LT vz. 34 versus PzKpfw III

Obrněná technika československé armády
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

LT vz. 34 versus PzKpfw III

Příspěvek od hydrostar »

http://utocnavozba.wz.cz

Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Naposledy upravil(a) hydrostar dne 9/8/2023, 06:27, celkem upraveno 5 x.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Dobré srovnání, i když samozřejmě se najde spousta "odborníků" kteří budou hlásat nadřazenost německé konstrukce. Ale LT-34 (P-II) se stal prvním dobrým tankem Pragy, našeho nejlepšího výrobce tanků.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

U československého tanku výrazne chýba aspoň jeden ďalší člen obsluhy vo veži, veliteľ tanku je vo svojej funkcii veliteľ/strelec/nabíjač výrazne preťažený, čo spolu s chýbajúcim systémom vnútornej komunikácie sťažuje koordináciu bojovej činnosti posádky.
Napriek nízkej hmotnosti je tiež LT-34 výrazne podmotorovaný, čo sa nutne muselo prejaviť na dynamických a jazdných vlastnostiach vozidla.

Pz-III (konšrukcia ?? výroba 1937-?) je ako typ zhruba o tri roky mladší ako LT-34 (konštrukcia 1932-34 výroba 1934-36), čo v tesne predvojnovom období znamenalo dosť.

Sapík, lepší výraz by bol asi "prvý použiteľný tank", k dobrému tanku chýbalo ešte pár rokov vývoja a zbierania skúseností. Bohužiaľ, konštruktéri ich už nedostali.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

U československého tanku výrazne chýba aspoň jeden ďalší člen obsluhy vo veži, veliteľ tanku je vo svojej funkcii veliteľ/strelec/nabíjač výrazne preťažený, čo spolu s chýbajúcim systémom vnútornej komunikácie sťažuje koordináciu bojovej činnosti posádky.
Napriek nízkej hmotnosti je tiež LT-34 výrazne podmotorovaný, čo sa nutne muselo prejaviť na dynamických a jazdných vlastnostiach vozidla.
To tam je všecko napsané 8-) Hlavní výhodou LT vz. 34 v terénu je jeho menší tlak na půdu. Co se nezaboří vyjede. A je tomu jedno, jestli to vyjede pomalu nebo rychle.
Pz-III (konšrukcia ?? výroba 1937-?) je ako typ zhruba o tri roky mladší ako LT-34 (konštrukcia 1932-34 výroba 1934-36), čo v tesne predvojnovom období znamenalo dosť.
Prudký rozvoj tankové techniky začal již počátkem třicátých let. Jde to vydět na rychlém zastarání tanků z dvacátých let. Taky koncepce tanku LT vz. 34 byla v době vzniku na vrcholu vývoje. Za dva roky ale byla poslána do pozadí tanky LT vz. 35. Modernizace tanků LT vz. 34, kdy byl zabudovaný nový motor, nová převodovka, nové dělo, upravený podvozek a přídavný pancíř, tento tank opět přivedla na světovou špičku.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Alchymista píše:....k dobrému tanku chýbalo ešte pár rokov vývoja a zbierania skúseností. Bohužiaľ, konštruktéri ich už nedostali.
S tím bych až tak nesouhlasil, to co dokázala za poměrně krátkou dobu Praga pod vedením Surina... no jak to napsat.... ve světě moc podobných nebylo, navíc u nás chyběla nějaká extra tradice vývoje obrněné techniky.

Bohužel i do tohoto vývoje zasáhla politika a monopolní postavení Škody - podle mě Praga měla skoro vždy navrch.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Politické tlaky na vývoj československých zbraní je evidentne stará choroba...

Hydrostar - Aj LT-35 bol zrejme v porovnaní s PzIII mierne horší, práve pre tie isté dôvody - preťaženie veľliteľa a podmotorovanie. V tejto súvislosti by bol zaujímavý pohľad nemcov - tí použivali oba, resp. všetky tri tanky. Ako ich hodnotili? Prípadne - aké zmeny na tankoch urobili?
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Na tanku LT vz. 35 udělali Němci dvě změny. Přidali člena posádky a zavedli interkom. A jak je hodnotili? Těžko říct, ale asi byli hodně spokojení. Třeba v polsku to byl nejpočetnější tank s kanonem aspoň 37 mm.

K modernizaci tanku LT vz. 34 mělo dojít během podzimu až zimy 1938. Bohužel dřív přišel Mnichov. A Němce 23 tanků starší konstrukce rozhodně nezajímalo.

Jo a mimochodem, držme se roku 1938. Nebavme se kdyby, to už je jiná kategorie.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
RAYTHEON
7. Major
7. Major
Příspěvky: 602
Registrován: 14/5/2007, 20:44

Příspěvek od RAYTHEON »

to Hydrostar

Nechtěl jsem opakovat věci, které by mohly být vykládány jako tzv. "fachidiotismus" ale řekl jsi to za mě. Tank je zbraň, kde musí plynně komunikovat posádka mezi sebou a s okolím. Sebelepší tank naprosto ztrácí svojí bojovou hodnotu ve chvíli, kdy jeho velitel je přinucen komunikovat s okolím pomocí praporků. Technické kvality interkomu a radiostanice tanku jsou stejně důležité jako všechna ostatní TTD.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Zapomněl jsem dodat, že na fotografiích je prototyp tanku P-II (má ještě lafetu na kulomet vz. 26 a jinou věž s jiným lafetováním děla a kulometu vz. 35) a PzKpfw III Ausf. A

Provedl jsem jednu změnu v textu. A to v místě tlaku na půdu.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

http://utocnavozba.wz.cz

Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Naposledy upravil(a) hydrostar dne 9/8/2023, 06:31, celkem upraveno 2 x.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Tex
vojín
vojín
Příspěvky: 13
Registrován: 7/1/2008, 22:49
Bydliště: Kladno

Příspěvek od Tex »

moc dobré porovnání a úsudky zkus porovnat Lt.38 s nějákym německym to mi taky dost zajímalo
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Ano, je to v plánu, ale uvidíme, jak to bude s časem. Předběžně bude následovat LT vz. 35 x PzKpfw IV z podzimu 1938, LT vz. 38 x PzKpfw III z jara 1939 a ST vz. 39 x PzKpfw III nebo IV z roku 1939
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Super srovnání:-)
jak píšeš, asi by bylo zajímavé srovnání jaro 1939, kdy byl plánován útok na Československo. Už jsem si s tou myšlenkou pohrával, tak to zkusím za ČSR dát dohromady:

OA vz. 27 = 15 ks
OA vz. 30 = 51 ks
Tč. vz. 33 = 70 ks
LT vz. 34 = 50 ks (mohlo být na jaře 39 modernizováno na LT 34 R
LT vz. 35 = 298 ks
LT vz. 35 = 99 ks (R-2 vyráběno pro Rumunsko, mohlo být zabaveno)
LTP = 24 ks (vyráběno pro Peru, mohlo být zabaveno)
LTH = 24 ks (vyráběno pro Švýcarsko, mohlo být zabaveno)
LT vz. 38 = 100 ks ??? (termín dokončení 1.série 150 ks byl 31.3.1939. Počítám s problémy výroby, proto cca 100 ks. Celá série byla rozpracovaná v zimě 1938-39. Tempo výroby bylo sníženo po Mnichově. V březnu 39 bylo dle skutečnosti vyrobeno 10 ks. Ty byly předány Německu v květnu)

Celkem tedy mohla mít ČSR armáda k dispozici na jaře 1939:
495 ks lehkých tanků + neurčité množství LT vz. 38
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Německo mohlo na jaře 1939 disponovat touto obrněnou technikou:

cca 1200 ks - obrněných aut a transportérů
1688 ks - Panzer I (kulometná výzbroj)
cca 810 ks - Panzer II (1x20mm)
cca 130 ks - Panzer III (1x37mm)
cca 130 ks - Panzer IV (1x75mm)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Jednu malou opravu. Je možné, že během rekonstrukce by všechny stroje dostaly čtyřčlenno osádku v rozložení řidič, radiotelegrafista, velitel/střelec a nabíječ. Tímto rozšířením posádky, se kterým se počítalo u LT vz.38 a později se objevilo i u LT vz.35 ve slovenské armádě, by se podstatně zvýšil bojový potenciál stroje.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Myslím si, že naše armáda zbytečně otálela s rekonstrukcí LT-34. Od jejich výroby a dodání uplynulo už dlouhá doba a dávno z linek sjížděli LT-35 a na rýsovacích prknech byli již LT-38 a stále se nic s LT-34 nedělo. Při tom na jejich opotřebovanost, závady atd. bylo dávno upozorňováno. Naše republika tak mohla v kritické době disponovat o dalších 50 ks kvalitních strojů více.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

To se tak lehce nedá říct, že se otálelo s rekonstrukcí těchto vozidel. Teprve v roce 1937 nabídla firma ČKD zamontování nového motoru a převodovky. Rok na zkoušení a jsme v létě 1938. Dále je nutno připomenout, že v roce 1936 se s žádnou rekonstrukcí nepočítalo. LT vz.34 měly prostě být nahrazeny LT vz.35. LT vz.34 měly sloužit především k výcviku. Následně byly přeřazeny k předzvědným oddílům, ale tam se moc neuplatnily. Teprve po nabídce firmy ČKD se začalo mluvit o přestavbách všech strojů. Nehledě na to, že ČKD měla plné výrobní kapacity na LT vz.35 a taky na své exportní stroje.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Já ti nevím.....když si vezmu jaká byla politická situace již počátkem roku 1938, dále pak částečná mobilizace v květnu atd....tak se prostě trošku divím, že se nevěnovala větší pozornost modernizaci LT-34. Kdybych v té době měl to právo rozhodovat, tak hned modernizuju. Je rozdíl mít 300 ks LT-35 a dalších 50 ks tanků určených jen k výcviku se svoji již poněkud sníženou bojovou hodnotou, nebo právě o těch 50 ks mít více strojů na stejné nebo lepší úrovni, než LT-35. Možná ty zkoušky atd. se táhli moc dlouho:-(
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Dyť ti to říkám, zkoušky modernizovaného stroje P-II-R neboli LT vz.34R začaly současně se zkouškami TNHPS, tedy budoucího LT vz.38 a Škodováckými prototypy na jaře 1938 a byly ukončeny někdy v létě téhož roku. V tom létě těsně před mobilizací by odeslání tanků k výrobci znamenalo značné oslabení jednotek a zřejmě proto k žádným modernizacím v té době nedošlo.

A jak znovu opakuju. první modernizace tohoto tanku proběhly až někdy na podzim 1937. Do té doby žádná studie neexistovala. Vlastní modernizace byla až sekundárním důsledkem vývoje tanku TNH.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Už jsem v obraze. Mno...škoda, že se to v takovém časovém presu nedalo stihnout. Modernizované stroje by byli jistě velkým přínosem.

Hlavně si myslím, že byla velká škoda, že se TNH, jehož prototyp byl vyroben již v září 1935, nebyl dále rozvíjen jako následovník LT-35. Vždyt už v květnu 1937, kdy byla celá série TNH vydodána do Iránu, mohla být jeho větší vyzrálost v porovnání s LT-35 patrná. Nebo se pletu?
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Útočná vozba“