ST vz. 39 versus PzKpfw III

Obrněná technika československé armády
Odpovědět
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

ST vz. 39 versus PzKpfw III

Příspěvek od hydrostar »

http://utocnavozba.wz.cz

Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Naposledy upravil(a) hydrostar dne 9/8/2023, 06:28, celkem upraveno 3 x.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Heinrich Reimers
Příspěvky: 6
Registrován: 29/12/2007, 16:38

Příspěvek od Heinrich Reimers »

ST vz 39 byly nasazeny v rámci slovenské armády nepletu-li se?
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

Heinrich Reimers píše:ST vz 39 byly nasazeny v rámci slovenské armády nepletu-li se?
Pletieš...
Obrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Bohužel se pleteš. Možná jsi je zaměnil za LT-40. Ale říkám znovu, ST vz.39 se nedostal dál jak do prototypu.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

ST vz 39 versus PzKpfw III

Příspěvek od Johan »

Nepletu-li se oba tanky dosáhly zhruba stejného operačního nasazení za 2.sv.v., byť v odlišných počtech. Stejně jako PzKpfw III se i ST vz 39 skvěle osvědčil a prokázal velkou schopnost k nejrůznějším modifikacím (zvláště v oblasti kanónové výzbroje). Navíc si jeho uživatel cenil i odolnosti pancéřování věže, které nebylo narušováno žádnými bočními vstupy. Oba stroje byly nasazovány na východní frontě a tedy (ne se 100%-ní úspěšností) konkurovaly T34-kám. Dle mých informací (a nemusí být přesné-mohu se plésti) ST vz 39 licenčně vyráběli a užívali Maďaři. Mám pocit, že se o tom psalo i na Palbě, ale-opravdu-mne případně opravte.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Dobré srovnání...velká škoda, že jsme neměli ST-39 v dostatečném množství v době Mnichovské kriye. Možná by se pak politici rozhodli stejně jako armáda bránit republiku.

Jinak jak píšeš, že se ST-39 nedostal ani k objednávce, tak to je trošku jinak. Ještě před oficiálním ukončením zkoušek na prototypu, byla v létě 1938 vypsána objednávka na 300 ks a v září 1930 na dalších 150 ks. Jejich realizace však nikdy nebyla uskutečněna. Dokonce se domnívám, že se z důvodu rozpracovanosti zakázky na LT-38 a exportních lehkých tancích, se vůbec na této na ST-39 nezačalo pracovat. První stroje měli být dodány v létě 1939 a poslední v březnu 1940.

Lepší měrný tlak byl předpokládám u ST-39 lepší díky širším pásům. Je to tak?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: ST vz 39 versus PzKpfw III

Příspěvek od kacermiroslav »

Johan píše:Nepletu-li se oba tanky dosáhly zhruba stejného operačního nasazení za 2.sv.v., byť v odlišných počtech. Stejně jako PzKpfw III se i ST vz 39 skvěle osvědčil a prokázal velkou schopnost k nejrůznějším modifikacím (zvláště v oblasti kanónové výzbroje). Navíc si jeho uživatel cenil i odolnosti pancéřování věže, které nebylo narušováno žádnými bočními vstupy. Oba stroje byly nasazovány na východní frontě a tedy (ne se 100%-ní úspěšností) konkurovaly T34-kám. Dle mých informací (a nemusí být přesné-mohu se plésti) ST vz 39 licenčně vyráběli a užívali Maďaři. Mám pocit, že se o tom psalo i na Palbě, ale-opravdu-mne případně opravte.
To tě musím opravdu opravit:-) ST-39 nikdy nebyl sériově ani licenčně vyráběn, i když tu ta snaha byla i po okupaci Německem. Maďarské tanky Turan, byli licencí našich T-21 (Š-IIc), což byl jiný projekt středního tanku. Více o Turanech najdeš zde: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2654
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

První stroje měli být dodány v létě 1939 a poslední v březnu 1940.
Tak tady tě musím opravit. Prvních deset kusů ČKD přislíbila v případě objednávky do konce dubna 1939. Zbylých 85 do září téhož roku. Škodovka měla 205 kusů dodávat v rozmezí červenec 1939 až únor 1940.
Jinak jak píšeš, že se ST-39 nedostal ani k objednávce, tak to je trošku jinak. Ještě před oficiálním ukončením zkoušek na prototypu, byla v létě 1938 vypsána objednávka na 300 ks a v září 1930 na dalších 150 ks. Jejich realizace však nikdy nebyla uskutečněna
Tady ti právě budu oponovat. Oficiální objednávka byla podána, ale firmy nikdy neobdržely pokyn k zahájení výroby. Tento pokyn byl údajně zablokovaný představitely armády, protože stroj byl ještě nedopracovaný a značně nevyzrálý.
Dokonce se domnívám, že se z důvodu rozpracovanosti zakázky na LT-38 a exportních lehkých tancích, se vůbec na této na ST-39 nezačalo pracovat.
Tato zakázka na výrobu neměla vliv. Dvě třetiny měla realizovat Škoda. A stejně by ČKD dodala své tanky dříve. Jinak údajně už byly podniknuty přípravy k rozjetí sériové výroby. To ale neznamená, že oba podniky byly připraveny hned s rozhodnutím státu zahájit výrobu.
Lepší měrný tlak byl předpokládám u ST-39 lepší díky širším pásům. Je to tak?
Ano, dá se to říct i tak. Na rozložení hmotnosti na půdu je zapotřebí určitá styčná plocha doteku. Dále je ale nutné mít dobrou podpůrnou soustavu, která celou hmotnost rozloží rovnoměrně. Vahadlo to umí naprosto dokonale.
Nepletu-li se oba tanky dosáhly zhruba stejného operačního nasazení za 2.sv.v., byť v odlišných počtech. Stejně jako PzKpfw III se i ST vz 39 skvěle osvědčil a prokázal velkou schopnost k nejrůznějším modifikacím (zvláště v oblasti kanónové výzbroje). Navíc si jeho uživatel cenil i odolnosti pancéřování věže, které nebylo narušováno žádnými bočními vstupy. Oba stroje byly nasazovány na východní frontě a tedy (ne se 100%-ní úspěšností) konkurovaly T34-kám. Dle mých informací (a nemusí být přesné-mohu se plésti) ST vz 39 licenčně vyráběli a užívali Maďaři. Mám pocit, že se o tom psalo i na Palbě, ale-opravdu-mne případně opravte.
Promiň, že ti to tak řeknu, ale pleteš se od začátku do konce. Jak jsem napsal já i kačer, tak ST vz.39 nebyl nikdy v sérii vyráběn. A Maďaři koupili konkurenční Škodovácký Š-II-c později známý jako T-21 a zavedli ho po úpravách jako Turan.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Jak to bylo s osudem ST-39 po okupovaci? Vím, že zůstal jen v prototypu nebo ve dvou prototypech, kdy jeden byl sešrotován naší armádou po válce a druhý byl někdy počátkem 40.let poslán bez věže do Německa na testy. Ale co by mě zajímalo, které státy projevili zájem o jeho nákup, licenční výrobu...případně komu byl nabízen v rámci schválených odběratelů a případně i z jakých důvodů kontrakty nebyly uzavřeny.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Útočná vozba“