Curtiss P-40

Moderátor: Hans S.

Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Curtiss P-40

Příspěvek od Mirek58 »

Tak podle rus. webů se problém týkaly chladiče oleje, který se v mrazech trhal a hydrauliky podvozku.
Mechanici ho pak letovali stříbrem ( po vesnicích zabavovali stříbrné lžíce)
От холода разрывало соты маслорадиаторов, лопались камеры колес
ObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Curtiss P-40

Příspěvek od Wasp »

P-40 mě vždycky přišel jako vynikajcí válečník, který doplatil na to, že jeho piloti převážně neuměli využít jeho vlastnosti - dobrá rychlost střemhlavého letu, pevnost, odolnost a výzbroj. Ideální stíhač na BnZ taktiku, jenže to by ji museli američani praktikovat v letech 41-42, kde bylo gro zatáčet za Reisenem nebo Hajabusou.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Curtiss P-40

Příspěvek od Hans S. »

Ono se nedá říct, že by P40 na něco doplatil. Možná z ohledu hysterie a snahy o zjednodušené svalování viny v první polovině války, ale jinak to bylo vlastně celkem dost úspěšné a ve velkých sériích vyráběné letadlo.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Curtiss P-40

Příspěvek od Wasp »

Ty se o to zajimáš trochu více :D
Je tak zasazený v povědomí širší veřejnosti co se zajimá o leteckou tématiku. P-40 - nestačil na Zera, nestačil na stodevítky a protože neměl výkony, ploužil se v africe. V sovětským svazu to bylo ještě horší.

Ale pod tím nánosem se objevuje letadlo které bylo docela schopné, jenom mu tak nějak "nebylo přáno".
Není jediné, ale je to takový zajimavý příklad.
U létajících tygrů si své udělalo a celkem úspěšně.
Dají se dohledat názory pilotů, co P-40 považovaly za né li úplně nejlepší letadlo na kterém letěli.
Nedávno jsem četl názor jednoho pilota, co Warhawka považoval za lepšího než Spitfire, protože dokázal létat tam, kde by to Spitfire nedokázal ( mluvil o podmínkách někde v barmě či co) a byl spolehlivý, robustní, stabilní při střelbě a dobrý v rychlosti.
Další na kterého si vzpomenu říkal, že P-38 nebyl lepší než P-40, ale že měl delší dolet a tak se s ním dalo lépe bojovat. Ale že P-40 bylo to jeho "pravé" letadlo.

Ono, každý pilot věřil že ten jeho stroj je nejlepší, dá se to najít u Spitfiru, Mustangu, Bf 109, Fw 190, ale i u P-40, Buffala a dalších letadlech. Každému pilotovi sedlo něco jiného, prostě jak se zamiluješ...

Curtiss měl ve čtyřicátých letech problémy, měl nějaké soudy s americkou armádou, motorům Wright to taky tak nešlo.
Před válkou byl Curtiss majoritní výrobce letadel pro US Army. P-40 se určitý čas vyráběl bez větších změn protože to bylo potřeba, ale tím postupně klesala výkonost tohoto letadla a objevila se konkurence v podobě P-38,47,51.
S tím že nebylo třeba pracovat na P-40 protože už byla výkonější letadla k dispozici klesaly objednávky na toto letadlo.
A Curtiss se dostával do ztráty (i z dalších důvodů).
P-40 nedostal podporu pro další výkonostní vývoj od US army, jeho šéfkonstruktér Donovan Reese Berlin od firmy odešel z tohoto důvodu. Měla tam zůstat zlá krev, nevím jestli mezi vedením firmy a D.R. Berlinem nebo mezi ním a vedením USAAF.
Později vznikl prototyp XP-40Q který ukázal že potenciál P-40 měl.
Rozhodnutí , že konstrukce P-36 která posloužila jako základ pro P-40 nebude dále rozvíjena, bylo myslím si že správné.
Ale je to zajimavá story, co ?

V jedné knize, myslím si že "Bůh je mým druhým pilotem" nebo tak nějak, autor píše celou jednu kapitolu a letadle P-40, o tom, že by se mělo tomuto letadlu postavit pomník a že děkuje jeho konstruktérovi a firmě Curtiss- Wright za to jak dobré letadlo na které se dá spolehnout postavili.
To je myslím si dobrý epitaf.
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“