Heinkel Taifun

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Heinkel Taifun

Příspěvek od Rase »

Koncept letounu Heinkel Taifun

V roce 1940 byl rakouský konstruktér Viktor Schauberger (1885–1958) donucen ke spolupráci s SS, ta jej přinutila pracovat s Heinkelem na vývoji nových leteckých motorů, využívajících efektu proudění vzduchu, který vycházel z Schaubergerova projektu Repulsina. Uvnitř tohoto motoru vznikají vzdušné víry, které rotují kolem vnitřního povrchu horní části zařízení a pohybují se k vnitřnímu kónusu přístroje a směrem k výstupnímu otvoru. Vzniká tak vztlaková síla. Schauberger vytvořil koncept, kdy v první fázi vzduch víří kolem osy kola, roztáčeného elektromotorem. Odstředivou silou je vzduch vrhán na na okraj kola a přitom prochází lopatkami stočenými do tvaru vývrtky, čímž dostává další rotační pohyb. Vzduch tedy současně víří kolem dvou os rotace. Výsledkem je, že celá hmota rotujícího vzduchu se stahuje ke středu, protože se průměr zařízení směrem k ústí zmenšuje, zrychluje se jeho rotace. Nakonec tato hmota rotujícího vzduchu vyletí výstupním otvorem. Netrvalo dlouho a brzy vznikl koncept letounu Heinkel "T" Taifun. Tajfun postrádal klasický letecký motor a byl postaven kolem Schaubergerova vířivého motoru, vycházejícím ze zmíněné Repulsiny. Celá přední část letounu byla předurčena k nasávání vzduchu a v podstatě by se dalo říci, že se jednalo o letoun, kterému někdo uřízl celý čumák. Celkově se jednalo o velice netradiční návrh, částečně připomíná italský letoun Stipa-Caproni (zvaný letající sud), pozdější letoun Messerschmitt P.1101 nebo klasický MiG-15.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
mrfelix
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 220
Registrován: 30/10/2012, 08:43

Re: Heinkel Taifun

Příspěvek od mrfelix »

Tvarem letounu je asi myšlen spíš MiG-15, ten má klasický tvar trochu podobný Repulsině, ačkoliv je delší. Podobný je možná také americký Goblin.
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Heinkel Taifun

Příspěvek od Rase »

mrfelix píše:Tvarem letounu je asi myšlen spíš MiG-15, ten má klasický tvar trochu podobný Repulsině, ačkoliv je delší. Podobný je možná také americký Goblin.
díky za upozornění, opraveno.
Celkově ten tvar křídel vypadá hodně zvláštně a řekl bych až archaicky. Ono zaoblení konců křídel, výškovky i směrovky, je hodně divné. Má podobné řešení vůbec nějaké opodstatnění ?
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Heinkel Taifun

Příspěvek od Skeptik »

No, vidět v tomto MiG-15 je stejné, jako vidět v Picassově "Ženě" ženu :mrgreen:
Když už hledáš "podivnost", která se tomu nesmyslu podobá, tak proč ne spíše něco od Leduca? Tomu to alespoň létalo. Třeba takový Leduc 020?

Obrázek
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Heinkel Taifun

Příspěvek od Rase »

Tak píšu to i pro lidi, kteří znají z "bezčumákových" letounů akotát zmíněný MiG :D
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4159
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Heinkel Taifun

Příspěvek od Alfik »

Já bych řekl že je to správně. Leduc měl totiž kabinu pilota v ose motoru, v kuželu nasávacího ústrojí (aby pilot mohl nastoupit - vystoupit, celý kužel se musel vysunout dost daleko vpřed). Kabinu nahoře, klasicky, jako tento stroj, měl např. právě MiG 15.
Podobá se tedy víc MiGu než Leducu :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Heinkel Taifun

Příspěvek od Rase »

Pokud jde o samotnou podobnost, tak ta je nejvyšší u italského letounu Stipa-Caproni. To je taky takový létající sud. Vzhledem k tomu, že pochází z roku 1932, tak je docela možné, že se ideou nechali inspirovat i konstrukéři od Heinkelu. Jen místo větráku, by byl použit motor vycházející ze Schaubergerova projektu Repulsina.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Algernon
svobodník
svobodník
Příspěvky: 36
Registrován: 8/7/2005, 13:54

Re: Heinkel Taifun

Příspěvek od Algernon »

Nebyl by nějaký tovární výkres, nikoli jen ta malůvka, která text doprovází?

»Uvnitř tohoto motoru vznikají vzdušné víry, které rotují kolem vnitřního povrchu horní části zařízení a pohybují se k vnitřnímu kónusu přístroje a směrem k výstupnímu otvoru.« A prosím tohle, lze to přeložit do češtiny, případně připojit schematický nákres „tělesa“ a „proudění“? Tato vskutku těmto porůznu seřazená slova mi fakticky žádný význam nedávají. Kupříkladu „vzdušné víry uvnitř motoru“, ty mi fakt dělají dost problémy... Ono nějaké proudění zcela nepochybně je v každém lopatkovém motoru (třeba běžný proudový motor, s axiálním kompresorem - i tam je docela zajímavé proudění, zabývají se tím teorie proudění lopatkovou mříží).

A mimochodem, ten elektromotor, »Schauberger vytvořil koncept, kdy v první fázi vzduch víří kolem osy kola, roztáčeného elektromotorem. Odstředivou silou je vzduch vrhán na na okraj kola a přitom prochází lopatkami stočenými do tvaru vývrtky, ...« tak ten elektřinou zásobovalo co? (Mimochodem, co je na té věci tak zajímavé. Tvary letounu — á la MiG-15, á la cokoliv co postavil Leduc, á la libovolně cokoliv...), a nebo motor?

Jinak, pardon, ale tyhle informace mi přijdou spíše jako aprílový vtip... (Nicméně 1. 4. není.) Existují nějaké reálné doklady takového projektu? (Viz třeba kopie nějakého továrního originálního výkresu...) Případně model pro tunelová měření, plus výsledky těchto měření.
Naposledy upravil(a) Algernon dne 23/7/2017, 13:06, celkem upraveno 3 x.
Magnetron? Říci pouze „magnetron“ je totéž, jako když řekneme „elektronka“ — elektronka s mřížkou.

Stejně jako je řada „flašek“ (trioda, tetroda, pentoda, elektronka majáková — prostě řada běžných a mraky speciálních), tak úplně stejně je i řada různých „magnetronů“ — u těch ovšem tok elektronů řídíme magnetickým polem, zatímco u „elektronek“ k tomu slouží mřížky.

Mimochodem, „magnetron obecný“ nevynalezl Augustin Žáček, nýbrže Albert Hull.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Heinkel Taifun

Příspěvek od kenavf »

No keďže tam nikde nevidím spalovaciu komoru alebo niečo obdobné, kde by sa spotrebovávalo palivo, tak to bude len asi nejaká fantasy.Ten elektromotor na pohon "ventilátora" určite nebude schopný dodať "významný" výkon, ktorý by pohol celým letúňom. A určite by mal problém s veľkosťou akumulátorov a ich váhou.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Heinkel Taifun

Příspěvek od Alchymista »

Japonské sebevražedné lietadielko "Ohka" ( Model tuším 22?) malo mať "motorkompresorovú" pohonnú jednotku - je to v podstate reaktívny jednoprúdový motor, ale bez turbíny - má kompresor, spalovaciu komoru a trysku, kompresor nie je poháňaný turbínou, ale malým štvorvalcovým spalovacím motorom. Takže pohon sa dá riešiť aj hoodne podivnými spôsobmi...
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Heinkel Taifun

Příspěvek od Skeptik »

Alchymista píše:Japonské sebevražedné lietadielko "Ohka" ( Model tuším 22?) malo mať "motorkompresorovú" pohonnú jednotku - je to v podstate reaktívny jednoprúdový motor, ale bez turbíny - má kompresor, spalovaciu komoru a trysku, kompresor nie je poháňaný turbínou, ale malým štvorvalcovým spalovacím motorom. Takže pohon sa dá riešiť aj hoodne podivnými spôsobmi...
Ano, pokusný (a neúspěšný) model 22 - dva vzlety, dvě havárie, dva mrtví piloti.
Jinak klasická (úspěšná) Ohka model 11 byl kluzák s urychlovacími raketami - zde je zajímavé, že ač byla narozdíl od modelu 22 úspěšná, naprostá většina letu taky končila havárií a smrtí pilota.

Průkopníkem motor-kompresorového pohonu byli Italové ... viz. schéma prvního takového letadla Caproni - Campini ... a těm to fakt létalo.

Obrázek
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Heinkel Taifun

Příspěvek od kenavf »

Skeptik píše:...
Průkopníkem motor-kompresorového pohonu byli Italové ... viz. schéma prvního takového letadla Caproni - Campini ... a těm to fakt létalo.
..
No priekopníkom bol skôr Henri Coanda ktorý tento druh pohonu použil ako prvý(vynález prúdového motoru??) ale vyskúšal ho len raz v roku 1910 úspešne/pokus skončil haváriou.Ale pravdivosť jeho pokusov je spochybňovaná.Je teoria že jeho lietadlo malo len "dúchadlový pohon",že tam nemal spalovaciu komoru,tú že domaloval na náčrtky o niekoľko desiatok rokov neskôr a v reále že to nikdy neskúšal. https://en.wikipedia.org/wiki/Coand%C4%83-1910


P.S.
Ale keď už nič iné, tak aspoň vďaka nemu vieme prečo sa na nás v sprche lepí igelitový záves(Coanda efekt).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Heinkel Taifun

Příspěvek od Alchymista »

Skeptik - v noci som si nevedel spomenúť na označenie "toho taliana"
našiel som pekný obrázok funkcie
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Heinkel Taifun

Příspěvek od Skeptik »

No, je to sice OT, ale když už jsme došli až sem :)
Existuje dokonce sériové letadlo s motor-kompresorovým pohonem ... i když na tak "čistým" jako u Caproni - Campiny.
Je jím poměrně neznámý MiG-13 (devítka i patnácka jsou známy poměrně dobře :))
MiG-13 měl v přídi motor VK-107 a část jeho výkonu bylo převedeno do kompresorové části v zádi.
Účelem mělo být snížení spotřeby - a tím i zvýšení doletu - u rychlých stíhaček námořního letectva. Celkem se to povedlo - dolet 1.800 km (bez zapnutí kompresorové části) a max. rychlost 825 km/h (se zapnutou kompresorovou částí = v boji).
Provoz byl nicméně hodně náročný na údržbu a vývoj klasických proudových letadel tuto "slepou větev" záhy ukončil. Vyrobeno bylo 10 sériových kusů, z toho k loďstvu šlo 8 kusů a do NII 2 kusy.
Obrázek
Obrázek
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Heinkel Taifun

Příspěvek od Rase »

Skeptik:
ten MiG-13 jsem nakopíroval jak osamostatný článek do letectva SSSR, ať rozšíří jejich řady :) :
http://palba.cz/viewtopic.php?f=26&t=76 ... f0#p253556
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“