•   Portál
      Obsah fóra
      Album
      Wiki




  •   OZNÁMENÍ A JINÉ
      Náměty
      Filmy, knihy
      Fikce, dohady
      Hospoda
      Vtipy, citáty


      LIDÉ, MILITÁRIE
      Osobnosti, příběhy
      Vyznamenání
      Uniformy
      Zločiny, Holocaust
      Ostatní
      BOJIŠTĚ WW2
      Západní fronta
      Východní fronta
      Středomoří
      Dálný Východ
      Komplexně


      EPOCHY
      Starověk
      Středověk
      Novověk
      WW1
      Po roce 1945
      ARMÁDY 1918-1945
      Německo   Británie
      USA   SSSR
      Itálie   Francie
      Japonsko
      Československo
      Ostatní

      ZÁBAVA, AKCE
      Bazar
      Spolky, akce
      Hry
      Modelařina
    TOPlist
      ARMÁDY 1945-200?
      SSSR-Rusko
      USA   NATO
      Varšavská smlouva
      ČSSR, ČSR
      Jaderné zbraně
      Ostatní




  •   LETECTVO
      Luftwaffe
      RAF
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Československo
      NATO
      Švédsko
      Válka ve vzduchu
      NÁMOŘNICTVO
      Kriegsmarine
      Royal Navy
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Ostatní, ponorky
      Válka v Atlantiku
      Válka ve Středomoří
      Válka v Pacifiku
      Válka v Ind. oceánu
      TANKY, VOJSKO
      Německo   Tanky
      Zbraně   Pušky
      Waffen SS
      Velká Británie
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      ČSR   poválečné
      Ostatní   NATO
      Varšavská smlouva
      SPECIÁLNÍ ZBRANĚ
      Wunderwaffen
      Tajné zbraně
      Rusko - PVOS
      Rakety, jaderné
      a kosmické zbraně




  •   Wiki




  •   Album
      Galerie
      Forumfoto



  • Portál     Obsah fóra     Články     Album     Forumfoto     Galerie     Chat     Nová témata     Nepřečtené     Bez odpovědí     Aktivní témata     RSS    
  • Dolů
  • Obsah fóra ‹ ARMÁDY A UDÁLOSTI PO ROCE 1945 ‹ Ostatní ‹ Švédsko
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk
  • Novinky
  • FAQ
  • Chat
  • Registrovat
  • Přihlásit se

Všeobecné jinak nezařaditelné dotazy na Flygvapnet

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Napsat komentář
Příspěvků: 7 • Stránka 1 z 1

Všeobecné jinak nezařaditelné dotazy na Flygvapnet

Příspěvekod p3tris » 23/1/2017, 07:25


Většina z vás asi zná švédskou dobrovolnickou skupinu Flygflottilj 19, která se účastnila na finské straně Zimní války. Během tvorby monografie jednoho z jejich letounů jsem však narazil na některé rozpory v literatuře, které by mi možná někdo mohl pomoci vyřešit.
- V základu jde vůbec o typ dvanácti původních Gloster Gladiator. Většinou se uvádí verze Mk.II. Na fotografiích jsou ale všude vidět dřevěné dvojlisté Watts, což by odpovídalo verzi Mk.I, respektive J-8.
- Pokud jde o původ letounů, J-8 byla švédskou variantou verze Mk.I (ale vybavená motorem Bristol Mercury VIS.2, na rozdíl od britských s Mercury IX), J-8A pak Mk.II (stejně jako britské s motorem Mercury VII a třílistou kovovou vrtulí Fairey Reed). Zdroje se však neshodnou, jestli šlo o stroje postavené v Británii jako exportní, nebo ve Švédsku v licenci.
- Jako výzbroj jsou často uvedeny kulomety Browning ráže 8 mm, což ale neodpovídá britským 7,7 mm. Pokud by se ale J-8 stavěly ve Švédsku v licenci, nabízela by se pak i zástavba licenčních Kulspruta m/22, které ráži 8 mm skutečně měly.
- Švédské J-8 byly podle všeho vybaveny i závěsníky pum. Nikde jsem však nenašel jejich nosnost, natož pak typ.
Obrázek

Matka Tereza: "Problém dnešního světa není nasytit chudé, ale ty bohaté."
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
 
Příspěvky: 1190
Registrován: 24/6/2011, 11:46
Bydliště: Bavorov
Nahoru

Re: Všeobecné jinak nezařaditelné dotazy na Flygvapnet

Příspěvekod ringlett » 23/1/2017, 10:09


p3tris píše:- V základu jde vůbec o typ dvanácti původních Gloster Gladiator. Většinou se uvádí verze Mk.II. Na fotografiích jsou ale všude vidět dřevěné dvojlisté Watts, což by odpovídalo verzi Mk.I, respektive J-8.


Prvních dvanáct dodaných letounů bylo verze Mk.I s motorem Mercury VI S.2, stejně jako dalších 25 ks, vše s dvojlistou vrtulí Watts, označovány jako J-8. Označeny jako 231 - 267

p3tris píše:- Pokud jde o původ letounů, J-8 byla švédskou variantou verze Mk.I (ale vybavená motorem Bristol Mercury VIS.2, na rozdíl od britských s Mercury IX), J-8A pak Mk.II (stejně jako britské s motorem Mercury VII a třílistou kovovou vrtulí Fairey Reed). Zdroje se však neshodnou, jestli šlo o stroje postavené v Británii jako exportní, nebo ve Švédsku v licenci.


Následovali dodávky dalších strojů na základě verze Mk.II s motorem Mercury VIII S.3 a třílistou vrtulí Reed, celkem 18 ks, označovány jako J-8A. Označeny jako 268 - 285

Všechny ve Švédsku používané kusy byli dodány od výrobce v Británii, součástí dodávky údajně nebyli ani náhradní motory a vrtule. Motory Mercury se vyráběli i v licenci ve Švédsku. (Gladiatory se vyráběli jen ve dvou továrnách, u Glosterů v Británii a u firmy SABCA v Belgii)



p3tris píše:- Jako výzbroj jsou často uvedeny kulomety Browning ráže 8 mm, což ale neodpovídá britským 7,7 mm. Pokud by se ale J-8 stavěly ve Švédsku v licenci, nabízela by se pak i zástavba licenčních Kulspruta m/22, které ráži 8 mm skutečně měly.


Všechny letouny byli do Švédska dodány bez výzbroje a zaměřovačů, takže domácí kulomety nejspíše ano.

______________________________________________________________________________________________________--
A protože jsem to původně nepochopil:
p3tris píše:- V základu jde vůbec o typ dvanácti původních Gloster Gladiator. Většinou se uvádí verze Mk.II. Na fotografiích jsou ale všude vidět dřevěné dvojlisté Watts, což by odpovídalo verzi Mk.I, respektive J-8.


F.19 byla vybavena verzí J8A, ale protože dodávky od Glosterů neobsahovali náhradní vrtule Reed, hodně strojů s původně kovovou třílistou vrtulí se dočkalo výměny vrtule za dvoulistou Watts, která se ve švédsku vyráběla v licenci spolu s motory Mercury.
Naposledy upravil ringlett dne 23/1/2017, 17:12, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
ringlett
rotmistr
rotmistr
 
Příspěvky: 127
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Nahoru

Re: Všeobecné jinak nezařaditelné dotazy na Flygvapnet

Příspěvekod p3tris » 23/1/2017, 14:41


Díky za vyčerpávající odpověď.
Obrázek

Matka Tereza: "Problém dnešního světa není nasytit chudé, ale ty bohaté."
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
 
Příspěvky: 1190
Registrován: 24/6/2011, 11:46
Bydliště: Bavorov
Nahoru

Re: Všeobecné jinak nezařaditelné dotazy na Flygvapnet

Příspěvekod Farky » 23/1/2017, 21:28


p3tris píše:- V základu jde vůbec o typ dvanácti původních Gloster Gladiator. Většinou se uvádí verze Mk.II. Na fotografiích jsou ale všude vidět dřevěné dvojlisté Watts, což by odpovídalo verzi Mk.I, respektive J-8.


F 19 skutečně používala výhradně J 8A, konkrétně -

Označení "žluté A" - švédské číslo 271
"B" - 282
"C" - 275
"D" - 274
"E" - 281
"F" - 284
"G" - 279
"H" - 278
"I" - 283
"J" - 268
"K" - 285
"L" - 276

p3tris píše:- Jako výzbroj jsou často uvedeny kulomety Browning ráže 8 mm, což ale neodpovídá britským 7,7 mm. Pokud by se ale J-8 stavěly ve Švédsku v licenci, nabízela by se pak i zástavba licenčních Kulspruta m/22, které ráži 8 mm skutečně měly.


Správně je 8 mm, například výčet spotřebované letecké munice Švédy ve Finsku zmiňuje výhradně ráži 8 mm. Gladiatory byly skutečně vyzbrojeny kulomety Kulspruta m/22.

p3tris píše:- Švédské J-8 byly podle všeho vybaveny i závěsníky pum. Nikde jsem však nenašel jejich nosnost, natož pak typ.


Gladiatory patřící F 19 měly namontované závěsníky pro čtyři pumy, zajímavostí je že se všechny nacházely pod levou polovinou křídla. Na tyto závěsníky Švédové ve Finsku dávali pumy o hmotnosti 12 kg, bylo to bojově použito. Typ závěsníku nevím, musel bych se v tom malinko pohrabat.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Farky
nadporučík
nadporučík
 
Příspěvky: 884
Registrován: 19/6/2008, 22:52
Nahoru

Re: Všeobecné jinak nezařaditelné dotazy na Flygvapnet

Příspěvekod Hektor » 24/1/2017, 05:28


Keď už sú to všeobecné dotazy...
Aká bola tá spotreba muncie na počet letov, stretov, zostrelov?
A aké bolo Švédske hodnotenie Fiat Cr.42vs Gladiator a P-35 vs Re-2000?
Hektor
poručík
poručík
 
Příspěvky: 708
Registrován: 28/5/2008, 14:49
Nahoru

Re: Všeobecné jinak nezařaditelné dotazy na Flygvapnet

Příspěvekod Farky » 24/1/2017, 21:18


F 19 ve Finsku podnikla celkem 560 vzletů v celkovém trvání 600 hodin (transportní lety nejsou započítány). Během toho spotřebovala -

28 kusů pum o hmotnosti 50 kg.
22 kusů zápalných pum o hmotnosti 12 kg.
135 kusů tříštivo-trhavých pum o hmotnosti 12 kg.
61 000 kusů kulometné munice ráže 8 mm.

Počet střetů a sestřelů by vydal na celý článek. Je třeba mít na paměti, že F 19 nepůsobila jen ve stíhací roli, ale také útočila na pozemní cíle. A také že výzbroj této jednotky netvořily pouze Gladiatory, ale i Hawkery Hart.

------------------

Pokud jde o hodnocení CR.42 vs. Gladiator ve Švédsku - všeobecně si o něco více cenily Fiatů, jednoduše proto že to bylo lepší letadlo (ještě lépe řečeno výkonnější). Stejný názor měli ostatně i Belgičané, kteří také používali Gladiatory i Fiaty. Prakticky jediný výkonostní parametr ve kterém měl Gladiator výhodu byla horizontální obratnost, jinak ve všem zaostával, byť nijak výrazně. Gladiatory měly také lepší rádio a výzbroj, i když o tom druhém by se asi dalo polemizovat. To že se ta řekněme technická výhoda nepromítla do vzájemných střetů mezi Fiaty a Gladiatory za WWII je věc jiná.

P-35 vs Re.2000 - už jsme to před lety na Palbě myslím probírali. Hlavním problémem italského letadla byla naprosto nespolehlivá pohonná jednotka, takže si Re.2000 ve Švédsku oblibu moc nezískal.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Farky
nadporučík
nadporučík
 
Příspěvky: 884
Registrován: 19/6/2008, 22:52
Nahoru

Re: Všeobecné jinak nezařaditelné dotazy na Flygvapnet

Příspěvekod p3tris » 24/1/2017, 22:36


Díky Farky, nezklamal jsi. Doufal jsem, že sem ještě někdo z odborníků na letectvo za druhé války (jako jsi ty, Tempik nebo Hans) pořád chodí.
Obrázek

Matka Tereza: "Problém dnešního světa není nasytit chudé, ale ty bohaté."
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
 
Příspěvky: 1190
Registrován: 24/6/2011, 11:46
Bydliště: Bavorov
Nahoru


Napsat komentář
Příspěvků: 7 • Stránka 1 z 1

Zpět na Švédsko

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

  • Nahoru
  • Portál » Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra • Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
Portal by phpBB3 Portal © phpBB Türkiye