Stránka 1 z 1

VIII. díl. Francie 1940. Č 64.

Napsal: 30/11/2009, 07:59
od michan
VIII.díl. Francie 1940. Č 64.

Většina bojových operací bude nyní u měst od Maastrichtu směrem na jih po řece Maase, přes Namur, Dinant, Montherme a Sedan – ona místa viz na této mapě:

Obrázek


Dosavadní boje, které jsme si v minulých článcích popsali, byl vlastně útok „Skupiny armád B“ generála von Bocka, na nejsevernější frontě, jeho 18. A a 9. td, které útočily na Rotterdam a „Pevnost Holandsko“.
Německá 6. A generála von Reichenau (také ze „Skupiny armád B“) pak svým 16. (XVI.) Panzerkorpsem – my budeme používat 16. tankovým sborem (16. ts – 3. td a 4. td) generála Ericha Hoepnera, jižněji postupovala přes Maastricht.
Ano.
Přes Maastricht a mosty Albertova kanálu, kde mu otevřel cestu „Kochův úderný oddíl“ 7. letecké divize ( 7. Flieger – Division), když během 10. a 11. května 1940 dobyl nejen mosty, ale i Eben Emael, viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3758
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3773
Obě německé tankové divize – 3. td a 4. td z 16. ts pak přes Maastricht postupovaly do hloubky Belgie, neboť Maastricht je jedním z nejvýznamnějších strategických bodů v oblasti. Tady vedou přes mosty Albertova kanálu a okolo řeky Maasy cesty do Antverp a do Bruselu.
Ona vůbec řeka Maasa, po celé své délce, hrála v bojích celé Západní fronty velice významnou roli.
Již my jsme o ni hovořili, že ji 9. td překročila v Gennepu dne 10. května 1940 při útoku do Holandska, podruhé ji pak překročila 9. td po mostech Moerdijk při své cestě do Rotterdamu.
Tutéž řeku Maasu pak úplně nejjižněji musely vlastně překročit ostatní německé td, když u Sedanu ve Francii, tedy úplně nejjižněji, to byl 19. ts generála Guderiana (nejjižněji 10. td, nad ní severněji 1. td, a ještě severněji 2. td). Severně nad nimi u Monthermé

Pohled na řeku Maasu u Monthermé.

Obrázek


to pak byl 41. ts (6. td a 8. td) generála Reinhardta a nad nimi pak severněji u Dinantu a Houx měl řeku Maasu překročit 15. ts (15. ts – se skládal ze 7. td generála Rommela, řeku Maasu měl překračovat u Dinantu a 5. td severněji měla řeku Maasu překračovat u Houx) generála Hotha.

U Maastrichtu rozhodlo o zdárném postupu 16. ts a jeho 3. td a 4. td to, že byly zdárně dobyty všechny 3 mosty a především pevnost Eben Emael.
K pevnosti Eben Emael jsme si již některé skutečnosti řekli, ale některé další skutečnosti ještě stojí za zmínku.
Pevnostní pásmo Eben Emael zčásti vybudovali němečtí subdodavatelé, a právě k této skutečnosti se vázaly některé „ zkazky“ a pověsti.

Historicky se pak o Eben Emael ještě také hovoří o tom, že velkou chybou u samotné pevnosti Eben Emael bylo, že jedinou protiletadlovou obranu plošiny pevnosti tvořilo 8 kulometů.
Další takovou zajímavostí je, že německé jednotky „Kochova oddílu“ tzv. „Fallschirm-Pioniere“ – ženisté, vycvičení pro akce v paradesantních jednotkách, cvičili na opevněních v Čechách – v Protektorátu a cvičily také na polských pevnostech.
Utajení jejich výcviku bylo s německou pečlivostí, až pedantností, tak důkladné, že se muži „Úderného oddílu Koch“ dozvěděli jména svých kamarádů až po útoku na mosty a pevnost Eben Emael.
Kluzáky byly řízené zvláště vybranými piloty s předválečnými zkušenostmi – nejlepšími, které Německo mělo. V Německu totiž bylo z čeho vybírat, neboť kluby bezmotorového létání byly štědře dotovány vládou již za „Výmarské republiky“, tedy v době kdy Versailleská smlouva Němcům zakazovala zřizovat vlastní letecké síly.
Další takovou zajímavostí je, že při samotném výcviku Fallschirm-Pioniere“ byla dodržována až paranoicky důkladná bezpečnostní opatření, včetně dýmových clon. Cvičící muži byli tak izolováni, že třeba nesměli vůbec spatřit účinek „kumulativní nálože“ na ocelový pancíř. Historici hovoří o tom, že kdyby nebyly vynalezeny „kumulativní nálože“ nebyl by ani kluzákový útok na Eben Emael.
Dále se pak historici podivují nad tím, že Belgičané přes veškerá varování, které se jim o invazi dostalo, nepoložili například na střechu – plošinu – pevnostního pásma Eben Emael alespoň miny a neproložili vše zátarasy z ostnatého drátu. Podivují se také nad tím, že belgická posádka pevnosti Eben Emael neprodělala žádný pěchotní výcvik a že okolo dělostřeleckých postavení Belgičanů nebyly žádné zákopy.
Další takovou zajímavostí je, že o dobývání Eben Emael kolovaly takové pověsti, že Němci použili tajný nový bojový plyn, který belgické obránce uspal. Po celé Belgii se pak hovořilo i o tom, že němečtí dělníci, kteří v pevnosti kdysi pracovali, zůstali prý pod zemí a z tajných podzemních chodeb pak pomáhali pevnost Eben Emael dobýt (podotýkám, že dobudována byl v roce 1936).
Jako u mnohých dalších „zkazkách“, které se za 2. světové války objevily ( Hitler žije… atd…), také zde v Belgii platí pravidlo, že vždy, když je „okurková sezóna“, nebo přichází nová generace novinářů, vždy se najde nějaký „taky novinář“, který zveřejní zase další „skutečně pravdivé tajemství pádu Eben Emael a pak celé Belgie“.


Ještě se sem snad hodí ta skutečnost, že 3 hodiny po začátku invaze do Belgie (když už parajednotky útočily u Eben Emael a na mosty Albertova kanálu) vyžádal si dne 10. května 1940 v 8 hodin 30 minut německý velvyslanec v Bruselu slyšení u belgického ministra zahraničí a tam mu začal nahlas předčítat, cituji:

„Vláda Třetí říše mne pověřila, abych Vám přečetl následující prohlášení: aby předešla invazi do Belgie, Nizozemska a Lucemburska, k níž se vlády Velké Británie a Francie zcela nesporně zaměřeny proti Německu chystají…“
Tady ho belgický ministr zahraničí přerušil a řekl, cituji:
„Podejte mi ten papír. Rád vás tohoto bolestného úkolu ušetřím.“


Tak jako přesně podle plánu postupovaly německé tankové jednotky Prvního sledu – 39. ts se svou 9. td z 18. A Holandskem a 16. ts se svou 3. a 4. td z 6. A Belgií ( přes Maastricht), tak přesně podle svého plánu postupovala anglo-francouzská armáda na sever, vstříc právě těmto vojskům „Skupiny armád B“.
Všechno klapalo tak, jak to přepokládali němečtí plánovači „Fall Gelb“ a „Sichlschnitt“ – „Sek srpem“.
No jo, ale „Sichlschnitt“ – „Sek srpem“, Mansteinův plán přece závisel především na tom, jak dopadne silnější a lépe vyzbrojená (7 tankových divizí z 10 tankových divizí) Rundstedtova „Skupina armád A“.

Když Guderian Hitlera ubezpečoval, že se jeho 19. ts přes Ardenský les dostane, přes oblast bez železnic a jakékoliv širší silnice, dobře si uvědomoval potíže, které jsou s tím také spojeny. Po 10. květnu 1940 se to začalo naplňovat a Guderian si vše vyzkoušel prakticky.
Vlastně dny jako je 10. a 11. květen 1940 – První etapa postupu Panzergruppe Kleist – tanková skupina Kleist – bylo jen řešení dopravního problému mnohem víc, než nějaké boje (než vyrazily byla kolona tanků, aut a všeho co k tankovým skupinám patří, dlouhá víc jak 100 km).
Cesty, po nichž v Lucembursku a v Ardenách německé kolony postupovaly, byly úzké a klikaté stezky, které vedly hlubokými lesy, strmými srázy a přes mosty, které musely ženisté neustále prověřovat. Celou oblast, kterou tankové kolony pronikaly, protínaly hluboké kaňony vodních toků, které se v mnoha místech nedaly vůbec přebrodit. Kdyby se porouchalo třeba jen jedno vozidlo, mohla se v některých úzkých místech - bez mimořádných opatření ( shodit vozidlo ze srázu – nebo jej úplně zničit) zastavit klidně celá ohromná kolona.
Před průzkumnými jednotkami těchto kolon postupovaly již od rána 10. května 1940 tzv. „turisté“ v civilním oděvu, které nic netušící lucemburští pohraničníci pustili přes hranice.
Ti tzv. „turisté“ byli ve skutečnosti vojáci „praporu Brandenburg“, speciálně školení ve vyhledávání a zneškodňování náloží, které byly obránci umístěny na mostech a v úzkých zářezech. Ti tzv. „ Turisté“ vše označili, - menší nálože zneškodnili. Za nimi pak postupovali ženisté, kteří odstraňovali složitější nálože a překážky.
Německá 1. td z Guderianova 19. ts překročila hranice Lucemburska bez známky odporu a až teprve navečer 10. května 1940 narazila na silniční zátarasy a minová pole. To už bylo ale na belgických hranicích. Ženisté 1. td pak odstraňovali v noci z 10. na 11. května 1940 před divizí všechny překážky a minová pole a zpevňovali všechna nejistá místa.

Na francouzsko-lucemburské hranici vysadilo 25 lehkých letadel Fieseler Fi 156 Storch

Obrázek


u Esch-sur-Alzette samostatnou jednotku pluku Grossdeutschland. Nápad to byl Göringův a účelem této zvláštní akce bylo, že budou zmateni a demoralizováni zdejší obránci.
Bylo to nanic.
Belgická obranná linie byla totiž dále na západ a tak tento letecký výsadek neudělal nic jiného, než že počkal až dorazí Guderianovy tanky. Taková podobná akce se ve větším měřítku uskutečnila také v Ardenách a dopadla úplně stejně.

Bylo ráno 11. května 1940 když Guderianovy tanky překročily jižní výběžek Belgie – oddíly belgických obránců a vojáci francouzské motorizované pěchoty nebyly vůbec schopny tento den postup Němců ani zpomalit, natož zastavit.
Byly to jen takové šarvátky, které neměly žádný vliv na postup Němců, ale u generála Kleista, který velel Guderianovu 19. ts a Reinhardtovu 41. ts, vyvolaly rozkaz, aby postupovaly rozvážně.
Generál Guderian se svým 19. ts dostal rozkaz, aby urychlil postup své nejjižnější 10. td po levém křídle, aby tak mnohem víc chránila ostatní 2 tankové divize (2. td a 1. td) před francouzskými protiútoky do boku ( potenciálními, které tady vůbec nepřišly – nebyla zde žádná větší spojenecká jednotka – daleko, široko).
Aby si pro takový manévr udělal prostor, musel Guderian svou 1. td vyzvat, aby svou pochodovou osu posunula poněkud na sever, a to právě v době, kdy se chystala překročit řeku Semois. Jenže v této době provádět takové změny, na tak malém a členitém prostoru, byl problém. A jak se také dalo očekávat, jednotky 1. td se připletly do cesty ještě nad nimi postupující 2. td a ta se srazila s 6. td z Reinhardtova 41. ts. Pokud by v tuto chvíli dobře pracoval francouzský letecký průzkum a odhalil tuto zácpu, mohlo spojenecké letectvo celou invazi přes Ardenský les vážně ochromit.

Guderianovy tankové jednotky ( 1.td, 2.td a 10. td – 19. ts) se „vyrojily“ údolím z Ardenského lesa.

Obrázek


Mapa pozdější bojové situace - po překročení řeky Semois a přiblížení se k řece Maase – boje Guderianova 19. ts 13. května 1940 u Sedanu ( ještě o tom bude řeč).

Obrázek


K ničemu takovému však nedošlo ( většina pozornosti spojeneckého letectva patřila severnímu sektoru Maastricht, Rotterdam, Haag. Samostatné bombardování v Ardenách – z iniciativy místního velitele letectva a průzkumu francouzské 9. A skončilo fiaskem a to jak 10. 5. tak další dny. Bombardovací letadla útočila bez stíhací letecké podpory v nízkých výškách – okolo 80 m - a nejen že neuškodila, ale ještě francouzské bombardéry utrpěly těžké ztráty a to především od PVO – zde především ručních zbraní, kulometů a pušek - německých td. Bude k tomu samostatné pojednání – Válka ve vzduchu) a po čase se podařilo německým velitelům zácpu roztrhat a vozidla všech divizí se postupně dala do pohybu.

Napsal: 30/11/2009, 08:02
od michan
VIII.díl. Francie 1940. Č 65.

Němci svůj útok na Západ, proti Beneluxu a Francii, skutečně zvolili dobře.
Vždyť to byl právě první týden v květnu 1940, kdy velitel spojeneckých sil generál Gamelin, povolil ve francouzské armádě opět dovolené. A byl to generál Gaston Bilotte, který velitelům sborů francouzské armády řekl právě na začátku května 1940, že si nemají dělat starosti s chybějící výstrojí a výzbrojí, protože, cituji:

„až do roku 1941 se nic nestane!“

Ale nejen to, německá armáda zvolila dobře i místo svého útoku a francouzské vrchní velení to velice zaskočilo.
Generální štáb Spojenců byl ohromen zprávou, že se Wehrmacht přímo valí – „neprůchodným Ardenským lesem“.
Francouzi se nejprve konejšili tou nadějí, že to co se valí Ardenským lesem jsou jen malé diverzní jednotky a že k hlavnímu útoku stejně dojde tam, kam oni poslali svou armádu – tedy na severu – do Holandska a Belgie. To bylo v pátek 10. května 1940.
Když i následující den v sobotu 11. května 1940 přicházely zprávy z Arden o pohybu německých vojsk a začalo se rýsovat, že německý Schwerpunkt (Hlavní německý útok) je zde v oblasti Arden, ještě stále francouzské velení panice nepodléhalo.
Když se zeptáme proč, je to až neuvěřitelné jak Francouzi přemýšleli.
Francouzské velení si totiž propočetlo možnosti dalšího německého postupu.
Ale teď pozor!
Francouzi propočítávali možnosti německého velení při postupu podle francouzské logistiky a tím i taktiky a strategie. Podle možností francouzské logistiky se museli Němci zastavit na břehu řeky Maasy, tam se přeskupit. Nejprve přece museli vybudovat dělostřelecká postavení a při to se teprve připravovat k překročení řeky.? Nebo né?
Generál Gamelin (a budeme ještě jeho osobu analyzovat) do ohroženého sektoru Ardenského lesa a míst kde měl Wehrmacht řeku Maasu překračovat ( od Namuru po Sedan), odeslal správně 11 francouzských divizí a dal jim nejvyšší prioritu k přepravě po železnici.
Podle jeho způsobu myšlení a tehdejších možností francouzské armády to znamenalo, že první jednotky těchto divizí měly na řeku Maasu dorazit 14. května 1940 a poslední jednotky z těchto 11 divizí sem měly dorazit 21. května 1940.
Jenomže.
Invazní armáda Wehrmachtu postupovala (přes všechny ty různé dopravní zácpy) po silnicích tak rychle, že již dne 13. května 1940 stála na břehu Maasy a připravovala se na překročení řeky.

Tady bych chtěl upozornit na články od Lorda, viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=437
a
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=420

a pak také články o přepravě přes řeku Maasu, které prováděl 19. ts generála Guderiana, jakož i 15. ts generála Reinhardta, které ve svých třech historických pojednáních pro Palbu sestavil Mantra, viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2515
a
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2525
a
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2526

Konfrontace s těmito články, a i s tímto článkem, nám poskytne pohled do různých historických zdrojů a o stejných historických, a v nich bojových událostech nám řekne, jak je popisují různí historici.
Bude to o stejném, ale vždy trochu jinak a někde i s více podrobnostmi...

Vraťme se tedy zpět, a hovořme o tom, že se Němci, z nich pak zejména generál Guderian a jeho nejvyšší šéf generál Runstedt, velitel „Skupiny armád A“, nedrželi klasických metod vedení války a klasických metod zaběhlé logistiky.
Guderianův 19. ts předstihl pěchotu své 12. A generála Wilhelma Lista a postupoval vpřed tak rychle, jak mu to jen terén dovolil. Tanky s velkým „G“ se valily francouzskými vesnicemi a usmívající se němečtí tankisté mávali z otevřených věží svých tanků.
U většiny německých tankových divizí v květnu 1940 to bylo podobné, tankové jednotky prvních sledů si s sebou vezly potřebné PHM, munici, a potraviny a služeb svého týlu používaly jen v případě nouze. Každá německá tanková divize v květnu 1940 ve Francii měla navíc v prvosledových jednotkách své mechaniky, opravářské dílny a záložní tanky s čerstvými posádkami. Když tanková divize dosáhla průlomu a vletěla do něj, vezla si s sebou zásobu potravy na 3 dny. Německé tanky, ale i ostatní vozidla dokonce občas doplňovala palivo i u běžných čerpacích stanic po cestě. U tankových divizí se pak celé týmy mechaniků zabývaly rekvírováním civilních nákladních automobilů, jakož i dalších vozidel, která se dala uvést do provozu, když další mechanici měli na starost to, aby z přebytečných automobilů připravovali náhradní díly.
Byl to celý „Soubor opatření“, který německým tankovým divizím pomáhal v rychlosti jejich pohybu. Samotné zásobovací oddíly tankových divizí se tak mohly převážně věnovat tomu, že doplňovaly munici.
Bylo to „nóvum“ v pohybu nejen td, ale i „nóvum“ v boji.

Veškerá pozornost, jak francouzské armády, tak Wehrmachtu, se zaměřovala na řeku Maasu. Přechod řeky měl vše rozhodnout. Měl rozhodnout o tom - bude-li „Sichelschnitt“ – „Sek srpem“ úspěšný.
Řeka Maasa je, v místech kde ji měly německé tankové divize překonat, přirozenou přírodní překážkou, kde je velké množství soutěsek. Řeka má neschůdné břehy a pokud by byla obratně využita při budování obranného opevnění, mohla se stát hrobem všech německých plánů.
Jenomže Němci si velice dobře uvědomili při plánování „Sichelschnitt“ – „Sek srpem“, že je to právě překročení řeky Maasy, které bude tím nejkritičtějším okamžikem tažení.
Němečtí plánovači velice dobře věděli (je až nepochopitelné, že obránci, domácí, Francouzi - nevěděli), že jakmile první německý sled překročí řeku Maasu tady na jihu, může spojenecké armády na sever od linie útoku – v Holandsku a Belgii – zachránit už jen vojenský génius.
Daleko široko – v celém spojeneckém velitelství – žádný génius nebyl.

Samozřejmě řeku Maasu nedosáhly jako prvé ty td , které postupovaly přes Ardenský les (19. ts a 41. ts).
To ne.
Jako první dosáhl řeky Maasy předvoj 7. td, pod velením tehdy ještě méně známého generála Rommela, který jako součást 15. ts (patřila tak ještě, jak víme, 5. td a také její předvoj dosáhl 12. 5. 1940 Maasu) generála Hotha, minul Ardenský les po jeho severním okraji.
Řekněme si něco o německé 7. td, generála Rommela.
Německá 7. td generála Rommela byla původně tzv. „lehkou divizí“. Experiment se nevydařil a proto byla doplněna českými tanky LT vz. 35
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=390
a LT vz. 38:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=393
na normální stav německých tankových divizí.
I britští historici přiznávají, že ve skutečnosti byla německá 7. td - a to právě díky lepším tankům – českým tankům – jednou z nejsilnějších divizí na francouzském bojišti.
Německá 7. td generála Rommela totiž byla před tažením na Západ reorganizována a doplněna novým materiálem. Handicap, že její nový velitel, generál Rommel, žádné tankové divizi předtím nevelel, se brzy smazal, neboť Rommel byl strašně zvědavý chlap.
Generál Rommel, kterému bylo 48. let měl před útokem na Západ jen 3 měsíce na to, aby se naučil zvládat všechny problémy, které byly spojeny s řízením nového typu vojska, řízení tankové divize. Zkoušku, jak se mu to podařilo, měl složit právě zde, ve Francii v květnu a červnu 1940.
Generál Rommel byl ve Wehrmachtu, mezi ostatními generály, všeobecně neoblíben, dokonce se o něm mluvilo jako o outsiderovi.
Rommelovi totiž chyběla rodinná vojenská tradice, která byla obvyklá u pruských generálů, kteří mu také vyčítali nedostatek štábního výcviku. Zkušenosti z 1. světové války nemohlo v hierarchii generálů Wehrmachtu vyvážit to, že byl Rommel „pouhým“ synem ředitele školy.
Rommel - přes pozdější procitnutí - v ranných letech nacismu, byl nacistickými ideály a Hitlerem nadšen, což většina generálů Wehrmachtu roku 1940 ještě ani zdaleka nebyla.
Právě ta Rommelova oddanost Hitlerovi a nadšení pro nacistické ideály, bylo to, co většinu generálů od Rommela odpuzovalo.
A Rommel ty staré generály neměl rád.
Když se třeba dozvěděl o tom, že Hitler 23. listopadu 1939, mírně řečeno „podrobil vysoké velitele štábu přísné kritice“ (strašně jim vynadal a zesměšňoval je, když náčelníka štábu vinil z toho, že Wehrmacht nemá připravenou munici pro tažení na Západ) – tak tehdy Rommel poznamenal, že si vlastně nic jiného nezasloužili.
A oni si to mezi sebou samozřejmě řekli.
Ale úplně nejvíc většině německých generálů vadilo to, že Rommel se strašně moc ucházel o přízeň německé veřejnosti.
Vysmívali se mu, že měl neustále na krku svůj fotoaparát Leica

Obrázek


, který dostal od ministra propagandy Josepha Goebbelse. Rommel pak při každé vhodné příležitosti strkal Leicu do rukou některého z podřízených, aby byl na těch fotografiích především on. Velmi brzy se Rommelova osoba stala z pohledu vítězící strany symbolem „Blietzkrigu“. A samotný generál Rommel se stal tím nejslavnějším německým generálem (časem dokonce víme, že byl nejslavnějším německým generálem na světě a později nejslavnějším polním maršálem na světě, když se pak stal -1943/44 - i tzv. „spřízněnou duší odporu proti Hitlerovi“ a po atentátu na něj – 20. července 1944 - musel spáchat sebevraždu + 14. října 1940 - a byl pohřben s nejvyššími poctami – státním pohřbem).

Napsal: 30/11/2009, 08:07
od michan
VIII.díl. Francie 1940. Č 66.

I z těch důvodů, že to měla 7. td nejblíže, dorazil z těch nejdůležitějších tří přechodů přes řeku Maasu (Houx – 5. td, Dinant – 7. td z 15. ts a na jihu k Monthermé – kam spěchala 6. a 8. td z 41. ts.), k řece jako první, průzkumný odřad německé 7. td generála Rommela na motocyklech poblíž Dinantu.
(Hovoří o tom i Mantra na těch odkazech, které jsem dával v Č 65).

Topografická mapa míst mezi městy Houx ( město Houx leží na řece Maase jižně pod městem Namur – viz mapu na začátku Č 64.) a Dinant.

Obrázek



Bojová situace mezi Houx a Dinnant 12. květnem 1940 k textu článků.

Obrázek


Stalo se tak na Svatodušní neděli dne 12. května 1940 pozdě odpoledne.
Bohužel Dinantský silniční most byl francouzskými obránci vyhozen do povětří ( označeno přeškrtnutím červeně na mapě), stejně jako železniční most poblíž Houx (Houx je - viz mapa - severně od Dinantu). Vůbec nějaký další most se nacházel přibližně 3 km na sever v Yvoir a zničil ho belgický důstojník, který při akci zahynul. Odpálil totiž nálož přímo na mostě v době, kdy už na mostě byl německý tank, který tak spadl do řeky, a spolu s mostem a tankem tak do řeky spadl i mrtvý belgický důstojník.
Vojákům Rommelova motocyklového praporu 7. td nezbylo nic jiného, než od Dinantu postupovat podél řeky Maasy na sever a po cestě (vlastně postupovaly směrem k 5. td) pak našly u Houx na řece jez. Ten jez byl starý, úzký a kamenný, a vojáky samozřejmě unesl. Když kamenný jez přešli, ocitli se na malém ostrůvku, který byl zarostlý stromy a zároveň zjistili, že tam není ani jediný Francouz. Ovšem když postupovali dál z ostrůvku, dostali se do palby příslušníků francouzského 66. pluku, který byl rozložen na severním břehu řeky Maasy. Průzkumná motocyklová jednotka Němců ze 7. td neměla žádné těžší zbraně kromě vzduchem chlazených kulometů MG 34.

Obrázek


Německé průzkumné jednotky musely být opatrné, neboť údolí řeky Maasy na sever od Dinantu mohlo být pro Němce pastí. Je nepřehledné a poskytuje obráncům spousta míst, kde mohou připravit léčky. Přes řeku Maasu se totiž vypínají strmé srázy výšiny Wastia, která ovládá celé údolí řeky. Teprve za ní se terén mírně svažuje až k dalšímu většímu operačnímu cíli – obci Phillipeville.
Teprve když se přiblížil večer ( stále 12. května 1940) a začalo se stmívat, podnikli němečtí motocyklisté - průzkumný odřad 7. td a 5. td - další pokus o přechod z ostrůvku na druhý břeh řeky Maasy.
Přálo jim štěstí.
Francouzům sice dorazily posily, k večeru 12. května 1940, ale tito noví vojáci nebyli tak ostražití, jako ti, které vystřídali. Oni totiž místo, aby sestoupili až na břeh řeky Maasy, spokojili se s tím, že budou moci ostřelovat řeku Maasu z výšin Wastia – v době, kdy byla tma to bylo nepochopitelné, neboť nic neviděli.
Samozřejmě to nahrálo Němcům a ti do svítání v pondělí 13. května 1940 již byli na druhém břehu řeky Maasy a přiblížili se zarostlou strání k postavení francouzského 39. pěšího pluku.

Mapa bojové situace mezi městy Houx a Dinant na Maase mezi 13. a 14. květnem 1940.

Obrázek


Spustili na nic netušící Francouze palbu. Francouzské vojáky německý noční útok zcela zaskočil a palbou vzdorovali jen chvilku ( v noci je každý nepřítelem a tak raději pryč odsud!) a po krátké přestřelce se Francouzi stáhli.
Němečtí vojáci průzkumného odřadu okamžitě rozmístili své kulomety MG 34 – jediné těžší zbraně, které s sebou měli – připravili se na obranu a vyčkávali na úsvit dne 13. května 1940.

Tak se velice rychle dostala německá armáda – průzkumný odřad 7. td generála Rommela – v noci z 12. na 13. května 1940 – na druhý břeh řeky Maasy. Jeden velice důležitý krok v kritické době, na kritickém místě, se v plánu „Sichelschnitt“ – „Sek srpem“ Němcům podařil!

Tady je nutno říci, že francouzská 9. A generála Corapa nesplnila to nejdůležitější očekávání francouzského genštábu a obrannou linii na řece Maase neudržela.

O generálu Corapovi (62 let) veliteli francouzské 9. A bylo známo, že byl veteránem francouzských koloniálních válek v Africe.
Bohužel - jeho 9. A byla rozestavěna řidčeji, než kterákoliv jiná armáda na celé Západní frontě ( i tady z tohoto je vidět, jak Francouzi útok v těchto místech proti 9. A vůbec neočekávali).
Celkem 7 divizí 9. A (když tento počet sedmi divizí zahrnuje i dvě divize záložní, které nebyly v pozicích) mělo držet celkem 120 km široký úsek. Jestliže dobře počítáme, znamená to, 120 : 5 = 24. Ano, 24 km pro jednu divizi. Podle všech vojenských učebnic té doby, měla však jedna plně vybavená divize hájit úsek, který nesměl být širší než 10 km.
A to ještě autoři těchto vojenských učebnic taktiky vůbec neznali tzv. „Blitzkrieg“ a také vůbec netušili, že vojáci francouzské 9. A museli před zaujetím obrany podstoupit dlouhý pochod až z francouzsko-belgických hranic. Pro ilustraci si řekněme, že pro některé francouzské jednotky to bezprostředně znamenalo, že šly do útočné a obranné akce, když předtím musely pěšky ujít 120 km. Jen jedna z oněch 7 divizí 9. A byla motorizovaná. Další divize měly jen málo dopravních prostředků a dokonce jedna z těchto divizí – pevnostní divize - zasazená do obrany šla pěšky komplet, neboť ta neměla dopravní prostředky vůbec žádné. Dalším handicapem bylo, že s výjimkou francouzské motorizované divize se celá 9. A skládala ze „záložáků“. Divize měly jen málo protitankových děl a dokonce dvě divize z 9. A neměly protitanková děla vůbec žádná. Stejná situace byla i s protiletadlovými děly. Nesmíme také zapomenout na onu francouzskou praxi té doby, že rozmisťovaly dělostřelectvo a především tanky jen v malých jednotkách po celé délce fronty. To znamenalo, že i na vypuzení německého motocyklového odřadu už na západním břehu měli Francouzi k dispozici jen jednu jedinou tankovou rotu.
Tato tanková rota Francouzů měla na Němce zaútočit v pondělí dne 13. května 1940 v 8 hodin ráno.
No jo, ale Rommel byl nekonvenční – „nové koště“ – generál, který byl ve válce jako na trní – vůbec neposeděl a stále musel být vepředu. Musel jako introvert stále konat. Rommel žádné úřední hodiny neuznával a nečekal také ani do nějaké francouzské 8 hodiny ranní.
Ještě za úsvitu dne 13. května 1940 se německá pěchota jeho 6. pluku ze 7. td u Bouvignes (viz mapa) pokusila o násilné překročení řeky Maasy. Když vojáci Wehrmachtu spustili nafukovací čluny na řeku, okamžitě je uvítala francouzská silná palba z děl a lehkých kulometů. Němci však vůbec nedbali na to, že mají značné ztráty a čluny, které nebyly zasaženy, se blížily k severnímu břehu.
Sem k řece Maase také přispěchal v tuto chvíli generál Rommel, který když přijel, tak již viděl, jak jeho jedna celá rota vystupuje na druhé straně řeky Maasy.
Rommel vše zvážil a chtěl pomoci. Věděl, že kouřová clona může jeho vojáky před francouzskou palbou uchránit a vydal proto rozkaz, aby byly zapáleny domy nad vyloďujícími se jednotkami. To způsobilo, že se dým požárů valil dolů celým údolím a zakrýval částečně přepravu přes řeku. V této kouřové cloně pak pokusy o přechod řeky pokračovaly dál. Rommel samozřejmě mimo zapálení domů přivolal také na podporu násilného vylodění tanky a dělostřelectvo, ale pak se musel vrátit na velitelství. Na velitelství jej totiž čekalo setkání s velitelem celé německé 4. A generálem Klugem a velitelem 15. ts generálem Hothem, kteří za ním přijeli, aby z jeho velitelství sledovali průběh bojů o překonání řeky Maasy.
Toto konání generálů Klugeho a Hotha hodnotí historici tak, že se dopustili chyby, když vyžadovali Rommelovu přítomnost na velitelství.
Byla přece kritická situace – přechod řeky Maasy – a velitel divize měl být ponechán u svých jednotek, které konaly svoji práci a páni generálové, jeho velitelé, měli přijít za ním přímo na bojiště.
Rommel rychle vše ukončil a vrátil se do Dinantu, kde zatím uvázl pokus o překročení řeky Maasy dne 13. května 1940 dopoledne na mrtvém bodě.
Oba břehy řeky Maasy byly posety prostřílenými gumovými čluny a němečtí důstojníci přestávali pobízet své vojáky. Přestali je vyhánět z krytů, kde se ukrývali před zuřivou francouzskou dělostřeleckou palbou, jakož i před palbou z ručních zbraní.
Když sem generál Rommel přijel, mnoho mladých německých vojáků ze svých úkrytů vyběhlo, neboť je opět povzbudila přítomnost Rommela a někteří z nich se pak dostali na druhý břeh.
Tady svou roli sehrál i těžkopádný systém spojení francouzské armády.
Měl přece přijít francouzský protiútok, který byl naplánován na 8 hodin. Jenomže telefonní spojení bylo tak špatné, že tento útok v 8 hodin byl odvolán, protože francouzští důstojníci neměli přehled jestli už dorazilo francouzské dělostřelectvo a tanky. Věděli jen, že se francouzská pěchota rozvinuje podél řeky Maasy dál od břehů.
To již však bylo v 10 hodin dopoledne 13. května 1940 městečko Bouvignes v německých rukách. V poledne dokonce již Němci drželi na druhém břehu řeky Maasy 5 km široké území do hloubky 3 km.
V té samé době, tedy v poledne 13. května 1940 přijížděla k Maase Rommelem vyžádaná dělostřelecká podpora a s ní sem spěchalo i několik tanků PzKpfw IV Ausf.D.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=24
vyzbrojené 75 mm děly.

Obrázek




Použité podklady:


Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Dějiny světa, svazek X. – V. V. Kurasov, A. M. Někrič.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.



Případná debata a doplnění je prosím na tomto odkazu:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3504&start=40