Seversky P-35

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Kruan »

Skeptik: tak asi blbě vidím, ale v roce 1943 ani 44 žádné J-22 ve výzbroji nikde nevidím ;-). Ale on už nám to ten Švéd spočítá...
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Skeptik »

Toto je z Wiki, ale obdobné info jsem našel i v jiných zdrojích.

The J 22 first flew on 20 September 1942 from Bromma airport, where the factory was located. It entered service in October 1943, at the F9 air wing at Gothenburg, with the last of the 198 aircraft delivered in April 1946.

Nicméně do P-35 to nepatří, tak toho nechme, než dostaneme "po gulách" :)
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Kruan »

Skeptik: Jj, necháme toho. Ale vazbu na P-35 a Švédy uzavřu jak jinak než $$. Švédi podléhali embargu (tam spadaly i náhradní díly motorů), ale v jejich osvícenosti se jim podařilo uspořádat výběrové řízení. Vyhrál P-51 proti P-47. Hlavní kriterium byla cena, tam P-47 konkurovat fakt nemohl

Ale Švédi si údajně mohli vybírat mezi tím nejlepším své doby - Spit XIV,Hawker Tempest, Bf-109G, Fw-190D a U.S. typy. Vzhledem k jejich nestranosti by mě docela zajímala jejich hodnotící kritéria.

O valuty prý stály všecny strany
Naposledy upravil(a) Kruan dne 6/11/2012, 21:48, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Tempik »

Sis odpověděl v prvním odstavci, kdy to byla cena? :-)
Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Kruan »

Tempik píše:Sis odpověděl v prvním odstavci, kdy to byla cena? :-)
Poslední iterace byla někdy na přelomu 44/45, ale tomu předcházela sada jiných jednání. Proč nebo na co se ptáš? P-47 byl vždy dražší než P-51. O zbytku toho moc nevím...proto bych rád viděl tu švédskou soutěž
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Tempik »

Kruan píše: Ale Švédi si údajně mohli vybírat mezi tím nejlepším své doby - Spit XIV,Hawker Tempest, Bf-109G, Fw-190D a U.S. typy. Vzhledem k jejich nestranosti by mě docela zajímala jejich hodnotící kritéria.
Kruan píše: Hlavní kriterium byla cena.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Seversky P-35

Příspěvek od skelet »

Skeptik píše:Toto je z Wiki, ale obdobné info jsem našel i v jiných zdrojích.

The J 22 first flew on 20 September 1942 from Bromma airport, where the factory was located. It entered service in October 1943, at the F9 air wing at Gothenburg, with the last of the 198 aircraft delivered in April 1946.

Nicméně do P-35 to nepatří, tak toho nechme, než dostaneme "po gulách" :)

článek o J-22 je zde http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=38&t=1847
ObrázekObrázekObrázek
Koniaash
desátník
desátník
Příspěvky: 54
Registrován: 13/5/2012, 12:04

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Koniaash »

Tempik píše:
Kruan píše: Ale Švédi si údajně mohli vybírat mezi tím nejlepším své doby - Spit XIV,Hawker Tempest, Bf-109G, Fw-190D a U.S. typy. Vzhledem k jejich nestranosti by mě docela zajímala jejich hodnotící kritéria.
Kruan píše: Hlavní kriterium byla cena.
nevím, zas tak se ve švédském letectvu nevyznám, ale co vím, mělo v 30.-40. docela slušně rozjetý vývoj velice moderních stíhaček a potřebovali hlavně překlenovací typy, které by pomohli přeškolit kádr z beznadějně zastaralých na modernější stroje. P-35 byl prý velmi příjemná a slušně se chovající mašina, takže jako cvičně-stíhací letadlo, proč ne...
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Farky »

Jak už tady zaznělo, hlavní výhodou P-35 (ve Švédsku J 9) oproti Re.2000 (J 20) byla spolehlivost. Celý problém s J 20 se točil kolem pohonné jednotky, ono od francouzského motoru vyráběného v licenci Italy se nedá asi čekat úplně bezproblémový provoz.

Náhradních dílů k P-35 bylo do Švédska dodáno absolutní minimum, největší slabinu představovalo pouhých jedenáct náhradních motorů. Švédové sice objednali v USA 183 Twin Waspů, před uvalením embarga ale nebyl dodán ani jediný. V roce 1943 se podařilo Švédů získat 129 těchto pohonných jednotek z Německa (což mimo jiné umožnilo zahájit výrobu FFVS J 22). Další potenciální výhodou byla švédská nelicenční výroba motorů Twin Wasp, i když většina z nich poháněla FFVS J 22 (první švédský Twin Wasp byl dodán až v listopadu 1944). K žádné kanibalizaci P-35 v pravém slova smyslu (tedy rozebrání letuschopného letadla na náhradní díly) nedocházelo.

Pokud jde o stažení P-35 z první linie, u operačních jednotek sloužily ještě po válce. Ještě v roce 1946 sloužily nějaké J 9 u své původní stíhací jednotky bok po boku s novými J 22. S příchodem J 22 a Mustangů v roce 1945 byla postupně podstatná část J 9 přesunuta k jednotkám taktického průzkumu jako náhrada za vysloužilé Caproni Ca 313. Část J 9 se zástavbou průzkumného vybavení přeměnila v typ označovaný Švédy S 9C. Definitivně byly J 9 i S 9C vyřazeny z první linie na sklonku 40. let a nadále sloužily jako letoun pro pokročilý výcvik. I jednotky s Mustangy či J 22 si stále držely jednotlivé S 9 ve svém stavu, používaly je převážně ke kondičním letům.

Kdy byly opravdu vyřazeny z operačních jednotek (případně vůbec ze švédské výzbroje) Re.2000 to nevím. Moje zdroje říkají 1945, ale ruku do ohně bych za to nedal v žádném případě. Pokud totiž něčemu nerozumím víc než italským letadlům, tak jsou to italská letadla provozovaná ve Švédsku. :)
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“