Škoda elektrický tank (ŠET)

Obrněná technika československé armády
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Škoda elektrický tank (ŠET)

Příspěvek od Rase »

Škoda elektrický tank (ŠET)

Nějak jsem tady nenašel zmínky o elektrickém tanku ŠET od Škodovky. Počátek tohoto nevšedního vozidla je možno hledat v říjnu 1936, kdy hlavní štáb československé armády vznesl požadavek na stavbu obojživelného tanku. Tehdy vznikl projekt označovaný jako ŠOT (Škoda obojživelný tank) nebo Š.O.T.-1. Byla předložena projektová dokumentace a armáda objednala výrobu prototypu v ceně 754 000 korun. Prototyp měl být předán během srpna 1938, leč byl dokončen až po německé okupaci v březnu 1939. Po neúspěšných testech na Labi byl celý projekt zrušen (výrobcem). Další informace o prototypu nám nejsou známy, Oldřich Pejs ve svých odborných studiích uvádí, že prototyp byl postupně rozebírán a jeho jednotlivé komponenty sloužily ke kompletaci vozidla označeného ŠET. Podvozek obojživelného tanku měl po odstranění lodních šroubů a plováků, být osazen hybridním pohonem. Hvězdicový motor Avia TR-12 měl pohánět generátor, který elektřinou zásoboval dva elektromotory pohánějící zadní kola. Tank byl řízen volantem spojeným s kontrolérem, který zapínal motory buď ve stejném smyslu nebo proti sobě, čímž se jemně docilovalo zatáčení a brždění bylo rovněž řízeno elektricky. Jednalo se tedy o pokus vyrobit experimentální tank na hybridní elektrický pohon. Elektrické části tanku pak vyrobilo elektrotechnické oddělení Škodovky v doudleveckých dílnách. Po roce 1939 se objevuje zkratka TE (Tank elektrický) leč během následujícího roku byl projekt z finančních důvodů zastaven. Němce ale tento projekt zaujal a požádali výrobce aby tank TE dokončil. Unikátní vozidlo zahájilo testovací program již 6. října 1940 a první zkušební jízda se uskutečnila v říjnu následujícího roku. Zájem Němců částečně dokládá i technický popis vypracovaný 9. července 1941. Počítalo se také s jeho převezením na zkušební polygony u Berlína, nakonec ale veškeré testy proběhly opět poblíž Třemošné. Tančík najezdil necelých 500 km. Zkoušky však nepřinesly žádné směrodatné závěry, a tak byl projekt zrušen. Náhlý zájem Němců o tento stroj lze vysvětlit podobným pohonem od firmy Porsche pro útočná děla Ferdinand, pro něž Škodovka dodala několik dílů. Definitivní konec elektrického tančíku přinesl až rok 1946.

Škoda elektrický tank (ŠET)
Výrobce: Škodovy závody
Přestavby a úpravy: 1938-1941
Pancéřování: 15 mm
Výzbroj: nebyla namontována
Osádka: 3
Pohon: Avia TR-12;
letecký hvězdicový motor napojený na generátor + 2 elektromotory
Výkon:
114 kW (155 k) (motor)
108 kW (generátor)
48 kW (elektromotor)
Rychlost: 40,5 km/h


Zdroj:
https://rotanazdar.cz/?p=6417
http://www.panzernet.net/php/index.php?topic=5386.0
https://forum.valka.cz/topic/view/14301 ... oda-SET-TE
http://utocnavozba.wz.cz/tank/e-set.htm

Obrázek
výkres ŠET jež v roce 1986 nakreslil ing. Ivan Bajtoš

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Útočná vozba“