Obrněné automobily Minerva (BEL)

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Obrněné automobily Minerva (BEL)

Příspěvek od sa58 »

Obrázek

Obrněné automobily Minerva

Obrněné automobily mají o trochu delší historii než daleko známější obrněnci - tanky. Ale nasazení obrněných automobilů se datuje již na začátek první světové války. Nebylo to ale Německo, nebyla to ani Francie nebo ostrovní království, bylo to Belgické království, které asi jako první použilo obrněné automobily ve válečném konfliktu. I když se prvenství ve vývoji obrněných automobilů připisuje britskému vynálezci F.R.Simmsovi, jeho Military Scout se rozhodně asi nedal považovat za plnohodnotný obrněný automobil. Jeho čtyřkolka s motorem DeDion o výkonu 1,5 HP s kulometem Maxim před řídítky by asi velkou díru do světa neudělala. Belgické obrněné automobily vznikly vlastně jako odpověď na převahu německé kavalérie. Ta se pohybovala před hlavními silami a její hlídky způsobovaly Belgičanům ztráty. Belgičani koncem srpna 1914 opatřili dva automobily Minerva jednoduchým pancéřováním, síla pancíře vyrobeného firmou Cockerill z Hobokenu (Antverpy) byla pouze 4 mm. Nejednalo se o nějakou extra konstrukci, pancéřované plechy vlastně jen vytvořili kapotu a hranatou nástavbu bez střechy. Přes okraj nástavby vedla osádka palbu puškami nebo zde umístěným kulometem Hotchkiss ráže 8 mm. Ten byl vybaven pancéřovým štítem. Osádky mohlo tvořit až šest mužů, bojové nasazení obrněných automobilů připomínal nasazení jezdectva. Vozidla podnikala průzkumné mise na velké vzdálenosti, podporovaly pěchotu a podnikaly záškodnické výpravy do týlu nepřítele. Frontu v té době netvořila linie zákopů, vozidla měla na silnicích solidní dojezd. Problémy nastaly při ukončení manévrového boje na podzim roku 1914, přece jen obrněné automobily se nehodí na podmáčené terény. Zajímavostí je nasazení vozidel Minerva na východní frontě, belgické vozidla zde byly nasazeny až do roku 1918. Ve službách belgické policie vydržela tato vozidla až do roku 1933. Úspěšné nasazení obrněných vozidel na belgické frontě ukázalo cestu pro nasazení dalších obrněných vozidel v dalších armádách. Britové si z Belgičanů vzali rychle příklad a jejich obrněné automobily Rolls-Royce úspěšně sloužily řadu let po válce v koloniích.

Technické data OA Minerva
délka – 4,9 m
šířka – 1,75 m
výška – 2,30 m
hmotnost – 4 t
výkon motoru – 40 HP
max. rychlost – 40 km/h
osádka – 3 až 6


Použité zdroje:
Chris Chant – Tanky
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/

Obrázek
Military Scout

Obrázek
Minerva
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

[align=center]nějaké další fotografie

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
von.erzgebirge
Příspěvky: 2
Registrován: 25/7/2007, 23:35

Příspěvek od von.erzgebirge »

Podle posledních výzkumů, britský vynálezce F.R.Simmsov okopíroval svojí čtyřkolku od Jéry da Cimrmana.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Našel sem pár dobových obrázků Minerv v boji s německými hulány:

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Autocar Armoured Car

Obrázek
Tak Belgičani určitě patřili k prvním, ale tito Kanaďani se moc neopozdili...
Tyto obrňáky jsou celkem zajímavé, vznikly v podstatě jako soukromá iniciativa jednoho Kanaďana jménem Raymond Brutinel. On sám před odstěhování sloužil ve Francouzské armádě a v době vypuknutí Velké války měl představu, že by se vojákům mohla hodit jednotka vyzbrojená obrněnými automobily. Asi měl dobrou vyřídilku, protože o svém nápadu přesvědčil skupinu " investorů " ( jediný známý byl Sir Clifford Sifton ) a podařilo se jim vybavit první kontingent kanadské armády ve Francii 20 ks. těchto OT.
Ale jen 8 bylo v bojové verzi, 5 zásobovací + muniční , 4 velitelské. Zbylé tři po jednom kuse: cisterna na benzín, opravárenský a sanitní. Všechny měly stejný podvozek a tím i zjednodušené opravy.
Obrázek
Vozy byly objednány od firmy Autocar, z Ardmore, Pennsylvania, USA, podvozek byl běžný, z nákladního automobilu, opancéřovaný plechy tl.9,5 mm.Zajímavá je nepřítomnost průzorů, u vozidla se nepočítalo s bojem zajízdy, opravdu mělo jít jen o samohybná kulometná hnízda. Původní výzbroj tvořily 2 kulomety Colt mod. 1895 ( vyorávač brambor ), později nahrazené ( údajně 9. srpna 1916 ) kulomety Vickers .303. Osádku tvořilo 5 lidí ( řidič, velitel, nabíječ a dva střelci ), pro kulomety bylo připraveno 10 000 nábojů a obvykle byl naložen ještě jeden kulomet Lewis který obsluhoval velitel.
Kanaďané je používali celou válku, přes velké ztráty osádek poměrně úspěšně. Nejvíce je připomínán podíl na pomoci při zastavení Německé ofenzívy v r. 1918, ale té už se dožily jen 4 kusy bojové varianty...
Bojová varianta vážila 3 tuny a na cestě dosahovala až 40 km/hod.
Obrázek

EDIT:
Nevím proč mi to připomíná tohle
:D
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Prostě jen evoluce vozové hradby :eek:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Ale pořádná evoluce :D
Hlavně když si rozklikneš ten odkaz...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněné automobily Minerva (BEL)

Příspěvek od Rase »

Corps Expeditionnaire des Autos-Canons-Mitrailleuses Belges en Russie

Belgické jednotky s vozidly Minerva, byly po stažení z Belgie nasazeny jako expediční jednotky v Rusku, kde mohl na plno využít svých manévrovacích schopností. Francouzsky se nazývaly: Corps Expeditionnaire des Autos-Canons-Mitrailleuses Belges en Russie. Ve výzbroji měli obrněné automobily Mors-Minerva a Peugeot, jednalo se o 333 dobrovolníků, celkem zde sloužilo 444 Belgičanů. V říjnu 1915 se jednotka vylodila v Archangelsku a rychle se zapojila do bojů. Zajímavostí je, že je v roce 1917 stihl osud podobný československé legii v Rusku, ustupovali ale mnohem poklidněji než jejich tuzemští protějšci. Cesta na Murmansk byla zablokovaná, zničili tedy obrněná vozidla a vydali se domů po Trans-Sibiřské magistrále, až do Vladivostoku.

Obrázek

Krásná kresba havarovaného německého letounu Taube, poblíž řeky Yser v roce 1914, který přijeli zajistit belgičtí vojáci i s vozidly Minerva:

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“