Gripen - vývoj a koncepce

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Gripen - vývoj a koncepce

Příspěvek od Zemakt »

Ano. Plus slabší moror. Na druhou stranu, má zas menší RCS. S AESA se do budoucna počítá, takže asi tak.
Tak všechno je relativní. Pokusím se dohledat přesnější čísla, ale v obecné rovině se to má asi tak:
Gripenu chybí ta brutální síla například MiGu 29 nebo Su-27, kterou jejich piloti rádi ohromují na leteckých dnech. Také mu na malých rychlostech chybí neomezený okamžitý úhel náběhu F-18, který pilot po odlepení postaví tryskama kolmo k zemi a vystřelí nahoru. Jenže to se týká malých rychlostí, řekněme do M0,4, tam se projevuje nižší přebytek tahu Gripena. Ale on nebyl koncipován pro tuto oblast, takže logicky není tak vděčným letadlem leteckých dnů. Je nutné si uvědomit, že přebytek tahu je definován tahem pohonné jednotky ve funkci k odporu v daném momentu, tedy obvykle při určité rychlosti a zatímco výše uvedená letadla mají svou aerodynamiku optimalizovanou pro podzvukové rychlosti, tedy tak do M0,85, Gripen má předpokládanou oblast bojového použití v transsonické oblasti, tedy mezi M0,8 a M1,2. Je to dáno hlavně doktrínou podle které byl stavěn především jako obranná stíhačka a úderný letoun. Nemyslím si sice, že by měl při rychlosti zvuku Gripen větší přebytek tahu než například hodně přemotorované deriváty Su-27 a F-22, ale než F-18 už ano, protože má velmi malý vlnový odpor. A než tyto typy bude mít při této rychlosti lepší manévrovatelnost. Gripen byl stavěn hlavně s ohledem na hbitost, jeho okamžité rychlosti otáčení jsou pokud ne dosud nejlepší, tak jedny z nejlepších a Nárůst přetížení 1-9 G za 1,2s je také velmi dobrý.
Suma sumárum: Gripen by mohl mít silnější motor, ale tím by "nabobtnal" a ztratil by některé vlastnosti, které se jeho tvůrcům zdály důležitější, tedy vše je kompromis. Navíc ve stíhací konfiguraci se i Gripen s 50% paliva dostává na poměr tahu ke hmotnosti cca. 1:1, což společně s jeho předpokládaným způsobem nasazení (není to žádný iterdictor jako F-15/22 nebo Suchoje,kde je klíčový dolet) dává tušit, že tak podmotorovaný skutečně není. Gripen si lze ve vztahu k americkým a ruským stíhačkám docela snadno představit jako Me 109K stojící proti Mustangu nebo Thunderboltu. Tedy letadla určená pro provádění diametrálně rozdílných úkolů.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Gripen - vývoj a koncepce

Příspěvek od Wasp »

Pro mě zajimavé zjištění že Gripen má podobný bojový dolet jako F-16, možná ještě o něco větší.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Gripen - vývoj a koncepce

Příspěvek od Juraj Tichý »

Nesie však polovičnú výzbroj.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Gripen - vývoj a koncepce

Příspěvek od Wasp »

Na to bych se na palbě chtěl zeptat.
Wiki k F-16 říká že se 4 pumama po 454 kg má F-16 bojový dolet 545 km.
Ke Gripenu říká že je 800 km, asi v nějaké čistější konfiguraci.
Tedy se 4 pumama je celkem reálné že dolet Gripenu je velmi podobný.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Gripen - vývoj a koncepce

Příspěvek od Juraj Tichý »

O ktorej verzii F-16 hovoris?
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Gripen - vývoj a koncepce

Příspěvek od Wasp »

Wiki píše o F-16C Block 50/52. Zajimavostí asi bude že F-16A by měli mít větší dolet než novější verze C.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Gripen - vývoj a koncepce

Příspěvek od Rase »

Dne 22. března 2024 obdržel Saab objednávku od švédské správy obranného materiálu (FMV) na koncepční výzkum budoucích stíhaček v pilotovaných i bezpilotních systémech. Již v letech 2010-2012 byly zveřejněny fotografie ukazující, že SAAB pracoval na stealth letounu 5. generace.

https://twitter.com/ryszardjonski/statu ... 1239931939

Výstřižekdfdfd.JPG
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“