Reichenberg - sebevražebný letoun na německý způsob

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Reichenberg - sebevražebný letoun na německý způsob

Příspěvek od YAMATO »

Zbraň vycházela ze známé Fi 103/ V-1. Tato jednoduchá, výrobně nenáročná bezpilotní letounová střela prokázala značnou účinnost. Masové nasazení proti Londýnu, Antverpám, Bruselu a Lutychu způsobilo nemalé ztráty. Nevýhodou však byla velmi malá přesnost. Velení však potřebovalo zbraň pro přesné útoky na strategické cíle, jako jsou sklady, nádraží, přístavy, letiště. Poté, co prakticky zkončili útoky klasickými bombardéry, takovou možnost prakticky ztratilo.

V polovině roku 1943 (již tak brzy!) někteří začali navrhovat pilotovanou versi Fi-103/ V-1 Ta by umožňovala reakce na problémy, třeba na protiletadlovou obranu, útok stíhače, balonové baráže a podobně. Zcela evidentní však bylo jednorázové použití pilota, a to i v případě, že by přežil, což přitom nebylo příliš pravděpodobné. To vzbudilo velký odpor u většiny důstojníků Luftwaffe, kteří se o tom dozvěděli. O tuto sebevražebnou zbraň se velmi zajímala Hana Reitschová a Erich Lange, někdy se i tvrdí, že idea byla přímo jejich. Chtěli ji prosadit u Erharda Milcha, ten ji však odmítl. 28. února 1944 však přesvědčili Hitlera.

Program pilotované sebevražebné letounové střely dostal název Reichenberg. Stavba prototypů probíhala u firmy Henschel Berlin-Schonefeld. Vycházelo se z Fi-103/ V-1. Křídlo dostalo křidélka, upravena byla příď a především byla vestavěna velmi primitivně vybavená kabina. Teoreticky sice byla umožněna pilotovi možnost záchrany, měl navést stroj na cíl pod úhlem cca 45° a poté opustit stroj. Vzhledem k rychlosti okolo 800 km/h však šance na přežití byla velmi malá. K útoku měla sloužit hlavice, tvořená Amatolem, o hmotnosti 745 kg, pro útoky na lodě se uvažovalo o modifikaci hlavice torpeda. Jsou popisovány čtyři verse Reichenbergu (Re).

Reichenberg 1: byl určen ke zkouškám, údajně nebyl vybaven motorem, pod trupem byla přistávací lyžina. Podle některý pramenů to je však standartní Fi-103/ V-1.

Reichenberg 2: mělo se jednat o dvoumístnou cvičnou versi bez motorové gondoly. Pravděpodobně však vůbec nebyla postavena, není znám žádný doklad o stavbě, pouze plánky. Podle některých jiných pramenů se však jedná o Fi-103/ V-1 upravenou pro vlek za Ar 234.

Reichenberg 3: dvoumístná cvičná varianta, vybavená motorem, skutečně existující.

Reichenberg 4: sériová bojová verse, jejíž výroba se ke konci války skutečně rozběhla. Kolik bylo vyrobeno není jisto.

První let s Re 1 proběhl na přelomu srpna a září 1944. Pilotován byl Rudolfem Zieglerem, stroj byl do vzduchu vynesen bombardérém He 111, odpoutal se ve výšce 4000 m a doklouzal na letiště. Stroj však dosedl příliš rychle na nerovný okraj přistávací plochy a havaroval. Pilot přežil, měl však poraněnou páteř. O několik dní později byl proveden další let, někdy se tvrdí, že s Re 2, pilotem byl jakýsi Pankratz. Na začátku září došlo k testu Re 4 se spuštěným motorem, přistání však skončilo těžkou havárií. K další došlo 5. listopadu, a to s Re 3. Po třech minutách letu došlo vinou vybrací k uvolnění šroubů držících levou polovinu křídla a ta odpadla. Pilot se zachránil na padáku a u křídel došlo k úpravě, kdy byl spoj zajíšťován lepením. Na dalších zkouškách se podílela i Raitschová, dále také Heinz Ketschke.

Reichenberg byl posouzen jako schopný pro bojové použití a rozběhla se jeho výroba v Dannenbergu (jihovýchodně od Hamburgu). Zde bylo nalezeno cca 175 kusů v různém stupni montáže. Dále byla připravována výroba v Pulverhofu u Magdeburgu.

Problém byl s piloty. Nábor dobrovolníků měl být hlavně mezi Hitlerjugend, těžko však bylo možno předpokládat větší počty. Proto se počítalo s pomocí Himmlera, který měl nechat adepty násilně verbovat mezi kriminálníky, kteří měli být brutálním způsobem k letu doslova přinuceni. Otázkou je, zda by takoví piloti skutečně plnili nařízené útoky. Výcvik budoucích pilotů začínal koncem února 1945. Nejdříve bylo potřeba zvládnout let na kluzáku Stummelhabicht, poté přejít na Reichenberg 3. Otto Skorzenny ve svých vzpomínkách uvedl, že z jeho jednotky se přihlásilo třicet mužů jako dobrovolníci, další byli násilně naverbováni z vězňů. Údajně výcvik zahájilo třicet čtyři mužů.

Počítalo se s operacemi v 5/KG 200, počítalo se s útoky na průmyslové cíle v SSSR, v Magnitogorsku, Kujbyševu a Čeljabinsku. Takový útok lze ovšem zařadit spíše do sci-fi než do reality, vzhledem k situaci Německa na konci války. Vzhledem k "síle" Luftwaffe v té době si lze těžko představit už samotný průnik nosičů, natož samotný útok, který by, aby bylo dosaženo dostatečného efektu, musel být proveden velkým počtem střel. Bojové nasazení Reichenbergu lze s jistotou vyloučit.

TECHNICKÉ ÚDAJE (Re 4)

ROZMĚRY
Rozpětí: 5,75 m
Délka: 7 m/ 7,78 m/ 8,2 m/ 8,38 m (dle různých pramenů)
Výška: 1,42 m

VÝKONY
Max. rychlost: cca 600 km/h
Dolet: 240 km
Dostup: 2600 m
Vytrvalost: 30 min

MOTOR
Argus 109-014 o tahu 3 kN, hmotnost motoru 153 kg, životnost cca 3 hodiny.

Obrázek

Obrázek Obrázek
reichenberg.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Teda těch dobrovolníku moc nebylo, po šesti letech války asi ubylo těch, co hodlali položit život za říši...

Co by bránilo těm násilně naverbovaným otočit stroj a sejmout něco v říši. Asi jen dolet, 240 km není bůhví co.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Já na jejich místě bych se pokusil vyskočit co nejdřív při malé rychlosti, kdy byla šance. Určitě bych na nic nenalítával. Ostatně by to tak asi i dopadlo.

Ještě doplnění ke zkouškám. Hana Raitschová prý dvakrát havarovala, jednou měla po odpoutání od He 111 do něj v Re 4 narazit ocasními plochami, ale povedlo se ji bezpečně přistát. Podruhé v Re 3 mělo dojít k posunu zátěže simulující předního pilota a tím k zablokování řízení. Snad se prý zranila, ale není to jisté.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

To těžké zranění si Hanna Reitschová způsobila při havárii cvičného Me 163. Při nepodařeném přistání s Reichenbergem se jí údajně nic nestalo.

A u těch strojů se opravdu počítalo se záchranou pilota. Během útoku měl odkopit překryt kabiny a vyskočit. Otázkou ale je, jak by se dokázal v rychlosti těch 800km/h vyhnout ústí pulzačního motoru.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ano, teoreticky se nemělo jednat o sebevražebný stroj, prakticky ano. Ovšem jak by vypadalo skutečné bojové nasazení lze těžko vědět...Němci nebyli Japonci.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Granátník
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 574
Registrován: 25/8/2004, 11:36
Bydliště: Vsetín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Granátník »

Dalo by se to porovnat s dnesnimi ciny nekterych (radikalnich) muslimu ... ti nezhati sve zivoty za Usamu, nebo Husajna, ale za Allaha ... u japoncu to bylo za cisare, ktery byl neco jako vyslanec nebes ... za koho meli polozit zivot nemci ?? Prece je jen neco jineho polozit zivot za sveho boha, zvlast pro vericiho, nez za nejakeho vudce ... v tom bych videl rozdil mezi japonci a nemci ...
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Ale němci už v té době proektovali katapultovací sedačky třeba pro Do-335 Pfeil kde sloužila pro záchranu pilota před zadní,tlačnou vrtulí,a to tohle letadlo nedosahovalo takových ryhclostí.

Když už tedy by třeba ta sedačka nebyla účinná v takové rychlosti tak by to alespoň tedy mohli zůročit při tom verbování když by to označili jako jistou záchranu tak by to "verbování" oak už možná ani nebylo.

Ostatně já být tím pilotem z řad těch nedobrovolných tak by to asi mělo 2 výhody, dostal bych se pryč od němců a ještě bych hezky vyskočil:)ikdyž tak jednoduché to asi nebylo...
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ta sedačka určitě nebyla levná záležitost, výroba byla minimální, pochybuji, že by ji dali do jednorázového Reichenbergu. Samozřejmě teoreticky to možné bylo.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

S tím šípem od Dornieru bych byl opatrný, podle Browna měl jednu zvlášnost, při odhození kabiny došlo k utržení rukou pilota! Navíc se asi odpálila nějakou pyropatronou zadní vrtule či část trupu.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Sedačka v Reichenbergu byla z překližky a měla jen polstrovanou opěrku hlavy. Němci potřebovali co nejvíc snížit váhu, tak pochybuju že by tam naprali nějakou katapultovací. Navíc by se do toho malého kopitu asi ani nevešla.
Přece jenom Reichenberg byl něco jiního než obrovský Pfeil.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Ringhofer
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 8/3/2005, 17:23

Příspěvek od Ringhofer »

Ohldedně těch utržených rukou u Do335, souviselo to údajně s tím, že páky pro odhoz překrytu kabiny byly právě na onom překrytu. Když za ně pilot zabral a včas se nepustil, překryt si vzal jeho ruce s sebou. Odpálit se dala nejen zadní vrtule, ale další náložkou i ocasní plocha. Pak se měla teprve odhodit kabina a nakonec použít vystřelovací sedačka. rozhodně to nebyl nijak rychlý způsob opuštění kabiny.

Tahle V-1 s lidskou posádkou byla docela obludná zbraň. Četl jsem , že spojenečtí piloti raději, než aby V-1 sestřelili, pokoušeli se jí raději křídly svého stroje vychýlit z dráhy. Při zásahu z blízka hrozilo, že exploze poškodí i útočíci letoun, na dálku bylo zase poměrně obtížné poměrně malý cíl zasáhnout...
Stejně všichni umřeme....
grif22

Příspěvek od grif22 »

Ringhofer píše:Ohldedně těch utržených rukou u Do335, souviselo to údajně s tím, že páky pro odhoz překrytu kabiny byly právě na onom překrytu. Když za ně pilot zabral a včas se nepustil, překryt si vzal jeho ruce s sebou. Odpálit se dala nejen zadní vrtule, ale další náložkou i ocasní plocha. Pak se měla teprve odhodit kabina a nakonec použít vystřelovací sedačka. rozhodně to nebyl nijak rychlý způsob opuštění kabiny.

Tahle V-1 s lidskou posádkou byla docela obludná zbraň. Četl jsem , že spojenečtí piloti raději, než aby V-1 sestřelili, pokoušeli se jí raději křídly svého stroje vychýlit z dráhy. Při zásahu z blízka hrozilo, že exploze poškodí i útočíci letoun, na dálku bylo zase poměrně obtížné poměrně malý cíl zasáhnout...
Proč plýtvat střelivem když ji dokážeš dohonit.V1 létala myslím cca 600km/h a Tempesty MkVa Spitfiry MkIX a výš ji v pohodě doletěly.Střelba se praktikovala jen v případě pozdního zachycení.
PS:Můžem to zkusit na nový mapě(no vlastně Ty ne
:? )
Uživatelský avatar
Ringhofer
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 8/3/2005, 17:23

Příspěvek od Ringhofer »

Grif22: No, budeš se divit, ale už jsem si to málem zkusil. druhý pilot poškodil Mustanga, který mu ale uletěl. Pokusil jsem se odhadnout, kudy by se mohl vracet nejkratší cestou domů a nad pobřežím si na něj počkal. Za chvíli jsem skutečně uviděl kouřící kontakt, tak jsem ho začal pronásledovat. Po chvilce letu jsem ho začal dohánět, před tím, než jsem chtěl zahájit palbu jsem se ještě jednou pořádně podíval a....ona to V-1! Celý užaslý jsem jí pak doprovodil až nad místo jejího dopadu...Toho Mustanga jsem pak už ale samozřejmě nenašel...
Někde jsem ale četl, že je spojenečtí piloti odkláněli pomocí těch křídel právě z obav z následku exploze, kdyby do ní začali střílet....
Stejně všichni umřeme....
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

V zásadě existovaly 2 způsoby jak zničit V-1:
1. střelba - pak se kvůli troskám doporučovalo proletět středem výbuchu
2. odklonění - V-1 za letu k cíli udržovala směr a letovou hladinu pomocí gyroskopů a těsně před cílem (cílem rozuměj aglomeraci) časové zařízení vypnulo přísun paliva do motoru. Pokud tedy stíhač koncem svého křídla nadzvedl křídlo V-1 došlo k vychýlení V-1 takovým způsobem, že to už gyroskopy nedokázali vyrovnat a V-1 se zřítila.
Ještě poznámka k 2. způsobu:někde( :oops: ) sem zaslechl nebo přečetl, že když Němci zjistili, že spojenci ničí V-1 tímto způsobem, tak dali na konce křídel detonátory, které odpálili střelu. Nedokážu však říct jestli je to pravda nebo ne.
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Griff22+Ringhofer: O jaké hře se bavíte?
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

ano je to pravda...po zistení, že V1 su ničené výklonom strely z kurzu montovali detonátory horizontu..ak sa strela po odpale odklonila skor ako pred pádom vybuchla..stíhač mal však možnosť streľby max 1x inak strelu už nedohonil. Zo začiatku používane Spity 9 a 13 nahradili Hawk.Tempesty..neskor prudový Meteor. Pri streľbe na V1 zahynul aj jeden český pilot, meno si nespomeniem.
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Děkuji za potvrzení :wink:
Spit 13?
Supermarine Spitfire Mk. XIII

Tento typ vznikl v roce 1943 jako náhrada průzkumných PR Mk.VII.

Nové třináctky byly stavěny z předchozích PR Mk.VII nebo z již dosloužilých Mk.II a Mk.V. Hlavní novum byl motor - jednalo se o upravený Merlin 32 se zvýšeným plnícím tlakem. S ním PR Mk.XIII dosahoval maximální rychlost 562 km/h v hladině 1 650 m. Fotovýstroj byla stejná jakou měla sedmička - jeden šikmý a dva kolmé F.24 v zádi trupu za kabinou. Nádrže měla stejné jako stíhací Mk.V. Výzbroj sestávala ze čtyř kulometů 7,7 mm v křídlech.

Třináctek bylo vyrobeno pouze 26 kusů.

viz: http://www.mujweb.cz/veda/airwar/muzeum ... efault.htm

Vzhledem k rychlosti si myslím, že máš na mysli spíš Spita XIV.
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Tak jsem prolistovával knihovnu a pár nových informací o Reichenbergu.
Původně neměli být tyto střely určeny k sebevražedným útokům, ale k tomu, aby se zjistily letové vlastnosti Fi 103 alias v tomto projektu FZG 76 a mohly se upravit jinak nezjistitelné nedostatky. To bylo primárně. Ovšem v hlavách německých konstruktérů, kterým pravidelně nad hlavou kroužili (a posílali smrtící pozdravy) B-17/24 se vylíhl nápad na "ještě lidovější stíhačku na jedno použití".
O co šlo?
V podstatě o to, že by se odstranila bojová hlavice a do vzniklého prostoru se nacpaly kanóny nebo rakety (podobně jako u Natteru). STROJ MĚL BÝT VYNESEN DO VZDUCHU BOMBARDÉREM (neboť klasický start pomomocí katapultu by pro pilota moc zdravý nebyl), následně zažehnout motor, doletět ke svazu bombardérů (v podstatě bez možnosti měnit rychlost, neboť pulzní tryskový motor měl svoji optimmální rychlost, kterou si udržoval bez ohledu prakticky na cokoliv.) sestřelit co se dalo než by vypršela životnost motoru (cca 30-45 minut)(popř. než by provedl takový obrat, že by rychlost poklesla pod cca 300km/h, přičemž by se motor zastavil) a pak se měl vrátit klouzavým letem na svoji základnu, vyskočit a letou nechat havarovat.
Samozřejmě při hlubším zamyšlení z celého nápadu sešlo:)
Nikoliv ovšem z přeci jen objevené myšlenky kamikadze. Vyrobeno/upraveno bylo cca 150 střel a opravdu btyl zahájen výběr dobrovolníků. Co ovšem mělo být hlavním cílem těchto střel? Ruské elektrárny byly přeci jen už pouze nereálným snem (navíc v roce 1944 i překonaným, rusům by v té době už tak nějak moc nevadilo pár zásahů, měli vlastní zdroje), nýbrž invazní flotila spojenců, což byl vzhledem k umístění a schopnostem pilotů cív veskrze logický i "praktický". Háček byl v tom, že než mohli árijští nadlidé odstartovat a obětovat se za záchranu celé evropy, byly spojenci na kontinentě. A obětovat se kvůli menším cílům se jaksi většině dobrovolníků i "dobrovolníků" příliš nechtělo. Načež byl v podstatě projek Reichenberg poslán k ledu.
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

ano slo o Spitfire Mk.XIV. s motorom Griffon od Rolls Royce pre ničenie V1
Max.rýchlosť vo verzii C v 7600m nad 700km/h
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“