•   Portál
      Obsah fóra
      Album
      Wiki




  •   OZNÁMENÍ A JINÉ
      Náměty
      Filmy, knihy
      Fikce, dohady
      Hospoda
      Vtipy, citáty


      LIDÉ, MILITÁRIE
      Osobnosti, příběhy
      Vyznamenání
      Uniformy
      Zločiny, Holocaust
      Ostatní
      BOJIŠTĚ WW2
      Západní fronta
      Východní fronta
      Středomoří
      Dálný Východ
      Komplexně


      EPOCHY
      Starověk
      Středověk
      Novověk
      WW1
      Po roce 1945
      ARMÁDY 1918-1945
      Německo   Británie
      USA   SSSR
      Itálie   Francie
      Japonsko
      Československo
      Ostatní

      ZÁBAVA, AKCE
      Bazar
      Spolky, akce
      Hry
      Modelařina
    TOPlist
      ARMÁDY 1945-200?
      SSSR-Rusko
      USA   NATO
      Varšavská smlouva
      ČSSR, ČSR
      Jaderné zbraně
      Ostatní




  •   LETECTVO
      Luftwaffe
      RAF
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Československo
      NATO
      Švédsko
      Válka ve vzduchu
      NÁMOŘNICTVO
      Kriegsmarine
      Royal Navy
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Ostatní, ponorky
      Válka v Atlantiku
      Válka ve Středomoří
      Válka v Pacifiku
      Válka v Ind. oceánu
      TANKY, VOJSKO
      Německo   Tanky
      Zbraně   Pušky
      Waffen SS
      Velká Británie
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      ČSR   poválečné
      Ostatní   NATO
      Varšavská smlouva
      SPECIÁLNÍ ZBRANĚ
      Wunderwaffen
      Tajné zbraně
      Rusko - PVOS
      Rakety, jaderné
      a kosmické zbraně




  •   Wiki




  •   Album
      Galerie
      Forumfoto



  • Portál     Obsah fóra     Články     Album     Forumfoto     Galerie     Chat     Nová témata     Nepřečtené     Bez odpovědí     Aktivní témata     RSS    
  • Dolů
  • Obsah fóra ‹ STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945 ‹ ČESKOSLOVENSKO ‹ Útočná vozba
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk
  • Novinky
  • FAQ
  • Chat
  • Registrovat
  • Přihlásit se

Škoda elektrický tank (ŠET)

Obrněná technika československé armády
Napsat komentář
Příspěvek: 1 • Stránka 1 z 1

Škoda elektrický tank (ŠET)

Příspěvekod Rase » 7/1/2019, 11:15


Škoda elektrický tank (ŠET)

Nějak jsem tady nenašel zmínky o elektrickém tanku ŠET od Škodovky. Počátek tohoto nevšedního vozidla je možno hledat v říjnu 1936, kdy hlavní štáb československé armády vznesl požadavek na stavbu obojživelného tanku. Tehdy vznikl projekt označovaný jako ŠOT (Škoda obojživelný tank) nebo Š.O.T.-1. Byla předložena projektová dokumentace a armáda objednala výrobu prototypu v ceně 754 000 korun. Prototyp měl být předán během srpna 1938, leč byl dokončen až po německé okupaci v březnu 1939. Po neúspěšných testech na Labi byl celý projekt zrušen (výrobcem). Další informace o prototypu nám nejsou známy, Oldřich Pejs ve svých odborných studiích uvádí, že prototyp byl postupně rozebírán a jeho jednotlivé komponenty sloužily ke kompletaci vozidla označeného ŠET. Podvozek obojživelného tanku měl po odstranění lodních šroubů a plováků, být osazen hybridním pohonem. Hvězdicový motor Avia TR-12 měl pohánět generátor, který elektřinou zásoboval dva elektromotory pohánějící zadní kola. Tank byl řízen volantem spojeným s kontrolérem, který zapínal motory buď ve stejném smyslu nebo proti sobě, čímž se jemně docilovalo zatáčení a brždění bylo rovněž řízeno elektricky. Jednalo se tedy o pokus vyrobit experimentální tank na hybridní elektrický pohon. Elektrické části tanku pak vyrobilo elektrotechnické oddělení Škodovky v doudleveckých dílnách. Po roce 1939 se objevuje zkratka TE (Tank elektrický) leč během následujícího roku byl projekt z finančních důvodů zastaven. Němce ale tento projekt zaujal a požádali výrobce aby tank TE dokončil. Unikátní vozidlo zahájilo testovací program již 6. října 1940 a první zkušební jízda se uskutečnila v říjnu následujícího roku. Zájem Němců částečně dokládá i technický popis vypracovaný 9. července 1941. Počítalo se také s jeho převezením na zkušební polygony u Berlína, nakonec ale veškeré testy proběhly opět poblíž Třemošné. Tančík najezdil necelých 500 km. Zkoušky však nepřinesly žádné směrodatné závěry, a tak byl projekt zrušen. Náhlý zájem Němců o tento stroj lze vysvětlit podobným pohonem od firmy Porsche pro útočná děla Ferdinand, pro něž Škodovka dodala několik dílů. Definitivní konec elektrického tančíku přinesl až rok 1946.

Škoda elektrický tank (ŠET)
Výrobce: Škodovy závody
Přestavby a úpravy: 1938-1941
Pancéřování: 15 mm
Výzbroj: nebyla namontována
Osádka: 3
Pohon: Avia TR-12;
letecký hvězdicový motor napojený na generátor + 2 elektromotory
Výkon:
114 kW (155 k) (motor)
108 kW (generátor)
48 kW (elektromotor)
Rychlost: 40,5 km/h


Zdroj:
https://rotanazdar.cz/?p=6417
http://www.panzernet.net/php/index.php?topic=5386.0
https://forum.valka.cz/topic/view/14301 ... oda-SET-TE
http://utocnavozba.wz.cz/tank/e-set.htm

Obrázek
výkres ŠET jež v roce 1986 nakreslil ing. Ivan Bajtoš

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek
moje stránky se zajímavostmi:
Zlatá Domácí Kniha
Kabinet Kuriozit
Uživatelský avatar
Rase
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 7133
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Napsat komentář
Příspěvek: 1 • Stránka 1 z 1

Zpět na Útočná vozba

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

  • Nahoru
  • Portál » Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra • Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
Portal by phpBB3 Portal © phpBB Türkiye