Horten 229

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Tak doplním. Nevím, kdy Northop začal testovat svá samokřídla s motory, ale pokud to bylo později, než v 3/1945, tak prohrál na celé čáře. Tehdy totiž vzlétnul Horten Ho VII. poháněný dvěmi motory Argus As 10. A motorový pohon tlačnými vrtulemi měl již Ho VI. Bohužel u něj nevím, kdy byl zalétán (motory Hirth HM 60 R).
Co se týče stealth. No, nebyl bych si tak úplně jistý, že o tom němci a bratři Hortenové hlavně neuvažovali.
Fakta: 1) Tvar. Je známo, že koncepce samokřídla má menší radarový odraz než většina jiných konstrukcí (a než v podstatě každá za druhé světové války)
2) Materiál. Letoun byl postavenz ocelových trubek (vnitřek) a překližky. Všechny materiály co mám shodně uvádějí, že "...na dřevěných plochách je odraz malý, a proto jsou tyto pro radar téměř neviditelné."
3) Za tohle mě budeš pranýřovat nejvíc:) ale... RAM.Nebylo použito u prototypů, ale konstruktéři uvažovali o tom, že by minimálně noční verze (Horten IXb-prototypy číslo IV. a V.-práce na nich započali těsně před obsazením továrny vojsky spojenců), že by překližku, tvořící vnější plášť Ho 229 impregnovali plastickými složkami a výplň mezi vrstvami překližky vyplnili směsí dřevěného uhlí a pilin.Tím by došlo k dalšímu rozptylu a zeslabení odrazu radarových vln

Sečteno a podtrženo tak samozřejmě nikoliv pro dnešní, ale pro soudobé radary (minimálně ty umístěné v tehdejších letadlech) mohl vzniknout elektronicky neodhalitelný stroj.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ad tvar...věděli o tom? Bylo něco takového známo? Obávám se, že nikoli.

Ad dřevo...to samé. Věděli?

Ad dřevěné uhlí a piliny...opět: jak na to přišli?

Mě to vše až nápadně připomíná leteckou latinu.

No a teď hlavně k Jackovi N...kdepak, to brachové Hortenové byli pozadu! Zde důkaz...N-1M z roku 1940!

Obrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Odpověď: Ano, věděli. Němci dělali výzkumy s odrazivostí různých typů materiálů na radaru (tolik k dřevu a překližce) a i tvar se dl otestovat právě na těch kluzácích (nic problematického v letech41-42. Radary byly, stačilo požádat obsluhu jen o to, aby zkusily zachytit a jak moc zachytí). Každopádně tohle byla spíš laboratorní úloha, nepotřebovali by k tomu ani včleňovat radary z PVO (max. na finální zkoušky). takže i ty pilyny si mohly vyzkoušet v laboratoři, co udělají s elmag zářením radaru.
Tak moc latinsky bych to zase neviděl.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ano, věděli = chci důkaz, že to věděli, že tyto pokusy dělali atd.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Některé sériové modely stroje Horten Ho-229 byly vyrobeny hlavně ze dřeva, nosnou kostru tvořila konstrukce z ocelových trubek. Předpokládalo se, že dřevěný sendvič s jádrem z granulovaného dřevěného uhlí pohltí část radarových vln.

Obrázek Obrázek
Horten_wood_
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Atlantis píše:Odpověď: Ano, věděli. Němci dělali výzkumy s odrazivostí různých typů materiálů na radaru (tolik k dřevu a překližce) a i tvar se lze otestovat právě na těch kluzácích (nic problematického v letech 1941-42). Radary byly, stačilo požádat obsluhu jen o to, aby zkusily zachytit a jak moc zachytí). Každopádně tohle byla spíš laboratorní úloha, nepotřebovali by k tomu ani včleňovat radary z PVO (max. na finální zkoušky).
Obrázek
Horten_kluzak_preklizka.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Lord: Dík:)
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Chlapi, skoro byste mě nahlodali!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

neslo skor o problematicke suroviny na vyrobu ako to bolo u He 162 ?
Čo sa týka radarových poznatkov boli myslím nemci pri konci vojny už pekne ďaleko viď verzia He 219 A7 radiolokátor Fug 218 Neptun
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Tak mě napadá...dřevo...čili i třeba Mosquito by tedy mělo být "stealth"...ale nikde nic, proč asi?
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

YAMATO píše:Tak mě napadá...dřevo...čili i třeba Mosquito by tedy mělo být "stealth"...ale nikde nic, proč asi?
a co teprve rusaci, co, 99% VVS bylo stealth :mrgreen:
válka je vůl
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Pánové jde přeci o vzájemnou kombinaci tvaru a použitého materiálu ... ostatní letadla mohly být také ze dřeva, ale neměly vhodný tvar, např. šturmovik ... přední část byla tvořena skořepinou z kovu ... jen ocas byl ze dřeva, navíc ostré hrany, apod.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Naprosto přesně. Byla to prostě kombinace dobrých vlastností tvaru a materiálu.
mcfarrel
Příspěvky: 1
Registrován: 7/1/2008, 16:18

Příspěvek od mcfarrel »

YAMATO píše:Ano, věděli = chci důkaz, že to věděli, že tyto pokusy dělali atd.
Jeden z bratri Hortenu se o tom po valce zminil na nejake tiskove konferenci ci porade pro vysoke stabni, Momentalne nevim, kde to dohleda, ale mam to nekde v nejake literature doma, takze asi najdu (nicmene je to krizovy odkaz)
PetrB
Příspěvky: 2
Registrován: 18/1/2008, 09:55

Příspěvek od PetrB »

Dobry den panove, dovolim si upresnit nekolik faktu.

Ho 229 NIKDY nebyl v seriove ani predseriove vyrobe.

Ho 229 NIKDY nemel jakoukoliv vyzbroj (samozrejme se planovala, ale k realne montazi do prvnich trech prototypu nikdy nedoslo)

Do vzduchu se dostali pouze DVA prototypy.

Ho IX V1 - bezmotorovy kluzak
Ho IX V2 - pohaneny dvema Jumo 004. Tusim ze pri druhem letu doslo k pozaru motoru, prototyp se zritil, pilot zahynul.
Ho 229 V3 - temer pred dokoncenim, odvezen do USA...asi nejvice fotografovany Horten 229. Vsoucasnosti ulozen v depozitari muzea v USA.

Co se tyka Hortenu versus Northrop, prace bratru Hortenu byla v USA peclive studovana, nicmene Northrop princip samokridla zkoumal a testoval jiz pred tim, nez mel moznost se s praci nemcu seznamit. Po valce byla rada poznatku vyzkumu a vyvoje Hortenu aplikovana na zminovane prototypy bombarderu-samokridel, nicmene to neznamena, ze by vyvoj techto prototypu primo vychazel z praci bratru Hortenu (rekneme, ze vysledky jejich prace byly brany v uvahu a jiste v nekterych oblastech mohli vyznamne prispet).

Doporucuju nasledujici linky:
http://www.nasm.si.edu/research/aero/ai ... on_229.htm
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/1 ... l_hoix.htm
http://www.karaya.cz/foto/displayimage.php?pos=-1769

Petr
PetrB
Příspěvky: 2
Registrován: 18/1/2008, 09:55

Příspěvek od PetrB »

Jeste doplneni: Dalsi prototypy, vcetne dvoumistneho nocniho stroje, byli v ruzne fazi rozpracovanosti prevezeny do USA, nicmene se zda, ze do soucasnosti se dochovla pouze treti prototyp.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

On by ten článek snesl celý přepracovat, konečně je to v něm jedna velká nepřesnost za druhou a to ani nemusím být znalý tohoto letadla. Kdyby sis na to našel čas, tak tady myslím budeme všichni jen a jen rádi.
Obrázek
Lněnička
svobodník
svobodník
Příspěvky: 34
Registrován: 22/7/2006, 22:32

Stroj

Příspěvek od Lněnička »

Rozhodně to bylo, alespoň podle mého názoru, jedno z nejkrásnějších letadel druhé světové války. Kdybych někdy měl výrazný nadbytek peněz, jako že nikdy mít nebudu, tak bych nechal postavit repliku, stejně jako staví v USA repliky Me 262 a FW 190.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

V USA se, pokud vím, rozlétávají skutečné Fw 190 (ne repliky), známá je Weiße 1 jednoho floridského týmu (je to asi Fw 190 F-8, nepamatuji si zcela..). Repliky se dělají v Německu (Fw 190 A-8/N a teď i Fw 190 D-9/N). Ale to je detail.
Jen tak mimochodem zrovna Go 229 bych na vlastní kůži testoval méně rád - osud jediného vzlétnuvšího prototypu i jeho pilota je dobře znám :D
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

PetrB píše:Co se tyka Hortenu versus Northrop, prace bratru Hortenu byla v USA peclive studovana, nicmene Northrop princip samokridla zkoumal a testoval jiz pred tim, nez mel moznost se s praci nemcu seznamit. Po valce byla rada poznatku vyzkumu a vyvoje Hortenu aplikovana na zminovane prototypy bombarderu-samokridel, nicmene to neznamena, ze by vyvoj techto prototypu primo vychazel z praci bratru Hortenu (rekneme, ze vysledky jejich prace byly brany v uvahu a jiste v nekterych oblastech mohli vyznamne prispet).
Docela by mě zajímalo čím by tak mohli Horteni přispět Northropovi...ovlivnit vývoj B-35 a B-49 mohli tak maximálně v marginalitách a i o tom dost pochybuju, v době získání Ho 229 byla první 35 prakticky hotová.

Hojně rozšířené úvahy o tom, že by Northop z jejich práce vycházel, je pak vyloženě nesmysl, to už spíš (teoreticky) mohlo být naopak, Northop se o samokřídla zajímal když ještě Horteni tak maximálně tahali kačera.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“