Focke-Wulf Fw 189

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Focke-Wulf Fw 189

Příspěvek od Hans S. »


Focke-Wulf Fw 189 "Uhu"


Obrázek

Začneme samotným přízviskem - jméno "Uhu" (výr) je známo především v souvislosti s jiným letounem. Tím byl noční stíhací Heinkel He 219. Letouny spolu ale krom názvu a dvoumotorové konfigurace nemají společného vůbec nic.

Ale vraťme se k našemu Focke-Wulfu, nebo spíše ještě o dalších 25 let zpátky:
Již v počáteční fázi první světové války došlo k použití letadel. Jednalo se právě o pozorovací stroje, které prováděly průzkum fronty. Postupně byly na tato letadla dodány první lehké i těžší zbraně, aby se mohly aktivně bránit v případě kontaktu s nepřítelem. Následně vznikly protiletadlové stroje - stíhačky a prakticky ve stejné době i první bombardéry. Nicméně prvenství zůstane navždy právě pozorovacím, nebo chcete-li průzkumným letounům. Jejich použití ale z pozdějšího pohledu bylo díky absenci radiostanic značně omezené. Ty byly na tehdejší letadla jednoduše moc těžké, rozměrné a nevýkonné. Například k řízení palby dělostřelectva tedy bylo využíváno především pozorovacích balonů.
Od konce první světové války uběhly téměř dvě desítky let, vliv pozorovacího letectva ale zapomenut nebyl.

V roce 1937 RLM (Reich Luftfahrt Ministerium, Říšké ministerstvo letectví) vydalo základní specifikaci na jednomotorový průzkumný letoun, u něhož byl kladen důraz především na velmi dobrý výhled. Zpočátku se předpokládalo, že lehce zvítězí továrna Arado, která měla s podobným typem letounů zkušenosti (plovákový pozorovací Ar 196). Favoritem byl tedy typ Ar 198, ale ani proti původním požadavkům jdoucí návrh společnosti Focke-Wulf zamítnut nebyl. Vedle těchto typů do soutěže promluvil i nekonvenční typ BV 141.

Ar 198:
Obrázek

Bv 141:
Obrázek

Obrázek

Ač Fw 189 nesplňoval původní požadavky, byl to nakonec právě tento typ, který byl zaveden a velkosériově vyráběn. S nástupem stroje byl projekt Ar 198 brzy ukončen, vývoj Bv 141 pokračoval až do roku 1943, kdy byl zastaven i on.
Letoun byl koncipován jako dvoumotorový, dvoutrupý. Oba trupy byly spojeny výškovkou. Podvozek byl zatahovací a jeho místo bylo v gondolách za motory. Zadní ostruha se zatahovala do výškového kormidla. Samotná kabina zajišťovala posádce velice slušný výhled. Jako pohonná jednotka byla zvolena dvojice lehkých motorů Argus As 410 A-1. Křídlo mělo mezi oběma trupy neutrální vzepětí, za nimi pak klasické, pozitivní. Zároveň v těchto místech vzad ustupující náběžná hrana dodala letounu charakteristickou šípovitou podobu křídla. Kabinu měl stroj umístěnou mezi oběma trupy a byla bohatě prosklená. Skýtala prostor pro trojčlennou posádku - pilot a dva pozorovatelé/střelci.
Výzbroj tvořily standardně dva kulomety MG 17 v křídle a kulomet MG 15 v zadním střelišti. To bylo řešeno poněkud netradičním způsobem, ale dokázalo pokrýt téměř kompletně zadní polosféru stroje, včetně jeho spodních partií. Dále mohly být na letoun naloženy čtyři pumy o celkové hmotnosti přibližně 200 kg.

Vzniklo celkem 16 prototypů a předsériových strojů. První z nich vzlétl v červenci 1938 a znamenal okamžitý úspěch. Není známo, že by stroj provázely jakékoliv dětské nemoci. Letové charakteristiky byly jedním slovem fantastické. Letoun se velice snadno ovládal a byl navíc značně obratný. Největší devizou byla zcela jednoznačně zatáčka - údajně byl schopen se v tomto parametru minimálně vyrovnat všem stíhacím letounům té doby. To bylo do značné míry zajištěno extrémně nízkým plošným zatížením křídla, které při maximální vzletové hmotnosti 3950 kg činilo asi 104 kg / m2, tedy téměř na úrovni dvouplošníků. Jen pro srovnání - sovětský typ Jak-3, známý svou obratností, měl každý čtverečný metr plochy křídla zatížen plnými 180 kg, Fw 190 A-8 pak 235 kg. A byť není plošné zatížení křídla jediným parametrem určujícím schopnost stroje točit, má na tomto manévru velký podíl.
Letoun byl schopen spolehlivě letět i na jeden motor, což v boji mohlo znamenat obrovskou výhodu. Na druhou stranu maximální rychlost okolo 340 km/h nepůsobila nikterak oslnivým dojmem. U tohoto typu letounu ale nebyla k plnění bojových povinností zapotřebí. Jinou, velice kladnou vlastností, byla (navzdory křehkému vzhledu) značná celková strukturální odolnost. Focke-Wulf byl schopen přestát značná poškození, dokonce údajně nastala situace, kdy se letoun s úplně přeraženým jedním trupem od taranu sovětské stíhačky dokázal vrátit zpátky na základnu a bezpečně tam přistál.

Sériové letouny byly kompletovány především ve francouzské továrně v Bordeaux-Merignacu (dnes závod společnosti Dassault), dále pak v Brémách a Praze. Koncem roku 1940 začalo zavádění k bojovým jednotkám - v případě pozorovacích se jednalo o tzv. Aufklärungsgruppe. Zde postupně nahrazoval starší typ Henschel Hs 126. Typ se velice úspěšně účastnil celého východního tažení a prakticky nemodernizován se dočkal konce druhé světové války. Vyrobeno bylo celkem 846 letadel.

Hlavní výrobní subvarianty:
Fw 189 A-1 - standardní stroj, výzbroj tvořily 2 kulomety MG 17 a kulomet MG 15. Ten mohl být doplněn dalším kulometem stejného typu.
Fw 189 A-2 - stroj se zesílenou výzbrojí. Přibyla dvojice kulometů MG 81 Z v zadní části pilotního prostoru. Tatáž dvojice zbraní nahradila zastaralý kulomet MG 15. Dvojice v křídle umístěných MG 17 zůstala zachována.
Fw 189 A-3 - cvičný stroj se zdvojeným řízením
Fw 189 B-0 - 13ti ks série cvičných strojů s přepracovaným neproskleným trupem.

Ostatní verze nebyly sériově vyráběny. Vzniklo malé množství upravených nočních stíhacích Fw 189 A-1 s kanonem typu Schräge Musik, vedle nich i pokus o vytvoření bitevní verze pro přímou podporu pozemních vojsk (Fw 189 C), variant se plánovalo ještě více, ale k jejich realizace nepřekročila stádium projektu.
Letoun sloužil vedle samotné Luftwaffe také v maďarském a slovenském letectvu.

Základní technické údaje:
* Délka: 12,30 m
* Rozpětí: 18,40 m
* Výška: 3,10 m
* Plocha křídel: 38,0 m˛
* Prázdná hmotnost: 2.830 kg
* Maximální vzletová hmotnost: 3.950 kg
* Pohonná jednotka: dva mototy Argus As 410 A-1
* Výkon: 465 PS (~345 kW)
* Maximální rychlost: 360 km/h v 2400 m
* Dolet: 670 km
* Posádka: 3 muži
* Výzbroj: dva MG 81 Z, dva MG 17, čtyři 50 kg pumy


Fotografie & nákresy & obrázky:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Hans S. dne 16/3/2008, 10:00, celkem upraveno 6 x.
Obrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Hezké letadlo, jen by mě zajímalo, jaký měla pocit osádka tohoto skleníku při utoku stíhače. Mě to připomíná rčení o nahém v křoví (nebo jak to přesně je... ).

Jinak nehrálo dost významnou roli právě nasezení motorů Argus? Přece je šlo o motory pro školní letouny, když vidím protivníky, Arado mělo BMW 323 a Bv měl BMW 801.... to jsou motory pro bojové letouny (i když ta 323...).


Jen malý dodatek pro Hanse, napostuj obrázky na Palbu. Budou mít stejnou velikost náhledu a nebude hrozit jejich promazání u dnešního zdroje.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

No..hezké mi tedy zrovna nepřijde :D. Ale má takovou tu funkční krásu..je prostě postavené účelně.
Ke skleníku: Ještě jsem nenarazil na jedinou zmínku od letců Luftwaffe, že by se v podobně stavěných strojích (Ju 88, He 177..) cítili výrazně "nazí", ale třeba testovací pilot RAF, Eric Brown, toto zmiňuje stejně jako výrazné zhoršení viditelnosti za horšího počasí.
K motorům: U Arada bohužel nejsou známy v podstatě žádné podrobnosti týkající se zrušení celého projektu. Předpokládám, že hlavním důvodem byly jednoduše kvality Fw 189. Samotný motor Bramo 323 byl již zavedený, dosti rozšířený a maximálně spolehlivý - přesto i to je možnost, pokud by byl nedostatek Bramo 323 a naopak přebytek Argusů, pak by to svou roli sehrát mohlo, mně to ale známo není. BV 141 měl spoustu potíží, zpočátku hlavně s nevýkonným motorem (BMW 801 ještě nebylo k dispozici) a s nestabilitou.

S těmi obrázky mi kdyžtak písni pls PM, nebo na ICQ, ať se to konečně naučím. Nějak to pořád nechápu.
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Nevyhrabal bys nekde, kolik jich bylo ztraceno diky nepriteli?

btw: jak pises, ze zatizeni kridla bylo podobny jako u soudobych dvouplosniku- neprehanej zase, asi by se mohl celkem rovnat s posledni verzi Cajky, ale treba Swordfish, Gladiator, PZL P.11 i nase Petistovka byly v podstate o kategorii jinde...
válka je vůl
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Ztráty způsobené nepřítelem mám jen od několika málo stíhacích a bombardovacích jednotek. U těchto nemám o operačním nasazení podrobnosti vůbec žádné (tedy krom několika výkřiků do tmy).

Plošné zatížení je na jednoplošník téhle generace skutečně velice nízké. Což samozřejmě neznamená, že nenajdeš stroje se zatížením ještě nižším. Letadla, která pro něj mohla znamenat reálnou hrozbu ale překonával v tomto směru celkem s přehledem.
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Tj., zatizeni je fakt husty, v naky knizce jsem cetl (nebylo to ve Sromovi?), jak na Uhu utocila dvojice Lavocek a nemohli ho sejmout, vyuzival terenu, tocil, uhejbal, proste se nechytali. Tak udelali ze leti pryc, a sestrelili ho, kdyz to necekal a myslel si, ze je cisto.
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Byly i další sériové verse, ač ne ve velkém množství...

A-4: bitevní stroj se dvěma MG FF místo MG 17 a s dodatečným pancéřováním zespodu gondoly, motorů a nádrží. Počet od konce roku 1942 vyrobených strojů není znám, bylo to max. několik desítek.

F-1: verse s motory Argus As 411 MA-1 o výkonu 427 kW. Vznikl prototyp V15 (přestavěný z A-2) a 17 sériových strojů (v Mérignacu), kterémimo motorů vcelku odpovídaly versi A-2. Dále se počítalo s versí F-2 se zlepšeným pancéřování, většími nádržemi a podvozkem, který se zatahoval elektricky namísto hydraulicky (zkoušen na V10, V11 a V14 (prototyp verse E s motory Gnome Rhone 14 M)), ale vznik jen prototyp V13.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

jop..pár bitevníků psotavených bylo, ale vůbec jsem nenašel nic o zařazení k plnohodnotným bitevním jednotkám. Stroj se asi nedostal za nějaké základní frontové zkoušky.
Abych to doplnil - vývoj bitevního Fw 189 byl zrušen, resp. výrazně omezen s nástupem k tomu specializovaného a výrazně vhodnějšího stroje - Hs 129.
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

A-4 byly jen minimálně (vzhledově) odlišné od A-2, s C neměly nic společného, jejich hlavní role byla stále v průzkumu, bitevničina byla vedlejška (podobně jako i u A-1/2), akorát pro ni byly trochu lépe vybaveny. Byly zařazovány normálně k NAG.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Neměl bys nějaké podrobnosti? U NAGr všeobecně sloiužilo jen zanedbatelné množství Fw 189. Především tam byly Bf 109 a částečně i Fw 190.

Když jsem se právě pídil o jakékoliv zmínce o bojovém nasazení Fw 189 A-4, tak jsem nenašel nic. Ale pravda je, že všechny Auflklärungsgruppen jsem neprošel..
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No to bude ten problém s rozlišitelností. Nebyl de fakto důvod odlišovat službu A-4 od A-1/2. Určení bylo prakticky to samé, výkony se také lišil minimálně, z fotek ho prakticky nejde poznat...prostě FW 189 jako FW 189. Já jen vím, že byl vyroben v několika desítkách kusů (respektive se mohlo jednat i o přestavby).

Stejně tak by mě zajímala služba F-1...ale opět, až na motor to bylo to samé, co A, takže odlišitelnost opět minimální.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Tady je výpis jednotek Luftwaffe a jejich měsíční evidence o strojích (údaje jsou známé až na úroveň Rüstsatz, nebo Umrüstbausatz). Ale ty A-4 jsem tam nenašel. To neznamená, že tam nejsou..ale mohly skončit třeba u výcvikových jenotek, nebo ještě někde jinde. Kdo ví. Taky jsem četl, že jich pár nasazeno bylo, ale kde, kdy a jak..o tom nemám nic :(
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Pěkný seznam!

Akorát nechápu, proč by zrovna vylepšené A-4 šly ke školením útvarům. Jenže kde byly, toť záhada z nejtajemnějších...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Protože na školní útvary jsem ještě nekoukal a jinde jsem je neviděl :D Ale jak říkám, ony tam někde budou..jen je otázka kde a kolik. Nicméně případní zájemci mají odkaz k dispozici, tak si to mohou dohledat sami. Z naší stránky bych bral věc Fw 189 A-4 jako vyřízenou kapitolku. Teď spíš přemýšlím, o jakém dalším letadle něco napsat. He 162 už tu je, na Me 262 se necítím, podklady k Fw 190 F/G mám mimo současnou pracovnu..
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Ja jsem kdesi tusim cetl, ze jedna Staffel byla nasazena i v Severni Africe. Vic si ale nepamatuju :(
válka je vůl
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Hans S. píše:Protože na školní útvary jsem ještě nekoukal a jinde jsem je neviděl :D Ale jak říkám, ony tam někde budou..jen je otázka kde a kolik. Nicméně případní zájemci mají odkaz k dispozici, tak si to mohou dohledat sami. Z naší stránky bych bral věc Fw 189 A-4 jako vyřízenou kapitolku. Teď spíš přemýšlím, o jakém dalším letadle něco napsat. He 162 už tu je, na Me 262 se necítím, podklady k Fw 190 F/G mám mimo současnou pracovnu..
Co třeba nějakou úchylku, například Ju 86 nebo něco s plováky? Ta 154 na Palbě taky ještě není.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“