Stránka 2 z 3

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 22/7/2013, 22:25
od Mirek58
Knezedub:
Tak pásovou brzdu bych bral( mustr - ruční u PV3S).
Jednoduché, levné, blbuvzdorné řešení! A moc místa nepotřebuje.
No otázka ,je k čemu se přikloní tazatel.

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 22/7/2013, 23:11
od knezdub
Další možnost: na obvod (vnitřní nebo vnější ) umístnit tenký talíř kotoručové brzdy a po obvodu klidně i několik plovoucích brzdových třmenů. Při pohonu hydraulikou by se dalo docílit velké přesnosti zastavení. A šlo by to docílit i při pohonu stlačeným vzduchem.
Dotaz: pohon otoče pomocí motoru na stlačený vzduch je vyloučen? Byla by pak snadnější regulace otoče a brzd.
Proč se bráníš pohonu hydraulikou? Pokud děláš stůl pro 7t obrobek, tak se v tom cena hydrauliky ztratí a ušetříš za převodovky (zdroj případných problémů).
Mirek58: Pro takovouto váhu bych použil spíš brzdu z lanových bagrů :D

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 23/7/2013, 00:31
od El Diablo
knezdub píše:Všechny brzdy (servo)pohonu budou mít problém v tom, že zabrzdí jen pastorek pohonu a nevymezí jeho vůli, takže obrobek bude vibrovat. Budeš muset použít brzdu stolu oddělenou od pohonu, to Ti zároveň vyřeší i problém s prostorem, protože využiješ prostor uvnitř ložiska.
Navrhuji použít (pro finální zablokování stolu) ozubený segment, který se po zastavení otoče zasune (stlačeným vzduchem) do ozubení a následně ho brzda (pružinová, odbržděná vzduchem) zafixuje v požadované poloze, ve které zůstane i po odpojení přívodu vzduchu (konec směny, porucha atd)
Fermat používá dvě serva, takže se vůle vymezí vzájemně. To co tu všichni navrhujete je zbytečně konstrukčně složité...

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 23/7/2013, 14:22
od QVAK
Doporučuji aretaci stolu řešit jednolamelovou brzdou (pracovní zdvih cca 1 mm) která si bude odebírat vzduch od pohonu (kratší délka rozvodu vzduchu od zdroje). To umožní vždy zabrždění a odbrždění "v tahu". To vymezí vůle systému. Brzdu namontovat tak aby v klidovém stavu byla vždy zabržděna. Signál na polohování od odčítání shodný jak pro brzdu tak pohon. Rozdíl délky vedení vzduchu od zdroje zabezpečí manipulaci systému vždy "v tahu" (bez vůlí).

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 23/7/2013, 16:08
od knezdub
Diablo, jde o to, jestli ty serva dokáží udržet stůl s obrobkem dostatečně pevně a jakou budou mít životnost, když budou celou dobu v tahu. To použití dvou serv je dobrý nápad.
Qvak: To ovládání brzdy jsem myslel úplně stejně, ale k čemu chceš brzdu připevnit? Požadavek byl, aby byla brzda oddělená od pohonu, protože bude použitá jak při pohonu ručním, tak motorovém. Není potřeba různé délky vedení, při narůstajícím tlaku v pohonu bude narůstat i tlak v brzdě, která odbrzdí, tím pádem se motor roztočí, poklesne tlak, brzda břibrzdí atd atd. Při otáčení na větší úhel bych brzdu odbrzdil vlastním okruhem

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 24/7/2013, 00:34
od El Diablo
Na to aby byly v tahu jsou stavěná, navíc se dají použít brzdová. Ruční otáčení nevím, ale určitě by se to dalo ovlivnit SW aby se brzdy vypnuly. (Bez proudu jsou v sepnutém stavu)

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 24/7/2013, 06:30
od knezdub
Máš k nim nějakou dokumentaci nebo odkaz? Zajímalo by mě to pro některé moje vlastní výtvory

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 24/7/2013, 07:13
od RobotCZ
Jak říká knezdub....Jsem nucenej použít jinou przdu, aby se mi vymezila vůle v převodovce. Teď řeším čelisťovou, nebo kotoučovou brzdu s elektrickým a pneumatickým pohonem.

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 24/7/2013, 07:17
od RobotCZ
Mirek58.....no přesně nevim co myslíš slepou hřídelí otoče....ale tu kotoučovou brzdu budu brzdit přes dva plechy, co mi vedou z otoče a mezi nimi poběží ten kotouč. Přes ty plechy teprve dám nějaký svírací mechanismus. Tím dosáhnu bezvůlového brždění a vyhnu se případné mechanické vůli, co by měla ta brzda, kdybych jí přímo svíral brzdný kotouč.....

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 24/7/2013, 18:29
od El Diablo
knezdub píše:Máš k nim nějakou dokumentaci nebo odkaz? Zajímalo by mě to pro některé moje vlastní výtvory
http://www.odbornecasopisy.cz/index.php ... ment=27074
http://www1.siemens.cz/ad/current/index ... &ctxp=home

Bohužel ti nemůžu říci nic konkrétnějšího, tohle není můj obor, mu starostí je mechanická, případně hydraulická a pneumatická část strojů. Můžu se poptat v případě nějakého konkrétnějšího dotazu.

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 24/7/2013, 18:47
od knezdub
Robot: Proč to komplikovat plechy na kotoruči, dej brzdový třmen napřímo a nech ho jako plovoucí v jedné ose (na dvou nebo více čepech pohyblivý nahoru a dolů) a pohon (pružinový vzduchový válec) umístníš kamkoliv do volného prostoru. Po zabrždění se stůl vůči podložce nehne a vůli brzdy na čepech vymezí táhlo od válce ke třmenu.
El Diablo: Jen mě to zajímalo všeobecně, taky občas něco vymýšlím a je dobré mít rozhled i v jiných oborech, než je ten můj, poměrně specializovaný. Jak psal Robot: proč vymýšlet už vymyšlené

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 24/7/2013, 19:24
od kopapaka
Mě jen tak napadlo, že by takový stůl šel udelat s větším, jakoby kluzným ložiskem. Muselo by mít větší styčnou plochu, aby za normálních okolností neproklouzlo. V případě potřeby by se pustilo čerpadlo, které by do otvorů ve spodní ploše začalo tlačit olej. Jen nedokážu posoudi, jaký by byl potřeba tlak a další drobnosti...
Je to jen takový nápad.

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 24/7/2013, 19:35
od knezdub
Kluzné uložení není špatný nápad, bude to levnější než valivé ložisko a pokud by se udělalo kónické, pak by se dala aretace řešit zatlačením kuželů do sebe. Ale externí brzda by byla nutná, namazené ložisko nezastavíš.
Robot: jaké síly by působily na obrobek a tím pádem i na stůl? Bude se provádět nějaké hrubování, nebo už jen finální drobnosti s minimálními silami (přeci jen, už jen k pohnutí se 7t je zapotřebí síla)

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 24/7/2013, 19:45
od kopapaka
A platí to " nezastaví" i u stolu, který jako kluzné ložisko používá většinu spodní plochy? Jen se ptám..

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 24/7/2013, 20:00
od Mirek58
A co takhle kluzné ložisko s axiálním posuvem a pod ním pokračování hřídele s kuželovým ukončením, které po "dosednutí" na spodní polohu zapadne do opět kuželového vybrání a bude tak plnit funci brzdy. Axiální posuv by postačil v řádech mm pro odbrzdění.
Robot:
" Slepou "hřídelí otoče jsme nazývali hlavní(' královskou") hřídel pod úrovní otočového ložiska , na kterou se právě montovali takové doplnky jako brzdy.

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 24/7/2013, 20:14
od El Diablo
Furt objevujete Ameriku...
Tady je vidět způsob přesného otáčení podle Fermatu:
http://pdf.directindustry.com/pdf/ferma ... 4-_14.html

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 24/7/2013, 21:19
od QVAK
knezdub píše:Diablo, jde o to, jestli ty serva dokáží udržet stůl s obrobkem dostatečně pevně a jakou budou mít životnost, když budou celou dobu v tahu. To použití dvou serv je dobrý nápad.
Qvak: To ovládání brzdy jsem myslel úplně stejně, ale k čemu chceš brzdu připevnit? Požadavek byl, aby byla brzda oddělená od pohonu, protože bude použitá jak při pohonu ručním, tak motorovém. Není potřeba různé délky vedení, při narůstajícím tlaku v pohonu bude narůstat i tlak v brzdě, která odbrzdí, tím pádem se motor roztočí, poklesne tlak, brzda břibrzdí atd atd. Při otáčení na větší úhel bych brzdu odbrzdil vlastním okruhem
- brzda by brzdila při nulovém tlaku vzduchu v ovládání. Časový (ms) rozdíl v náběhu tlaků (rozdíl délky od zdroje) by zapříčinil funkčnost vždy v "tahu" (vymezení vůlí)
- pro ruční pohon by se musela odbrzdit mechanicky (např. pomocí exentrů, vaček, klínů, pootočením pouzdra s drážkami a kolíky a pod.), po ukončení zpětně aretovat v původní poloze.
- lamela je ovládaná "na ose" tak je ji možno upevnit přírubou (s kolíky) kdekoli od základny po vrchní desku dle fantazie konstruktéra, pohony u věnce.
- na ovládání brzdy postačí membrána (viz. konstrukce pohonu ex. lisů)

Doporučuji převzít a nakoupit z býv. Šmeralu Trnava dnes TOMA spojku s brzdou exentrických lisů řady LENx (10-100t). nebo elektromechanické řešení (24 V) na odvíječkách. Tam si zajisté vyberete a vše odzkoušeno praxí. Nebo alespoň ovládací membránu a "opajcnout" jejich řešení. Bezproblémově již funguje 40. let. Membránu koupíte u nich dle katalogu.
http://www.toma.sk/

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 25/7/2013, 06:31
od RobotCZ
ElDiablo....to s těma dvěma servama to znám, bohužel ta cena je moc velká. 2xservo 2xpřevodovka...to by byla moc velká darda....

Při přepočítávání jsme dospěli k názoru, že pneumatika i elektro-mechanika je moc slabá na brždění....tudíž jsem se museli vrátit k hydraulické brzdě. Včera jsem to dočmáral...konečně.....U ručně otočného stolu jsem použil klasiku ložisko s tzv.ruční hydraulickou pumpou, co dává 350bar, tím bych ubrzdil i stíhačku. použiju klasickej brzdnej kotouč.....jednoduchý levný řešení. Pumpička je připevněna na vršku stolu zespoda v rohu. Když někdo nebude chtít pumpičku, tak za příplatek mu tam dám hydraul. agregát, a na stůl z boku dvě tlačítka na aretování a odaretování

U automatu je to jednoduší, ten má hydraulickej agregát pokaždý, tam to budu brzdit stejně, akorát to budu ovládat přes ovládací tablo celýho stroje.ˇ

Je zajímavý, jak jsme se hydraulice bránili a ve finále nejlevnější řešení

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 25/7/2013, 06:35
od RobotCZ
kopapaka....to se dělá trochu jinak s tim kluzným ložiskem....Jsi už skoro blízko, ale to napsat nemůžu jak se to dělá. T víš výrobní tajemství a majetek firmy

Mirek58....jjjj mě pak došlo jak to myslíš :-D

Re: KONSTRUKCE OTOČNÉ VĚŽE TANKU - dokumentce, návrhy - POMO

Napsal: 26/7/2013, 23:27
od knezdub
Musím Ti vyfotit ruční brzdu na traktorbagru JCB. Jednoduché a jen lankem spolehlivě ubrzdí 8t bagr, takže ve spojení s membránovým pružinovým válcem z náklaďáku (vleku) by udržela cokoliv. A vzduch nemusíš řešit, ten je všude a ušetříš za hydraulický agregát