Sweethearth of Okinawa

Moderátor: Hans S.

Zamčeno
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Sweethearth of Okinawa

Příspěvek od Fatale »

*** Diskuse byla uzamčena. Aktualizovaná verze článku je k dispozici ZDE ***


Tuto přezdívku (Okinawský miláček) si letoun Vough F4U Corsair vysloužil od námořní pěchoty jistě právem, američtí piloti s ním totiž, za cenu ztráty 189 vlastních, dokázali sestřelit 2.140 nepřátelských strojů, což je více, než s jakýmkoliv jiným letadlem a dodnes je považován za nejlepší stíhačku či stíhací bombardér války v Tichomoří.

1.února 1938 dostali vybraní výrobci specifikace soutěže na nový stíhací palubní letoun, firma Vought předložila dva projekty: U-166A a U-166B. První využíval motoru R-1830 Twin Wasp, druhý připravovaný dvouhvězdicový osmiválec Pratt&Whitney Double Wasp. 11.června byla podepsána zakázka na výrobu prototypu XF4U-1, který vycházel z druhé zmíněné studie. Jistě zaujal především svým do W lomeným křídlem.

XF4U-1 vzlétl 29.5.1940 a dosáhl rychlosti 651,7 km/h s výzbrojí dvou kulometů 12,7 mm v křídlech a dvou 7,62 mm nad motorem, ještě ale bez instalovaného pancéřování. Naměřené hodnoty ukazovaly, že jde o pozoruhodný letoun, bylo však třeba provést další změny. Především byla zesílena výzbroj na 6x 12,7 mm umístěných v křídlech, dále byla téměř o metr dozadu posunuta kabina pilota a do vzniklého prostoru byla instalována nádrž na 900 litrů paliva. 30.června přišla vytoužená objednávka od námořnictva- na 584 kusů.

Bohužel při zkouškách startů a přistání na palubě se vyskytly potíže, proto Korzáry zatím námořnictvo určilo k jednotkám námořní pěchoty, operujícím výhradně z pozemních základen. Nastala tak paradoxní situace, neboť Korzáry RAF, kam bylo dodáno 95 kusů, operovaly z lodí o plných 10 měsíců dříve než americké.

Jelikož se stroje osvědčily, byla objednávka dalších strojů logickým vyústěním, konstruktéři nicméně nezaháleli. Od 690. vyrobeného stroje byl zaveden vypouklý kryt kabiny a 862. Corsair jako první vzlétl s motorem R-2800-8W se zařízením vstřikování vody do válců, čímž výkon stoupl až na úctyhodných 2.250 koní (1654 kW). 200 vyrobených F4U s označením 1C bylo vyzbrojeno čtyřmi kanóny ráže 20mm, další verze se však vrátily k 6x 12,7 mm, navíc mohly nést na centrálním závěsníku nádrž či pumu o hmotnosti až 450 kg. Typ 1D mohl být vyzbrojen ještě navíc 8ks raket HVAR, nesených pod křídly. Vrcholem válečných verzí byl F4U-4 s maximální rychlostí až 717 km/h, výzbroj i pancéřování bylo stejné jako u předchozích verzí.

Ještě během války probíhaly experimenty, například vývoj 16ti výškových strojů vybavených turbokompresorem a mohutným lapačem vzduchu pod trupem, nebo 12ti nočních verzí s anténou radiolokátoru v kapkovitém pouzdře v pravém křídle.

Jelikož šlo o letoun nadmíru kvalitní, nezastavil se jeho vývoj ani po válce. F4U-5 byl vyroben v počtu 568 kusů včetně nočních a průzkumných subvariant. F4U-6 bojoval v Korei (110 kusů) a pro francouzské námořní letectvo byl určen typ F4U-7, který byl v podstatě identický s typem 6, měl však jiný motor.

Poslední Korzár byl stažen z vojenské služby až roku 1964 ve Francii, do roku 1952 bylo vyrobeno 12.571 Corsairů všech typů.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Stručný a dobrý článek. Co bych za to dal kdybych já uměl psát takhle stručně.
Mně z příspěvku vždycky vyleze román.

Ale buď tam máš drobnou chybu, nebo ti nějaká svině ukradla z toho P & W DW deset válců. 8)
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

No jo, dvouhvězdicový osmiválec :shock: - šlo by to vůbec postavit?

Jinak F4U bylo kvalitní letadlo, jen mě vždy dostane poměr sestřelů. Amíci skoro nikde neuvádí ztráty při provozu...

Něco podobného bylo za Korejské války - přiznali nejdříve 58 sestřelených F-86 cizími letadly, ale celkem bylo 971 letadel ztraceno. Podle mě šlo pouze o propagandu...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

lol nojo, samozrejme 18-ti valec :oops: 8 je malo :lol:
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

cc, jasne ze je treba brat ty cisla s hooodne velkou rezervou :wink:

*** Diskuse byla uzamčena. Aktualizovaná verze článku je k dispozici ZDE ***
Zamčeno

Zpět na „Starší neaktualizované články“