Obrněné automobily v 1. světové válce

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Obrněné automobily v 1. světové válce

Příspěvek od TonyHazard »

Obrněné automobily v 1. světové válce
Rolls-Royce , Lanchester, Lancia Ansaldo IZ, Austin-Putilov

Obrněný automobil Rolls-Royce

Obrázek

Obrněný automobil Rolls-Royce z roku 1914 je vybaven původní námořní věží, vyzbrojenou kulometem Vickers ráže.303 (7,7 mm). Během války poskytovala tato vozidla svým uživatelům vynikající služby. Typ se používal ještě řadu let po válce, především v Indii a afrických koloniích.

Úvod
Když v roce 1914 vstoupila britská námořní letecká služba do války, vyslala do Francie a Belgie nesourodou výpravu letadel a vozidel. Některé britské námořní důstojníky zaujalo, jakým způsobem Belgičané využívají obrněné automobily k odvracení útoků německých jednotek, k průzkumu a jiným činnostem. Britové se rozhodli příkladu Belgičanů následovat. Během několika dní bylo v Dunkerque upraveno několik automobilů Rolls-Royce , používaných britským námořním letectvem. Vozidla byla opatřena bočními pancíři, před řidičem byl upevněn kulomet. Velení námořnictva upravená vozidla zaujala. Podpořilo proto zkonstruování skutečného obrněného vozidla na podvozku automobilu Rolls-Royce Silver Ghost, přičemž první z těchto automobilů dorazily do Francie koncem roku 1914.

Velký úspěch obrněného automobilu Rolls-Royce
Do výzbroje zařazený obrněný automobil, oficiálně označený ,,Armoured Car, Rolls-Royce (1914 Admiralty Turreted Pattern)'', čili ,,obrněný automobil Rolls-Royce z roku 1914, model s námořní věží'' vznikl doplněním pancéřové korby s věží na podvozek cestovního automobilu Rolls-Royce. U podvozku bylo zesíleno odpružení, které si u obrněného vozidla muselo poradit s jeho vyšší hmotností, to však byla jediná úprava, která se na podvozku uskutečnila.

Výzbroj obrněného automobilu Rolls-Royce
Věž vyzbrojená kulometem Vickers byla zvláštní skosením na bočních stranách, která věži dodávala vzhled biskupské mitry. Chladič vozidla byl chráněn pancéřovými dveřmi, střešní pancíř věže mohl být v případě potřeby demontován. V prostoru za věží byl ponechán malý prostor k uložení zásob a kulometu, stavěného při střelbě na zem. Obrněné automobily Rolls-Royce se ve vojenských službách osvědčily velmi dobře, ve výzbroji zůstaly zařazeny až do roku 1922. Maximální tloušťka pancéřování činila 9 mm.

Použití obrněného automobilu Rolls-Royce
V březnu 1915 do Francie dorazily britské roty obrněných automobilů, většinou vybavené vozidly Rolls-Royce. Přestím se obrněné automobily námořního letectva uplatnily při hlídkové službě a průzkumu na francouzském a belgickém pobřeží. Poté se boje na západní frontě rozšířily až ke kanálu La Manche a válka dospěla do fáze zákopových bojů. V této situaci nebylo pro obrněné vozy Rolls-Royce prakticky žádné využití. Roty obrněných zajišťovaly střežení britského východního pobřeží proti případné invazi nepřítele. Jednotky obrněných vozidel, vyslané do Francie, však uplatnění na bojišti nenašly. Nakonec byly rozpuštěny a jejich automobily předány britské armádě, která o ně víceméně nejevila žádný zájem.
Obrněné automobily Rolls-Royce se poté uplatnily na zámořských bojištích, na severozápadní frontě v Indii, v Galipoli (kde byly v podstatě k ničemu), v Německé jihozápadní Africe (zde se využívaly velmi intenzívně, o těchto bojích se však ví velmi málo) a v Ugandě. Západní poušť na Arabském poloostrově byla pro obrněné automobily Rolls-Royce a jim podobná zabezpečovací vozidla (obrněné automobily, však bez ozbrojené věže, sloužící k přepravě osob a materiálu) bojištěm, na kterém se plně prokázaly jejich možnosti.
Automobily Rolls-Royce prosluly jako pozoruhodně spolehlivé, rychlé a schopné jízdy i velmi náročným terénem. Obrněné automobily Rolls-Royce armádě sloužily do roku 1922, kdy je začala nahrazovat modernější verze obrněného automobilu Rolls-Royce, model 1920. Některá vozidla starého modelu 1914 však sloužila v Indii až do počátku 2. světové války.
Obrněné automobily Rolls-Royce se učastnily ofenzívy na Sommě (nedaleko Guillemontu) v září 1916, a to s řetězi na kolech, umožňující jízdu v bahnitém terénu a bez předních blatníků.

Základní technické údaje obrněného automobilu Rolls-Royce
(model 1914, s námořní věží)
<> osádka : 3 nebo 4 muži
<> hmotnost : 3,5 t
<> rozměry : délka 5,0 m, šířka 1,91 m, výška 2,55 m
<> motor : zážehový vodou chlazený motor Rolls-Royce o výkonu 30-34 kW( 40-50 k)
<> rychlost : silnice 95 km/h
<> dojezd : silnice 240 km
<><><>

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Obrněné automobily v 1. světové válce

Příspěvek od TonyHazard »

Obrněné automobily v 1. světové válce
Rolls-Royce, Lanchester , Lancia Ansaldo IZ, Austin-Putilov.

Obrněný automobil Lanchester

Obrněný automobil Lanchester s označením námořního letectva z roku 1914. Tato vozidla nezískala proslulost, ze které se těšily obrněné automobily Rolls-Royce, v době války však poskytovala cenné služby. Mnohé z nich, s osádkami námořního letectva, sloužily v letech 1916 - 1917 na bojištích v Rusku.

Obrázek

Úvod
Po obrněném automobilu Rolls-Royce byl v britském námořním letectvu druhým nejrozšířenějším typem vozidla tohoto druhu. Lanchester s námořní věží (Armoured Car, Lanchester Admiralty Turreted Pattern), Také toto vozidlo bylo součástí výzbroje rot obrněných vozidel, vytvářených koncem roku 1914. Původně se předpokládalo, že vozidla budou zajišťovat podpůrné služby pro letecké základny a zachraňovat sestřelené piloty. Krátce po svém zařazení do výzbroje však Lanchestery dostaly příležitost plnit i skutečné bojové úkoly. V roce 1915 se automobily staly součástí výzbroje jednotek, tvořící britskou námořní divizi obrněných automobilů.

Skloněné pancéřování
Obrněný automobil Lanchester celkově svým provedením připomínal obrněný Rolls-Royce. Byl rovněž vybaven věží se skosením bočních stran. Lanchester však měl motor chráněný skloněným pancířem, zatímco u vozu Rolls-Royce byl zachován prakticky stejný tvar, jako u kapoty osobního vozu. Ke stavbě obrněného automobilu se použily podvozky dříve vyráběného osobního automobilu, však v době, kdy inženýři námořnictva obrněný automobil navrhovali, bylo k dispozici již jen málo původních podvozků. Motor automobilu Lanchester disponoval na tehdejší dobu vysokým výkonem 48 kW, kromě toho se vyznačoval řadou pokrokových konstrukčních prvků a byl spojen s moderní planetovou převodovkou.

Předvoj tanků (Použití obrněného automobilu Lanchester)
Když v srpnu 1915 britská armáda převzala obrněné automobily námořnictva, dospěla k závěru, že jejich typová různorodost znamená příliš velkou zátěž pro její systém zásobování a komplikuje jejich bojové využití. Armáda se proto rozhodla ponechat si automobily Rolls-Royce. Vozy Lanchester byly z další služby v armádě vyřazeny, nicméně neležely dlouho ladem. V říjnu 1915 byly obrněné automobily shromážděny v Anglii. Příští rok byly zorganizovány jako 1. eskadra divize obrněných automobilů námořního letectva a odeslány do Ruska.
Na východní frontě se obrněné automobily podílely na bojových akcích, o kterých prakticky neexistují spolehlivé záznamy. Vozy Lanchester se zpravidla pohybovaly krajinou, v níž nevedly žádné zpevněné cesty. Sloužily v Persii, Rumunsku a Galicii, v pouštním vedru i v téměř arktických podmínkách. A sloužily spolehlivě.
Během své služby na bojištích 1. světové války se uplatnění obrněných automobilů Lanchester řídilo zásadami, které se později využily i v taktice tanků.
Automobily plnily roli předvoje velkých motorizovaných kolon, ve kterých se v nákladních automobilech a dalších užitkových vozidlech přepravovali vojáci. Tyto kolony projížděly rozlehlými prostory jižního Ruska a irácké pouště. Automobily sloužily průzkumným jednotkám, hasičům a jako prostředky přepravy materiálu. Byla to spolehlivá a rychlá vozidla.
Vozidla Lanchester sloužila na ruské straně fronty až do pádu Brusilovovy ofenzívy v polovině roku 1917. Rusko poté zachvátily vnitřní nepokoje a revoluce. V ruské občanské válce pro uplatnění jednotek s vozidly Lanchester nebylo místo. Obrněné automobily se na lodích vrátily zpět do Velké Británie, přičemž mnohé z nich na východním bojišti nacestovaly přes 70 000 km.
Obrněné automobily Lanchester v Rusku ujely tisíce kilometrů, aby podpořily boj ruských jednotek proti Němcům. Lanchestery podnikaly průzkumné operace a útočné nájezdy v místech vzdálených desítky kilometrů od frontové línie.

Obrázek

Základní technické údaje obrněného automobilu Lanchester
(model s námořní věží)
<> osádka : 4 muži
<> hmotnost : 4,8 t
<> rozměry : délka 4,9 m, šířka 1,93 m, výška 2,29 m
<> motor : zážehový vodou chlazený motor Lanchester o výkonu 45 kW (60 k)
<> rychlost : silnice 80 km/h
<> dojezd : silnice 290 km
<><><>
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 14/6/2008, 03:16, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Obrněné automobily v 1. světové válce

Příspěvek od TonyHazard »

Obrněné automobily v 1. světové válce
Rolls-Royce, Lanchester, Lancia Ansaldo IZ ,Austin-Putilov.

Obrněný automobil Lancia Ansaldo IZ

Zvláštností obrněného automobilu IZ byla dvojice ocelových profilů, sahající od místa řidiče před přední kola. Profily měly sloužit k prostříhávání zátarasů z ostnatého drátu. Pozdější verze byly proti drátěným zátarasům chráněny ještě lépe, jejich pancéřování sahalo přes přední i zadní kola.

Obrázek
(dodáno : alibaba, zdroj : google images)

Úvod
První Lancia modello IZ nebyl obrněný automobil, ale malý nákladní vůz, který měl vzadu vysouvací hasičský žebřík. Vozidlo používaly dělostřelecké baterie, vyzbrojené 102 mm děly, k pozorování bojiště. Krátce po zavedení tohoto speciálního vojenského voidla do služeb armády se automobil objevil ve značně přepracované podobě jako obrněný automobil Autoblindo Mitragliatrice Lancia Ansaldo IZ

Konstrukční řešení a výzbroj
Ve své době byl model IZ moderně řešeným vozidlem. Podvozek měl klasické uspořádání s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Řidič měl své místo za výrazně skloněným čelním pancířem korby. Hlavní bojový prostor byl v hranaté nástavbě v zadní části vozidla, na níž byla uložena válcová věž s jedním kulometem. U pozdějších verzí vozidla byla věž přepracována a své střeše doplněna ještě jednou věží s kulometem. Další varianta měla ve spodní věži dva kulomety. Obrněný automobil IZ byl na svoji velikost poměrně silně vyzbrojen.

Použití obrněného automobilu Ansaldo IZ
Během bojů 1. světové války se italské jednotky obrněných automobilů v boji proti rakousko-uherským jednotkám neuplatnily, neboť většina střetů se odehrávala v horském terénu. Malý útvar 39 obrněných automobilů IZ zajišťoval průzkum v oblasti Piave, kudy procházela fronta, a zasáhl tak po určitou dobu do intenzívních bojů, které se rozpoutaly po rakousko-německém průlomu v roce 1917. Poté byly obrněné automobily odeslány do severní Afriky k plnění úkolů hlídkové policejní služby. Do roku 1918 se postavilo kolem 120 automobilů, které sloužily ještě několik let po válce. Malý počet vozidel byl po válce předán do Albánie, kde tyto automobily po dlouhou dobu zůstaly jedinými obrněnými motorovými prostředky armády nově vzniklého státu.
Obrázek
(dodáno : alibaba)


Základní technické údaje obrněného automobilu Lancia Ansaldo IZ
<> osádka : 6 mužů
<> hmotnost : 3,8 t
<> rozměry : délka 5,44m, šířka 1,82 m, výška s jednou věží 2,40 m
<> motor : zážehový motor o výkonu 26-30 kW (35-40 k)
<> rychlost : silnice 60 km/h
<> dojezd : silnice 300 km
<><><>
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 13/6/2008, 23:42, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Obrněné automobily v 1. světové válce

Příspěvek od TonyHazard »

Obrněné automobily v 1. světové válce
Rolls-Royce, Lanchester, Lancia Ansaldo IZ, Austin-Putilov

Obrněný automobil Austin-Putilov

Obrněný automobil Austin-Putilov byl na svou dobu mohutným vozidlem. Charakteristickým je upevnění pancířů nýty a použití ochranných pláštů u hlavní kulometů, lafetovaných ve věžích. Obrněné automobiy Austin-Putilov patřily k nejlepším vozidlům svého druhu v ruské výzbroji.
Obrázek
Úvod
Vozidla známá pod označením Austin-Putilov jsou sice britského původu, nicméně se pokládají za ruská, neboť většina jich vznikla a sloužila v Rusku.
V roce 1914 trpěla ruská armáda akutním nedostatkem vojenského vybavení. Rusko se obrátilo na Velkou Británii se žádostí o dodávku obrněných automobilů. Britové Rusku nabídli několik modelů, mezi nimi i obrněný automobil Austin. Mohutné vozidlo, vybavené dvěma věžemi a koly s plnopryžovými pneumatikami, se nabízelo se dvěma typy korby. Jedna z nich měla pancéřováno i pracoviště řidiče, což na druhou stranu omezovalo odměr obou věží, vyzbrojených kulometem Maxim.

Těžká váha
Původní uspořádání brzy ustoupilo provedení s nižší kabinou řidiče, nový model byl však o 1,1 tuny těžší. Nárust hmotnosti byl vyvolán použitím silnějších pancířů z chromové oceli (maximální tloušťka 8 mm) a přepracováním systému řízení. Původní britská konstrukce počítala s řízením vozidla pouze z místa řidiče, zatímco Rusové požadovali řízení i zezadu, a právě konstrukční úprava, která jej umožnila, přinesla výrazné navýšení hmotnosti.
Rusové měli ještě další požadavky konstrukčních změn, vyvolané jejich prvotními zkušenostmi s provozem britských vozidel. V náročných ruských podmínkách postihovaly britské automobily časté závady.
Navzdory těchto problémům Rusové objednali 200 kusů obrněných automobilů Austin, tolik jich však nakonec vyrobeno nebylo. Hlavním důvodem byla především vysoká vytíženost firmy Austin, která musela využívat veškeré své kapacity k naplnění objednávek vozidel britské armády a prakticky neměla možnosti dalšího rozšiřování výroby. Do Ruska proto firma dodala jen kompletní podvozky, které převzal Putilovský závod. Zde byly podvozky zesíleny a doplněny pancéřovou nástavbou, jejiž původní návrh Rusové přizpůsobili vlastním představám. Změnily především umístění dvojice věží, které sice měly nadále jen omezený odměr, v novém uspořádání však pokrývaly poněkud širší palebné pole. Později byla zadní kola nahrazena pásovými jednotkami, čímž vzniklo polopásové vozidlo. Nakonec Putilovský závod přerušil ve své továrně v St. Petersburgu výrobu kolových vozidel a nadále se soustředil na stavbu polopásové verze. Plánovala se dokonce výroba vlastního typu polopásového vozidla, její realizaci však zabránila revoluce v roce 1917.
Obrázek

Revoluce
V letech 1914 - 1917 Rusové používali řadu typů obrněných automobilů. Některé z nich byly do Ruska dovezeny, jiné vznikly úpravou běžných automobilů. Nejrozšířenějším typem byla obrněná vozidla Austin-Putilov. Vynikala mechanickou spolehlivostí a nakonec prokázala, že jsou vhodná pro použití v náročných klimatických i terénních podmínkách východní fronty. V roce 1917 se mnohá s těchto vozidel využila v bojích občanské války, která nakonec vyústila v revoluci. Automobily Austin-Putilov bývají často zachyceny na fotografiích z té doby.
Po roce 1918 se několik obrněných automobilů Austin-Putilov uplatnilo v Polsku, malý počet jich skončil také v Japonsku.

Základní technické údaje obrněného automobilu Austin-Putilov
<> osádka : 5 mužů
<> hmotnost : 5,3 t
<> rozměry : délka 4,90 m, šířka 1,95 m, výška 2,40 m
<> pohon : zážehový motor Austin o výkonu 37 kW (50 k)
<> rychlost : silnice 50 km/h
<> dojezd : silnice 200 km
<><><>

<> Zdroj informací :/ všechny čtyři články od TonyHazard / kn. Tanky, nakl. Naše vojsko, 2006 (aut. Chris Chant, vyd. Amber Books Ltd.) <>
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 14/6/2008, 03:40, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Pěkné stroje.....nemáš k nim ještě někde nějaké fotky?
Pokud se neplatu tak nějaké Lancie měla i vznikající ČS. armáda ve své výzbroji, ale nevím jestli zrovna tento typ.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

kacermiroslav píše: Pokud se neplatu tak nějaké Lancie měla i vznikající ČS. armáda ve své výzbroji, ale nevím jestli zrovna tento typ.
Československá armáda měla 2 ks OA Lancia Ansaldo LZ (podle Encyklopedie branné moci). Podle fotky vypadá stejně jako tady popsaná IZ, možná je to L jenom překlep. Naše armáda měla variantu automobilu se 3 kulomety. Tyto OA se účastnily bojů s Maďary na Slovensku.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Obrněné automobily v 1. světové válce

Příspěvek od TonyHazard »

Pro ,,kačermiroslav '', ať jsem hledal, co jsem mohl, projel jsem všechny dobré zdroje, kromě jednoho ,,Austin-Putilov '' nic, vůbec nic. Dal jsem ho do příslušného článku : zdroj ,,časopis ABC'' (díky za něj). Ještě se podívám, když tak dodám.
S velkou pomocí ,,alibaby'' zde dodávám další fota obrněných automobilů :
Obrázek Obrázek
Obrněné automobily Lanchester

Obrázek Obrázek
Obrněné automobily Lancia Ansaldo

Obrázek Obrázek
Obrněné automobily Austin-Putilov


Zdroje : Wikipedie, missing-lynx, militaryimages.(týká se i článků)
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Další obrněné automobily v První světové válce

KANADA
Canadian Autocar - 1918

1.kanadská brigáda pancéřových kulometů byla vybavena automobily z produkce firmy Autocar z Pennsylvanie v USA. Auta měla pancéřovanou kabinu a boky, ale chyběla jim otočná vežička. Což mělo za následek vysoké ztráty během zastavování německé jarní ofenzívy v roce 1918. Další stroje již vyrobeny nebyly. Vyrobeno bylo asi jen pár kusů.
Obrázek


DÁNSKO
HtK46 1917

Dánsko se sice nezúčastnilo bojů první světové války, ale sledovalo dění na válčištích. Proto v září 1917 byla vystavena objednávka na firmu Akademisk Skyttekorps. Ta přišla s projektem obrněného vozu HtK46, které bylo postaveno na podvozku Hotchkiss M1909. Během zkoušek ale bylo zjištěno, že se auto špatné ovládá a proto byla další práce v roce 1920 zastavena. Ze služby bylo vyřazeno v roce 1923. Vyrobeno bylo asi jen pár kusů.
Obrázek


VELKÁ BRITÁNIE
Seabrook
K jeho výrobě byl použit podvozek 5 tunového nákladního vozu z USA. O zhotovení se postaralo oddělení královského námořního letectva. Použití se dočkal na frontě v Belgii. Vyrobeno bylo asi jen pár kusů.
Obrázek


VELKÁ BRITÁNIE
Talbot

Více znám jako "Admiralty Talbots" byl používán RNAS na počátku války. Vyrobeno bylo asi jen pár kusů.
Obrázek


VELKÁ BRITÁNIE
Peerless

První vozy byly sestrojeny v roce 1915. Na jejich výrobu byl použit podvozek US nákladního automobilu 4x2. Britská RNAS zajistila výzbroj dvěma kolumety .303MG. Společnost Wolseley Motor Company sestavila pro RNAS celkem 16 vozů, ale RNAS v roce 1915 již tuto vozy nepotřebovala a převedla je k armádě. Uživatelem se stala 17.tanková brigáda, která je používala v Irsku k zajištění bezpečnosti. Vozy byly robustní, pomalé a měly problémy s jízdou mimo cesty. Peerless tyto vozy používal jako tréninkové až do roku 1939.

TTD
* Posádka: 4
* Hmotnost: 6.8 tons
* Délka: 20' 1"
* Šířka: 7' 4"
* Výška: 9' 1"
* Doejzd: 150 km
* Pancéřování: 10mm (max)
* Výzbroj: 2 x .303MG
* Motor: Peerless 4cyl 40 k
* Rychlsot: 29 km/h
Obrázek

Pro Locker-Lampsonovu expedici do Ruska, byl postaven model s výzbrojí v podobě 47 mm děla.
Obrázek


Zdroje:
www.tanks.com
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 20/2/2009, 11:42, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Další obrněné automobily v První světové válce


TURECKO
Hotchkiss "automitraileuse"

Vyrobeno v roce 1909 ve Francii firmou Hotchkiss pro Turecko (Osmanskou řiši). Turecko zakoupilo celem čtyři tyto vozy.
Obrázek


USA
Chevrolet

Obrázek


USA
Plymouth

Obrázek



Zdroje:
www.tanks.com
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Obrněné automobily v 1. světové válce

Příspěvek od El Diablo »

Tři tuny železa v pohybu. Nadšenec postavil válečného obrněnce
1. února 2016 19:21
Tři tuny železa, na vrcholu jedné z věží hrozivě ční kulomet. Po kraji Olomouce se prohání obrněnec Austin. Zrodil se v dílně Ivana Dudáše, který právě sedí za volantem. Do střelecké věže vzal reportéra MF DNES.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Zdroj: http://olomouc.idnes.cz/olomouc-obrnene ... zpravy_mip
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Obrněné automobily v 1. světové válce

Příspěvek od El Diablo »

Ruské pancéřové automobily a polopásy v I s.v.



Rakousko-uherské tanky a vojenská vozidla 1904 - 1918



I s.v. - Německé tanky a pancéřové vozy

Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Obrněné automobily v 1. světové válce

Příspěvek od El Diablo »

World War I - Americké Tanky & pancéřové vozidla
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“