Vought F4U Corsair

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Vought F4U Corsair

Příspěvek od Haness »

*** Diskuse byla uzamčena. Aktualizovaná verze článku je k dispozici ZDE ***

Když už se začalo psát o letadlech který sloužily v Pacifiku neměl by být Corsair vůbec přehlidnutej! A to hlavně kvůli několika faktům: jako ten hlavní byla asi jeho úloha za WW2 z počátku a tou bylo "vysvobození" amerického letectva z problému se kterými se potýkalo vzhledem k nedostatkům ve svém letectvu - jak je známo neměli vhodnou stíhačku která by dosahovala kvalit hlavního japonského letadla A6M "Zera" a právě F4U je označován jako letadlo které ukončilo nadvládu japonských stíhaček ve vzdušném prostoru nad pacifikem. Ikdyž by se o tom dalo hodně spekulovat pže tu byly jiné nové typy ještě před Corsairem třeba F6F Hellcat. Dalším důvodem přoč by se o F4U mělo vědět bylo asi to že byl mnoha lidmi označován jako nejlepší stíhačka z celé WW2 a to sloužil jen na jedné frontě a to právě v Pacifiku.

Corsair začal být projektován z podnětu vlády USA (asi jako pokaždé :D ) jako náhrada za už tehdy zastaralý P-40. Jako další podmínku pro tento typ bylo umožnění jeho nasazení z palub letadlových lodí které tahdy byly plánované.

Ikdyž se F4U jevil (a byla to pravda) jako špatný pro použití z letadlových lodí nakonec se po drobných úpravách osvědčil i v tomto úkolu. Důvody proč se rozhodovalo o jeho použití z palub L.L. bylo víc: jeho velká váha, špatný výhled z kokpitu při přistávání (což byl halvní důvod záporu) a také špatná konstrukce přistávacího háku který špatně zezačátku pracoval (vytrhával se z konstrukce při přistáních!!!).

Jak sem psal tak Corsair učinil hlavní přítrž rozprostírání japonských letadel po Pacifiku, ačkoliv spíš neplánovaně pže s ním bylo zamíšleno jako ze stíhacím bombardérem a né jako ze stíhačkou. Jako stíhačka byl použit po mnoha zkušebních letech a viditelnosti jeho obratnosti což se amíkům skvěle hodilo v boji proti skvělým zerům. Američané se zer skutečně báli, a to tak že už hodně nadsazovali a zbytečně se nespouštěli do zbytečných soubojů i s letouny které třeba jen vypadaly jako Zera např. Ki-43 Hayabusa. Není taky divu pže vlastnosti které se kombinovali v japonských letcích hodně dodávali jejim úspěchům a to skvělá vycvičenost,velká odhodlanost dovést vše do konce (jak je známo japonci nepřijímali prohru) a odvaha.

No ale zpátky k Corsairu, jeho první bojové nasazení se uskutečnilo v roce 1943 z pozemní základny na ostrově Guadalcanal,dále pak o rok později už zmodernizované,pro nasazení z L.L. upravené Corsairy F4U-1A.Po umožnění tohohle nasazení se převaha USA ve vzdušném prostoru stále stupňovala a to nejn kvůli Corsairům ale přidali se i další stroje jako Wildcaty a Hellcaty.

Typickým znakem Corsairu byla zalomená křídla která byla velmi pevná a na tehdejší poměry bylo nasáváni motoru umístěno v první části kořenu křídel.F4U měl kvůli své vetší váze o dost silnější, hvězdicový motor double Wasp s 18 válci a velkou třílistou vrtulí Hamilton s průměrem 4,04 m,udájně největší vrtulí své doby.
Corsair byl používán z počátku jako stíhací bombardér, poté hned jako stíhačka a od roku 1945 na chvíli jako noční stíhačka když byly vybaveny vyhledávacím radarem na pravém křídle. Jeho kariéra však neskončila WW2, F4U byl úspěšně nasazen ještě za války v Koreji kdy bylo jednou pilotovi dokonce připsáno jediné vítězství vrtulového letadla (corsairu) v Koreji nad Migem-15.

Technické údaje

Motor: Double Wasp Pratt and Whitney R-2800-8,18ti válcový
(výkon-1 490 kW)
Max. rychlost: 671 km/h v 6 605 metrech
Dolet: 1 633 km

Výzbroj

:6x 12,7 mm kulomety Browning M2
:až 3 100 kg pum nebo neřízených raket HVAR

Rozměry

rozpětí: 12,49 m
délka: 10,16 m
výška: 4,90 m
plocha křídel: 19,17 m2

F4U měl při roli stíhacího bombardéru možnost podvěšení pum na 3 závěsníky pod trupem (2 na kořenech křídel a ten 1 přímo pod trupem), ty 2 co byly na kořenech křídel se daly použít i pro přídavné nádrže. Další závěsníky byly pod křídly a to 2 na pumy a 4 pod každým křídlem na rakety HVAR. Závesník který byl pod křídlem se za války v Koreji upravil pro použití velké neřízené střely Tiny Tim.

Obrázek Obrázek
.Corsair a formace corsairů

Obrázek
F4U-1A - verze pro letadlové lodě, dobře de vidět umístění palivových nádržní na závěsnících při kořenech křídel.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

dalšé fotky...
Obrázek
pozdější verze corsairu,na sklopených křídlech de vidět 4 závěsníky na rakety HVAR

Obrázek
fotka z doby Korejské války, letka F4U-7 nad letadlovou lodí USS Boxer

Obrázek
zavěšování 5 inch raket na závěsníky F4U
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

F4U jako náhrada za P-40 - to jsem ještě nikde neslyšel :shock: Jeho první nasazení na letadlovkách bylo u Royal Navy, angláni je užívali dřív něž US NAVY
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

To byla finální náhražka P-40ky,je jasný že první -"havarijní" řešení byly třeba Wildcaty.

No už v roce 1943 v době kdy je amíci používali jen z letišť je měli Briti,jne o tom nemám víc informací pže měli ještě Seafire.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No ale P-40 byl pozemní, kdežto F4U byl palubní, ačkoliv se zpočátku používal jen na pozemních letištích. F4U byl vyvíjen jako náhrada za F4F! Náhradou za P-40 byl např. P-51.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

P-51??vždyť ten přišel až po F4U.Corsair byl hlavně palubní,ale v době kdy byl používán jako námořní stíhačka ho používali i třeba mariňáci a to byla čistě pozemní stíhačka a stíhací bombardér.

Co já vím tak P-51 byl povolán do pacifiku z nutnosti stíhačky která by mohla bránit bombardéry,hlavně B-29 na dlouhých tratích a navíc účinně, do doby než Mustang přišel tak se o to "staraly" třeba P-38 jenže ty se nevyrovnaly v soubojích se zerama a tak byl Mustang přímo tím pravým.
To nevím jestli zrovna mustang byl náhrada za P-40 když vlastně hrál úlohu tohohle eskortního letadla na dlouhé tratě na což nebyl P-40 ani jednou použit.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ale P-40 byl stíhač USAF, kdežto F4U USN/USMC! Neměli spolu nic společného! Naopak P-51 byl de fakto vyvinut jako náhrada za P-40, který se měl u NA vyrábět v licenci, ale firma tím nebyla moc "nadšena". Corsair byl vyvíjen jako náhrada palubního F4F Wildcat. To, že se na paluby hned nedostal a sloužil na zemi u USMC nemá s P-40 nic společného!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Za vznikem P-51 stojí RAF, objednala si u North American v dubnu 1940 licenční výrobu P-51. Ti jim ale nabídli vlastní konstrukci, kterou měli dodat za 120 dní - stejný motor, ovšem lepší parametry letounu. Za 117 dní byl drak hotov!
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

2 YAMATO

Trochu se pleteš Corsair nebyl vyvíjen jako náhrada Wildcata Oba dva stroje vznikaly v přibližně stejném období. A samotný Wildcat vznikl víceméně jako pojistka pro případ neúspěchu Brewstera F2A Buffalo.

V soutěži o novou palubní stíhačku totiž vyhrála firma Brewster se svým Buffalem. Ale Grumman byl i přes prohru v soutěži hodnocen jako nadějný stroj a dál se na něm pracovalo. První prototyp vzlétl v únoru 1939. V srpnu 1939 byla objednána první série a v lednu 1941 se dostaly první F4F-3 na paluby lodí Wasp a Ranger.

Oproti tomu zakázka na první prototyp Corsaira byla podepsána v červnu 1938. XF4U-1 vzlétl 29.5.1940 tedy o necelý rok později než XF4F-2, ale kvůli problémům při provozu na letadlových lodích mu byl povolen první operační vzlet z paluby LL až v únoru 1943.

Je ale zajímavé, že jako pojistka za případně neúspěšný Corsair byl objednán Grumman F6F Hellcat.

Obrázek
corsair_68
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Jen že je to docela dlouho co se ho rozhodli nahradit pže o P-40 američani věděli už před tím než na ně zaútočili japonci že začíná nevyhovovat požadavkům na valitní stíhačku té doby a snažili se co nejdříve vymyslet náhradu. A taky v době kdy přišel Mustang už P-40 byla používána míň.
A to mám na mysli P-51D.

Ale je to drsný že je to tak propletený Corsair,Wildcat,Hellcat, pže já bych zase řekl že Hellcat byl náhrada za Wildcata.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Norad: F4U vyšel z konkursu, vypsaného 1.2.1938. Požadavek byl na vysoce výkonný letoun, který by nahradil stroj, který teprve vyjde z konkursu na palubní letoun, kde se vybíralo z F2A a F4F. Čili ještě před výběrem byl již požadován vývoj následníka. Čili jsem to bral, že byl vyvíjen jako následník skutečného vítěze soutěže, jímž byl nakonec Wildcat, ačkoli zvítězil původně Buffalo.

Jinak F6F sice na čas vytlačil F4U, který byl zpočátku na provoz na palubách problematický, nakonec jím však začal být nahrazován.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

takovej následník následníka :D

Ty Hellcaty nakonec stejně sloužili pospolu s F4U na L.L.,to už pak byla vylepšená verze Corsairu ta F4U-1A která se pro nasazení a vůbec použití na L.L. hodila víc než ta první verze.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Vzhledem k vážným technickým problémům se s Corsairem až do konce roku 1942 moc na paluby letadlových lodí nepočítalo a vlastně už ho nikdo ani nepotřeboval. Námořnictvo v té době už mělo univerzální Hellcat a ten dokázal vymanévrovat a zničit všechno co proti němu mohli Japonci nasadit. A při testech ke všemu dokázal po drobných úpravách draku nést i standartní letecké torpédo Mk XIII ráže 457mm. A navíc další vyvíjené letouny firmy Grumman byly velmi nadějné.

Kdyby USNavy nedisponovalo vynikajícím Avengerem, tak se při možném nepřijeti F4U na letadlové lodě mohl Hellcat lehce stát lediným univerzálním letounem. Koncem války takto obě stíhačky dokázaly například nahradit SB2C Helldiver v jeho roli střemhlavého bombardéru.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

No asi tak...

Corsair netvořil základ výzbroje lodí,používaloi ho jako stíhačku i trochu jako stíhací bombardér pže toho docela hodně unesl, třeba oproti Hellcatu,nebo Wildcatu. Proto se kombinovaly síly na lodích.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ke konci války se již počítalo s tím, že Corsair nahradí Hellcata, spolu s Bearcatem. V porovnání s Hellcatem byl bezesporu o hodně lepší. Ostatně to, jak dlouho byl po válce vyráběn, mluví za vše.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Byl lepší už třeba v tom že mohl být používán ve více funkcích ať jako stíhačka,nebo jako stíhací bombardér a nakonec taky jako noční stíhačka...

Prý na Corsairu byly zkoušeny i první řízené střely vzduch-vzduch.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No už když se podívám na Hellcata a Corsaira, tak je C. evidentně modernější. Hellcat byl takový hranatý, neforemný...prostě velký Wildcat.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

To ano,ale hlavně asi výkonější a technicky lepší...

Taky myslím ikdyž to nebyly zase tak škaredý letadla (Wildcat,Hellcat), jsou si hodně podobný---když se na tahle letadla podíváš z dálky tak to je jak roura která má uprostřed zaražený křídla,na druhou stranu jim tohle přidalo na obratnosti,asi.
Ale byly to dobrý letadla to se musí nechat.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ale to zase jo, Hellcat byla dobrá mašina, neuvěřitelně odolná a výkony nebyly špatné. Ale Corsair byl proti němu krasavec a výkonostně byl zas o dost dál.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Tak tak,v obojím byl Corsair vepředu,lepší výkony,větší schopnosti a byl i designově hezčí.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Zamčeno

Zpět na „Starší neaktualizované články“