Stránka 28 z 78

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 21/5/2015, 18:27
od 950
V L+K psali o tom záchytném síťovém systému ZSS-99B, že funkčnost systému, hlavně životnost sítě je garantována na 6 let, pak je nutno vyměnit síť a zařízení revidovat. Asi už uplynulo těch 6 let,
no ale vzhledem k tomu, že Gripeny nemají ani hák, ani brzdící padák, tak si tu revizi mohli naplánovat před či po tom cvičení. Tři neděle by to už vydrželo, nebo né?

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 21/5/2015, 18:30
od Zemakt
Já vám tedy nevím, ale osobně bych se na podobné chujoviny vyprdl. Tyto zařízení slouží pro případ nějaké poruchy či poškození letounu. Ale být dlouhý na přistání a nedát si opáčko.... :shock:.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 21/5/2015, 18:52
od 950
Teď to mám zrovinka na jazyku...
U proudového motoru letadel se přece používají obraceče tahu. Tj. zařízení, které má za úkol obrátit spaliny za motorem. Při brzdění se vysunou do cesty spalin štíty, do kterých narážejí spaliny a ty jsou tak nuceny rychle obracet svůj směr a dochází tak k zpětnému tahu. Použitím tohoto systému se minimalizuje opotřebení pneumatik, kolových brzd i přistávací dráhy.
Pokud chce pilot zabrzdit. otočí tyto klapky do protisměru a "přidá plyn", takže motorem vlastně brzdí pomocí obrácenému směru proudění.
Pokud je správně dlouhá dráha, tak letadlo musí dokázat zabrzdit pouze brzdami nebo pouze obracečem tahu pro případ závady jednoho, nebo druhého. Běžně se ale používá kombinace obojího a brzdné štíty na křídle. Brzdný systém podvozku je opatřen ABS, což zajišťuje bezpečné přistání na krátkých drahách i při nepříznivém stavu povrchu?
U dvouproudových motorů se obrací proud vzduchu z 1.stupně kompresoru, protože zhruba 80% tahu motoru tvoří ten proud vzduchu a zbytek proud plynů z trysky. Výstupní plyny z trysky roztáčí nizkotlaký a vysokotlaký kompresor. Takže dvouproudový motor je spíš jako turbovrtulový, tam se výstupní plyny motoru taky podílejí jen z menší části na tahu motoru.
Jakpak je to v tomto případě s JAS-39 Gripen s jejich motorem Volvo Aero RM12 (licenčním
General Electric F404)?

Takže buď šel na přistání pozdě (v polovině dráhy), nebo prostě vyplivly brzdy, ale že by i brzdění motorem, přesněji obrácením toku spalin nefungovalo?

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 21/5/2015, 19:11
od Prdola
Gripen by měl zabrzdit na 800 metrech, to by musel hodně přeletět.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 21/5/2015, 19:14
od skelet
950: jediná stíhačka, která má obraceč tahu je AJ/JA-37 Viggen. No a ten už je jen v muzeiích.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 21/5/2015, 19:33
od pks
Obraceč tahu Gripen nemá, měl ho Viggen - jeho předchůdce, umožňovalo to přistávat i na kluzkém povrchu.
Gripen jen otočí výškovku do brzdící polohy a dobržďuje podvozkem.

Dráha je dlouhá 2400m, přistávací rychlost 200km/h - tj. pokud by sedli přistávací rychlostí na začátku dráhy, tak po ní touto rychlostí mohou jet 43s.
Pokud by vůbec nejely brzdy, tak to výškovkou mohli srazit možná na nějakých 150km/h :-(

Na start normálně stačí 500m (z nulové rychlosti), takže určitě měli možnost znovu se odlepit a pokud by měli dost paliva - do Prahy to je 71km - tak by mohli sednout na Ruzyni na dráhu s délkou 3715m

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 21/5/2015, 22:31
od Flogger G
Když už se zde ví o revizi na záchytném zařízení, tak zní otázka úplně jinak: "Takové cvičení se plánuje daleko dopředu před jeho uskutečněním. Proč odpovědní zvolili termín kolidující s pracemi na zabezpečovacím systému letového provozu nebo proč neposunuli termín revize?"

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 22/5/2015, 06:32
od Skeptik
skelet píše:950: jediná stíhačka, která má obraceč tahu je AJ/JA-37 Viggen. No a ten už je jen v muzeiích.
Není. Je resp. bylo jich víc ... i když ně o mnoho :)
V provozu je snad ale jen jediný typ, a to Panavia Tornado ... detail, zde
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Jinak něco muselo být "hodně špatně". Je-li runway 2.400 m jak píše pks, a dle google maps je za ní ještě min 150 metrové asfaltové předpolí, pak při standardním přistání 400 m za práh dráhy (tam bývá nastavena sestupová rovina ... glide path) pak by jim na zastavení mělo zbýt cca 2.150 m.
Při mechanizaci jakou má Gripen pro generování odporu a vytváření aerodynamické brzdné síly ... air breaky, možnost nastavit cannardy na brutální negativní úhel náběhu, vztlakové klapky atd ... ty dva kilometry musely stačit. Když ne k úplnému zastavení, tak určitě ke zpomalení na cca 50 km/h, což k opuštění dráhy po pojezdovce, která je na obou koncích čáslavské dráhy muselo stačit.

Odhaduji, že maďarští soudruzi měli přidělenu stojánku někde blízko konce dráhy, a nechtělo se jim dlouho projíždět po RWY. Tak si bod dotyku posunuli až do druhé poloviny dráhy.
Nicméně nechápu, proč když zjistili, že nefungují brzdy, jednoduše nepřidali plyn a neprovedli touch and go? ... Zpanikařili? ... Uvidíme co vypadne ze šetření.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 22/5/2015, 14:32
od Lord
Havarovaný gripen neměl technické potíže, uvedl Stropnický.
"Zatím víme z dosavadního vyšetřování, že se nepředpokládá, že by tam byla technická závada. Pokud by tam byla technická závada, tak samozřejmě veškeré letouny Gripen by byly na zemi a cvičení by nemohlo dál pokračovat," dodal.
zpravy.aktualne.cz

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 22/5/2015, 14:36
od Prdola
Tak asi chyba pilota, to je pro mě dost překvapivé, protože to by musela bejt chyba jako hora, vzhledem k tomu, že Gripen zvládne bezpečně zastavit na 800 metrech a tenhle to nedal na 2.4km. Určitě to nebyl žádnej začátečník, tak se mi ani nechce věřit, že by takhle riskoval, místo zvednutí stroje a druhého pokusu.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 22/5/2015, 14:42
od Lord
Asi zpanikařil. Měl by se vyslechnout. Každopádně je to trošku divný, ale možný je všechno na světě :)

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 22/5/2015, 14:46
od skelet
ne "měl by", ale určitě bude vyslechnut. Tak jak u vyšetřování každé letecké havárie.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 22/5/2015, 15:36
od Zemakt
ne "určitě bude", ale už byl a ještě párkrát bude. Tak jak u vyšetřování každé letecké havárie.

Omlouvám se, neodolal jsem :rotuj:

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 22/5/2015, 15:59
od pks
Ta dráha je pěkně prohnutá, takže je možné, že neviděl za kopeček na konec dráhy a zpanikařil.
Trochu mě mate ten padák. Je normální, že se přistává proti větru a pokud tohle bylo proti větru, tak se musel vystřelit hodně pozdě - až za těmi stojany.
Podle videí z místa činu (http://zpravy.idnes.cz/pad-madarskeho-g ... domaci_cen - pozor! 3 dny starý link) to vypadá (směr nafukování padáku), že přistávali po větru a ten byl dost silný. To mohlo způsobit jejich dojem, že brzdy nejedou.

Teď už jen zjistit, kdo jim hlásil směr větru a jestli má dost dobré pojištění :(

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 22/5/2015, 16:07
od kenavf
Zemakt píše:ne "určitě bude", ale už byl a ještě párkrát bude. Tak jak u vyšetřování každé letecké havárie.

Omlouvám se, neodolal jsem :rotuj:
Zdá sa ti to logický postup?Tak to asi nesleduješ vyšetrovanie MH17. :razz:

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 22/5/2015, 16:16
od Prdola
Tam už si s pilotem ale nepokecají.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 22/5/2015, 16:22
od HONZIK11
Božemůjsvatápanenko .Já ten odkaz od pks neměl rozkliknout. Idnesi mě dlouhodobě nadzvihávají a teď opět. ... Podle dalšího odborníka, který nechtěl být jmenován, je havarovaný gripen neopravitelný.Ach jo to fakt už nepůjde vyklepat? :roll:

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 22/5/2015, 17:45
od Lord
Mezitím než pustí výsledky … a podle mě už musí vědět příčiny. Tak nás budou obviňovat, že jsme tam neměli síť. A měli by jsme asi sálovat 50 milionů doláčů, miliardu korun nebo co ?

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 22/5/2015, 17:49
od skelet
Lorde nešiř paniku

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 22/5/2015, 18:33
od Alchymista
To hovorili aj Kassandre...