VII. díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 27.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6828
Registrován: 28/10/2005, 13:43

VII. díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 27.

Příspěvek od michan »

VII.díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 27.

Mapa - Trondheim – severně Namsos – jižně Alesund a víc ve vnitrozemí Andalsnes.


Obrázek


Až do 18. dubna 1940 unikají transportní lodě Spojenců pozornosti německých průzkumných letadel. Večer a v noci vždy vyložily lodě vojáky a materiál a do rozbřesku nezůstala u Namsosu ani stopa pro letecký průzkum. Nic tady nenasvědčovalo tomu, že by tady proběhla nějaká lidská, v tomto případě vojenská – činnost ( Maskování bylo do určité doby OK).
Dálkové a střemhlavé bombardéry Luftwaffe se proto soustředily jen na spojenecké válečné lodě, které zpozorovaly ve fjordu, neboť takový konvoj nebylo možné skrýt. Zvláště pak konvoj, ve kterém byly i francouzské transportní lodě. Neboť tento velký konvoj připlul 19. dubna 1940 ještě dlouho před setměním ( prakticky odpoledne za plného světla). Když konvoj s transportními loděmi vplouvá do fjordu směrem k Namsosu, má sice na čele protiletadlový křižník „Cairo“

Obrázek


( rok spuštění 1918, jako lehký křižník – v roce 1939 přestavěn na protiletadlový křižník – výtlak 4 200 tun - 8x102mm, 4x40mm, 8x13mm – rychlost 36 uzlů) , ale stejně další plavbu konvoje doprovází letecké bomby, které dopadají všude okolo. Německé letectvo sice nezasáhne žádnou transportní loď, ale přímý zásah dostane francouzský doprovodný křižník „Emile Bertin“

Obrázek


( rok spuštění 1933 – výtlak 5 886 tun – 9x152mm, 4x90mm, 8x37mm, 8x13mm a 6 torpm. – rychlost 39 uzlů). -. „Emile Bertin“ nebyl vážně poškozen, ale plul raději zpět na moře a tak k ochraně konvoje zůstal jen protiletadlový křižník „Cairo“ a 4 francouzské torpédoborce.
I tentokrát se podaří v noci vysadit všechny vojáky, ale pro Němce už nebylo tajemstvím, že se u Namsosu vylodili spojenečtí vojáci.
Reakce Němců byla velmi rychlá. Již za několik hodin, aniž by jim v tom někdo bránil, přiletí Luftwaffe a vrhne se na město Namsos. Německá výšková ( Do 17 a He 111 a Ju 88 ) bombardovací i střemhlavá letadla ( Ju 87 Stuka) postupně město zapálí a netrvá dlouho a Namsos je srovnán se zemí.


Obrázek


Pro Spojence to znamená, že Namsos, jako základna pro operaci „Mauriceforce“ je s největší části zničena a přísun posil a zásob se pomalu stává téměř nemožným.

Tady si také řekněme, že vylodění britští a francouzští vojáci pak jako severní rameno postupují v malých skupinách na jih směrem k Trondheimu. Britské jednotky jsou naprosto nezkušené v jakémkoli způsobu vedení války ( nikdy nebojovali), a o to míň však ještě ve specializované arktické verzi boje. Ani francouzské jednotky, ani britské jednotky nemají ve své výzbroji protiletadlová a pozemní děla a tak když postupují k Trondheimsfjordu, musí přestát těžká bombardování Němců námořními děly Kriegsmarine, i bomby Luftwaffe a to vše bez obrany – jen se svou pasivní odvahou. Ze stran na ně útočí výborně vycvičené a pohyblivé německé lyžařské jednotky. Ke všemu se ještě přidá to, že francouzští horští střelci jsou sice pro tento arktický boj dobře vycvičeni, ale, tady je nutno říct ale! Francouzským horským jednotkám chybí jeden nezbytný řemínek k vázání lyží, který nebyl vyložen a ani se nikde momentálně nenachází. Lyže jsou Francouzům na nic. Francouzští horští střelci byli také zvyklí, že dopravu zásob a válečného materiálu jim vždy prováděly muly, ty s sebou také nemají a tak vlastně trpí nedostatkem všeho při svém boji. A i pohyb po bojišti je, jak jsme již řekli, bez lyží takřka nemožný – přinejmenším je v tom množství sněhu strašně obtížný.
Vyloděné spojenecké jednotky po nějakou dobu drží své dosažené pozice, nakonec spořádaně ustoupí, aby se mohly znovu nalodit ( datum si řekneme potom u druhého ramene kleští - u jižního).
Již v průběhu této krátké doby prohlásí generálmajor Carton de Wiart zklamaně o nepřivezených mulách, cituji:
„Byly by pro nás vskutku neocenitelný, kdybychom je byli mohli použít.“
Generál de Wiart možnosti operace „Maurice“ odhadl velmi rychle. Sám osobně byl 17. dubna 1940 dočasně povýšen na generálporučíka, ale vůbec se nenamáhal své nové označení hodnosti nosit, neboť jak řekl, cituji:
„Cítil jsem v kostech, že tažení patrně nebude ani dlouhé, ani úspěšné.“
Musíme jednoznačně říci, že to byla naprostá německá převaha ve vzduchu, která spojeneckou operaci „Mauriceforce“ předem odsoudila k nezdaru.
Ano!
Letadla Luftwaffe si tady u Namsosu létala a bombardovala vojenské cíle dle své libosti.
O tom jak to vypadalo v Namsosu podal svědectví fregatní kapitán Ravenhill, velitel torpédoborce „Nubian“, který se sem 20. dubna 1940 v noci vrátil, aby poskytl alespoň nějakou protivzdušnou ochranu. Již jsme si řekli, že ta PVO přístavu Namsos mohla být jen v rámci toho špatného náměru děl, která tehdy Angličané na svých torpédoborcích měli, když k tomu přistupovala ještě nevhodnost daná krátkou dobou od objevení k zaměření letadla. Tak tento fregatní kapitán Ravenhill, když to v Namsosu viděl tak řekl, cituji:
„Celé město bylo v plamenech od jednoho konce na druhý a záře, odrážející se ve sněhu okolních hor, poskytovala nezapomenutelný pohled.“
A generál Wiart, který přišel na palubu „Nubianu“ mu pak řekl, že, cituji:
„Skladiště i mola jsou zničena; evakuací Norů pak přišel i o veškeré dopravní prostředky (když spojenečtí vojáci zachraňovali norské civilisty). V důsledku toho by jakékoliv vyloděné zásoby byly vystaveny téměř jistému zničení dříve, než by byla naděje na jejich odnesení… Pokud Němci nebudou během velmi krátké doby rázně omezeny v letecké aktivitě, je expedice ztracena.“
Velmi zkušený generálporučík (který nenosil distance) Wiart (VC z Afriky) také v tomto duchu informuje ministerstvo války, když tam posílá hlášení, ve kterém říká, že došel k závěru, cituji:
„Vidím jen malou možnost provést rozhodující či vůbec jakoukoliv operaci, nebude-li německá nepřátelská letecká činnost značně omezená.“
Generálporučík Carton de Wiart byl voják tělem i duší a měl pověst odvážného člověka, který chladně pohrdal i nebezpečím během leteckých útoků. Takový člověk tedy pronesl o vylodění u Namsosu takto pochmurná slova – viz nahoře.
Situace u Namsosu byla neudržitelná nejen z důvodů leteckých útoků, ale i z námořního hlediska.
Válečné lodě Spojenců tady v Namsosu, v závislosti na své protiletadlové výzbroji, musely bojovat s německým letectvem a to jak výškovým, tak hloubkovým, pro které představovaly cíl číslo 1. Útokům Luftwaffe jsou všechny válečné lodě spojenců vystaveny po celou dobu denního světla.

Spojenecké válečné lodě tady mají jedno velké štěstí. Tím štěstím je, že střemhlavé bombardéry Luftwaffe mají v dubnu 1940 ještě nezkušené piloty, kteří ještě nedosahují té zručnosti, kterou pak prokáží v celém průběhu 2. světové války. Kdyby tomu tak bylo nepřežila by u Namsosu ve fjordech jediná spojenecká válečná loď ani jediný den.

Když fregatní kapitán Ravenhill, velitel „Nubianu“ podával hlášení, zmiňoval se také, cituji o:
„obrovském vypětí požadovaném od posádek těchto protiletadlových lodí. Okolní vysoké hory znemožňovaly jakékoliv časné varování o přiblížení se letadla… Lodě musely být ve dne, v noci v pohybu, a když došlo k útoku, bylo málo místa k manévrování. Vládne trvalé napětí a vědomí, že vám nikdo nemůže přijít na pomoc, je zkouškou nervů.“


Dne 21. dubna 1940 připluje šalupa „Auckland“

Obrázek


( protiletadlová šalupa – rok spuštění 1938, výtlak 1 250 tun – 8x102mm, 4x13mm – rychlost 19 uzlů), aby vystřídala torpédoborec „Nubian“ ( spuštění 1937 – výtlak 1 960tun – 8x120mm, 4x40mm, 8x13mm a 4 torpm. – rychlost 36 uzlů).
Když pluje „Auckland“ Namsenfjordem, útočí na něj po celou dobu německá letadla jak bombami, tak kulomety, ale loď vpluje k Namsosu, jako zázrakem, nepoškozena.
To, že byly válečné lodě protiletadlové ochrany posílány před přístav, mělo jedinou pozitivní věc. Tou pozitivní věcí bylo, že Němci útočili především na válečné lodě a vojáci ostatních obsluh a vojáci jdoucí do boje byli relativně ušetřeni.

U Namsosu britské námořnictvo pozná, co to znamená úplná nadvláda ve vzduchu, kterou zde Luftwaffe má v celé oblasti. Spojenci zde mají jako jedinou obranu proti nadvládě Luftwaffe ve vzduchu, jen právě protiletadlová děla na válečných lodích. A to je málo.
Přestože se spojeneckým válečným lodím daří zadržovat letecké útoky Luftwaffe alespoň částečně, nejde to nastálo a není to plně účinné. Již jsme říkali, že většina britských válečných lodí má těch protiletadlových děl vhodných pro PVO, nejen málo, ale ta protiletadlová děla, i u nejnovějších torpédoborců, mají malý náměr hlavní. Vždyť u těch nejnovějších britských torpédoborců má i hlavní výzbroj náměr jen 40 stupňů. Jedinými protiletadlovými zbraněmi u nových torpédoborců je několik dvouliberních pompomů a velkorážní kulomety. Dokonce i na větších britských lodích, které mají baterie šesti až osmi vysokoúhlých děl ráže 102 mm se brzy zjistí, že nejsou dostatečnou obranou proti odhodlanému útoku střemhlavého bombardéru.
Řešením celé situace by samozřejmě bylo, kdyby tady Spojenci měli ochranu svých stíhaček. To jak víme by znamenalo, že tady u Norska by musely být letadlové lodě, kterých má v polovině dubna 1940 Velká Británie málo a navíc jsou staršího data. Na nich je stejně jen hrstka zastaralých stíhaček, které by situaci jen velmi málo ovlivnily.
To britské letectvo, které by bývalo mohlo pomoci, má tehdy velmi žalostný nedostatek stíhaček s velkým doletem. Vlastní tehdy jen – Bristol Blenheim I.

Obrázek


a Hudson I..

Obrázek


, které jsou svými rychlostmi spíše bombardéry a jejich posádky nejsou vycvičeny pro spolupráci s námořnictvem a jen velice neradi operují nad mořem.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6828
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

VII.díl. Norsko, dánsko 1940. Č 28.

Takovým příkladem za všechny, jaké problémy čekají válečné lodě ve 2. světové válce, je akce britského těžkého křižníku „Suffolk“.
Britský těžký křižník „Suffolk“

Obrázek


(rok spuštění na vodu 1926 – výtlak 10 800 tun – 8 x 203mm, 8 x 102mm, 8 x 40mm a 8 torpm. – 2 hydroplány Walrus) dostal z Admirality rozkaz, aby bombardoval ( ostřeloval těžkými děly 203mm) letiště, které Britům nejvíce leželo v žaludku – Stavanger – Sola.

Foto letiště Stavanger – Sola.

Obrázek


Ze Scapa Flow vypluje „Suffolk“, kterému velí námořní kapitán J. W. Durnford, odpoledne dne 16. dubna 1940 se svým doprovodem, který tvoří 4 torpédoborce. Těžký křižník „Suffolk“ má s sebou 2 hydroplány typu Walrus, které jsou určené k pozorování při ostřelování a jinak i samozřejmě k dalekému průzkumu před svazem. V akci se počítá s tím, že letadlo RAF Hudson Mk I. v určenou hodinu shodí světlici nad letištěm Stavanger – Sola, aby dělostřelcům na „Suffolku“ usnadnilo jeho identifikaci.
Do oblasti ostřelování připluje britský těžký křižník „Suffolk“ včas a podle plánu naváže kontakt s ponorkou „Seal“, která v akci slouží jako značkovací člun.

Mapa centrální oblasti Norska, kde je na jihu i oblast Stavanger – Sola.

Obrázek


První hydroplán Walrus je katapultován

Obrázek

( zde je katapult s Walrusem na australském křižníku Canberra – to pro představu)


Obrázek


ještě před úsvitem dne 17. duna 1940. Moře před Stavanger – Sola bylo klidné a obloha jasná. Vypadalo to jako idylka!
Ale!
Náhle se vše, na co Britové sáhnou, zvrtne.
Nejprve vyletí do vzduchu varovná světlice Němců a po ní hned spustí PVO letiště Stavanger – Sola prudkou protiletadlovou palbu, která znemožní identifikaci světlice, kterou vystřelil britský letoun RAF Hudson Mk I. A v zápětí se nepodaří navázat radiové spojení s prvním hydroplánem Walrus. Ze „Suffolku“ je okamžitě katapultován druhý Walrus! A opět další radiová porucha.
Britský těžký křižník „Suffolk“ však přesto s prvními paprsky světla zahajuje 17. dubna 1940 v 5 hodin 13 minut ráno těžké ostřelování Němci obsazeného norského letiště Stavanger – Sola. Radiovou komunikaci nahrazuje komunikace optická mezi letadlem a lodí. Přes tuto nouzovou signalizaci je ostřelování z těžkého křižníku „Suffolk“ úspěšné, letiště Stavanger – Sola je hodně poškozeno a německá letadla utrpí těžké ztráty. Granáty 203 mm zapálí i 2 skladiště benzínu.
Je několik minut po 6. hodině, když britský svaz v čele s těžkým křižníkem „Suffolk“ ustupuje z oblasti rychlostí 30 uzlů.
Ale teď!
Pro těžký křižník „Suffolk“ a jeho 4 torpédoborce přichází nový rozkaz od velení. Britský svaz má provést průzkum severním směrem podél norského pobřeží! Svaz plul v té době na širé moře, po 1 hodině plavby musel dát námořní kapitán J. W. Durnford rozkaz, aby se svaz obrátil k severu a v 7 hodin 20 minut ohlašuje svou pozici, kurs a rychlost (na to určitě německá odposlechová služba čekala).
Námořní kapitán Durnford sice vyjedná stíhací ochranu letadly RAF pro svůj námořní svaz, stíhačky jsou mu okamžitě slíbeny, ale bohužel - žádné stíhačky ke svazu nepřiletí.
Ony totiž ty britské stíhačky skutečně vystartovaly, ale žádný svaz námořního kapitána Durnforda s těžkým křižníkem „Suffolk“ a 4 torpédoborci nenašly. Britské stíhačky ho totiž hledaly těsně u norského břehu, když ho neviděly, letěly nahoru na sever podél norského pobřeží, svaz samozřejmě minuly a do dalších událostí nezasáhly.
Bylo 8 hodin 25 minut dne 17. dubna 1940, když došlo k prvnímu náletu Luftwaffe. Ty nálety Luftwaffe pak pokračují nepřetržitě po dobu 6 hodin 45 minut.
Námořní kapitán Durnford se svým svazem již po 1 hodině a 15 minutách kličkujíc mění směr podél pobřeží a pluje na západ - na širé moře.
Štěstím v neštěstí je, že ze 33 jednotlivých náletů jich 21 prováděly německé výškové bombardéry (Do 17, He 111, Ju 88 ). Proti těmto výškovým letadlům se ukazuje jako velice silná a dobrá palba protiletadlové baterie na těžkém křižníku „Suffolk“, která tyto výškové letouny odráží, ale ani jedno nepřátelské výškové letadlo nesestřelí.
Již jsme o tom mluvili a mnozí odborníci, kteří se o námořnictvo ve ww2 zajímají určitě ví, že později v 2. světové válce se opětovně prokáže, že výškové bombardování proti válečným lodím, které mají možnost manévrovat a při jejich vysoké rychlosti je málokdy úspěšné.
V této popisované akci, se přes množství těsných zásahů bomb okolo lodí, podaří až v 10 hodin 37 minut jednomu bombardéru ( našel jsem zmínku Ju 88 , II. KG 30) zasáhnout britský těžký křižník „Suffolk“ těžkou bombou.
Účinek této bomby způsobí na „Suffolku“ velkou katastrofu.
Bomba prorazila horní palubu u základny věže „X“, pak prolétla důstojnickou jídelnou a poddůstojnickými ubikacemi a vybuchla ve skladišti blízko přepážky do strojovny. Tlaková vlna výbuchu pronikla dopředu do strojovny, tady způsobila těžké škody, ztráty na lidech a zaplavení prostor vodou. Tlaková vlna pak působila ještě dolů, kde proděravěla všechny nádrže nafty v okolí. Výbuch bomby byl však nejničivější směrem k zádi těžkého křižníku „Suffolk“. Tady výbuch prorazil do granátovny, šlehl do místnosti přípravy korditu, kde vybuchla korditová náplň a plamen prolétl výtahem do dělové věže. Tam vybuchla další náplň. Výbuch náplně nadzdvihne strop dělové věže a sloup plamene a kouře vystoupil až do výše ráhna na hlavním stěžni, kde spálil britskou vlajku lodě.
Ztráty na životech ve všech prostorách věže byly těžké. Jednou jedinou leteckou pumou bylo zabito 33 důstojníků a námořníků a 38 jich bylo raněno.
Skladiště věže „X“ muselo být ihned kvůli požáru zaplaveno. To v době kdy voda proudila dovnitř i otvory v trupu a těžký křižník „Suffolk“ během 20 minut nabral 1 500 tun vody.
Těžký křižník „Suffolk“ snížil rychlost na 18 uzlů.
Radisté „Suffolku“ na rozkaz svého velitele opakovaně žádají britskou Admiralitu o ochranu stíhaček, ale žádnou odezvu to nemělo.
Bylo 13 hodin odpoledne dne 17. dubna 1940 kdy na „Suffolku“ vyřadila vnikající voda z provozu kormidelní zařízení. V době nouzových oprav, asi 20 minut, řídí velitel „Suffolku“ námořní kapitán Durnford svou loď pouze změnou rychlosti strojů. To znamená, že nemohl manévrovat, aby tak zmátl míření německým letadlům. Málem se mu to stalo osudným, neboť jedna bomba mine loď jen o 5 metrů a způsobí těžké škody. Také další zásahy těsně vedle lodi jsou nebezpečné, neboť vyrazí zaplavovací ventily na dolní palubě. To již byla celá zadní část – záď - „Suffolku“ zatopena 2 500 tunami vody.
První britské stíhačky se na scéně objevily až ve 14 hodin 15 minut. Ale ani ony moc nepomohly, neboť vůbec k největšímu, nejpřesnějšímu a nejnebezpečnějšímu leteckému útoku došlo v době, kdy nad „Suffolkem“ kroužilo 9 britských stíhaček.
O boji nakonec rozhodla vzdálenost a dolet německých střemhlavých Ju 87 Stuka. „Suffolk“ se tak pomalu, plavbou na širé moř, dostal z nejhoršího.
Do Scapa Flow se britský těžký křižník „Suffolk“ dovlekl až 18. dubna 1940 a měl celou zadní palubu pod vodou ( našel jsem, že opravy „Suffolku“ trvaly do února 1941).

Do Scapa Flow přivezl tehdy těžký křižník „ Suffolk“, ve svém stavu poškození, vzkaz pro celé britské loďstvo, pro celou Royal Navy, ale nejen pro britské loďstvo, ale i pro všechna loďstva světa:
Páni admirálové, ve 2. světové válce - v námořní válce - nastává nová doba.
Už to nebude těžké dělo, čím větší průměr, tím lepší, už to nebude pancéřování a výtlak lodi, kdo bude pánem na moři.
Zbavte se tohoto omylu!
Mořím a oceánům začnou vládnout námořní letci se svými střemhlavými letouny a také dálkovými letouny – bude to letoun co bude vládnout mořím a oceánům.
Vzkaz posílají letci, ti letci, kteří se Vás páni admirálové a generálové snaží již druhou desítku let přesvědčit, že to bude letadlo, které bude vládnout mořím v další světové válce!
Ještě nikdo neslyšel! Ještě ne!

My se nyní na chvilku vraťme k severnímu ramenu kleští v útoku Spojenců na Trondheim – k Namsosu.
Sem připlouvá dne 21. dubna 1940 další část francouzských vojsk na pasažérské lodi „Ville d’Alger“. Když připluly nechtěl je generál de Wiart ani nechat vyložit. V té době totiž uvažoval o tom, že by se mělo od Namsosu ustoupit. Loď tedy nejprve odplula zpět na širé moře a když ji 22. dubna 1940 znovu nechá přistát, vylodí se pouze část vojáků a pak loď opět odpluje, aniž by vyložila těžký materiál, včetně několika protitankových děl a jedné protiletadlové baterie. Vlastně to byly poslední jednotky vysazené u Namsosu, neboť skoro každý den hlásí generál de Wiart svým nadřízeným, že nezbývá, cituji:
„jiná alternativa, kromě evakuace, jestliže nebudeme mít převahu ve vzduchu.“

Nyní pojďme o mnoho jižněji, k jižnímu ramenu kleští útoku na Trondheim. Pro ten si Spojenci vybrali oblast Romsdalfjordu, což je 200 mil jižně od Namsosu. Tady se nachází Andalsnes,

Obrázek


strategicky důležité místo, které je spojeno železnicí s hlavní tratí vedoucí z jihu na sever do Trondheimu přes železniční uzel v Dombasu, který je vzdálen od Trondheimu 60 mil.
Také Němci postupují podél hlavní trati, aby posílili své slabé jednotky v Trondheimu a u Dombasu narazí na odpor narychlo mobilizované norské armády, pod vrchním velitelem Norů, generálem Rugem.
Plán Spojenců předpokládal, že spojenecké jednotky budou postupovat podél železniční tratě z Andalsnesu do Dombasu, v Dombasu se jednotky obrátí k severu a zaútočí na Trondheim.
Na samém počátku se spojeneckým štábům Romsdalfjord jeví jako výborné místo pro vylodění a zřízení pozemní základny pro další boje v Norsku. Byly tady k dispozici 2 malé dřevařské přístavy (pro nakládání dřeva) s vhodnými přístavišti.
Jedním přístavem je Molde na severním břehu Romsdalfjordu u ústí a Andalsnes na jeho konci.
Druhým je městečko Alesund blízko ústí do fjordu naproti Molde, které se zdálo být vhodné pro zřízení námořní dělostřelecké baterie, která by ovládala přístupy k vjezdu do Romsdalfjordu.
Bohužel však stejně jako u Namsenfjordu (u Namsosu) je tady hluboký úval fjordu mezi horami. To představuje past pro každou loď, která tady proplouvala, neboť byla vystavena útokům střemhlavých bombardérů. V těchto vodách bylo totiž velice málo místa pro uhýbání a manévrování lodí a bez toho jsou lodě v době bombardování v koncích. Byl tady prudký svah, který místy stoupá až do výšky 600 metrů. To umožňovalo německým letadlům, aby se nepozorovaně přiblížila, vrhla se rychle a náhle na kořist dříve, než budou moci dělostřelci z lodí zahájit protiletadlovou palbu. Ke všemu ještě přistupuje, že Romsdalfjord byl snadno dosažitelný z letiště Stavanger – Sola. To znamenalo, že střemhlavé Ju 87 Stuka

Ju 87 Stuka v norských fjordech.

Obrázek


mohly operovat v celém okolí nepřetržitě celý den.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6828
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

VII.díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 29.

Nyní si vzpomeňme, že dne 14. dubna 1940 se na lehké křižníky „Galatea“ (TTD rok spuštění na vodu 1934 – výtlak 5 220 tun – 6 x 152 mm, 8 x 102 mm, 8 x 40 mm, 8 x 13 mm, 6 torpm. – rychlost 32 uzlů) a „Arethuse“ (rok spuštění na vodu 1934 – výtlak 5 220 tun – 6 x 152 mm, 8 x 102 mm, 8 x 40 mm, 8 x 13 mm, 6 torpm. – rychlost 32 uzlů) z Druhé eskadry křižníků nalodila 148. pěší brigáda Spojenců v Rosythu a také na transportní loď „Orion“. Konvoj dostal prvně příkaz, že se má vysadit v Namsosu. Lodě však nevypluly 14. dubna, ale až 17. dubna 1940 a také cíl jim byl změněn, a to již potřetí, když jméno cíle bylo – Andalsnes – viz. prostředek článku Č 25:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3265
Přitom vrchní velení spojeneckého loďstva také odvolalo transportní loď „Orion“ a místo ní do konvoje zařadilo 2 protiletadlové křižníky – „Curacoa“ (TTD jsou – lehký křižník byl spuštěn na vodu 1917, v roce 1939 přestavěn na protiletadlový křižník – výtlak 4 290 tun – 8 x 102 mm, 4 x 40 mm, 8x 13 mm – 29 uzlů) a „Carlisle“ (spuštěn na vodu jako lehký křižník 1918, přestavěn na protiletadlový křižník 1939 – výtlak 4 200 tun – 8 x 102 mm, 4 x 40 mm, 8 x 13 mm – 29 uzlů).
Stejně jako u Namsosu, jsou tady námořní pěšáci, hlavně jejich velitelé, poučeni, že nesměli být vysazeni na místě, kde je nepřítel. To znamenalo, že pro násilný výsadek nejsou vyzbrojeni žádnými prostředky blízké podpory a i nalodění materiálu má jiné pořadí a řád, než ten, který je běžný při násilném vylodění.
Spojenecké námořnictvo tak má nejprve vysadit na břeh malou skupinku námořníků a námořních pěšáků, která připraví vše pro klidné vylodění celého výsadku.
Toto takřka „kamarádské vylodění“, tato operace, dostala jarní jméno – „Primrose“ – česky „Petrklíč“. Samotné jméno je jako špatný vtip, neboť v Norsku, v této době, zuří sněhové bouře a vůbec celé počasí tam bylo nevlídné.
Do oblasti Alesundu (viz mapa, Alesund je v oblasti norského pobřeží, tady chtějí Spojenci vybudovat základnu, která by bránila pobřeží proti případnému vetřelci, který by útočil z moře) měl nejprve připlout dne 16. dubna 1940 svaz křižníků a torpédoborců s rozkazem - zabránit německým jednotkám, aby britský svaz, a vůbec celou expedici - předešly.
Dne 17. dubna 1940 ráno byl britský torpédoborec „Ashanti“ vyslán do Romsdalsfjordu, aby vylodil několik námořníků, kteří budou držet Andalsnes (Andalsnes – více ve vnitrozemí - viz mapa, bude místem, odkud budou vyrážet vyloděné jednotky) a zároveň měli připravit celou operaci „Primrose“ – „Petrklíč“.
Tady je nutno říci, že mezitím dne 14. dubna 1940 obdrží v 10 hodin dopoledne námořní kapitán A. L. Poland, který velel v Rosythu flotile protiletadlových šalup, kterými jsou - „Black Swan“

Obrázek


(spuštěna na vodu 1939 – výtlak 1470 tun – 6 x 102 mm, 4 x 40 mm, 4 x 13 mm – rychlost 19 uzlů), protiletadlová šalupa „Auckland“ – TTD viz článek Č 27., protiletadlová šalupa „Flamingo“ (rok spuštění na vodu 1939 – výtlak 1 470 tun – 6 x 102 mm, 4 x 40 mm, 4 x 13 mm – rychlost 19 uzlů) a protiletadlová šalupa „Bittern“ (rok spuštění na vodu 1937 – výtlak 1 190 tun – 6 x 102 mm, 4 x 13 mm – rychlost 19 uzlů) – ústní rozkaz k přepravě svazu „Primrose“ – „Petrklíč“. Na ně se má nalodit ještě 700 námořníků a námořních pěšáků z bitevních lodí, které byly v té době v opravě.
Výsadku má velet podplukovník námořní pěchoty A. W. Simpson. Prvním cílem těchto námořníků a námořních pěšáků je Alesund (viz mapa), kde měli nejdříve vylodit 102 mm baterii pobřežní obrany a teprve pak pokračovat do Andalsnesu.
Brzy po jejich příjezdu do Rosythu, dne 14. dubna 1940 asi tak za hodinu, začaly přijíždět první zásoby a výstroj a za nimi pak následovaly námořní oddíly, mezi nimi byl také protiletadlový oddíl z Newcastlu. Všichni tito vojáci měli samozřejmě ve výzbroji i výstroji i děla ráže 102 mm, 87,6 mm houfnice, dvouliberní pompomy a ke všemu samozřejmě munici.
Dalších 6 a půl hodiny poté co obdržel kapitán Poland první zprávu o chystané operaci „Primrose“ – „Petrklíč“ (14. dubna 1940 v 10 hodin dopoledne) – tedy v 16 hodin 30 minut, zvedají kotvy první z jeho lodí, které jsou naloženy. Je to protiletadlová šalupa „Auckland“, jenž má doplout s oddílem v čele s britskou bitevní lodí „Barham“

Obrázek


(TTD – rok spuštění na vodu 1914 – výtlak 31 100 tun – 8 x 381 mm, 12 x 152 mm, 8 x 102 mm, 16 x 40 mm, 8 x 13 mm – rychlost 24 uzlů) do cílové oblasti o 24 hodin dřív než ostatní lodě.
Dne 15. dubna 1940 ve 3 hodiny 20 minut ráno pak vyplouvají lodě další. Lodě jsou tak nacpány lidmi a materiálem, jakož i těžkou výzbrojí, že jsou ponořeny o 0,5 metru hlouběji než zní povolené maximum. To velice ovlivňuje stabilitu lodí, přecpané kajuty na každé lodi pak vezou 170 pasažérů. Takto se lodě vydávají do začínající sněhové bouře směrem na sever.
Přeplněné lodě se v hrozných vlnách bouřícího moře kymácejí a námořní kapitán Poland velmi rychle pochopí, že se musí s loďmi někde ukrýt, než se počasí trochu uklidní, neboť výzbroj uskladněná na palubách bude ztracena. Také námořníci i námořní výsadky byly postiženy mořskou nemocí a jak říká historik mohl se „Petrklíč“ stát velmi rychle povadlou květinou.
Eskadra námořního kapitána Polanda dožene i šalupu „Auckland“, jejíž velitel fregatní kapitán Hewitt si to již také uvědomil. Bylo jasné, že svítání 16 dubna 1940 se nedodrží. V noci z 15. na 16. dubna 1940 se tak lodě prozatím schovají do Invergordonu. Tady se ke svazu připojí námořní kapitán M. N. Denny, který byl na cestě do Molde u ústí Romsdalfjordu, kde měl zřídit námořní základnu. Dozvěděl se tak poprvé, že vylodění bude u Andalsnesu a nikoliv u Alesundu. Při této zastávce se také vlastně podplukovník A. W. Simpson teprve seznámí se svými 700 námořníky a námořními pěšáky a zároveň jim vysvětlí svůj plán.
Historici říkají, že „Primorse“ – „Petrklíč“ a v něm samotné vylodění s tak předběžnými informacemi, neúplnými informacemi, nejasnými informacemi, byl snad vydán prvně co britská námořní pěchota a námořnictvo Royal Navy existuje.
Vždyť například podplukovník Simpson a jeho důstojníci věděli strašně málo o Norsku a vůbec místu kam v Norsku směřovali. Ke své práci neměli vůbec žádné mapy. Pro rekognoskaci terénu museli spoléhat na plavební příručku pro norské pobřeží. Jediné co jim pomáhalo byl výcvik, schopnost improvizace a u námořní pěchoty pěstovaná a cvičená vlastnost – „umět si poradit v každé situaci“!
Námořní kapitán Poland se vydává se svým svazem na cestu dne 17. dubna 1940 ráno, i když se počasí plně neumoudřilo a jeho svaz vyvíjí rychlost 15 uzlů za hodinu. K večeru dne 17. dubna 1940 pak spatří svaz již strmé a zasněžené norské pobřeží.
Bylo 22 hodin večer dne 17. dubna 1940 když protiletadlové šalupy „Black Swan“ a „Bittern“ vyloží vojáky a materiál u přístaviště a uvolní místo pro vykládání dalším lodím.
Do rána 18. dubna 1940 jsou všechny potřebné lodě vyloženy a Simpsonovi námořníci a námořní pěchota rozmístili pompomy a po četách odcházely obsadit strategické body, včetně elektrárny u Vermy, což je 18 mil podél železnice směrem k důležité křižovatce Dombas.
Další protiletadlové šalupy pak dopravily děla ráže 102 mm do Alesundu (je na pobřeží Norska viz mapa) i s jejich obsluhami. Tady však vznikl problém, neboť místní norské obyvatelstvo zde dělostřelecké baterie nechce, protože by přilákaly německé bombardéry.
Ale v globále existoval důležitější problém - děla i obsluhy sice vyloděny byly, ale až na místě se zjistí, že k dělům chybí důležitá součást!!!
Prostě děla nanic!!!
Bylo to stejně jedno, neboť sem nikdy žádné německé lodě, během krátké historie této expedice „Petrklíč“ – nepřipluly.
Dne 18. dubna 1940 připluly lehké křižníky „Galatea“, „Carlisle“, spolu s torpédoborci „Arrow“ (rok spuštění na vodu 1929 – výtlak 1 350 tun – 4 x 120 mm, 2 x 40 mm, 8 toprm. – 35 uzlů) a „Acheron“ (rok spuštění na vodu 1930 – výtlak 1 350 tun – 4 x 120 mm, 2 x 40 mm, 8 torpm. – rychlost 35 uzlů) a to již bylo pro spuštění operace „Sickleforce“ ( jižní rameno kleští v útoku na Trondheim) vše připraveno. V Molde ve stejnou dobu zakotví lehké křižníky „Arethusa“ a „Curacao“, vyloží vojáky, kteří jsou posláni do Andlasnesu v norských pobřežních člunech.
Před rozedněním dne 19. dubna 1940 již vyplouvaly všechny lodě opět na moře. Taková rychlost vylodění mohla být provedena jen proto, že tady nebyly žádné transportní lodě a vše se vykládalo z válečných lodí. Úspěšné a rychlé vylodění znamená, že Němci o výsadku neví. To uchrání obyvatele měst před německým bombardováním a jednotky Spojenců postupují bez obtíží k Dombasu, důležité křižovatce, odkud se mají obrátit na sever, jako Jižní křídlo útoku na Trondheim – jak zní původní plán.
Rovnou si řekněme, že Spojenci se dál než do Dombasu nedostanou, neboť je bylo nutné poslat na jih, na pomoc Norům, kteří se tam na jihu snažili zadržovat hlavní postup německého Wehrmachtu, který útočil z jihu od Oslo a jak si řekneme později - zde u Dombasu i ze vzduchu.
A co dělala Luftwaffe?
Luftwaffe svou pozornost zaměřuje na válečné lodě v Romsdalfjordu a jako první je to protiletadlová šalupa „Black Swan“, která se stane 2 dny terčem útoku. Vede úspěšný boj s německými bombardéry z nichž několik sestřelí. Při tomto boji protiletadlová šalupa „Black Swan“ unikla poškození a když jí docházelo střelivo vystřídal jí protiletadlový křižník „Carlisle“. Od této doby pak hlídkovaly v přístavu vždy buď jeden protiletadlový křižník, vyzbrojený protiletadlovým 8 x 102 mm, a nebo protiletadlová šalupa třídy „Black Swan“ se 6 x 102 mm.
Protiletadlová výzbroj těchto lodí se zdá mohutná, ale my musíme vzít v úvahu, že se zde lodě pohybovaly mezi strmými skalnatými břehy fjordu, které se tyčily do výšky více než 600 metrů. Za těmito kopci se mohly německé střemhlavé bombardéry Ju 87 Stuka skrývat až do chvíle, kdy se náhle vrhly na svou kořist. Okamžitě všechny znalé napadá, jak těžké bylo včasné zahájení palby. Jak těžké v těchto podmínkách bylo, pro dělostřelce lodí, být plných 18 hodin denně v plné bojové pohotovosti. Dělostřelci od svítání do soumraku nevěděli kdy se ozve řev Stuk, kdy budou napadeni, a v kterém okamžiku mají začít střílet.
V tomto norském tažení bylo spotřebováno neuvěřitelné množství protiletadlového střeliva všech ráží. Dělové hlavně lodí se brzy opotřebovávaly do té míry, že byly téměř hladké, což mělo samozřejmě vliv na přesnost střelby.
Ale co bylo ještě horší. Po 20. dubnu 1940 se dozví vrchní velitel Home Fleet admirál Forbes vskutku nedobrou novinu. Britská Admiralita mu oznamuje, že zásoby střeliva pro protiletadlová děla se tenčí, a že v muničních skladech zůstává jen 7 000 nábojů!!!
Byla to hrozná zpráva, která kdyby se rozšířila, měla by neblahý vliv na morálku lodních posádek, které byly již na pokraji svých sil.
Admirál sir Charles Forbes si tuto zprávu nechal pro sebe a doufal, že pomoc přijde v pravý čas.
Na pozadí této špatné zprávy, vedle hlášení o celodenních bojích lodí s Luftwaffe, musí navíc admirál Forbes začít uvažovat o nejriskantnější operaci, která by byla zatím v 2. světové válce podniknuta – o přímém útoku fjordy na Trondheim (násilné vylodění)!!!


Použité podklady:


Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.


Diskuze bude po skončení VII. díl.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Západní fronta 1939-1945“