

Ale to je jen můj amatérský dohad.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Alchymista »

Klasický rollstop (sieť) bol aktivovaný riadiacim na veži v momente, keď tento vizuálne zistil, že pristávajúce lietadlo "má problém", takže predpokladám, že lanový záchytný systém bude fungovať nejak podobne - na vyžiadanie pilota, ale i povelom riadiaceho - pilot nemusí zo svojej pozície vidieť, že je už príliš dlhý, alebo príliš rýchly vzhľadom k zostávajúcej dĺžke dráhy.
Mám dokonca dojem, že pred lanovým záchytným systémom býva v nejakej vzdialenosti nainštalovaný systém merania rýchlosti, ktorý aktiváciu záchytného systému riadi...
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od skelet »

A má vůbec Gripen hák? Nemůžu ho nikde najít..
ObrázekObrázekObrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od kenavf »

Alchymista píše:Klasický rollstop (sieť) bol aktivovaný riadiacim na veži v momente, keď tento vizuálne zistil, že pristávajúce lietadlo "má problém", takže predpokladám, že lanový záchytný systém bude fungovať nejak podobne - na vyžiadanie pilota, ale i povelom riadiaceho - pilot nemusí zo svojej pozície vidieť, že je už príliš dlhý, alebo príliš rýchly vzhľadom k zostávajúcej dĺžke dráhy.
Mám dokonca dojem, že pred lanovým záchytným systémom býva v nejakej vzdialenosti nainštalovaný systém merania rýchlosti, ktorý aktiváciu záchytného systému riadi...
Nevidím dôvod prečo by nemohol byť lanový systém aktivovaný stále,malo by to byť v podstate len lano pár centimetrov nad pristávacou plochou(nakonzervované) s kontrolovaným przdením(spomalenie nemusí byť ako u LL).V tom prípade by použitie záviselo len na rozhodnutí pilota,ktorý by na základe kritičnosti situácie vysunul záchytný hák a nezáviselo by to od osadenstva veže.(osadenstvo veže aj tak nevie na dialku aktivovať hák)

Tiež som hľadal v googli ten hák a na žiadnych fotkách alebo schémach nebolo nič čo by naznačovalo prítomnosť háku ani krytu pod ktorým by sa mohol nachádzať.(aj keď na zmienky o tých hákoch som tiež kedysi narazil)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5859
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Polarfox »

Je to sice ve švédštině, ale...

http://www.diva-portal.se/smash/get/div ... TEXT01.pdf

Každopádně ho spíše nemá nebo se plánuje do modernějších a samozřejmě námořních verzí (NG atp.)?
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od 950 »

Pokud si pamatuji ze článků v L+K, letecká základna Chotusice u Čáslavi má nejen záchytné lano, ale i záchytnou síť. Také to dost nechápu, proč nic z toho nebylo použito.
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od 950 »

Už jsem to našel. Jde o letecký záchytný síťový systém ZSS-99B vyráběné v kooperaci české firmy BOHEMIA T.T.W. a.s. Velké Albrechtice a francouzské AERAZUL. Jsou pochopitelně nainstalovány na obou koncích dráhy, konkrétně 38 m za jejím prahem. Systém tvoří 2 třecí brzdy M6, sloupový zvedací systém sítě a vlastní víceprvková síť. Síť může být vztyčena na dálku z věže nebo i automaticky po impulzu tzv. světelné závory Čas zvednutí je 0,8 - 1,2 sekundy. Médium ke zdvihu tvoří stlačený dusík. Na jednu náplň média je možno uskutečnit zdvih až 15x. Max. hmotnost zachycovaného letadla činí 50 tun. Absorpční kapacita je 180 MJ a max. rychlost zachycovaného letadla může být 350 km/h.
Tolik L+K
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od 950 »

A ještě nakonec: Server origo.hu uvedl, že škoda na havarovaném gripenu může dosáhnout osm až 11 miliard forintů (730 miliónů až jednu miliardu Kč).
Letoun pilotoval major Gergely Gróf.
Server se rovněž pozastavuje nad tím, že v kabině letounu byl brigádní generál Csaba Ugrik. „Ugrik je velitelem letecké základny ve městě Kecskemét a cvičení v Čechách se nezúčastňoval. Stroj startoval z Maďarska a brigádní generál letěl pravděpodobně na inspekci nebo na návštěvu,“ uvedl index.hu. Ugrik podle tohoto zdroje disponuje lékařským povolením, aby sedl do stíhačky Gripen.
Pokud se ukáže, že nešlo o technickou závadu, nýbrž vinu pilota, to asi budou muset Maďaři ten Gripen Švédům zacálovat,že...?

http://www.novinky.cz/domaci/369980-mad ... ystem.html
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od kenavf »

950 píše:Už jsem to našel. Jde o letecký záchytný síťový systém ZSS-99B vyráběné v kooperaci české firmy BOHEMIA T.T.W. a.s. Velké Albrechtice a francouzské AERAZUL. Jsou pochopitelně nainstalovány na obou koncích dráhy, konkrétně 38 m za jejím prahem. Systém tvoří 2 třecí brzdy M6, sloupový zvedací systém sítě a vlastní víceprvková síť. Síť může být vztyčena na dálku z věže nebo i automaticky po impulzu tzv. světelné závory Čas zvednutí je 0,8 - 1,2 sekundy. Médium ke zdvihu tvoří stlačený dusík. Na jednu náplň média je možno uskutečnit zdvih až 15x. Max. hmotnost zachycovaného letadla činí 50 tun. Absorpční kapacita je 180 MJ a max. rychlost zachycovaného letadla může být 350 km/h.
Tolik L+K
Je otázne ako sa rieši použitie siete a možnosti katapultáže.Keby sa pokúsili katapultovať "v sieti", tak by to mohol byť problém.Zatial čo záchytné lano a katapult problém nieje.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Skeptik »

Na druhou stranu je síť výrazně univerzálnější a nevyžaduje speciální úpravu zachraňovaného letadla ... tedy hlavně instalaci háku a zesílení konstrukce, což znamená vyšší prázdnou hmotnost a tím i menší nosnost a výkony.
Pokud tedy letadlo nepotřebuje hák pro běžný provoz, tak je jeho instalace kontraproduktivní.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Alchymista »

Podľa toho, čo som počul, niektoré stroje, napríklad aj F-16, sa do rollstopu chytať "nesmú" - hrozí pri tom ťažké poškodenie (zlomenie?) konštrukcie, hlavne predného podvozku, krídlových závesníkov a krídiel.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Alchymista »

Alchymista píše:Vysvetlí mi niekto znalý, ako prišli o chvost? Pretože bez kotrmelca to asi nepôjde...
Flogger G píše:Kýl si mohl urvat o sloupy umístění antén systému přistání bez vidu.
podľa tejto fotky to vyzerá, že "oranžové" i "žlté" stĺpy minuli - stopa v tráve je vpravo od nich... (teda - ak je to stopa po lietadle)
Obrázek
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od kenavf »

Alchymista píše: podľa tejto fotky to vyzerá, že "oranžové" i "žlté" stĺpy minuli - stopa v tráve je vpravo od nich... (teda - ak je to stopa po lietadle)
Obrázek
To sa mi len zdá,alebo sú tie stĺpy priamo v línii dráhy?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Prdola
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 120
Registrován: 4/3/2014, 07:42

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Prdola »

kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od kenavf »

A to si človek povie že letectvo má najvyššie bezpečnostné štandarty.Ja by som to dokonca zrovnal s tým že na Ukrajine sa mohlo nad určitou letovou hladinou lietať aj keď nižšie sa zostrelovali lietadlá. :shock:
Podľa môjho strojárskeho myslenia keď to letisko nemá funkčné bezpečnostné prvky,tak nieje schopné prevádzky(nejednalo sa predsa o vojnovú ani inak výnimočnú prevádzku).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Prdola
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 120
Registrován: 4/3/2014, 07:42

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Prdola »

No jo, řekli, že o tom včichni věděli, tak se jelo dál. Z druhé strany, si řekli, že šance chyby je minimální a kdyžtak je k dispozici katapult.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od kenavf »

Prdola píše:No jo, řekli, že o tom včichni věděli, tak se jelo dál. Z druhé strany, si řekli, že šance chyby je minimální a kdyžtak je k dispozici katapult.
No,myslím že keď sa o tom dozvedia švédi ,že maďari podpísali reverz "že o tom vedia",tak všetko zacvakajú maďari.Pochybujem že by mali povolenie prevádzkovať lietadlá so zvýšeným prevádzkovým rizikom,nezabezpečením prípadných protiopatrení pre prípad poruchy.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“