Junkers Ju-52

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Junkers Ju-52

Příspěvek od Haness »

"Teta Ju"

Snad o málu letadel by se dalo hovořit jako o symbolu daného letectva, nebo daného použití…o Ju-52 by se tak hovořit dalo, tohle letadlo proslulo jako nejvíce používané transportní letadlo Luftwaffe, bylo používáno na všech frontách kde německo bojovalo a to nejen jako transportní letoun,ale i jako letadlo které plnilo další funkce jako třeba letoun který po vybavení silnou magnetickou konstrukcí odminovával vodní plochy. Tento letoun byl hodně proslulý mezi pěšáky kteří mu začali přezdívat „Teta Ju“

Historie Ju-52 však sahá ještě do doby před začátkem WW2, v předválečné době bylo toto letadlo hodně používáno jako transportní letoun Lufthansy, toto letadlo tehdy představovalo nevídaný komfort při letech na dlouhé vzdálenosti. První let byl proveden v březnu 1932 a po zařazení stroje do výroby bylo kolem 250 strojů objednáno Lufthansou a další značné množství směřovalo na export.

Ještě vůbec před začátkem WW2 byla bojově nasazena ve Španělské občanské, kde sloužila stejně jako později ve světové válce, především to bylo transportní letadlo které převáželo materiál a vojáky, dále pak letecká ambulance, zkoušelo se i vysazování vojáků ze vzduchu bohužel ve Španělsku nemělo moc úspěchů a proto byly vzdušné výsadky zastaveny. V občanské válce byla ale Teta Ju používána i jako bombardovací letoun a to celkem často s mnoha úspěchy, samozřejmě že také neúspěchy.

Němce velice „lákala“ možnost vzdušných výsadků a proto pracovali pečlivě na technice která by umožnila co nejbezpečnější vysazování vojáků z letícího letadla, to se jim skutečně povedlo a proto byly ihned po zaručení „kvality“ prováděny první výsadkářská cvičení a němci se nemuseli obávat že by došlo k nějakým nehodám jako ve Španělsku.

K pohonu sloužily 3 motory – křídla / nos letadla, letadlo mohlo v případě ztráty rychlosti vysunout své veliké klapky které byly umístěny až za odtokovou hranou křídla a sloužila ke zvýšení vztlaku. Letoun obsluhovali 3 členové posádky, jejich rozmístění se různilo pilot, druhý pilot a navigátor, nebo pilot, navigátor (většinou to byl zároveň i druhý pilot) a střelec, střelec v mnoha případech ještě zajišťoval bezpečné vysazování vojáků. Prostory letadla umožňovaly pojmout celkově 18 vojáků,nebo velké množství nákladu, sedačky se daly odstranit pro zvětšení prostoru pro náklad.

Nasazení letounu ve druhé světové válce bylo opravdu ve velkém měřítku co se týče Německé armády, stroje působily všude, hlavní podstatou jejich nasazení byla přeprava, nebo vysazování vojáků a materiálu. Nejvíce se Ju-52 ukázala při výsadku na Krétu v květnu 1941, nasazení v Norsku, nebo snaha o „vzdušný most“ obklíčeným vojákům ve Stalingradu, ale i na mnoha jiných místech na východní frontě.
Ju-52 utrpěly během války značné ztráty, svazy těchto letadel většinou létaly pohromadě ve velkém množství strojů a jeden, nebo někdy i dva 7,92 mm kulomety na obranu nestačily, letouny sice byly odolné ale až do té míry ne, hodně jich bylo ztraceno na zemi kde byly zničeny pěchotou nebo útočícími letadly protivníků.


Technické údaje: Junkers Ju-52/3m

Motory: 3x BMW 132T-2; výkon 619 kW jeden
Max. rychlost: 295 km/h
Dostup: 5 500m
Dolet: 1 290 km

Rozměry:

Rozpětí: 29,2 m
Délka: 18,9 m
Výška: 4,5 m

Obrázek Obrázek

Obrázek
Ju-52
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

jj, tohle byl opravdovej "delnik valky", v podstate nedokazal bejt asi jenom stihackou 8)
válka je vůl
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Junkersova klasika z vlnitého plechu :)

Hanessi, zapoměl si na Demjansk v zimě 41/42, díky úspěšnému zásobování obklíčených jednotek Goering přislíbil zásobování Stalingradského kotle.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Ano mám tu o akcích Ju-52 v Demjansku,ale těch příkaldů co mám je strašně moc co se týče východní fronty (ale i jinde), třeba už jen zásobovácí/průzkumné lety kdy Ju-52 shazovaly zásoby posledním ustupujícím vojákům v závěsu byly známé, taky lety posledních Ju-52 které ulétly z obklíčených kotlů z několika "vyvolenými" vojáky... aby taky ne když tohle letadlo bylo páteří transportu v Luftwaffe
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

s plováky
Obrázek
Naposledy upravil(a) skelet dne 12/2/2012, 00:42, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

Příspěvek od major.plk »

Dobrý den pánové
neví někdo jak byla uložena střelecká věž, koš u bombardovací verze JU 52 vdobě války ve španělsku?
nikde nemůžu sehnat pořádný obrázek , natož výkres.

toto jsou asi nejlepší obrázky co jsem sehnal:

http://www.aviastar.org/pictures/germany/ju-52.gif

http://www.aviastar.org/air/germany/ju-52.php

http://www.wwiivehicles.com/germany/air ... -ju-52.asp

http://www.aviastar.org/pictures/germany/ju-52.gif

Dále nemáte někdo informaci o tom jak byly zavěšeny bomby? venku nebo uvnitř? a jaké se běžně nosila ?

děkuji za radu
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

Koukám, že ze všeho nejvíc to připomíná létající vagon...
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“