P-38 Lightning

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

P-38 Lightning

Příspěvek od Fatale »

...
Naposledy upravil(a) Fatale dne 15/6/2014, 17:39, celkem upraveno 1 x.
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

8)
Obrázek Obrázek

Obrázek
i toto je P-38 ;O)
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Japonci byl Lightning považován za soupeře z nejnebezpečnějších. Ostatně jeho úspěchy (eso s nej skórem, Mc Guire!) hovoří za vše!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

fatale dost dobrý článeček!!!
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

dik 8)

jeste ukazu XP-38..

Obrázek Obrázek
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

sry, mam tam asi blbost, ted jsem nasel ceny letadel, tak Mustang byl za 54,000 $, P-38 za 115,000$, takze ne 3-4x drazsi, ale jenom 2x...nicmene nejsou uvadeny typy letadel, takze to mohlo byt i vic...
Juga jsem nenasel :(

edit: uz to mam, mustang je verze "D", P-38L a Jug stal $85,000 ve verzi "D"
válka je vůl
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

10 raket HVAR a dvě půltunové pumy. Tenhle stroj měl při útoku účinek v cíli větší než plná boční salva jakéhokoliv torpédoborce.
V Pacifiku byl oblíben nejen pro své výkony ale i kvůli mohutnosti své výzbroje.
Naposledy upravil(a) Nelson dne 17/12/2005, 15:30, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Obliba byla taky díky jeho odolnosti kterou v boji snesl.

Jenom opravím, ty rakety se jmenují HVAR (High Velocity Aircraft Rocket).
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

do pacifiku idealni letadlo, super dolet a 2 motory, to dava nad morem urcite vic jistoty, nez 1
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

btw: cetl jsem, ze p-38 J a L mely do 20k prumernou stoupavost 4000 stop/min, coz je zhruba jako 109G14.
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

kdyz jsem si ted precetl ten clanek, tak mi prijde, ze jsem zase p38 mozna moc chvalil, zkusim teda chvilku kritizovat:

1)spatnej vyhled do stran, ten byl opravdu hodne mizernej

2)minusy obecne spjaty s kazdym letadlem s vice motory- 2x vice budiku vyzaduje 2x vice pozornosti pilota, 2x vice nastavovani veci ohledne motoru, atd...

3)komprese- to me teda dostalo, p38 byla az do verze J podle jednoho zdroje temer nepouzitelny letadlo ve vysce nad 6km, kvuli kompresi neslo s letadlem udelat ani obycejny zvrat, ve vysce nad 8km ke kompresi dochazelo i ve vodorovnem letu. V pacifiku to tolik nevadilo, protoze se letalo nize, v Evrope to byl ale problem pomerne velikej...

pak jsem nasel docela zajimavy hodnoceni 3 hlavnich doprovodnych stihacek a to od cloveka velmi povolanyho- plk. Huba Zemkeho od 56. FG, ktera byla postupne vyzbrojena vsema hlavnima typama:

p47D:
Byla to masivní stvůra se silným a výkoným motorem. Měla velkou palebnou sílu, která dokázala na malou vzdálenost protivníka úplně roztrhat na kusy. Akcelerace však byla slabá a stoupavost nebyla o mnoho lepší. Jakmile ale letoun dosáhl vysoké cestovní rychlosti, mohl se utkat s jakýmkoliv nepřátelským letadlem. Zajímavé bylo i to, že při vysokých rychlostech měl velkou rychlost zatáčení a manévrovatelnost. Ve výšce nad 6.000m převyšuje výkony nepřátelská letadla. A ve střemhlavém letu dokáže p-47 předhonit cokoliv. Pokoušet se ale o manévrový boj se 109 a 190 v hladinách pod 4.500m představuje pokus o sebevraždu- a to prostě není náš styl, naše taktika je jiná.
p38 (o verzi se nezminuje, imho jde o verzi F, soudě podle datumu, kdy se 56.FG prezbrojila na jugy):
Lightning má ze tří typů našich doprovodných letounů nejnižší bojovou hodnotu. Ovládání turbokompresorů přeplňování motorů se dělo prostřednictvím olejových regulátorů a ve vysokých výškách měl olej tendenci houstnout následkem chladu. A to způsobovalo vážné potíže. Vzpomínám si na dva případy, kdy jsem zahájil boj s nepřátelskými jednomístnými letadly a otázkou života a smrti bylo to, zda se mi podaří včas uniknout a přežít, přestože jsem zahájil souboj z výhodné pozice s převahou výšky. V obou případech mi motory buďto zhasly, nebo došlo k jejich přetočení, jakmile jsem plynové páky stáhl či posunul náhle vpřed. Dalším problémem bylo to, že drak p38 nebyl dostatečně silný a odolný a také malá maximalní rychlost ve střemhlavém letu. Jako střelecká platforma však byly nesmírně stabilní, jako nějaká pozemní lafeta. Díky použití motorů s protiběžnými vrtulemi neměl letoun žádný zkrutný setrvačný moment. Po lehkém vytrimování při zvýšení rychlosti se pilot mohl soustředit jen na přímé přiblížení k cíli a míření. Co se montáže zbraní týče, dodnes jsem neviděl lepší uspořádání.
p51b:
Výzbroj řtyř kulometů 12,7mm byla sice z této trojice nejslabší, ale na malou vzdálenost -250m nebo i méně- nebylo pochyb o tom, co se stane, až stisknete spoušť zbraní. Člověk měl spíše starosti uhybat poletujícím troskám. P51 s motory Merlin byly nejlepší doprovodné stíhačky. Měly velmi dobrý akční radius, akcelerace z pomalé cestovní rychlosti na maximální byla s konkurenty skutečně vynikající. Také rychlost zatáčení byla dobrá a ve zkušených rukách dokázal letoun snadno manévrovat. Ve střemhlavém letu rychle zrychloval a výhled z kabiny byl do všech směrů dostatečný. Pokud neselhala technika, mohl se utkat s jakýmkoliv soupeřem, bohužel jsme ale měli velké problémy s kulomety, často jsme byli rádi za jeden střílející, a také s motory, které se přehřívaly, když se podařilo tyto problémy odstranit, byl to vynikající letoun.
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

nasel jsem anglicky dobovy porovnavaci testy p38f se spitem 9, hodim sem jenom stoupavosti a rychlosti, pokud ma nekdo zajem, muzu upnout vsechno vcetne textu

Obrázek Obrázek
válka je vůl
Uživatelský avatar
hornet
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 261
Registrován: 16/6/2006, 10:57
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od hornet »

Yamato: Oprava - eso s nej byl Richard Ira Bong - 40 ověřených, 7 pravděpodobných, 11 poškozených, to vše na P-38H, P-38J a P-38L. Thomas McGuire byl druhý s "pouze" 38 ověřenými vítězstvími.
Já vím starší téma, ale u Lightningu jsem prostě nemohl odolat. Tohle éro mě bere už od mládežnických let.
Naposledy upravil(a) hornet dne 16/8/2006, 07:36, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Člověče, no jo, jak jsem mohl zapomenout na Bonga!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Na odpověď k této lahůdce jsem se psychicky připravoval a těšil dlouhé měsíce :D
Fatale píše:Mnozí jistě slyšeli větu Adolfa Gallanda o tom, že na P-38 posílali nováčky, aby se trochu procvičili. Tímto se toto letadlo zapsalo do podvědomí mnohých jako „špatné“ a pro evropské bojiště „nevyhovující“, pravda však tak prostá není. Galland je obecně zaujatý proti všem spojeneckým stíhačkám, P-38 možná tak haněl i proto, že ho jedna málem zabila, když byla jeho 109tka naprosto deklasována a on se musel zachránit na padáku. Jiní němečtí piloti Gallandův názor nesdílejí, kupříkladu Steinhoff naopak považuje P-38 za nejlepší americkou stíhačku…
Pokud jde o názor pilotů Luftwaffe na P38, tak OBECNÉ povědomí bylo velice nízké. Piloti Luftwaffe označovali P38 roztomile hanlivým přirovnáním "sitzende Ente", tedy "sedící kachna". P38 jim způsobovaly nepoměrně nižší ztráty, než duo P47 a P51.
Adolf Galland jen patří mezi většinu stíhačů považujících P38 za relativně horší stíhačku. Ale že by byl sestřelený v Bf 109 Lightningem..kdy? To sis trochu s něčím spletl, ne?
Fatale píše:Nad Evropou zpočátku létaly verze F a G, které na 109tky a ani 190tky nestačily rychlostně, trpěly poruchovostí motorů, navíc to bylo v letech 1942-1943, kdy piloti Luftwaffe ještě své nebe ovládali, jak je tedy možné, že ačkoliv bojovali proti německé přesile, byl počet sestřelů 4:1 (ověřené) ve prospěch Lightningů? Jistě, mnozí se jistě budou ohánět systémem ověřovní a potvrzování sestřelů v americké armádě, ale to by bylo velmi laciné, protože chyby se dělaly ve všech armádách (ať už chtěné, nebo nechtěné) a to zhruba na stejné úrovni. Ano, poměr 4:1 je sice horší, než měly P-47 a později P-51, ale je nutno si uvědomit, že Lightningy létaly doprovody v době, kdy se jejich taktika teprve zkoušela a vynalézala, kdy jich na ochranu celého svazu bylo maximálně pár desítek, ne tedy třeba 600-700, jako později Mustangů. O vyloženě špatné letadlo tedy jít nemohlo.
Tak předně: Od Bitvy o Británii se spojenci ani jednou nestavěli ničemu, co by se dalo označit jako "Německá přesila". To, že dostávali nad kontinentem soustavně na zadek nebylo v důsledku vysokých počtů letounů s kříži na křídlech, ale díky kvalitě pilotů, strojů i taktiky Luftwaffe.

Přijde mi, že v celém tomto odstavci se pokoušíš o kvalitě P38 přesvědčit hlavně sám sebe. Je všeobecně známo, že USAAF jako takové svou taktiku vyvíjelo v Tichomoří - a to velmi úspěšně již v průběhu roku 1942. Tvrdit, že P38 v roce 1943 vyvíjely něco, co P51 v roce 1944 už nemusely mi přijde trochu nepodložené. Koneckonců krom předstíhací ochrany asi nic dalšího ani vyvinuto nebylo.
Fatale píše:S příchodem verzí J a L se náhled pilotů na P-38, který často nebyl díky nedostatečným výkonům a již zmíněné poruchovosti motorů právě pozitivní, změnil. Spousta technických vymožeností, o kterých si mohli piloti jiných letadel jenom nechat zdát (třeba hydraulické i elektrické posilovače řízení, aerodynamické brzdy…). Piloti byli z těchto nových typů tak nadšeni, že dokonce později projevovali svou nespokojenost při nuceném přechodu na P-47 a P-51, které sice byly rychlejší, ale to bylo všechno, stoupavostí, obratností, akcelerací ani rollratem se nemohly Lightningům rovnat. Jedinou velkou slabinou P-38 byl dive, kde bylo nutno zhruba při rychlosti 450 mph aplikovat aerodynamické brzdy pro zrušení komprese. Nicméně piloti byli skálopevně převědčeni, že překonají německé stroje ve všem, ve stoupání, v manévrovatelnosti, akceleraci i divu (kromě maximální rychlosti). Je jisté, že to pravda není a v některých ohledech byly letouny Luftwaffe lepší, nicméně onen pocit naprosté sebejistoty, který Lightning pilotům dával, nebyl zaznamenán už u žádného jiného letounu USAAF a sebejistota může hrát v kritických momentech, kdy jde o život, velmi významnou roli.
Poruchovost motorů u pozdějších verzí klesla, ostatní nevýhody přetrvávaly. K vymoženostem, kde vyloženě dosti účelově manipuluješ s nevýhodami, aby působily jako výhody:
1) posilovač řízení: Pouze na křídélkách. Zaveden (asi) od výrobního bloku J-25. A byl zaveden kvůli velmi slabému výkrutu především při vyšších rychlostech. S posilovačem se situace zlepšila, ale rozhodně ne natolik, aby P38 dokázal při vyšších rychlostech na křidélkách vykroutit Fw 190, nebo P51. O nižších samozřejmě ani nemluvě.
2) aerodynamické brzy: byly zavedeny kvůli další tragické vlastnosti P38 - jakmile stroj zrychlil, projevila se velice záhy kompresibilita a pilot prakticky zcela ztratil možnost ovládat výškové kormidlo. Aerodynamická brzda byla zavedena, aby mohl rychlost snížit a ovladatelnost se tak vrátila. Je to jednodušší řešení, než přepracovat celou konstrukci P38, aby se kompresibilita projevovala později. Nevýhodou je hmotnost celého zařízení a pak i samotný princip: "Brzdit, abys mohl řídit".
Nevím, jaké bylo přesvědčení stíhačů USAAF. Ale právě přesvědčení bylo asi jedinou skutečnou výhodou, kterou měli :D
Fatale píše:Mnozí se jistě zeptají, jak je možné, že je P-38 obratnější než P-51. Odpověd je lehká, vynikající klapky a dva motory uspořádané tak, že jejich protiběžné vrtule hnaly přes křídla mnohem více vzduchu než konvenční stíhačky, tím pádem byl vztlak vyšší, což se projevovalo logicky hlavně při nízkých rychlostech. Mimochodem, když mírně odbočím k jiné dvoumotorové stíhačče, mnozí to asi nevědí, ale Me-110 v Bitvě o Británii byl pod rychlostí schopen přetočit Spitfira, jeho problém byl ale v tom, že rychlost rychle ztrácel, pokud na ní mohl přeměnit výšku, měli piloti RAF veliké problémy.
Odpověď ale není vůbec tak jednoduchá, jak ji prezentuješ a koneckonců není ani pravdivá. Ani Fowlerovy klapky neudělají s téměř 9000 kg vážícím strojem zázrak. Na základě jakých údajů, resp testů, se domníváš, že by P38 měl být v manévrovém boji mnohem menšímu a lehčímu Mustangu konkurovat?
Trošičku nevhodně sem pleteš Bf 110 a dosti nevhodně si tak i vyvracíš svou tezi: Bf 110, u něhož by teoreticky měl být díky motorům na křídle taky vyšší vztlak, vytočí Spitfira pouze na vysoké rychlosti a u P38 se výhoda "logicky" projevuje nejvíce při nízké rychlosti? Ale abych ti usnadnil argumentaci (resp. vysvětlil, aby ses o ni ani nesnažil), tak letecká fyzika s tímto jevem prakticky nepočítá. Vrtule jako taková kontinuální (a optimální) proud vzduchu před křídlem rozbíjí a ten, ač urychlen, na křídlo dopadá již značně "zpraseně". Nejhorší situace údajně nastává u tlačných vrtulí za křídlem, kde proudnice na křídle dělají paradoxně ještě větší bordel. Každopádně vrtulové motory na křídle ti neposkytnou žádnou výhodu v zatáčce, resp. žádnou hmatatelnou.
Výhoda plynoucí z vynulování momentu vrtulí je samozřejmě v pořádku.
Fatale píše:Proč se tedy v Evropě Lightningy neprosadily? Jak už jsem napsal, první verze neměly výkon a spolehlivé motory, pozdější verze už vše splňovaly, ale bohužel přišly pozdě, tedy v době, kdy je velitelství USAAF začalo nahrazovat jednomotorovýma stíhačkama. Nebylo to kvůli jejich bojovým výsledkům, ale kvůli ceně. P-38 totiž díky své technice a dvěma motorům potřebovaly kvalitnější piloty, přičemž výcvik není zadarmo, dále byla P-38 neporovnatelně dražší než Mustang (údajně 3-4x) a také kvůli spotřebě paliva, tu měl Lightning na stejné trase 2.5x vyšší, než P-51. Nové verze P-38 se tedy nemohly na evropském bojišti dostatečně rehabilitovat, v pacifiku to však zvládly bravurně.
Toto shrnutí je víceméně správné. P38 byl drahý + neekonomický a přitom nenabízel krom specifické výzbroje proti P47 a především pak proti P51 žádnou výraznější výhodu - a co hůř, právě naopak.
Dvoumotorové letadlo z principu nepotřebuje kvalitnějšího pilota, než jednomotorové. Výcvik pilota dvoumotorového letounu není v principu náročnější. Myslíš, že pilot Airbusu A340 má lepší, dražší a náročnější výcvik, než pilot Airbusu A330?
Lightning nedostal šanci na reparát jednoduše proto, že byl celkově HORŠÍM letounem, než P51 a P47.

PS: A když budu hodně rýpat, proč by se vlastně měl rehabilitovat, copak jsi v předchozích řádcích nepsal o jednoznačné úspěšnosti P38 i v předchozích letech.. 4:1 a tak? :-?
Naposledy upravil(a) Hans S. dne 15/2/2008, 05:14, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Prijde mi, ze jsi cetl jen uvodni prispevek, zkus kouknout i na dalsi, tam zase P38 docela hanim a vicemene i zminuju to, co jsi tu vyplodil :wink:

Ty konkretni cisla o pomeru ztrat na sestrel, atd. zkusim dohledat, ale asi to bude tezky, je to uz pomerne stara zalezitost a kdybys me zabil, tak si ted nevzpomenu odkud jsem cerpal.... kdybych ja vul to dolu k tomu clanku napsal.... :roll:

Ad P38 na nizky rychlosti vs. prvni verze 110: rekl bych, ze tam byl docela rozdil v klapkach...

Vic se mi ted uz psat nechce, snad zejtra s cistou hlavou.


edit: jak se vlastne tocily vrtule u bf110?
válka je vůl
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Četl jsem to celé, reagoval jsem jen na to, u čeho stálo za to reagovat. Kompresi jsi později zmiňoval, já ji vytáhl na světlo v souvislosti s brzdnými štíty. Moc nevadí, že je to zmíněno 2x. Aspoň si případný čtenář tento závažný nedostatek zapamatuje.

Bf 110 vs. P38 - jsem si docela jistý, že Bf 110 (snad kromě přetížených nočních speciálů) by dokázaly Lightning vytočit. Rozdíl v plošném zatížení křídla je skutečně markantní. Fowlerovy klapky dle mého názoru dokázaly P38 posunout tak sotva někam na úroveň starších a lehčích Fw 190. Jen pro udělání si obrázku: Bf 109 G-6 - 195 kg/m2, Fw 190 A-8 - 236 kg/m2, Bf 110 G-4 (i s kompletním nočním vybavením) - 248 kg/m2, P38 - 261 kg/m2. A ještě taková malinká perlička - P38 používá u kořene křídla téměř identický profil, jako Fw 190 - NACA 23xxx.

U Bf 110 se točily vrtule doprava, tedy z pohledu pilota po směru hodinových ručiček. Celý letoun moment vrtulí tlačil vlevo - ostatně jako téměř u všech německých motorů. Jen pár letadel používalo protiběžné motory, třeba He 219. Je docela zajímavé, že i motory, jejichž hřídele se otáčely na druhou stranu (třeba Jumo 213 vs DB 603) byly zpřevodovány tak, aby se vrtule otáčela jednotně, tedy vpravo. To jistě zjednodušovalo přechod pilotů z jednoho letadla na druhé. Naopak třeba Spitfiry s motory Merlin měly vrtule s opačným smyslem otáčení než ty s motorem Griffon.

Ještě k P38: mám za to, že u tohoto letounu se konstruktérům koncem 30. let podařilo zdaleka nejlépe skloubit dolet s letovými výkony. Jenže jakmile první jednomotorová stíhačka dosáhla doletu P38 (opomeňme Reisen), začala jeho hvězda (i užitečnost) rychle pohasínat.
Obrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Tento graf porovnává rychlost výkrutu západních stíhaček v porovnání s králem této disciplíny, tedy s Fw 190. P38 bez posilovačů na tom nejsou moc dobře, s posilovači při vysokých rychlostech naopak. Z grafu není patrná velice slabá akcelerace do výkrutu, kterou P38 vykazoval především při nižších rychlostech. Než se otočil o prvních 90°, tak to trvalo i 2 - 3 vteřiny při nízkých rychlostech (150 - 350 MPH)..při vysokých rychlostech letoun bez posilovačů schopnost výkrutu v podstatě ztrácel.

Obrázek
Obrázek
Islandan
Příspěvky: 9
Registrován: 29/1/2008, 08:16
Bydliště: 569 91 Jedlová,Tovární 323

Příspěvek od Islandan »

Dotaz : Nepokoušel se XP-38 nebo některý z prvních kusů o rekord v přeletu USA? Myslím si,že ano,ale neznám podrobnosti.
Také rakety HVAR na P-38 se jistě používaly,ale je možné,že předtím na P-38 Američané zkoušeli jiné typy raket,např.M-8 vypoutěné z trubic (známé 3 trubice pod křídly P-47 pro rotací stabilizované rakety).Nemáte snímky P-38 a jiných raket,než HVAR?
Islandan
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Ad rekord:
to je pravda, 11. unora 1939 utvoril prototyp XP-38 rychlostni rekord pri letu z Kalifornie do New Yorku- 7 hodin a 2 minuty, vcetne 2 mezipristani na doplneni paliva. Ironii je, ze pri sedani v Yorku byl kratkej a havaroval 8-)

Ad rakety:
HVARy (High Velocity Air Rocket) byly az od verze "L", do te doby slo hlavne o M8 typu "Bazooka". Obrazky zkusim najit.
válka je vůl
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“