Přechodná válečná lokomotiva BR 52 I I I

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 553
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Přechodná válečná lokomotiva BR 52 I I I

Příspěvek od parmezano »

Část třetí
P o v á l e č n é o s u d y
Po ukončení druhé světové války se na obsazených územích a v Německu na- cházela spousta lokomotiv řady 52 v provozním stavu, také rozpracovaných (v různých fázích výroby), ale i zničených válečnými událostmi. Rozpracované lokomotivy byly dokončovány tak, aby byly nahrazeny válečné ztráty. Všechny tyto lokomotivy sloužily u železničních správ státu, kde se v květnu 1945 nacházely. Výjimkou byly „kořistní“ lokomotivy, které si na územích, obsazených RA, nárokoval SSSR jako náhradu válečných škod. Je známo mnoho případů, kdy RA rekvírovala stroje, které patřily „domovským“ železničním správám. Tyto sporné případy se musely řešit na úrovni vlád dotčených států a SSSR.
1. N ě m e c k o
NDR (východní zóna)
Německé říšské dráhy (DR), jako nástupnická železniční správa v NDR, převzaly 1150 strojů ř. 52. U DR se ř. 52 stala jednou z nejdůležitějších řad v provozu. Lokomotivy prošly řadou rekonstrukcí, nutných pro zhospodár- nění jejich provozu. Některé lokomotivy ř. 52 byly přestavěny na topení uhelným prachem z důvodů úspory nedostatkového černého uhlí. V pravidel-ném provozu se udržely až do konce provozu parní trakce v osmdesátých letech minulého století (v Horní Lužici na nákladních vlacích). Poslední lokomotivy byly vyřazeny ze služby v roce 1993 ve stanici Berlín- Schöweinde, kde předtápěly soupravy osobních vlaků.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
NSR (západní zóny)
Na území nově vytvořené NSR vznikla nová železniční správa „Deutsche Budesbahn“ (DB). DB po svém vzniku převzaly asi 700 lokomotiv ř. 52, jejich provoz ukončily v roce 1962, hlavně z důvodu dostatku výkonnějších a provozně úspornějších lokomotiv, které DRG preventivě přesunula před koncem války (když už bylo známé rozdělení Německa) z budoucí východní zóny do budoucích západních zón, které měly obsadit západní spojenci .
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
52.2751 jako památník na vybombardovaná Anhaltské nádraží v Berlíně


c) Belgie a Lucembursko
Řada 52 byla v Belgii označena jako ř. 26. Jednalo se o 100 lokomotiv, které se začaly vyrábět v Belgii až v roce 1945.Deset strojů z tohoto počtu převzaly Lucemburské dráhy. Poslední lokomotivy ř. 26 byly v Belgii vyřazeny v roce 1963.
Lucemburské dráhy převzaté lokomotivy označily řadou 56. Později přikoupily dalších 10 lokomotiv téhož typu ve Francii. Tyto stroje byly vyrobeny v loko- motivce Graffenstadem. Poslední lokomotiva ř. 56 byla vyřazena v roce 1965.

d) Rakousko
V Rakousku po skončení války zůstalo přes 700 lokomotiv řady 52. V důs-ledku zrušení, vrácení, výměny a i zabavení, jich rakouským drahám zůstalo 307 kusů. Lokomotivám zůstala původní inventární čísla.Jednalo se o nejrozšířenější řadu lokomotiv v Rakousku. Lokomotivy vozily všechny druhy vlaků, včetně rychlíků. Modernizace strojového parku v Rakousku se nevyhnula ani ř. 52. Asi polovina lokomotiv dostala v rámci rekonstrukcí plochou dyšnu Geisl, další tře- tina dostala „kabinový“ tendr pro vlakvedoucího (ve vlaku potom nemusel být řazený služební vůz). Stejně jako v ostatních státech, i v Rakousku ř. 52 dojez- dila až s ukončením provozu parní trakce v letech 1976/1977
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
.


F r a n c ie
SNCF (francouzké státní dráhy) označily svých 42 lokomotiv tohoto typu jako řadu 150Y. Lokomotivy 1-17 byly postaveny až po válce v lokomotivce Graffenstaden, ostatním (z dřívější produkce) zůstaly původní německá inven- tární čísla . Poslední čtyři byly vyřazeny v dubnu 1957. Nyní je ve Francii pět provozních lokomotiv ř. 52, které se používají k vozbě nostalgických vlaků.

N o r s k o
V Norsku zůstalo 74 lokomotiv řady 52. Norské dráhy je označily řadou 63 a zůstala jim původní inventární čísla. 6 z nich bylo rekonstruováno na olejové topení. Lokomotivy byly vyžazeny v roce 1970 při ukončení parního provozu. Lokomotiva 6377 byla zachována.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
S S S R
Lokomotivy řady 52 z SSSR se začaly objevovat od r. 1943, tak jak je zpátky na dobytých územích zanechávala německá armáda. Po válce získal SSSR další lokomotivy jako válečnou trofej , takže jejich celkový počet dosáhl cca 2 200 ks, z toho 2 000 provozu schopných. Lokomotivy byly označeny T€ - trofejní, svými charakteristickými znaky odpovídající řadě €. Většina z nich byla přerozchodována na 1524 mm, zbytek zůstal pro obsluhu normálně rozchodných kolejí, v pohraničních stanicích , zejména v kaliningradské oblasti. Po válce bylo ještě dalších 34 strojů této řady postaveno z dílů zničených lokomotiv v Ivano - Frankovských železničních dílnách. Tyto stroje dostaly inventární čísla od 8 001. Lokomotivy T€ sloužily u SŽD až do poloviny 80 let. V 60.letech bylo asi 700 předáno železnicím evropských socialistických zemích. V 70.letech byla velká částa vyřazených lokomotiv předána průmyslovým podnikům. Lokomotivy T€ byly v provozu u personálu oblíbené, ale jako velký nedostatek byl pociťován nízký výkon při topením domácím, málo výhřevným uhlím. Lokomotivy měly přezdívku "těška" nebo "frau" ( paní). V Rusku a v zemích bývalého SSSR je zachováno celkem asi 200 strojů, většinou zakonzervovaných, z nich je asi 15 provozních.

Úpravy pro provoz na širokém rozchodu
Lokomotivám určeným pro provoz na rozchodu 1524 mm byl rozchod změně jednoduchým způsobem. Hvězdice kol byly přelisovány na nápravách tak, že nebyly dotlačeny do koncové polohy a obruče byly nasazeny v posunuté poloze. Kromě toho musely být podloženy bloky válců a upraveny závěsy rozvodů a brzdy. Lokomotivám byla dosazená samočinná spřáhla typu SA - 3. Tato úprava nebyla u vanových tendrů jednoduchá (tendry neměly rám), proto SŽD dávaly přednost rámovým tendrům. Dále lokomotivy dostávaly velké dýmniční vrata s vestasvěnými malými vrátky, velké reflektory, kompresory sovětského typu a turbodynama pro osvětlení vozů. V 60.letech byla část lokomotiv upravena na mazutové topení.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
P o l s k o
V Polsku zůstalo po válce asi 12 těchto lokomotiv. Dalších dvě stě bylo zakoupeno v SSSR. PKP je označily řadou TY 2. Lokomotivy tohoto typu postavené v polských lokomotivkách po skončení války nesly řadu TY 42. V současné době jsou v Polsky zachované dvě provozu schopné lokomotivy této řady - TY 2 - 911 a TY 2 - 953. Obě se nacházejí v železničním skanzenu Chabówce.

Č e s k o s l o v e n s k o
Nasazení řady 52 na území Československa se datuje od 1.1.1943, kdy si ČMD pronajaly stroje 52.7475 až 52.7494. Dalších 15 strojů bylo pronajato od 16.10.1944. Slovenské železnice měly pronajato celkem 29 lokomotiv této řady.
Po skončení války se v Československu nacházelo 185 lokomotiv řady 52. ČSD je označily řadou 555.0 a jejich tendry řadou 932.1 a po úpravě vodních přepadů tendrů přeznačily na řadu 930.2. Ve srovnání s předválečnou řado 534.0 měly vyšší výkon i lepší jízdní vlastnosti, na druhou řadu trpěly stárnutím materiálů kotle i tendrů. 9 lokomotiv bylo v letech 1947 - 1950 přerozchodováno pro použití na širokorozchodné trati v Čierné nad Tisou. Tyto stroje dostaly nová čísla 555.0601 - 555.0609. V letech 1962 - 1964 byly přerozchodovány zpět na normální rozchod a lokomotivám byla vrácena původní čísla. V roce 1959 v rámci výpomoci bratrským zemím prodaly ČSD 22 lokomotiv Ř. 555.0 bulharským drahám a 2 další o rok později Uhelným dolům v jugoslávské Tuzle (dnes Bosna a Hercegovina). Lokomotiva 555.0153 se po letech vrátila do Čech a dnes je provozuschopným zástupcem této řady. Počátkem 60.let nastal nedostatek lokomotiv, ČSD proto využily v letech 1962 - 1963 možnosti nakoupit 100 lokomotiv T€ ze strategických rezerv SSSR. Lokomotivy dostaly čísla 555.0201 - 555.0300 a po krátkém období provozu byly téměř všechny postupně přestaveny na mazutové vytápění. Poslední uhelná 555.0259 byla zrušena 15.5.1973 v České Lípě. http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=207&t=2891&start=20
Několik řádek o 555.0177
555.3
Výhodná cena ropných produtků v 60.letech a dobré zkušenosti s mazutovým topením u SŽD vedly k rozhodnutí o přestavbě lokomotiv Ř. 555.0 na vytápění mazutem. První přestavba se uskutečnila o lokomotivy 555.0274 ve spolupráci se Slovnaftem v RD Bratislava. Tato lokomotiva byla předána do zkušebního provozu 25.9.1963 a do konce roku se v PLD Most a ŽOS Nymburk přestavělo dalších 29 lokomotiv. Lokomotivy dostaly novou ř. 555.3, ale zůstala jim zachována původní inventární čísla. Další rekonstrukce se prováděli na Ukrajině v Depu Kovel a dílny Ivano - Frankovsk. Celkem 199 lokomotiv bylo takto rekonstruováno. Lokomotivy nebyly v provozu dlouho, poslední byla vyřazena v roce 1972 v Berouně. K brzkému vyřazení přispěl nejen růst cen ropy, ale tři výbuchy kotlů s tragickými následky. Na Slovensku je zachována provozuschopná lokomotiva 555.3008. Nepojízdné u nás jsou: 555.0301,3003,3221,3250 a jedna bez čísla.

Výbuchy kotlů lokomotiv ř. 555.3
V době od 5.2.1964 do 12.5.1966 během 828 dnů došlo ke třem výbuchům lokomotivního kotle lokomotiv ř.555.3. To nemá obdoby během 141 roků parního provozu na našich drahách . Pro provoz lokomotivních kotlů platil ( a stále platí) tzv. „ kotelní zákon“ , který obsahuje podmínky pro bezpečný provoz těchto kotlů.
5.2..1964 vybuchl kotel lokomotivy 555.3277 z LD Bratislava- Východ ,po průjezdu vlaku 6265 stanicí Sládkovičovo . Šetřením bylo zjišteno , že jediný vodoznak špatně ukazoval stav vody v kotli. Špatně ukazoval , protože armatura byla ucpaná kotelním kamenem(z cca. 90%)
11.5.1965 mezi zastávkou Rejkovice a žst. Jince u vlaku 6885 vybuchl kotel postrkové lokomotivy 555.3580 LD Zdice . Příčinou výbuchu byl naprostý nedostatek vody nejen v kotli , ale i v tendru . Strojvedoucí podcenil stav vody v tendru a včas ve vhodné stanici vodu nedobral.
12.5.1966 mezi stanicemi Říkonín a Vlkov u Tišnova vybuchl kotel přípřežní lokomotivy 555.3231 LD Brno – Maloměřice . Bylo zjištěno , že topič nesledoval na vodoznaku stav vody v kotli , k nehodě přispělo i to, že na kotli na straně strojvedoucího chyběl druhý vodoznak a strojvedoucí nemohl kontrolovat stav vody v kotli. Po této nehodě se urychleně na lokomotivy ř. 555.3 dosazoval druhý vodoznak , tak aby kotle odpovídaly našemu kotelnímu zákonu.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti

M a ď a r s k o
V roce 1963 využily, podobně jako ČSD i MAV možnosti získání lokomotiv T€ ze SSSR a pořídily si 100 těchto lokomotiv. Z nich u 94 byl změněn rozchod na normální a 6 zůstalo v přechodové stanici Záhony. Lokomotivy byly označeny ř.520, širokorozchodné obdržely čísla 520 5001 - 520 5006. Lokomotivám zůstala ruská dýmniční vrata. Stroje 520 018, 520 020, 520 050, 520 079, 520 083 a 520 094 byly předány GySEV. V Budapešti je zachována lokomotiva 520 - 034.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
R u m u n s k o
Do Rumunska se dostala ř. 52 v počtu 100 ks v období březen - říjen 1943. Lokomotivy pocházely celkem z pěti továren, a byla jim přidělena ř. 150 - 1000. Do roku 1953 byly všechny osazeny přídavným olejovým topením. Většina strojů této řady byla vyřazena až ke konci parního provozu v letech 1976 - 1979. Lokomotiva 150 1105 (52196) zůstavá provozuschopná pro vedení nostalgických vlaků , dále jsou zachovány další tři kusy této řady.

B u l h a r s k o
BDŽ získaly v poválečném období celkem 275 strojů německé řady 52 a označily jí řadou 15. Prvních 85 lokomotiv pocházelo ze sovětské válečné kořisti , dalších 20 strojů bylo v roce 1956 zakoupeno od DR. 2 lokomotivy zakoupily BDŽ od ČSD 1958. V roce 1955 byly od DR pronajato 9 strojů , které byly v roce 1961 odkoupeny. Poslední skupina strojů 15136 - 15275 byla v letech 1961 - 1964 ze SSSR.

J u g o s l á v i e
Do zemí poválečné Jugoslávie se dostaly ř. 52 již během války. 15 lokomotiv dostaly Slovinské železnice přímo z výroby, které je označily řadou 33. Dalších 24 lokomotiv taktéž přímo z výroby dostaly Chorvatské dráhy , které je označily řadou 30. Dalších 137 strojů DR ř. 52 získala Jugoslávie jako válečnou náhradu v roce 1945. V letech 1947 - 1948 dodal SSSR Jugoslávii celkem 50 trofejních lokomotiv. V roce 1952 rozšířilo řadu 33 dalších 35 lokomotiv , tentokrát z NSR. V letech 1962 - 1964 byl naposledy rozšířen park lokomotiv ř. 33 , tentokrát dodávkou lokomotiv ze SSSR v počtu 76 ks. Lokomotivy řady 33 byly vyřazeny z provozu v polovině 80. let. Řada 52 se používala i v uhelných dolech Krece, 2 v roce 1960 z Československa a 3 v roce 1963 ze SSSR. Lokomotivy řady 33 jsou doposud v Krece využívány v pravidelném provozu. Jde o stroje inv.čísel 503, 504, 64, 216, 236 a 248.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
T u r e c k o
Na počátku 2. světové války nastal v Turecku nedostatek lokomotiv, protože objednávky lokomotiv nemohly být uspokojeny. V této situaci nabídlo neutrálnímu Turecku pomoc Německo, aby tak utužilo dobré vztahy mezi oběma zeměmi. Lokomotivy řady 52 byly Turecku dodány ve dvou sériích:
. 10 lokomotiv vyrobených v roce 1942 firmou
Henschel přímo pro TCDD
. 43 lokomotiv různých výrobců vyrobených v roce
1943 pro Deutsche Reichsbahn. Tyto lokomotivy
byly dodány TCDD v letech 1943 a 1944 , takže je
pravděpodobné , že se jednalo o dodávku lokomotiv
přimo z výroby.
TCDD přidělily lokomotivám čísla 565 01- 565 53. Lokomotivy byly dodány z vanovými i rámovými tendry. Na rozdíl od ostatních lokomotiv 52 byly z výroby vybavené z výroby sněhovými pluhy. V provozu se postupně odstraňovaly některá opatření ve velkých mrazech, jako např.:
kryty kompresorů, injektorů, potrubí, přemisťovala se turbodynama ze skříňového kotle na dýmnici, a dýmnice dostaly dveře s centrálním uzávěrem.
Lokomotivy byly nasazovány na všechny druhy výkonů, zvláště na starých tratích s lehčím svrškem v okolí Izmiru, Afyonu a v evropské části. Poslední byly vyřazené z pravidelného provozu v 80.letech 20.století.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
52 8055 po přestavbě z devadesátých roků ve Švýcarsku , naftové vytápění a s jednomužnou obsluhou
První dvě části jsou zde a zde můžete přidat své diskuzní příspěvky .
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=194&t=7412

Zdroje : Piekalkiewicz Janusz: Die Deutche Reichsbahn im Zweite Weltkrieg Transpress Berlin 1998
M. Weisbrod, H. Muller ,W.Petznick : Dampflok Archiv 2 Transpress Berlin 1978
ing. J. Bek : Atlas lokomotiv svazek 6 Parní lokomotivy let 1945-1958 Nadas Praha 1982
M.Petr : Lokomotivy s okřídleným šípem časopis " Železničář č.19 ročník 1990
J. Vaněk : Kondenzační lokomotivy řady 52 nejen v Čechách "Svět železnice č.50 2014
www.želpage. cz.
www. Eisenbahnstifttung.de
Wikipedie
youtube
Časopis "Železnice "1/92 "Smutná kapitola mazutek " Z. Baurer , J. Kulhánek
Autor děkuje přítelkyni Heleně a kamarádovi Michalovi za pomoc při psaní této práce
Obrázek
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 867
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Přechodná válečná lokomotiva BR 52 I I I

Příspěvek od Ataman »

parmezano píše: 52 8055 po přestavbě z devadesátých roků ve Švýcarsku , naftové vytápění a s jednomužnou obsluhou
Nevíš o tom něco víc? Proč jí rekonstruovali, na co jí nasazují a jak vyřešili jednomužku?
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Odpovědět

Zpět na „Různé“