Praga LTP (Tanque Ligero 38/39M)

Obrněná technika československé armády
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Praga LTP (Tanque Ligero 38/39M)

Příspěvek od sa58 »

Lehký tank Praga LTP (Tanque Ligero 38/39M)
...z ČKD až k vrcholkům And...
Exportní lehké tanky PRAGA (ČKD) – díl 3


Obrázek
V předešlých částech této minisérie jsem se zmínil o vývoji tanku Praga TNH a jeho následném vývozu do Iránu (Persie ) a jeho „lehčí a menší“ verze do Švýcarska. Firma samozřejmě nezůstala „stát na místě“ a nabízela své skvělé tanky i jiným potencionálním zájemcům. Československý zbrojní průmysl byl v té době opravdovým pojmem a firma ČKD měla opravdu co nabízet. Na světě nebylo mnoho výrobců, kteří by byli schopni nabízet několik typů tančíků a lehkých tanků. Ale i pro ČKD platilo otřepané „doma není nikdo prorokem“, největší zakázku té doby (pro naši armádu) jí za poněkud nejasných okolností „vyfoukl“ největší domácí konkurent, plzeňská škodovka.

Ale vraťme se do zahraničí, přesněji do Jižní a Střední Ameriky. Ve 30. letech minulého století je navázán kontakt s téměř s každým státem tohoto kontinentu, někdy na úrovni vojenských atašé, jindy se zase přijela do Prahy podívat vojenská delegace (i s manželkami, mnohdy to vypadalo spíše jako dovolená..). Výrobky ČKD jsou nabízeny Argentině, Brazílii, Bolívii, Mexiku, Hondurasu, lze nalézt kontakty i z Uruguaye, Venezuely a San Salvadoru. ČKD se bohužel nepodařilo prodat výše zmíněným zemím ani jeden tank, situaci zachránila třetí největší země jihoamerického kontinentu, Peru.

V roce 1935 se rozhodla peruánská vláda nakoupit pro armádu lehké tanky. Mělo se jednat o tank hmotností kategorie 5 až 7 tun (zde je brán ohled na stav vozovek a mostů v Peru), vyzbrojený kanonem ráže 37 mm a dvěma kulomety. Tank s podobnými parametry mohlo dodat několik světových výrobců, Peruánci ale měli ještě jednu důležitou podmínku – tank měl být schopen trvalého provozu v nadmořských výškách až 4500 metrů. Zde již nastává problém, testy tanků v takové nadmořské výšce nelze dost dobře realizovat (mluvíme zde o Evropě před 80 lety). Peruánci oslovili firmy Renault, Vickers, Fiat a také Škodu a ČKD. Peruánci měli původně v plánu pořídit pro armádu 36 tanků, posléze je tento počet snížen na 24 vozidel. I tento počet by však Peru pasoval do regionální tankové velmoci. Jako základ pro peruánský tank firma použila projekt LTL, šlo o projekt lehkého tanku pro Litvu.

Obrázek Obrázek LTP bez kanonu

V říjnu 1936 přijela do Prahy nákupní komise v čele s generálem Tamayou, v dubnu příštího roku je podepsána předběžná dohoda o dodávce 24 tanků. V celém věci se hodně angažuje Emil Oplatek, zástupce ČKD v Paříži, jedná tam vedoucím tamní mise plukovníkem Martinézem. Od něj přišla první informace o zájmu Peruánců na 24 tanků. Oplatek musel o svou provizi (zaslouženou) tvrdě bojovat, již dohodnutý obchod mu chtěl vyfouknout jiný obchodník. Další důležitou osobou v tomto obchodu byl Chargé d´ Affaire v Limě dr. A. Lafar, ten to ale asi dělal z lásky k vlasti. A aby nebylo všem trablům konec, Škoda nemohla pro tanky dodat kanony. Peru se totiž nacházelo ve sféře francouzského vlivu a Škoda patřila koncernu Schneider. Firma tento vyřešila nákupem kanonů od naší armády, ta je posléze nakoupila od škodovky.

Další změna nastává v lednu 1938, ČKD nabízí Peruáncům stroj LTH, vyvinutý a vyráběný pro Švýcarsko. Problémem bylo překročení maximální hmotnosti a to se plukovníku Martinézovi nelíbilo. Koncem ledna 1938 jel do Paříže orodovat za tento projekt i Alexej Surin, hlavní konstruktér oddělení SPE v ČKD. Surin s Oplatkem nakonec dokázali přesvědčit plukovníka a 15.2.1938 je podepsán kontrakt na dodávku 24 tanků LTP (firemní označení tanku), dále mělo být do Peru dodáno 8000 nárazových a 5334 průbojných granátů, celý kontrakt dosáhl výše 170.447 liber šterlinků. V dodatku smlouvy, podepsaném 9.4.1938 se zavazuje ČKD dodat pojízdnou dílnu, pásový tahač (traktor) T6 s polní dílnou (na přívěsu), velitelský automobil Praga AV a nákladní RV. Mimo to se dá najít v archívu ČKD zajímavý výkres „přívěsného vozíku“ pro tank, za tank se mě dát zapřáhnout pásový vozík, sloužící k převozu všelijakého vybavení. Ale tento nápad asi zůstal jen na papíře, neexistuje fotografie tohoto vozíku.

Obrázek Obrázek

Obrázek Praga T6

Je načase si alespoň zběžně popsat tank LTP. Jak jsem již uvedl, jedná se o upravený upravený projekt švýcarského tanku LTH, jde tedy o tank vycházející z většího „sourozence“ TNH. Podvozek vozidla tvoří dvě dvojice velkých pojezdových kol s gumovými obručemi o průměr 725 mm, vždy dvě kola jsou odpruženy společným svazkem listových per zavěšených pomocí klínu na konzole. Pás s korýtkovým vedením o šířce 294 mm je nahoře podepírán třemi podpůrnými kladkami s gumovými obručemi, vpředu je umístěno hnací a vzadu napínací kolo.

Srdcem pohonu je originální švédský motor Scania-Vabis 1664, jde o řadový šestiválec o objemu 7754 ccm, při 2200 ot/min z něj lze vyhnat až 125 HP. Kvůli používání tanku ve vysoké nadmořské výšce muselo dojít k úpravě zásobování palivem, o to se staral upravený letecký karburátor Praga-Diflex, výškový regulátor Praga s přisáváním vzduchu do plovákové komory a redukční klapkou v sacím potrubí umožňoval zvýšení kompresního tlaku. Ve výšce nad 2000 metrů tak dochází ke zvýšení tlaku z 1:6,2 na 1:7,2.
Přenos od motoru zajišťuje planetová převodovka Praga Wilson CH s předvoličem rychlostí. Převodovka umožňuje jízdu pěti rychlostmi vpřed a jednou vzad. Tank je schopen jezdit rychlostmi od 3,2 do 40 km/h, dojezd na silnici je cca 180 km.

Konstrukce odpovídá tehdejším zaběhlým technologiím v ČKD, kostra vozidla je vyrobena z ocelových úhelníků, na ně jsou připevněny pomocí nýtů a šroubů pancéřové desky o síle od od 8 mm do 25 mm. Osádku tvoří trojice mužů, řidič seděl na pravé straně korby, pro výhled z vozidla měl k dispozici v čelní stěně vypouklé „okno“ se třemi otvory. Ty jsou samozřejmě osazeny neprůstřelným sklem. Na dně korby je nouzový výlez, při světlé výšce tanku 350 mm bylo opuštění tanku asi docela adrenalinovou událostí. Do tanku osádka nasedá dva poklopy na střeše věže.

Na korbě je mírně vpravo od osy vozidla usazena plně otočná věží, věž se patrně otáčela ručně. Hlavní výzbroj tanku tvoří kanon Škoda A3 ráže 37,2 mm, jinak též známý jako kanon vz. 34ÚV. Vedle něj je na na pravé straně zabudován v čelní desce vzduchem chlazený těžký kulomet ZB 53 ráže 7,92 mm. Mimo výzbroj ve věži je ještě vedle řidiče na levé straně čelního panelu zabudován lehký kulomet ZB 30 ráže 7,92 mm. Palebný průměr je 60 granátů pro kanon a 2700 nábojů 7,92x57 pro kulomety.

Tolik něco málo k technice. První prototyp přebral kapitán Cornejo 8.8.1938, 13.9 opouští vozidlo přístav Hamburk a míří do Peru. Firma k tanku „přibalila“ i ředitele Mladějovského, Ing. Ševčíka a dva techniky, pány Šindeláře a Kroupu. 17.10. dorazila zásilka do přístavu Callao a již za čtyři dny je LTP testován ve vysokohorském terénu ve stanici La Oroya. Ta leží ve výšce 3720 metrů nad mořem, samotné testy se provádějí ve výšce až 4500 m. Test proběhl bez problému, horší už to bylo s dodávkou zbylých 23 tanků. Ty jsou v rozestavěném stavu „zkonfiskovány“ naší armádou během všeobecné mobilizace. Další šestice tanků je odeslána 4.11.1938, od Peru dorazila zásilka 7.12. Zbytek tanků doplul k novým majitelům ve dvou zásilkách, 14.2.1939 dorazilo 9 tanků, 27.2 potom zbylých osm tanků společně s náhradními díly a doprovodnými vozidly. Jeden tank z této poslední série urazil při testech 1300 km po „horských“ oblastech tehdejšího Československa bez výraznějších závad. Zbytek tanků absolvoval kratší testy (150 km), součástí testů se staly i ostré střelby a ostřelování tanků.

Tanky LTP, nyní v Peru označené jako Tanque Ligero 38/39M, pomáhají již 19.2.1939 potlačit vojenský převrat. Teprve po něm je sformován plnohodnotný tankový prapor, poprvé je představen na přehlídce v Limě 7.6.1939. Ve výcviku a organizaci pomáhají zaměstnanci ČKD (nyní vlastně již BMM), po obsazení zbytku vlasti odmítnou návrat a pomáhají peruáncům zvládnout obrněnou techniku. Ing. Ševčík odchází do Velké Británie, Šindelář a Kroupa vstupují coby profesionálové do Peruánské armády. V konfliktu s Ekvádorem (1941-42) prý vedou tankovou jednotku do boje. Tankový prapor s 24 tanky pasuje Peru do pozice tankové velmoci na jihoamerickém kontinentu.

Obrázek Obrázek LTP ve válce s Ekvádorem

Peruánci jsou s výkony tanků spokojení, v roce 1946 jsou rozhodnuti u nás zakoupit dalších 24 – 36 tanků. Inovovaný tank měl být poháněn dieselem Tatra T-108, vyzbroj měl tvořit moderní 37 mm kanon a dva těžké kulomety. V roce 1949 však došlo pouze k dodávce náhradních dílů, o rok později již nedošlo k dohodě o dodávce 20 nových tanků za 57 miliónů korun. ČKD se snažila dodat LTP i jiným státům, v roce 1945 je nabídnuta dodávka 36 tanků Venezuele, Bolívii je nabízeno 24 tanků s dieselem. Zůstalo však pouze u nabídek. V Peru tanky slouží až do počátku 70. let, poté jsou přesunuty do zálohy. V záloze vydrží až do konce 80. let, dnes je možno vidět několik těchto tanků coby památníky (asi 6 vozidel).

Obrázek Obrázek

Tanky jsou ve Peru pojmenovány podle provincií, na obrázcích tak narazíme na tanky s bílými nápisy na bocích - Amazonas, Ancash, Apurímac, Arerquipa, Ayacucho, Cajamarca, Callao, Cusco, Huancavelica, Huánuco, Ica, Junín, La Libertad, Lambayeque, Lima, Loreto, Madre de Dios, Moquegua, Pasco, Piura, Puno, San Martín, Tacna, Tumbes...

Obrázek Obrázek

Tolik něco málo k jednomu skvělému výrobku naší meziválečné republiky. Už jen jeho dlouhá služba byla skvělou reklamou pro naše techniky a dělníky, dnes si o něčem podobném můžeme jen nechat zdát...


Technické data tanku LTP
délka – 4,1 m
šířka – 1,95 m
výška – 2,16 m
hmotnost – 7,3 t
pancéřovaní – 8-10-12-15-25 mm
výkon motoru – 125 HP
maximální rychlost – 40 km/h
zásoba PHM – 160 litrů
dojezd – 180 km
stoupání - 40°
osádka – 3


zdroje:
Ivo Pejčoch – Tanky Praga – Historie obrněných vozidel ČKD 1918-1956
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs – Obrněná technika 6
Vladimír Francev, Charles K. Kliment – Československá obrněná vozidla 1918-1948
obrazová příloha:
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/
http://maquina-de-combate.com/fotos_y_v ... l-Ejercito
Naposledy upravil(a) sa58 dne 20/8/2009, 17:34, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Sa ď.
Rád jsem si to připomenul - ukázka dobré práce našich techniků a dělníků a pak také naučit tamější techniky a opraváře - to se muselo dědit.
Takže úplné vyřazení do muzea až 80. léta?
Já měl v hlavě špatný kod koncem 70. let.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

To je fasinující. Vydržet v nasazení nějakých 40 let to je u takové tehniky a v podmínkách země, kterou jsme měli ve zvyku označovat jako rozvojovou či třetí to je malý zázrak tecniky a technologie.

Pravda je, že v 80, letech o tomto tanku vyšel článek v tehdejším ATM a já vůl ho ztratil.

Ale pravda je i to, že v roce 1981 dokonce v naší televizi proběhly záběry z akcí peruánské armády proti bojovníkům třetího meče marxismu, tedy Guzmánovým teroristům ze Světlé ztezky. A v čele postupující pěchoty se valily tyto dva úžasné tanky. Vlastně ten článek v ATM byl vyvolán tím, že si toho v televizi někdo všiml a nevěřil vlastním očím. A poslal dotaz do redakce.

Je vidět že jsme dokázali vyrobit vždy něco, co mělo parametry které prokázaly nadčasovost.

sapíku trefil jsi do černého, pěkné počtení.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

pěkné...

Zaujala mě ta válka s Bolívií a tak sem si o ní něco hledal a zjistil sem, že nešlo o válku s Bolívií ale o válku s Ekvádorem, viz třeba SEM
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

V posledním čísle HaVu (2/2009) vyšel článek o LTP od Pejčocha a ten tam uvádí, že v Peru mají dokonce 10 LTP, z toho 1 pojízdný.
Obrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Jájo, díky za upozornění, sám nevím, kde jsem na tu Bolívii přišel... :shock:

Ještě přihodím něco z Youtube, našel to Hydrostar
http://www.youtube.com/watch?v=Uhe8LLlWZIw
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Ale že jim to s tou ruskou potvorou sluší. Co nám nabídneš příště sapíku?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Přepíšu AH-IV, ten jsem smolil kdysi dávno v pravěku... http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=394
Zdrojů je dnes daleko víc a snad to bude lepší.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Joj, tehdy se ještě vyrábělo kvalitně a bez "kurvítek", takže věci vydržely věky.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Zdá se, že LTP si brzo budeme moct prohlídnout naživo...

"Do Česka se vrátí prvorepublikový tank, který vyhrával války v Andách"
iDNES.cz píše: Vojenský historický ústav si připsal úlovek z And. V Peru získal vzácný prvorepublikový tank LTP 38, který tamní vojáci s úspěchem používali. Darovací smlouva byla bez velkého zájmu médií podepsaná loni, Česko recipročně podpoří milionem korun výstavbu knihovny v Peru.
další článek
Tank československé výroby LTP 38 v Perufoto: flickr.com

Tank československé výroby LTP 38 v Peru

"Vojenský historický ústav uzavřel s městem Mollendo smlouvu na předání tanku do České republiky. Peníze, které za něj ministerstvo obrany zaplatí, využije město na stavbu nové knihovny," řekl ředitel Vojenského historického ústavu Aleš Knížek.

Tank LTP 38 je velmi vzácný, v Česku žádný jeho exemplář není. Tuto konkrétní verzi tanku vyráběla ČKD Praha speciálně pro export do Peru, kam zamířily v letech 1938 a 1939. Díky speciálním úpravám a motorům Scania mohly bez problému fungovat i ve vysokohorském prostředí jihoamerických And - Peru žádalo stroje schopné operovat do výšek 4 500 metrů nad mořem.

A fungovaly dobře. Peru v roce 1939 nasadilo tanky při potlačení pokusu o převrat, v letech 1941-1942 zase přispěly k porážce Ekvádoru. Se 24 tanky se Peru stalo tankovou velmocí Jižní Ameriky. Podle serveru Palba.cz tanky zůstaly v provozu minimálně do 70. let, kdy se účastnily bojů proti maoistické skupině Světlá stezka.

Nasazení dalších tanků z rodiny LT 38 už bylo méně slavné. Když padly do rukou Němcům při okupaci Československa, s úspěchem se zapojily do dobytí Polska, Norska a západní Evropy.
Do Česka už se vrátil LT 35

Podle Knížka zakoupením tanku vojenské muzeum pokračuje v plánu navracet tanky vyrobené v Československu zpět na české území. Již v roce 2008 se z USA podařilo získat tank Škoda LT vz. 35, kterého se do dnešní doby zachovalo jen pět kusů. Při mobilizaci byl tento kus nasazen v jižních Čechách, po okupaci ho do své výzbroje zařadil německý wehrmacht.

VHÚ chce letos získat do svých sbírek ještě jeden vzácný kus, kanon vyrobený v plzeňské Škodovce za první republiky. "Nikdy nebyl zaveden do výzbroje Československé armády. Po vyhlášení protektorátu byl prodán do Turecka," vysvětlil Knížek. Právě z Turecka má muzeum dělo dostat darem, nezaplatí za něj tedy ani korunu, dodal ředitel ústavu.

VHÚ Praha jako vojenské zařízení spadá pod ministerstvo obrany. Kromě budování muzejních sbírek se jeho činnost zaměřuje na historická bádání o československém odboji a životopisné údaje předních vojenských osobností. Dlouhodobě zkoumá české a československé vojenství.
Odkaz na Idnes

Zdá se, že je to psané podle článku tady na PALBĚ, ale diskuzi už dotyčný nečetl...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Když přijel LT-35, mohla se media posra* blahem, byl to přece dar od velkégo bratra.... pardon spojence.
Nasazení dalších tanků z rodiny LT 38 už bylo méně slavné. Když padly do rukou Němcům při okupaci Československa, s úspěchem se zapojily do dobytí Polska, Norska a západní Evropy.
No to je pěkná blbost, to jsou nejslavnější chvíle LT-38, dnes ale při dnešní předposranosti není nikdo schopen ocenit jen techniku, není to politicky korektní. Ještě že tankisti neměli ve znaku protěž...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
papergeorge
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 2/1/2010, 21:16

Příspěvek od papergeorge »

Pátrač píše:To je fasinující. Vydržet v nasazení nějakých 40 let to je u takové tehniky a v podmínkách země, kterou jsme měli ve zvyku označovat jako rozvojovou či třetí to je malý zázrak tecniky a technologie.

Pravda je, že v 80, letech o tomto tanku vyšel článek v tehdejším ATM a já vůl ho ztratil.

Ale pravda je i to, že v roce 1981 dokonce v naší televizi proběhly záběry z akcí peruánské armády proti bojovníkům třetího meče marxismu, tedy Guzmánovým teroristům ze Světlé ztezky. A v čele postupující pěchoty se valily tyto dva úžasné tanky. Vlastně ten článek v ATM byl vyvolán tím, že si toho v televizi někdo všiml a nevěřil vlastním očím. A poslal dotaz do redakce.

Je vidět že jsme dokázali vyrobit vždy něco, co mělo parametry které prokázaly nadčasovost.

sapíku trefil jsi do černého, pěkné počtení.

Muj osobni nazor je mimo jine ten, ze je to uplne jedno, co se na Vas vali. Vzdycky uskocite. Paklize jste ovsem patricne zpracovani, odolnost proti tomu "valeni se" se samozrejme zvysuje. A je to jedno, zda je to tank v poli, traverza na stavbe ci hnev kohokoli na pracovisti....
Kazdopadne tim chci mimo jine rict, ze prispevky na tema "tenkrat, jo to byli fachmani" jsou sice spravně, ale je taky treba vzit na vedomi, ze ona masirka v narodni sebevedomi byla uplne nekde jinde...
A co si budeme povidat, pokud ma lid pocit, ze mu vladne vyrobce chaosu, zacne se chovat lajdacky. Jakmile mu zacne vladnout pevnejsi ruka, postavi se do pozoru. A to plati vsude...

Jen si vemte, jak reagujete jako chodci na ulici hned, jak zacnou kvikat nekde brzdy, ci se vynori hlucnejsi motor...


A k tomu, ze to nekde funguje tak dlouho....je samozrejme fakt, ze ve stredni Evrope, bohuzel, je ten tlak vyssi. Takze vyvoj jde kupredu mnohem rychleji. Vezmete si jen dejiny WWII, technika, ktera byla objednana v dubnu a prisla k jednotkam v zari uz byla zastarala...

Ziju nyni kousek od Liverpoolu a muzu Vam rict, ze jsem obcas fascinovan, co tady potkavam na silnicich. Nejen na silnicich...

Bohuzel nemam moc moznosti cestovat, coz mne mrzi, ale jerabova Rustonka od UNRRY z roku 1946, ktera tu preklapi lorny s odpadkama v mistni spalovne mne obcas v klidu nenechava. Stejne jako trojkolka, ktera rozvazi ve 4 rano mliko a ridicuv pes z ni div nevypadne, pac ho strasne mrzi, ze si nemuze vocmuchat vsecno, co mijeji....

No a co k tomu dal rict...na vlastni nazory neni potreba povoleni shora. Jen ochotu za ne nest odpovednost.
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Petrz »

sapíku trefil jsi do černého, pěkné počtení.
S tím se nedá než souhlasit, zajímavý článek.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Tak pánové a dámy. Budu citovat z idnesu:
Historický československý tank LTP 38 (Toto je zkomolenina. Duď firemní označení LTP nebo Tanque Ligero 38/39M) darovala peruánská vláda České republice při slavnostní ceremonii, která se konala začátkem týdne v hlavním městě Limě. Tank byl poté převezen do přístavu Callao, odkud vypluje 22. června přes Hamburk do ČR, kde skončí ve Vojenském historickém ústavu (VHÚ)

http://technet.idnes.cz/historicky-cesk ... chnika_vse

A přečtěte si to. Je tam o nás zmínka ;-)
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Fíííha...tak to je na stará kolena super zpráva. Po LT-35 se domů vrací i LTP 38. Kéž by se podařilo této naší prvorepublikové techniky dostat domů mnohem více.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Praga LTP (Tanque Ligero 38/39M)

Příspěvek od hydrostar »

A je to tady. LTP neboli Tanque Ligero 38/39M je na našem území.
Převoz tanku na iDNES.cz
27. září v 13 hodin budeme s kamerou živě sledovat "let" tanku nad Armádním muzeem Žižkov

Odkaz na iDNES

Edit:
Mimochodem, když se podívám na fotky toho tanku, který k nám poslali, tak musím říct, že je povrchově v dost dobrém stavu.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Praga LTP (Tanque Ligero 38/39M)

Příspěvek od Zemakt »

Výborná zpráva, na fotkách vypadá jako by zrovna vyjel z fabriky. Je pojízdný?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Praga LTP (Tanque Ligero 38/39M)

Příspěvek od sa58 »

Já se snad na něj zajedu podivat :) někdy :)
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Praga LTP (Tanque Ligero 38/39M)

Příspěvek od hydrostar »

Pojízdný není, ale pokud vím, tak ve své korbě motor má (toto není stoprocentní informace). Jisté je to, že tank bude převezen ke generální opravě, při které bude uveden do pojízdného stavu.

Edit:
Beru zpět. Motor by tam být bohužel neměl.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Praga LTP (Tanque Ligero 38/39M)

Příspěvek od Pátrač »

Když jsem to v čera v televizi viděl, úplně mě to nadchlo. I když je to hodně z ruky, až ho dají do pořádku, vyrazím zase do Lešan abych to viděl. TO je věc kterou bych nerad prošvihl. Je to pro naše technické a vojenské dějiny ta nejlepší zpráva za několik let.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Odpovědět

Zpět na „Útočná vozba“