•   Portál
      Obsah fóra
      Album
      Wiki




  •   OZNÁMENÍ A JINÉ
      Náměty
      Filmy, knihy
      Fikce, dohady
      Hospoda
      Vtipy, citáty


      LIDÉ, MILITÁRIE
      Osobnosti, příběhy
      Vyznamenání
      Uniformy
      Zločiny, Holocaust
      Ostatní
      BOJIŠTĚ WW2
      Západní fronta
      Východní fronta
      Středomoří
      Dálný Východ
      Komplexně


      EPOCHY
      Starověk
      Středověk
      Novověk
      WW1
      Po roce 1945
      ARMÁDY 1918-1945
      Německo   Británie
      USA   SSSR
      Itálie   Francie
      Japonsko
      Československo
      Ostatní

      ZÁBAVA, AKCE
      Bazar
      Spolky, akce
      Hry
      Modelařina
    TOPlist
      ARMÁDY 1945-200?
      SSSR-Rusko
      USA   NATO
      Varšavská smlouva
      ČSSR, ČSR
      Jaderné zbraně
      Ostatní




  •   LETECTVO
      Luftwaffe
      RAF
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Československo
      NATO
      Švédsko
      Válka ve vzduchu
      NÁMOŘNICTVO
      Kriegsmarine
      Royal Navy
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Ostatní, ponorky
      Válka v Atlantiku
      Válka ve Středomoří
      Válka v Pacifiku
      Válka v Ind. oceánu
      TANKY, VOJSKO
      Německo   Tanky
      Zbraně   Pušky
      Waffen SS
      Velká Británie
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      ČSR   poválečné
      Ostatní   NATO
      Varšavská smlouva
      SPECIÁLNÍ ZBRANĚ
      Wunderwaffen
      Tajné zbraně
      Rusko - PVOS
      Rakety, jaderné
      a kosmické zbraně




  •   Wiki




  •   Album
      Galerie
      Forumfoto



  • Portál     Obsah fóra     Články     Album     Forumfoto     Galerie     Chat     Nová témata     Nepřečtené     Bez odpovědí     Aktivní témata     RSS    
  • Dolů
  • Obsah fóra ‹ OZNÁMENÍ & JINÉ ‹ Filmy, dokumenty, knihy
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk
  • Novinky
  • FAQ
  • Chat
  • Registrovat
  • Přihlásit se

KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMOC

Filmy, dokumenty, knihy, publikace s válečnou tématikou, TV tipy.

Moderátoři: skelet, Pátrač

Napsat komentář
Příspěvků: 52 • Stránka 1 z 3 • 1, 2, 3

KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMOC

Příspěvekod RobotCZ » 19/7/2013, 07:15


Zdravím všechny tankisty

Potřebuji poradit od vás, co vlastníte nějakou dokumentaci k otočné věži tanku, nebo o konstrukci věže s otočovým ložiskem něco víte....Řeším v práci aplikaci, která používá právě velkoprůměrové otočové ložisko s vnitřním, nebo vnějším ozubením. Pohon mám vymyšlený, ale mám problém s bržděním tohoto prvku. Vzpomněl jsem si, že moderní tanky t-64 a t-72 mají v ve věži určitě ozubené otočové ložisko.......Chtěl jsem se zeptat, jakým principem je vlastně pak věž bržděna? Nechci vymýšlet něco, co je roky vymyšlené a odzkoušené a funguje.....byl bych vděčný, za jakýkoliv principielní nákres brzdy, nebo dokumentaci k ní....... já jsem se snažil něco "vygooglovat"aspoň nákres, ale bohužel nic jsem nikde nenašel
Uživatelský avatar
RobotCZ
 
Příspěvky: 6
Registrován: 19/7/2013, 06:53
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod kopapaka » 19/7/2013, 10:19


Taky jsem hledal marně, ale třeba se ukáže někdo znalejší.
Nešlo by použít "motorovou" brzdu? Buď přímo propojením vývodů el. motoru a nebo jakoukoli brzdou na hřídeli motoru..?
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 3347
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod skelet » 19/7/2013, 10:29


zkus si zadat do google "tank turret race ring" a hledat přes obrázky. Vyhodilo to na mě i dost výkresů, byť byly především pro druhoválečné typy
např.: http://www.allworldwars.com/1950s-Milit ... onary.html
ObrázekObrázekObrázek

"Kdo po krvi touží, v krvi končí." Westworld
Uživatelský avatar
skelet
5. Plukovník
5. Plukovník
 
Příspěvky: 8851
Registrován: 26/1/2008, 15:48
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod knezdub » 19/7/2013, 17:13


Na otočných bagrech je to už vymyšleno poměrně dokonale i pro hodně velké hmotnosti i obvodové rychlosti. Brzda bývá zpravidla součástí pohonu a má různou konstrukci (bubnová, kotoučová, pásová, lamelová...) Pokud chceš podrobnosti pošli SZ
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
podporučík
podporučík
 
Příspěvky: 604
Registrován: 13/10/2009, 18:54
Bydliště: Blatnička
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod Lord » 19/7/2013, 19:58


Obrázek

Hezky obrácený střeva věže :rotuj:
RobotCZ píše:Potřebuji poradit od vás, co vlastníte nějakou dokumentaci k otočné věži tanku, nebo o konstrukci věže s otočovým ložiskem něco víte.... Vzpomněl jsem si, že moderní tanky t-64 a t-72 mají ve věži určitě ozubené otočové ložisko... Chtěl jsem se zeptat, jakým principem je vlastně pak věž bržděna? Nechci vymýšlet něco, co je roky vymyšlené a odzkoušené a funguje... byl bych vděčný, za jakýkoliv principielní nákres brzdy, nebo dokumentaci k ní.... já jsem se snažil něco "vygooglovat" aspoň nákres, ale bohužel nic jsem nikde nenašel.

Hmm, stačí hledat, něco připojuji výkresy, možná Ti to pomůže. Nákres brzdy, to už si proštuduj sám, jestli tam náznak je :wink: Ale je lepší hledat v ruštině než v angličtině. Ona se věž otáčela hlavně pomocí ozubeného límce. Jak "otočové ložisko" brzdilo netuším. Podle mě byl určitý bazmek na ozubení, hydromotor s pastorkem zabíral do ozubení vnitřního věnce ložiska, upevněného na stropu korby, a pak nějaká ta bzda otáčení, asi nic složitýho, další přítlačné kolečko?

Obrázek

Jinak docela specifický dotaz, takže knezdub, ale klidně by jste to mohli prodiskutovat veřejně.

ObrázekObrázekObrázekObrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
 
Příspěvky: 7512
Registrován: 24/8/2004, 01:48
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod Mirek58 » 19/7/2013, 20:31


Myslím, že žádná brzda u tank. věží není zapotřebí. Postačí pastorek se šnekem a vlastní "brzdění" obstará převodový poměr.
Jedním ze základních požadavků na tankovou věž je její konstrukční vyváženost! V ideálním případě pohon otoče přemáhá jen odpor tření v uložení věže.
ObrázekObrázek
Mirek58
Kapitán
Kapitán
 
Příspěvky: 3331
Registrován: 31/7/2012, 18:15
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod knezdub » 19/7/2013, 20:34


Nechtěl jsem zanášet plevel na pole Palby. Neznám brzdy otoče tanků, ale ty bagrové vídám (až moc) často. Ale veřejnému probrání se nebráním, třeba se při diskuzi objeví něco podnětného pro Robota
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
podporučík
podporučík
 
Příspěvky: 604
Registrován: 13/10/2009, 18:54
Bydliště: Blatnička
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod Mirek58 » 19/7/2013, 20:42


Knezedub:
Bagr a tanková věž z hlediska dynamického vyvážení jsou dvě rozdílné věci.
U bagru máš rozdílnou délku ramene, rozdílnou hmotnost břemene na rameni, tím pádem je nutná brzda.
U tankové věže tyto proměnné nejsou, všechny hmoty jsou konstantní, nebo z hlediska rotačního pohybu věže inertní, jediný rozdíl je nabitá a nebo nenabitá hlaven, pokud pominu osádku.
ObrázekObrázek
Mirek58
Kapitán
Kapitán
 
Příspěvky: 3331
Registrován: 31/7/2012, 18:15
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod knezdub » 19/7/2013, 21:32


I věž na tanku musíš (rychle) roztočit a zase zastavit (rychle a přesně). Otočové ložisko u bagru je o hodně pevnější, protože je víc zatěžované a hlavně za den udělá tolik pohybu, jako tank za celý život. Neberu v potaz stabilizaci zbraní
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
podporučík
podporučík
 
Příspěvky: 604
Registrován: 13/10/2009, 18:54
Bydliště: Blatnička
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod Lord » 19/7/2013, 21:46


Já myslím, že tam nějaká brzda taky bude, v tom souhlas s knezdubem, možná ne tak silná jako u bagru, ale smysl má.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
 
Příspěvky: 7512
Registrován: 24/8/2004, 01:48
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod Mirek58 » 19/7/2013, 21:54


Knezedub:
To ano, ale setrvačná hmotnost tankové věže je konstantní (7-20 t cca podle typu tanku), tím pádem postačí dobře spočítat mech převod pro jedno zatížení a je vystaráno, postačí jednoduchá třeba pásová brzda na pohonu, nebo síly stabilizátoru hlavně. Ale u bagru se setrvačná hmota mění ve velkém rozsahu v závislosti na délce vyložení ramene a jeho zatížení ( u důlních velkostrojů klidně i 30m délky výsuvu + - při hmotnosti až 3000 t rotující hmoty), takže už je zapotřebí opravdu speciálně konstruované brzdy.
ObrázekObrázek
Mirek58
Kapitán
Kapitán
 
Příspěvky: 3331
Registrován: 31/7/2012, 18:15
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod knezdub » 20/7/2013, 07:24


Brzda otoče je i u malých bagrů, kde hmotnost otočného vršku je jen jedna až několik tun. Samozřejmě se se zvyšující hmotností zvětšují i brzdy. U malých bagrů se brzdí hydromotorem, u větších už je vícelamelová brzda a u těch hodně velkých už je brzda otoče samostatný agregát.
Předpokládám, že zatížení pohonu a brzdy u tanku bude minimálně stejné, ne li větší, než u bagru ve stejné váhové kategorii. Přece jen u bagru nejde o život, takže rychlost roztočení a zastavení není nadřazena životnosti. A pásovou brzdu bych tam moc nedával, není na to konstrukčně vhodná. Spíš kotoučovou nebo lamelovou.
Proti použití šnekového převodu mluví nutnost záložního ručního pohonu. Ale netuším, jak jsou na tom současné tanky, jestli tam ta možnost ještě je.
Otázka na Robota je, co konkrétně potřebuje točit a brzdit a v jakých rychlostech
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
podporučík
podporučík
 
Příspěvky: 604
Registrován: 13/10/2009, 18:54
Bydliště: Blatnička
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod Lord » 20/7/2013, 12:25


Knezdube výborně podáno. Přesně bude záležet, na velikosti, hmotnosti, podle toho možnosti.
Když něco menšího stačí hydromotorek. Dělají se taky hydromotory už s brzdou.

Obrázek

Osobně bych v tanku použil asi hydraulickou lamelovou brzdu.

ObrázekObrázekObrázek

Jinak ozubenou otoč má třeba i tank Abrams. Řešení je jednoduché ozubené kolečko zapadající do otoče.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
 
Příspěvky: 7512
Registrován: 24/8/2004, 01:48
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod knezdub » 21/7/2013, 21:53


Vyrábí se i hydromotory určené přímo pro otočové ložiska s integrovanou brzdou ovládanou buď samočině z hydromotoru, nebo externě: http://www.poclain-hydraulics.com/_uplo ... 40708X.pdf
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
podporučík
podporučík
 
Příspěvky: 604
Registrován: 13/10/2009, 18:54
Bydliště: Blatnička
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod RobotCZ » 22/7/2013, 05:50


Chlapi DÍKY MOC VŠEM za ty nákresy i za pokec k tomu mýmu problému......je to skvělý a ještě jednou moc děkuju.

Konečně jsem se dostal k PC a můžu to víc rozepsat........Řeším konstrukci polohovacího vršku stolu. Stůl je určený pro stroje s automatikou i pro stroje s manuálním polohováním. Dřív jsem používali pro stroj s manuální otáčením úplně jiný princip. Bohužel(vlastně i bohu dík) jsme od této konstrukce ustoupili a snažíme se to více sjednotit....tudíž vlastně zlevnit. Hlavní věc u každého otočného stolu je jeho přesnost a brzda, která musí bezvůlově držet stůl v pozici....Když vezmu automatický stůl, tak tam mám pohon už vymyšlený. Roztáčím otočové ložisko, která má vnitřní ozubení pomocí převodovky s motorem. Brzdil bych to tímto převodem, ale převodovka má sama o sobě vůli a ikdyby neměla, tak pastorek nemůžu tak moc zamačknout do vnitřního ozubení. Namáhají se pak ložiska v převodovce a ta pak odejde. Navíc použit brzdu mezi pastorkem a převodovkou taky nemůžu, protože otoč je nízká a už se mi tam nic na výšku nevejde(navíc ta síla do pastorku co ničí převodovku). Pro ruční otáčení stolu jsme po novu použili taky otočové ložisko, které nebude mít vnitřní ozubení. Otoče mají stejné rozměry i výšku. Chtěl bych právě použít identickou brzdu pro oba dva typy stolu, tudíž se mi pak výroba zlevní a zpřesní. Pro pohon tý brzdy bohužel nemůžu použít hydrauliku. Jeden typ stolu jí sice využívá, ale zbytek ne. Touto cestou jít nemůžu, protože samostatný hydraulický agregát je sám o osobě příliš drahý........

Tak nějak co to teď tejden řešim jsem dospěl ke dvoum zásadním rozhodnutím. Mám vymyšlený dva typy brzd, obě dvě jsou poháněné pneumatikou, protože ta je nejlevnější(kompresor maji v každým Baumaxu za pár peněz). Navíc mi dokáže vyvynout dostatečnou sílu na sevření brzdícího elementu. Potřebuji brzdit ca. 1700-1900N.m a hmotnost vršku stolu i s obrobkem je ca. 7t....což nejni nějaká extra síla ani hmotnost na roztáčení , ale je tam důležitá ta přesnost zabrždění.........Knezedub mi s tim bagrem docela potěšil. Bagr totiž tu brzdu musí určitě mít. Osobně si myslim, že moderní tanky jí maji taky. Tam ta přesnost střelby musí být, navíc kdyby věž nebyla aretovaná, tak by se při výstřelu mohla pohnout v rámci vůle převodovky a tím by došlo k nepřesnosti při zásahu a to na tu dálku co páleji by šlo i o několi metrů(to je jen odhad)

Tak já jdu proštudovat všechny ty obrázky, co jste vložili. Je určitě možný, že mě z toho něco trkne a můza políbí a pak tu otoč celou určitě překopu :-D možný je všechno......
Knezdub....jestli máš nějaký info o těch bagrech, tam mi něco pošli jestli můžeš nějaký to foto. Ty brzdy otočí by se mi hodily a hodně mě zajímají, protože máme i menší řady stolů a to řešení by mě taky zajímalo.(kdyžtak email: RobotCZ@centrum.cz)


Ještě jednou děkuju moc za všechny nápady a obrázky
Naposledy upravil RobotCZ dne 14/8/2013, 10:21, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
RobotCZ
 
Příspěvky: 6
Registrován: 19/7/2013, 06:53
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod Mirek58 » 22/7/2013, 08:24


Robot.cz:
Mám nápad, když nemůžeš použít hydauliku a máš málo místa, tak zkus se zamyslet nad "slepou" hřídelí otoče,pokud je na ni místo, třeba uvniř otoče a brzdit ji proti pevné (neotočné) hmotě pomocí el.mag. spojky, nebo sahni do arzenálu amerických el.mag. brzd na 12/24V viděl jsem takhle brzděný nákladní návěs. U el. mag. je nejmenší potřeba prostoru a vyhneš se komplikaci se zdrojem, protože elektrika se používá všade.
ObrázekObrázek
Mirek58
Kapitán
Kapitán
 
Příspěvky: 3331
Registrován: 31/7/2012, 18:15
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod El Diablo » 22/7/2013, 16:43


Tak tam dej bržděné servo ty používáme běžně.
Obrázek

"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
 
Příspěvky: 1347
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
  • WWW
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod knezdub » 22/7/2013, 20:23


Všechny brzdy (servo)pohonu budou mít problém v tom, že zabrzdí jen pastorek pohonu a nevymezí jeho vůli, takže obrobek bude vibrovat. Budeš muset použít brzdu stolu oddělenou od pohonu, to Ti zároveň vyřeší i problém s prostorem, protože využiješ prostor uvnitř ložiska.
Navrhuji použít (pro finální zablokování stolu) ozubený segment, který se po zastavení otoče zasune (stlačeným vzduchem) do ozubení a následně ho brzda (pružinová, odbržděná vzduchem) zafixuje v požadované poloze, ve které zůstane i po odpojení přívodu vzduchu (konec směny, porucha atd)
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
podporučík
podporučík
 
Příspěvky: 604
Registrován: 13/10/2009, 18:54
Bydliště: Blatnička
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod Mirek58 » 22/7/2013, 20:52


Knezedub:
Hezké řešení, jenže roztečí ozubení bude už dopředu předdefinovaná zabržděná poloha a jak jsem pochopil, jde tu o vysokou přenost polohy stolu
( vůle v převodovce!), tak by asi byl lepší kužel, do kužel otvoru ( starý dobrý jeřábový el. motor-" Stop motor"). U něj není tahle nevýhoda předdefinované polohy
a drží jako čert. A pokud se použije el. magnet de facto odpadá přechodová poloha -tření.
Edit:
A pokud by nebylo žádoucí zabrždění "natvrdo" tak chod solenoidu (el.magnetu) se dá krásně odregulovat obyč. potenciometrem. Na traktorech takhle fungují hlavní spojky. -Označení převodovky POWER SHUTTLE, Zetor, Case, JD atd, já s tímhle systémem mám najeto 5100 motohodin bez poruchy.
ObrázekObrázek
Mirek58
Kapitán
Kapitán
 
Příspěvky: 3331
Registrován: 31/7/2012, 18:15
Nahoru

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Příspěvekod knezdub » 22/7/2013, 21:18


Segment by samozřejmě byl částečně plovoucí aby mohl zapadnout do ozubení a až po dokonalém usazení by byl zablokován brzdou vůči pevné části stroje. A zapadal by do ozubení otočového ložiska v jiném místě, než pohon.
Nebo by se dala použít jednoduchá, a tím pádem i dokonalá, pásová brzda po vnějším obvodu ložiska, opět vzduchem odbržďovaná
Naposledy upravil knezdub dne 22/7/2013, 21:28, celkově upraveno 1
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
podporučík
podporučík
 
Příspěvky: 604
Registrován: 13/10/2009, 18:54
Bydliště: Blatnička
Nahoru

Další

Napsat komentář
Příspěvků: 52 • Stránka 1 z 3 • 1, 2, 3

Zpět na Filmy, dokumenty, knihy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

  • Nahoru
  • Portál » Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra • Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
Portal by phpBB3 Portal © phpBB Türkiye