Luftwaffe - Obecné dotazy

Organizace, letadla, Messerschmitt, Focke Wulf, Heinkel, apod.

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1368
Registrován: 24/6/2011, 12:46
Bydliště: Vodňany
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od p3tris »

Díky moc za odpověď. Ono je to těžko poznat, ale okolo té šachovnice je červené lemování. Jestli se nepletu, tak tím byly označeny skupiny armád. Armády jako takové používaly šachovnice bez lemu.

A taky dík za osvětu okolo kódových označení. Pochopil jsem to dobře, že Kampfverbände dostávaly letadla až u jednotek a určovaly ekadru, letku a letoun ve skupině? Naproti tomu Stammkennzeichen dostaly letadla podle určitého klíče už ve výrobě a na jejich další nasazení se nijak nevázala?
Obrázek

"Non je ne regrette rien"
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Farky »

p3tris píše:Pochopil jsem to dobře, že Kampfverbände dostávaly letadla až u jednotek a určovaly ekadru, letku a letoun ve skupině? Naproti tomu Stammkennzeichen dostaly letadla podle určitého klíče už ve výrobě a na jejich další nasazení se nijak nevázala?
Pochopil jsi to naprosto správně. Jedno letadlo během své kariéry u Luftwaffe mohlo nosit různé Kampfverbände, pokud bylo přesouváno mezi jednotkami. Stammkennzeichen bylo označení které letadlo dostalo v okamžiku kdy ho převzala Luftwaffe, a zůstalo mu celou dobu jeho existence. I když třeba mělo na sobě Kampfverbände, pořád byl pro byrokraty dohledatelný podle Stammkennzeichen. Stammkennzeichen nosily mimochodem i mašiny cizího původu (nevyrobené v Německu), nebyl to až tak úplně tovární kód. Spíš evidenční označení v rámci Luftwaffe.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1368
Registrován: 24/6/2011, 12:46
Bydliště: Vodňany
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od p3tris »

Chtěl bych se zeptat na známou Me-262 W.Nr.111711, se kterou přelétl Hans Fey. Většina zdrojů uvádí, že se jednalo o stíhací verzi A-1a. To dokládají i snímky z testování v USA po válce, na kterých nejsou žádné závěsníky vidět. Výstřelné otvory kanonů má čtyři, později všechny zatmelené.

Teď jsem ale našel snímky tohoto letounu zamaskovaném v nějakém lese, kde závěsníky zřetelně vidět jsou, a to dokonce i s číslem 711. Ale vypadá to znovu na čtyři kanony.

Takže bych se chtěl zeptat: Jedná se o verzi A-2a bez zatmelených výstřelných otvorů, nebo se i na verze A-1a montovaly závěsníky (třeba pro přídavné nádrže)? Potřeboval bych vědět konkrétní verzi u W.Nr.111711 (téměř jistě následující W.Nr.111712 byla A-2a).

Další fotky z toho lesa i z pozdějších testů tady:
https://cz.pinterest.com/LuftQuest/me-2 ... wnr111711/

Obrázek
Obrázek

"Non je ne regrette rien"
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od ringlett »

p3tris píše:Chtěl bych se zeptat na známou Me-262 W.Nr.111711, se kterou přelétl Hans Fey. Většina zdrojů uvádí, že se jednalo o stíhací verzi A-1a. To dokládají i snímky z testování v USA po válce, na kterých nejsou žádné závěsníky vidět. Výstřelné otvory kanonů má čtyři, později všechny zatmelené.

Teď jsem ale našel snímky tohoto letounu zamaskovaném v nějakém lese, kde závěsníky zřetelně vidět jsou, a to dokonce i s číslem 711. Ale vypadá to znovu na čtyři kanony.

Takže bych se chtěl zeptat: Jedná se o verzi A-2a bez zatmelených výstřelných otvorů, nebo se i na verze A-1a montovaly závěsníky (třeba pro přídavné nádrže)? Potřeboval bych vědět konkrétní verzi u W.Nr.111711 (téměř jistě následující W.Nr.111712 byla A-2a).
Jestli se nepletu, tak u A-2 byl zachován počet výstřelných otvorů a lože kanonů, ale kanony nebyli montovány a výstřelné otvory byli zakryty montážní krytkou. Kdykoli tak mohl být změněn počet a typ zbraní.

Závěsníky pro přídavné nádrže nebo rakety bylo možné namontovat i na většinu vyrobených A-1.
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1368
Registrován: 24/6/2011, 12:46
Bydliště: Vodňany
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od p3tris »

Díky. Ty závěsníky byly u obou verzí stejné (ETC 503)? Takže ty letouny bylo snadné modifikovat na obě verze? A rozdíl zůstával jen ve větší nádrži a redukovaného pancéřování kabiny u A-2a?
Obrázek

"Non je ne regrette rien"
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od ringlett »

p3tris píše:Díky. Ty závěsníky byly u obou verzí stejné (ETC 503)? Takže ty letouny bylo snadné modifikovat na obě verze? A rozdíl zůstával jen ve větší nádrži a redukovaného pancéřování kabiny u A-2a?
Snadné modifikovat na obě verze ne. Lišilo se to přeci tou nádrží a pancéřováním. Závěsníky byli stejné. Rozhodně bylo snažší demontovat závěsníky z A-2 než je přidávat na A-1. Jen bylo možné továrně přidat závěsníky na A-1 a u obou verzí laborovat se střeleckou výzbrojí. Zatmelené výstřelné otvory jsou, myslím, až poválečná záležitost.

Vycházel bych z toho, ale nebral to jako dogma, že pokud oba "sousední" stroje z bloku byli A-2, je A-2 i tento stroj. Bohužel to často neplatí ani u letadel s daleko přesněji zaznamenanými verzemi a seriály.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Wasp »

Nějaká dobrá kniha ke Me 209/309 ?
Nemá někdo nějaké dokumenty k těmto letadlům ?
johnie hopper
Příspěvky: 1
Registrován: 26/10/2018, 20:56

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od johnie hopper »

Zdravíčko pánové a dámy,
trochu z jiného soudku. Vytvářím detailní 3D model Me-262. Prošel jsem opravdu spoustu knih a monografií, ale nemohu se dobrat přesné hodnoty vnitřního průměru válcovitého kokpitu, případně i tloušťky jeho stěny.
Díky
Obrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Hektor »

Chcel by som sa spýtať aké jednotky zostali na západe počas operácie Barbarossa. Hlavne vo Francúzsku, Holandsku a Belgicku ale aj ako PVO Nemecka. A tiež na ich výzbroj.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Farky »

Hektor píše:Chcel by som sa spýtať aké jednotky zostali na západe počas operácie Barbarossa. Hlavne vo Francúzsku, Holandsku a Belgicku ale aj ako PVO Nemecka. A tiež na ich výzbroj.
Stav při zahájení Operace Barbarossa -

Francie + Holandsko + Belgie -
Stab/JG2 - Bf 109F
I./JG2 - Bf 109E-7/N (GM 1)
II./JG2 - Bf 109F
III./JG2 - Bf 109F
Stab/JG26 - Bf 109E-7/N (GM 1)
I./JG26 - Bf 109E-7/N (GM 1)
II./JG26 - Bf 109E-7/N (GM 1)
III./JG26 - Bf 109F
Stab/ZG76 - Bf 110
II./ZG76 - Bf 110
II./KG2 - Do 217E
I./KG4 - He 111H
II./KG4 - He 111H
I./KG30 - Ju 88A
I./KG40 - Fw 200C
II./KG40 - Do 217E + He 111H
III./KG40 - He 111H
KGr.100 - He 111H
KGr.606 - Ju 88
KüFlGr106 - Ju 88 + He 115

Německo + Dánsko -
Stab/JG1 - Bf 109F + Bf 109E
I./JG1 - Bf 109F + Bf 109E
Stab/NJG1 - Bf 110
I./NJG1 - Bf 110
II./NJG1 - Bf 110 + Do 215
III./NJG1 - Bf 109 + Bf 110
Stab/NJG2 - Ju 88C
I./NJG2 - Ju 88C + Do 17Z
Stab/NJG3 - Bf 110
I./NJG3 - Bf 110

Další jednotky byly pochopitelně v Norsku a ve Středomoří.

Stačí tak a nebo potřebuješ i počty?
ObrázekObrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Hektor »

Nórsko a Stredomorie mám od niehorstera takže toto bolo presne to čo som chcel vedieť.
Počty potešia ale nieje to smrtelne vážne nutné, keď tak umiestnenie.
Išlo mi len o to s čím by mohla BoB pokračovať v roku 41.
U JG26 som čakal už Fw.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Zemakt »

No počítat se dalo s postupným přechodem z Fridrichů na první 190-sátky. Co si matně vybavuji tak jen ve Francii bylo pouze cca 100 Prillerových stíhaček. Takže žádná hitparáda natož BoB Nr. II.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Skeptik »

Zemakt píše:No počítat se dalo s postupným přechodem z Fridrichů na první 190-sátky.
V roce 1941, kdy polovina stíhaček byly Emily ?

Fw 190 A-1 šel do série až v červnu 1941 (Barbarossa) a do října 1941 jich bylo vyrobeno cca 100.
První dostala II./JG 26 vyzbrojená Bf-109E-7.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Zemakt »

Však jo, no tak E/F. Ale mám tam chybku, v té době byl Pip jen gruppenkomandeur.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Skeptik »

To máš jedno, každý Gruppen je dobrý :lej:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Farky »

Hektor píše:Nórsko a Stredomorie mám od niehorstera takže toto bolo presne to čo som chcel vedieť.
Počty potešia ale nieje to smrtelne vážne nutné, keď tak umiestnenie.
Išlo mi len o to s čím by mohla BoB pokračovať v roku 41.
U JG26 som čakal už Fw.
Ten seznam co jsem sem dával není úplně správně, tady je přesnější -

Stav při zahájení Operace Barbarossa -

Francie + Holandsko + Belgie -

---- Jagdfliegerführer 2 + Jagdfliegerführer 3 ----
I./JG52 - Bf 109F + Bf 109E / Leeuwarden
Stab/JG2 - Bf 109F / Beaumont-le-Roger
I./JG2 - Bf 109E-7/N (GM 1) / Brest
II./JG2 - Bf 109F / Abbeville
III./JG2 - Bf 109F / Liegescourt
Stab/JG26 - Bf 109E-7/N (GM 1) / Audembert
I./JG26 - Bf 109E-7/N (GM 1) / St. Omer
II./JG26 - Bf 109E-7/N (GM 1) / Maldegem
III./JG26 - Bf 109F / Liegescourt ( mínus 7./JG26 v Africe)
II./ZG76 - Bf 110 / Leeuwarden
---- IX. Fliegerkorps ----
II./KG2 - Do 217E / Achmer (Německo), od 1.7.41 Evreux
Stab/KG4 - He 111H / Soesterberg
I./KG4 - He 111H / Soesterberg
III./KG4 - He 111H / Leeuwarden
Stab/KG28 - He 111H / Nantes
I./KG28 - He 111H / Nantes
III./KG26 - He 111H / Le Bourget
Stab/KG30 - Ju 88A / Eindhoven
I./KG30 - Ju 88A / Eindhoven
III./KG30 - Ju 88A / Melun-Villaroche
IV./KG30 - Ju 88A / Bretigny
Erp.St./KG30 - Ju 88A / Amsterdam
KGr.100 - He 111H / Chartres
---- Fliegerführer Atlantik ----
Stab/KG40 - Fw 200C / Bordeaux
I./KG40 - Fw 200C / Bordeaux
II./KG40 - Do 217E + He 111H / Bordeaux
III./KG40 - He 111H / Cognac
KGr.606 - Ju 88A / Lannion
KGr.106 - Ju 88A / Amsterdam ( část Gruppe v Německu)
1./Kü.Fl.Gr.906 - He 115 / Brest
2./Kü.Fl.Gr.506 - He 115 / Brest
5./Bo.Fl.Gr.196 - Ar 196 / Brest
----
Stab/NJG1 - Bf 110 / Deelen-Arnhem
I./NJG1 - Bf 110 / Venlo
II./NJG1 - Bf 110 + Do 215 / St. Trond
III./NJG1 - Bf 109 + Bf 110 / Twente
I./NJG2 - Ju 88C + Do 17Z / Gilze Rijen

Německo -

Stab/JG1 - Bf 109F + Bf 109E / Jever
I./JG1 - Bf 109F + Bf 109E / Jever, části v Holandsku (Katwijk, De Kooy)
I./NJG3 - Bf 110 / Vechta ( mínus 1./NJG3 v Benghází)

--------------------------------------

II./JG26 se na Fw 190A-1 začala přezbrojovat (velmi pomalu) až 7. srpna 1941, první sestřel na Fw 190 je zaznamenán 14. srpna 1941.

To umístění jednotek je takové spíš orientační, létaly často z nejrůznějších satelitních letišť. Velká část bombardovacích jednotek IX. Fliegerkorpsu se brzy přesunula na Východ, od druhého týdne v srpnu tam zůstala sotva polovina z nich.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Zemakt »

Mohl by mi někdo vysvětlit rozdíl mezi schwere Flugmelde-Leit-Kompanie, mittlere a leichte. Je to dané rotní výbavou, a existoval v této věci i nějaký standart. Jaká zařízení ta která rota má mít? Díky
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Zemakt »

Tak jsem trochu hledal, a s největší pravděpodobností ono dělení rot odpovídá tomu, zda jednotky obsluhovaly ústředny I., II. či III. řádu. Přičemž tomu logicky odpovídala radiolokační aj. výbava.

Pro zájemce lze poměrně velmi kvalitní info nelézt zde: http://www.vrtulnik.cz/ww2/protektorat-touzim.htm . Tyto stránky obsahují mnoho velmi kvalitního, ovšem jsou tak trochu zmatečně koncipovány. Pro usnadnění vyhledávání lze pak využít tyto: http://web.kolin.cz/militaryclub/zajima ... ungen.html

Nicméně, to co jsem hledal jsem stejně nenašel. No vlastně našel, ale nejedná se ani tak o problematiku "radarstellungen", ale o Funksendezentralen - FuSZ. Tedy o radiovysílače, které byly v době tisícileté říše situovány v okolí letišť. Někdy mohla jedna centrála zabezpečovat i provoz několika letišť najednou. Netuší, nebo nemá o těchto zařízeních někdo nějaké hlubší znalosti/informace. Tj. budovy, stožáry, antény, posádky, organizace, zkrátka něco? Vše se hodí. Díky
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Hektor »

Ako vyzerala a ak osa menila letecká škola Luftwaffe v prebehu vojny? Existovala nejaká štandardná (tabuľková) zostava? Napríklad 15 Fw-44 a 15 Ar-96
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Kouzelnik »

Hektor píše:Ako vyzerala a ak osa menila letecká škola Luftwaffe v prebehu vojny? Existovala nejaká štandardná (tabuľková) zostava? Napríklad 15 Fw-44 a 15 Ar-96
@Hektor

Čau

a) o jaké době přesně mluvíš? Pomohlo by ti toto?:
https://ww2-weapons.com/pilot-training- ... luftwaffe/
https://ww2-weapons.com/pilot-training- ... -late-war/

b) co přesně myslíš pojmem "letecká škola Luftwaffe"?:
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... enLw-R.htm
https://www.asisbiz.com/Luftwaffe/schule.html
asi nemyslíš tento typ jednotek, ne?: http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... derung.htm
https://www.asisbiz.com/Luftwaffe/lehr.html


c) "typická (tabulková)" sestava... to se přiznám že nevím. Možná ti pomůže pár empirických faktů (a pár mých spekulací), ale rozhodně netvrdím, že v této oblasti sahám odborníkům někam výše než jsou jejich kotníky.

Příklady výbavení některých jednotek (bohužel bez přesnějšího časového rámce):
https://www.asisbiz.com/Luftwaffe/ffsab2.html
https://www.asisbiz.com/Luftwaffe/ffsab32.html
https://www.asisbiz.com/Luftwaffe/ffsc21.html

Příklad zařazení konkrétních typů letadel do jednotlivých kategorií v jednotce FFS A/B:
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... derung.htm
Kritériem pro zařazení do jednotlivých kategorií by dle wiki měla být odstupňovaná maximální hmotnost a maximální počet lidí v letadle (např. všechny kategorie počítali s minimálním počtem lidí 1 a lišili se maximem, s výjimkou kategorie B2, která předpokládala minimálně čtyři lidmi v letadle...)
Je zajímavé, že jsem nenašel v odkazovaném přehledu letadel v FFS A/B typ He-50 (pár zajímavých fotek zde), které IIRC sloužilyjako první generace střemhlavých bombardérů v LW a ještě před začátkem WW2 byly staženy z první linie, neboť šlo o předminulou generaci nahrazenou jednak Hs 123 a tento nástupce byl téměř obratem (skoro)nahrazen Stukou. Ovšem ještě cca v 1943/44 byly tyto Heinkely He-50 reaktivovány k nasazeník nočním rušivým náletům na sovětsko-německé frontě, přestože předtím byly určeny k sešrotování = tj. domnívám se, že minimálně v období kolem začátku WW2 tyto mašiny He-50 musely sloužit u nějaké školní/výcvikové jednotky, ale v průběhu WW2 spíše nesloužili v kurzech v FFS A/B, nýbrž spíše sloužily něco na způsob výcviku střemhlavého bombardování. Zachytil jsem info, že část těchto mašin sloužila k nácviku na simulované přistávání (tj. patrně s hákem) na ploše představující palubu budoucích letadlovek Graf Zeppelin/Peter Strasser, ovšem to nevysvětluje osud všech několika desítek (?60?) He-50 v Luftwaffe
Stejně tak jsem v přehledu nenašel ani jiné (dřívější mašiny) užívané v desítkách kusů v předválečných aeroklubech a u privátních provozovatelů jako např. Messerschmitt M26 či Junkers A-50... možná je to tím, že podstatná část byla exportována, takže v Třetí říši byl zanedbatelný počet k rekvírování.

Pár mých poznámek/dojmů:

O bezmotorové mašiny Ti předpokládám nejde (jestli jo, tak jakýsi přehled je např. to co bylo pro NSFK https://de.wikipedia.org/wiki/Nationals ... ger%C3%A4t)

Předpoklám, že letecké (motorové) vybavení mohlo být z těchto zdrojů:
1. Starší letadla od Luftwaffe popř. ty starší motorové používané v polovojenské NSFK viz exotický příklad "akvizice" z Anschlussu https://forum.axishistory.com/viewtopic ... 1#p1924719.
2. Ukořistěná letadla původně bojová posléze používané jako druholiniové - jako např. ty česko-slovenské mašiny, které si posléze Luftwaffe ponechala a nepoužívala je např. na vlekání terčů jako byly Avia B-71. Příkladem takovýchto ukořistěných může být např. zhruba 250+ Avií B/Bk-534 které němečtí socialisté ukradli po okupaci v 03/1939.
3. Ukořistěná cvičná letadla viz např. https://fr.wikipedia.org/wiki/Morane-Sa ... En_service nebo https://it.wikipedia.org/wiki/AVIA_FL.3#Germania ... Na druhé straně jsem nenalezl žádné podrobnější informace že by nacisté přebírali/ve velkém zabavovali letadla na základní letecký výcvik (větroně a pomalé (dvouplošné) motorové letadla) jako např. ten systém provozovaný v předválečné Francii https://www.avionslegendaires.net/dossi ... en-france/ ... (o použitých letadlech a jejich množství v 1938 viz např. str. 95 v knížce Aviation populaire ou aviation prolétaire od Vital Ferry). Sice jsem našel fotky Caudronů řady 27x Luciole s křížem a taky nějaké obecné zmínky, ale v dalším hledání jsem byl bohužel neúspěšný. Tato mašina podobně jako Salmson Cri-Cri patrně nijak nepřevyšovala rozjetou výrobu Bückerů a možná hrálo roli jiné uspořádání mašin (viz např. to jak nacisté nechávali předělávat ovládání na ukořistěných letadlech). Nicméně mě překvapilo, že patrně nezabavili ani kluzáky z této sítě francouzských aeroklubů, bo z podstatné části šlo o licenční/odvozenou francouzskou výrobu dle německého originálu https://fr.wikipedia.org/wiki/Avia_(association)
4. Letadla, které němečtí socialisté nechaly zkonstruovat přímo pro výcvik - optimalizované pro sériovou výrobu viz Tebou zmíněné Ar-96/-396. Popř. exotické pokusy (vůbec jsem nepochopil ty velikášské plánované počty) jako byly mašiny od konstruktérské skupiny Skoda-Kauba.
5. Nově vyráběná letadla původně určená pro jiný účel avšak z nouze používána k výcviku jako např. část Caudronů řady 44x Goeland, kdy patrně doplňovali dodávky Siebelů 204/Fw-58. https://de.wikipedia.org/wiki/Caudron_C ... _Juni_1940

Shrnutí k otázce o ""typická (tabulková)" sestava leteckých škol Luftwaffe":
IMHO se lišily přání a možnosti, bo ani tak rozsáhle/rozmařile do letadel investující Třetí říše neměla dostatek prostředků na typizování vybavení, ale používala mix různých generací cvičných mašin podle toho kdy byla zahájena jejich výroba (zejm. na základní výcvik jako Klemm-25/26 a -35, Fw-44, He-72 a Bü-131 a -181, Albatros Al 101), ukořistěných mašin a rovněž olétanin bojových mašin LW.
Do tohoto koncepčního zmatku se zejm. v období před válkou míchaly socialistické experimenty nacistů, které patrně mohly mít za předpokládanou perspektivu, že kvůli své nízké ceně vytlačí část tehdejšího/plánovaného vybavení leteckých škol/výcvikových jednotek v Třetí říši. Mluvím např. o https://en.wikipedia.org/wiki/Volksflugzeug.
Jiným netechnických faktorem mohlo být prvotní upozaďování mašin od Bückera (bo Carl C. Bücker po WW1 "utekl" do Švédska, má švédského šéfkonstruktéra, ... nepochopil jsem o jaký zahraniční/neněmecký kapitál mělo jít ... snad šlo peníze, které Bücker dostal za prodej své první firmy tj. za prodej SAABu v 1932).
Dalším příkladem netechnických faktorů o budoucích školních/výcvikových mašinách je úplné převzetí kontroly nad některými fabrikami jako např. násilné zestátnění Arada v 1936, bo původní vlastník nebyl národní socialista... Takže RLM si mohlo v Aradu už v předválečném období plně diktovat nejen o výrobě, ale taky o vývoji, případném prodeji licencí, složení vývojového/obchodního týmu atd.
Pokud jde o pokračovací výcvik, tak můžeme vzít příklad Tebou zmíněné Ar-96. Tato mašina v počátcích svého předválečného vývoje nebylo patrně původně míněna jako typ pro totální válku v podmínkách blokády, neboť bylo celokovové, s velkým podílem hliníku. Dalším faktorem této mé hypotézy je výměna motoru, kdy u první generace 96A byl použit motor o polovičním nominálním výkonu než u další generace 96B vyráběné od 1940. U třetí generace (Ar-296), motivované snahu ušetřit hliník výměnou za materiály na bázi dřeva, došlo k přesunutí pozornosti (v cca 1942) na čtvrtou generaci (Ar-396), silně překonstruované např. v oblasti podvozku, kdy nárůst hmotnosti (ve srovnání s Ar-96B) o cca 10% byl IMHO patrně plně kompenzován silnějším motorem. Signifikantní je, že podstatná část vývoje na Ar-396 se nedělala v Třetí říši, ale v okupované Francii, pod vedenímÉmile Dewoitine ... patrně v této fázi WW2 byla pozornost konstruktérů v Třetí říši soustředěna úplně na jiné kategorie mašin než školní/výcvikové.
Poslední poznámka je, že část školních jednotek zejm. vícemotorových byli převeleni na frontu (např. kvůli zásobování v obklíčených nacistických jednotek viz Demjansk), tj. předpokládám, že toto mohlo vyvolat tlak na další snahu o nalezení nevyužitých mašin pro školní účely. Ovšem přibližně v té době si Třetí říše si dovolila exportovat část mašin do zahraničí viz desítky Bü-131 do Španělska či Maďarska v 1941/42, čili vyvozuji že existovala nějaká prefence mašin do leteckých škol. (=dvouplošníky s instruktorem sedícím odděleně od studenta byli vytlačováni novým konceptem mašiny pro základní výcvik jako Bü-181 kde student a instruktor seděli vedle sebe) Zatímco jiné mašiny byly patrně pokládány rovnou za nouzové řešení téměř vůbec nevyužívané pro školní/výcvikové účely. (což tipuji že mohla být otázka předválečné úspěšné řady Caudronů Simoun zabavených zejm. po okupaci Vichystické Francie v 11/1942, přičemž jsem nenašel nic co by bránilo, aby nacisté už v 1940 obnovili v okupovaných fabrikách Renaultu výrobu Simounů ve stejném stylu jako když v 1940 obnovili výrobu Caudronů Goelandů primárně pro transportní sekundárně pro výcvikové účely LW (a Vichy))

P.S. Nad rámec Tvojí (patrně spíše na typické jednotky zaměřené) otázky si dovolím dotázat se znalejších: Jde mi o to, že jak jsem pochopil tak v okupované části Francie po 1940 nacistické letecké firmy se kromě výroby dílů pro zavedené typy mašin v LW zaměřovaly také na vývoj a to zejm. na dálkové letadla (zejm. Amerikabomber) a to ve smyslu že podstatnou část konstrukčních prací dělali francouzi žijící v okupované části Francie. Nejsem si jistý jestli tuto dovednost francouzů (=že umí dálkové pozemní letadla, bo např. Sahara) využívali nacisté taky pro zdokonalování taktiky nasazení/pozemního zabezpečení/pokračovacího výcviku pilotů u vícemotorových zavedených mašin v LW? Myslím pro účely letadel jako Fw-200 Condor (dálkový průzkum) nebo Me-323 Gigant (zásobování odlehlých míst rozměrnou/těžkou technikou kupříkladu nesamohybným dělostřelectvem např. 15 cm sFH 18)... ví někdo o tom něco více nebo je to omyl z mé strany? Nepředpokládám, že se nějak zásadně změnila situace po okupaci zbytku evropské Francie v 11/1942
R.I.P.
Odpovědět

Zpět na „Luftwaffe“