Brewster F2A Buffalo

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Micuhide Akechi
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 141
Registrován: 11/10/2006, 11:13
Bydliště: Příbram

Brewster F2A Buffalo

Příspěvek od Micuhide Akechi »

Brewster F2A patří přes své nevelké počty k nejslavnějším letadlům druhé světové války. Dokonce dvojnásob, protože jeho proslulost v různých koutech světa má opačné znaménko. Zatímco ve Finském letectvu exceloval jako snad nejúspěšnější stíhačka všech dob, u spojenců zcela propadl. Dokonce je mu věnována kapitola v Guinessově knize válečných omylů.
Jeho vývoj začal v r. 1936 a první prototyp vzlétl 2. prosince 1937. Výzbroj tvořily v trupu jeden kulomet ráže 7,62 mm a jeden 12,7 mm a 2x 12,7 mm v křídlech. Letoun byl dosti obratný a příjemný na pilotáž s dobrým výhledem z kabiny, při rychlosti 350 km/h zvládl zatáčku o 180 stupňů za 7 sec. Na druhou stranu ve výškách rychle ztrácel výkon, trpěl přehříváním oleje a pomalu vybíral střemhlavý let. Na jaře proběhly srovnávací testy s konkurenčními stroji. Jeho hlavního soupeře v testech, Grumman XF4F-2, sužovaly vážné problémy s motorem. F2A zvítězil a US Navy jej v červnu 1938 přijala jako nový stíhací letoun do výzbroje a objednala 54 strojů verze F2A-1. Na jaře 39 jimi byla vyzbrojena VF-3 na USS Saratoga. Na amerických letadlových lodích se tak objevily první jednoplošné stíhačky, které současně představovaly světovou špičku ve své kategorii. Jejich panování netrvalo dlouho. Již následující rok se ve službě objevil jejich starý konkurent Grumman F4F. Námořnictvo totiž nepovažovalo jeho nedostatky za zcela neodstranitelné a podpořilo další vývoj. Byl přepracován a jako F4F-3 Wildcat později svého dřívějšího přemožitele nahradil.
Ovšem mezitím i u Brewsterů vývoj pokračoval dál. Dostal silnější motor Wright R-1820-40 o 1200 ks, lepší vrtuli, výzbroj zesílenu na 4x 12,4 mm a závěsníky pro 2 pumy 50 kg. US Navy 1. prosince 39 objednalo 43 ks pod označením F2A-2. Úpravami však vzrostla váha a to záporně ovlivnilo pohyblivost a výkony a způsobilo trvalé problémy s podvozkem při přistávání, zvláště na letadlových lodích.
Díky změně kontraktu mohly být přebytečné stroje první verze prodány do zahraničí. Projevilo o ně zájem Finsko v průběhu Zimní války se SSSR a koupilo 44 strojů pod exportním označením B-239. Ty dorazily až po jejím konci. Před napadením SSSR Finové své letouny dále upravovali, vyměnili trupový kulomet 7,62 za silnější s ráží 12,7 mm, zlepšili chlazení oleje, vybavili je pancéřováním sedačky a reflexním zaměřovačem. Max. rychlost byla 480 km/h. Ve finském letectvu dosáhly značných úspěchů a do konce války sestřelily 496 letadel při ztrátě pouhých 19 strojů. Finové je nazývali Taivaan Helmi, tj. Perla nebes. Ve výzbroji zůstaly až do r. 48.
Na počátku války objednala Belgie 40 ks F2A-2 jako exportní B-339B, bez námořního vybavení a s jednoduchým zaměřovačem. Nestihly ale dorazit před kapitulací. První ukořistili Němci, dalších 6 skončilo na francouzském Martiniku. V USA příliš Vichystické Francii nedůvěřovali a po sporech o jejich vlastnictví byly zničeny při sabotáži. Zbytek objednávky převzala Británie. Ta jim dala jméno Buffalo. 18 strojů získala britská FAA, provizorně je upravila pro službu na letadlových lodích a krátce je nasadila ve středomoří. Počátkem r. 1940 Britové zakoupili ještě 170 ks B-339E, vybavené pancéřováním a reflexním zaměřovačem a větší zásobou munice.
Britové se Buffala neodvážili nasadit proti Němcům, a tak je poslali do Asie. Tam jim dokonce někteří dávali přednost před Wildcaty a P-40. Byla obratnější než ostatní spojenecké stíhačky a jejich výkony měly proti Japoncům stačit. Nikdo tehdy netušil, jak moc jsou japonská letadla obratná. Po vypuknutí války byla Buffala smetena značnou početní převahou Japonců, při ztrátě 60 až 70 strojů bylo sestřeleno 80 Japonců.
O F2A projevilo zájem také Holandsko. Získalo 24 ks verze B-339C a 48 ks B-339D, bez ochrany palivových nádrží a pancéřového skla. Výzbroj tvořily 2 kulomety 7,62 mm v trupu a 2x 12,7 mm v křídlech. Bránily ostrovy Nizozemské východní Indie až do jejich obsazení. Při ztrátě 30 strojů sestřelily 55 japonských.
Buffalo se často porovnává se zerem, které je ve většině parametrů předčilo. Ve skutečnosti měla trochu štěstí, protože zera působila hlavně v Pacifiku a na Filipínách, na Jávě a v Malajsii je doplňovalo armádní letectvo a v Barmě se neobjevila vůbec. A Buffala létala právě nad posledními třemi místy. Jejich nejčastějším protivníkem tak byli o něco horší ki-27 a ki-43.
Nakonec vznikla ještě verze F2A-3 s upraveným trupem, zvětšenou zásobou paliva, zesílenou ochranou a rozšířenou zásobou munice. Růst hmotnosti tak pokračoval a spolu s ním i zhoršení letových vlastností. V r. 41 bylo vyrobeno 108 ks. Holanďané koupili ještě 20 jako B-339-23 (nebo B-439) se starším motorem. Během jejich převozu na Jávu Holandsko kapitulovalo, a tak skončily v Austrálii. Od května 1941 F2A na letadlových lodích začal nahrazoval Grumman F4F a nadále sloužily na pozemních základnách.
Celkem bylo vyrobeno 508 ks.
Americké jednotky s F2A zasáhly jen do jediného většího střetu, slavné Midwayské bitvy. Tedy, zasaženými byly vlastně právě F2A. Proti 108 Japoncům útočícím na ostrov se postavilo 19 F2A-3 spolu se šesti Wildcaty. Napadly přilétající bombardéry, ale v zápětí byly sami napadeni stíhači. Při následném masakru bylo sestřeleno 13 F2A a 2 Wildcaty, 2 další se rozbily při přistání. Mariňáci podle Japonců sestřelili jen 3 bombardéry a 2 zera. Na debaklu měla podíl i nezkušenost pilotů, taktické chyby Američanů a početní převaha Japonců. Jak poté prohlásil přeživší kapitán White: „Věřím, že velitel, který pošle do boje piloty v F2A-3, by je měl považovat za ztracené ještě než opustí zem“. F2A získal pověst jedné z nejhorších stíhaček všech dob a nadále využíván hlavně při výcviku.

F2A-1
Délka: 7,9 m
Rozpětí: 10,6 m
Nosná plocha: 19,4 m2
Hmotnost:
prázdná: 1717 kg
celková: 2287 kg
max. vzletová: 2440 kg
Motor Wright R-1820-34 o 950 ks
Max. rychlost:
428 km/h u hladiny moře
500 km/h ve výšce 5500 m
Počáteční stoupavost: 950 m/min
Výstup do 3000 m: 4 min 12 sec
Výstup do 5000 m: 7 min 10 sec
Dostup 9900 m

F2A-2
Hmotnost:
prázdná: 2080 kg
celková: 2694 kg
max. vzletová: 3130 kg
Max. rychlost:
460 km/h u hladiny moře
520 km/h v 5000 m
550 km/h v 8000 m
Stoupavost: 780 m/min
Dostup 10300 m

F2A-3
Hmotnost:
prázdná: 2145 kg
celková : 2870 kg
max. vzletová: 3246 kg
Dolet: 1550 km
Cestovní rychlost: 260 km/h
Max. rychlost:
460 km/h u hladiny moře
516 km/h v 5000 m
Stoupavost: 697 m/min
Dostup 10200 m

Pro exportní verze nebyly uvolněny původní motory, a tak dostaly verze použité u dopravních DC-3 s obdobným výkonem:
B-239 měl motor Wright R-1820-G5 o 950 ks
B-339B měl motor R-1820-G105 o 1000 ks
B-339C a B-339E měly motor GR-1820-G105A o 1100 ks
B-339D měl motor R-1820-G205 o 1200 ks
B-339-23 (B-439) měl R-1820-G5B o 1000 ks
Naposledy upravil(a) Micuhide Akechi dne 10/11/2006, 10:19, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Micuhide Akechi
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 141
Registrován: 11/10/2006, 11:13
Bydliště: Příbram

Příspěvek od Micuhide Akechi »

Pár fotek

[align=center]Brewster B-239 ve Finsku, září 1943
Obrázek


[align=center]Holandské B-339 v Batavii
Obrázek

Buffalo 759. perutě FAA
Obrázek
Uživatelský avatar
Micuhide Akechi
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 141
Registrován: 11/10/2006, 11:13
Bydliště: Příbram

Příspěvek od Micuhide Akechi »

A ještě americké modely

[align=center]Brewster F2A-1 v letu
Obrázek

Nehoda F2A-1 na Saratoze v březnu 1940
Obrázek

Nehoda při přistání po zborcení podvozku na USS Long Island 25. července 1942
Obrázek
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Abych řekl pravdu, tak jejich výkony jsou ve Finsku jsou pro mě až nepochopitelné, všude jinde dostávaly víceméně nafrak, ale Finové z nich udělali výkonnou stíhačku. Čím to bylo? Úrovní protivníků, nebo si Finové ta letadla upravili? Nebo byli Finové jediní, kdo pochopil jak Buffala nasazovat?
Kdyby nebylo finského nasazení, tak je můj názor na tohle letadlo jasný: hrůza, ale takhle? Fakt nevím.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Imho to ani tak nebylo tím, že by Buffalo bylo blbý letadlo, ale spíš špatným výcvikem či taktikou spojenců, vemte si statistiku Finů na F2A- 478 vítězství/23 ztrát. Takže se na něm asi lítat dalo...
A proč byli Finové tak úspěšní? Kvalitní předválečnej výcvik a k tomu byli zvyklí na klimatický podmínky svýho kraje.
válka je vůl
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

OK, tohle jediný mě napadlo jako rozumný důvod.
Když to shrnu: Než se spojenci dostali takticky na výši, tak Buffala už nelítala.

O té kvalitě protivníků sem to myslel takhle:
výborní Fini X špatní Rusi
špatní US, Holanďani, Britové X výborní Japonci

A pak z toho vylezli tyhle výsledky.
Uživatelský avatar
Daver
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1573
Registrován: 5/10/2004, 21:11
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Daver »

já bych to definoval ještě takhle:
špatní US, Holaňdani, Britovéxhodně výborných japonců
japonci měli docela dost výrazou technickou i početní převahu, na to se taky musí brát ohledy, a spojenci v tichomoří bojovali s tim co bylo po ruce docela dost statečně
"Nemůžeš-li střílet, staň se bunkrem, nemůžeš-li se hýbat, staň se zbraní, nemůžeš-li vyhrát, staň se hrdinou."
Uživatelský avatar
Micuhide Akechi
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 141
Registrován: 11/10/2006, 11:13
Bydliště: Příbram

Příspěvek od Micuhide Akechi »

Finští piloti byli většinou veteráni Zimní války. Jejich B-239 byl lehčí a obratnější než ty v Pacifiku. Sovětští piloti byli nezkušení a zpočátku měli horší stroje. Nedokážu ale posoudit spolehlivost jejich statistik.
V Pacifiku stroje velmi trpěli místním podnebím a horší údržbou. Stávalo se, že v boji selhali všechny kulomety. Téměř vždy bojovali v defenzívě, kdy pohyblivější Japonci měli téměř všechny výhody na své straně. Snad jen jednou se stalo, že měli převahu výšky. Japonští piloti již prošli mnoha boji a všichni podcenili vlastnosti jejich letadel. Až později se spojenci naučili nepouštět se s nimi do osobních soubojů a využívat větší rychlosti, odolnosti a palebné síly svých letadel.
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

ad horsi stroje rusu: to bych tak uplne netvrdil, I-16, Hurricany, mozna Yaky, mozna Laggy... spis to bylo o tom vycviku.
válka je vůl
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

K tomu výcviku bych asi taky přidal odhodlání k boji, oni chtěli přece osvobodit své území obsazené sověty.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Micuhide Akechi
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 141
Registrován: 11/10/2006, 11:13
Bydliště: Příbram

Příspěvek od Micuhide Akechi »

Protivníky Finů byli zpočátku hlavně I-16 a I-153 a to rozhodně nebyla lepší letadla. Vynikající pilot by s nima dokázal téměř zázraky, ale jinak...
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Konkretne Ratu bych teda rohodne nezatracoval, v ty dobe to byl porad sakra dobrej protivnik, kterej by Buffalo rozhodne ustoupal, nejspis i utocil a rychlostne by na tom nebyl o tolik hur...navic pro Raty mluvilo 2x20+2x7 oproti 4x12,7. Ostatne par Rusaku na Ratach sejmulo i FW190tky :roll: Zkratka kdyz je dobra taktika a vychozi situace, jde vsechno lip...
válka je vůl
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

On nepřišel do výzbroje proto, že jeho soupeř Grumman F4F wildcat nebyl hotový. Šlo o to, že společnost Brewster se svým Buffalem vyhrála soutěž na nový palubní stíhací letoun podle specifikace z 15.11.1935 upravené 30.6.1936. Srovnávací testy probíhaly v první polovině roku 1938.
A jenom proto, že některé parametry poraženého Wildcatu se jevily jako zajímavé byl Grumman požádán aby jeho konstrukční oddělení na stroji pracovalo dál. V té době se totiž začínalo pracovat na vývoji F6F který měl být původně jen zdokonaleným Wildcatem a pojistkou v případě neúspěšného vývoje projektu V-166B (pozdější F4U Corsair).

Navíc některé nedostatečné výkony Wildcatu se podařilo odstranit až použitím 100oktanového benzínu.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Elfie
Příspěvky: 7
Registrován: 27/10/2006, 14:59

pardon

Příspěvek od Elfie »

- u F2A-1 a F2A-2 by to chtělo opravit ty údaje o stoupavosti - já bych je kapku snížil, asi tak 60x... :o
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

:mrgreen:
válka je vůl
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Re: pardon

Příspěvek od sa58 »

Elfie píše:- u F2A-1 a F2A-2 by to chtělo opravit ty údaje o stoupavosti - já bych je kapku snížil, asi tak 60x... :o
Opraveno
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Elfie
Příspěvky: 7
Registrován: 27/10/2006, 14:59

Re: pardon

Příspěvek od Elfie »

sa58 píše:
Elfie píše:- u F2A-1 a F2A-2 by to chtělo opravit ty údaje o stoupavosti - já bych je kapku snížil, asi tak 60x... :o
Opraveno

Ď :)
Uživatelský avatar
Micuhide Akechi
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 141
Registrován: 11/10/2006, 11:13
Bydliště: Příbram

Re: pardon

Příspěvek od Micuhide Akechi »

Elfie píše:- u F2A-1 a F2A-2 by to chtělo opravit ty údaje o stoupavosti - já bych je kapku snížil, asi tak 60x... :o

Já blbec tam napsal sekundy! :oops: A ještě chvíli hloupě zíral, čemu se tu smějete. Omlouvám se. Díky za opravu.

Opravil jsem chybné informace o vzniku Buffala a soutěži s Wildcatem a pár drobností. Doufám, že Sapík už bude spokojen.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Právě jsem v jedné knížce dočetl kapitolu o bitvě o Midway a něco mne donutilo otevřít tohle několik let staré téma o Buffalu. Je to věta : „Věřím, že velitel, který pošle do boje piloty v F2A-3, by je měl považovat za ztracené ještě než opustí zem“. Tuhle větu opakují tupě snad všichni autoři píšící o válce v Pacifiku. Je to věta vytržená z hlášení jednoho z pilotů bezprostředně po masakru velké části jeho jednotky Zery. V tomhle i ostatních hlášeních přeživších pilotů je přímo cítit šok z průběhu prožitého boje. A stejný šok z utržených ztrát asi vedl k vyřazení F2A-3 z bojové služby. Nebyl k tomu podle mého názoru nějaký jiný důvod než vyděšenost. On ten slavný a opěvovaný Wildcat (který ho nahradil) nebyl zas o tolik lepší a jsem přesvědčený, že kdyby měla VMF-221 na Midwayi místo F2A-3 jen Wildcaty, dopadlo by to pro mariňáky stejně špatně.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

O tom, že to nemohly být úplné krámy svědčí úspěchy ve Finsku, sice "jen" proti VVS (IMHO stále přehnaně podceňované), ale také proti velké přesile.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“