Tank Mk.IV

Moderátor: Rase

Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Tank Mk.IV

Příspěvek od YAMATO »

Obrázek

Britský tank Mk.IV

Tank MK.IV byl vyvinut jako náhrada za tanky Mk.I (+MK.II a III, které byly od Mk.I jen málo odlišné). Tank Mk.I představoval skutečnou revoluci na bojišti jako první použitelný tank, ovšem měl celou řadu problémů (viz. tank Mk.I, II, III). Vývoj stroje Mk.IV začal v říjnu 1916 a byly v něm zohledněny zkušenosti z bojového nasazení prvních tanků. Pohon tanku obstarával stejný motor ( Foster- Daimler o výkonu 78 kW) a převodovka jako v Mk.I. Motor však byl opatřen výfukem s tlumičem hluku. Výrazně byla upravena palivová soustava. U Mk.I byla nádrž uvnitř vozidla a palivo dodáváno samospádem. Při poškození prosakovalo palivo do tanku a při překonávání překážek docházelo často k přerušení jízdy z důvodu zastavení dodávky paliva. Proto byla u Mk.IV nádrž přemístěna na vnější stranu vozidla mezi dva záďová výstupy, byla opancéřována a také zvětšena na 318 l, čímž stoupl dojezd na 56 km (na silnici). Motor byl doplněn čerpadlem paliva pro eliminaci výpadků jeho dodávky. Síla pancéřování stoupla na až 16 mm. Barbety byly na spodní části upraveny tak, aby nedocházelo k jejich zanášení bahnem. Zlepšeno bylo vnitřní uspořádání, ventilace a chlazení. Na část článků pásů byly připevněny výstupky pro zlepšení tažné síly. Na konzolách nad horní částí tanku byl nesen trám pro samovyproštění. Upravena byla také výzbroj. Zavedeny byly kanony Hotchkiss s kratší hlavní (D/23), aby nedocházelo k nabírání bahna do ústí. Místo kulometů Hotchkiss se montovali zbraně Lewis s vyšší pohyblivostí. Ukázalo se však, že nejsou příliš vhodné, neboť jejich vzduchové chlazení naplňovalo tank dýmem a také jejich lefetace byla zranitelná. Proto byly později opět vráceny Hotchkissy, ovšem s upravenou lafetací s vyšší pohyblivostí.
Dodávka tanků Mk.IV začala v dubnu 1917, celkem vzniklo 1015 kusů. Opět se vyráběli v provedení Male a Female a to v poměru 2:3. Tanky Female se odlišovali mělčími a užšími barbetani, díky čemuž bylo možno instalovat dva boční vstupy a hmotnost klesla na 26420 kg oproti 28450 kg tanků Male. Při střetech s německými tanky (poprvé v dubnu 1918) se ukázala zranitelnost tanků Female z důvodu slabé výzbroje. Vznikl proto tank Mk.IV Hermaphrodite, což byl tank Female s jednou barbetou z tanku Male s kanonem. Pro překonávání velmi širokých zákopů vznikl tank Mk.IV Fascine. Ten vezl na speciálních držácích svazky latí o délce 3 m a průměru 1,4 m. Ty byly shazovány řidičem přes příď tanku, vyplnili zákop a tank mohl jet dále. Později se používaly dřevěné či ocelové výztuhy namísto svazku latí. Nejbizarnější variantou tanku Mk.IV byl Beutepanzerwagen IV. Jednalo se o Němci ukořistěné stroje. Německo při vývoji a výrobě tanků totálně zaspalo a nemělo dostatek vlastních strojů. Ukořistěné tanky byly proto opravovány na základně v Charleroi a zařazovány k jednotkám. Jedinou změnou byla výzbroj. Kanony Hotchkiss byly nahrazeny kořistními ruskými kanony Sokol ráže 57 mm, kulomety pak vlastními MG08 ráže 7,92 mm. V listopadu 1917 byly čtyři ze sedmi tankových rot německé armády vyzbrojeny kořistními tanky!

Obrázek

Verze tanků Mark:
Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Mk.IV

Příspěvek od sa58 »

teda na 56 km - 318 l, tomu říkám teda vír v nádrži. :D
Uživatelský avatar
xradar
četař
četař
Příspěvky: 74
Registrován: 17/3/2005, 22:31
Bydliště: Litoměřice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od xradar »

Němci měli svůj tank a7v, ale neměli někoho tak zapáleného pro tanky jako byl Fuller a ostatní, který by prosadil masovější výrobu
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

No presadenie masovej výroby zrovna u tohto typu by nebola výhra...Bol dost podmotorovaný a vzhladom malej svetlej výške v teréne dost nepresvedčivý...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Náhodou sem narazil na tenhle řez a nedalo mi to, je tu celkem dobře vidět jak to uvnitř vypadalo...

Obrázek

P.S. ten semafor je prostě dokonalej..... :mrgreen:
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Milda
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 434
Registrován: 8/5/2007, 20:03
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Milda »

Když to nechtělo chytit, to musela být sranda. Ta klika od blázince a točit s ní. Ovšem taková krásna zámečnická práce v době koní a mezků. Byli to lidé mimořádně šikovní po všech stránkach. Moc hezké Kopo.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11572
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Při střetech s německými tanky (poprvé v dubnu 1918) se ukázala zranitelnost tanků Female z důvodu slabé výzbroje.
Ví o tomto střetnutí někdo více?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Příspěvek od Tuchačevskij »

xradar píše:Němci měli svůj tank a7v, ale neměli někoho tak zapáleného pro tanky jako byl Fuller a ostatní, který by prosadil masovější výrobu
To je pravda...Také si asi i uvědomovali, ze jejich tank A7V není vůbec povedený.Hlavně co se týče průchodivosti terénem...
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Příspěvek od Tuchačevskij »

kopapaka píše:Náhodou sem narazil na tenhle řez a nedalo mi to, je tu celkem dobře vidět jak to uvnitř vypadalo...

Obrázek

P.S. ten semafor je prostě dokonalej..... :mrgreen:
Jo, ten řez je opravdu moc pěkně udělanej!Hlavně ukazuje, že Mark-V má kulomet i v zadní části...To Mark IV neměl a podle mě to byla dost veliká slabina.
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Příspěvek od Tuchačevskij »

Zemakt píše:
Při střetech s německými tanky (poprvé v dubnu 1918) se ukázala zranitelnost tanků Female z důvodu slabé výzbroje.
Ví o tomto střetnutí někdo více?
Tak našel jsem jen něco málo o tomhle střetnutí.První tanková bitva

K historicky prvnímu souboji tanků došlo 24. dubna 1918 mezi vesnicemi Bretonneux a Cachy ve středu spojenecké fronty blízko Amiensu. Ke střetnutí britských a německých tanků došlo v podstatě náhodou. Podle plánu německého generála von der Marwitze měly německé tanky podporovat lokální útok proti britským obranným liniím. Bitvu tank proti tanku ten den ani jedna strana neplánovala.

Německá strana nasadila do útoku celkem 15 tanků z celkově vyrobených dvaceti během celého průběhu války. Britská strana disponovala deseti tanky, z nichž sedm byly kulometné tanky typu Whippet, další dva tanky byly typ IV female, vyzbrojené pouze 6 kulomety. Jenom jediný britský tank typ IV male poručíka Franka Mitchella mohl německým tankům pořádně zatopit - měl ve výzbroji dva 57 mm kanóny, které byly schopny probít pancíř německých A7V.

Po dvouhodinovém dělostřeleckém ostřelování vyrazily německé tanky v husté mlze ve třech skupinách po třech, sedmi a čtyřech AV7 na zteč britských zákopů. Jeden A7V byl pro mechanickou poruchu odstaven.
První skupina pronikla snadno přes zákopy až do vesnice Villers Bretonneux, kdy nechala daleko za sebou svoji doprovodnou pěchotu, a zajala přitom několik desítek kanadských a britských vojáků. Po splnění úkolu se po několika hodinách vrátila zpět.

Druhá skupina zabloudila v husté mlze v okolí lesů u vesnice Cachy. V dalších hodinách se u několika tanků objevily mechanické poruchy a někteří řidiči osádek A7V byli zraněni střepinami střel z britských kulometů, které pronikly mezerami v konstrukci tanků. Po chvíli zatroubila skupina 2 na ústup.

Ostřelování tanků navzájem připomínající námořní bitvu tak začala německá skupina číslo 3. V husté mlze nejprve spadl tank podporučíka Steina, Elfriede, do kamenolomu. Potlučená posádka se vysoukala ven, nejprve zaujala kruhovou obranu, odrazila útok britských pěšáků a poté se stala svědkem do té doby nevídané podívané, souboje tank proti tanku.

Britský protiútok začal v 8 hodin ráno. Asi v deset hodin se mlha nad bojištěm začala zvedat, když poručík Mitchell zahlédl tři A7V postupující k vesnici Cachy. Nejbližší německý tank vedený velitelem Biltzem začal pálit granáty na oba britské stroje jako první. Mitchellův tank byl skrytý opodál a začal Biltzův tank zastřelovat. Po několika neúspěšných pokusech dal Mitchell pokyn zastavit a brzy tři střely za sebou našly cíl. Biltzův tank byl zasažen a poškozen, většina posádky, která zásah přežila opustila tank a připojila se k bojující německé pěchotě. Britský vítěz Mitchell zahájil pár minut nato kanonádu na dva zbývající německé tanky, vedené poručíky Bitterem a Muellerem. Tentokrát ale všechny střely minuly cíl a naopak Mitchell se stal svědkem na scéně, kdy se válečné štěstí obrátilo Britům zády.

V 11 hodin dorazila na bojiště skupina sedmi kulometných tanků Whippet, vedená kapitánem Pricem a okamžitě se dostala do zaměřovačů obou německých A7V. Mitchell mohl jenom bezmocně pozorovat, jak německé tanky sestřelují jeden britský tank za druhým, dokonce ze vzdálenosti pouhých 100 metrů. Když začal hořet už čtvrtý Whippet, Britové raději vzali do zaječích. Brzy odpoledne se oba německé tanky musely stáhnout, protože se ocitli na bojišti osamoceny bez pěchoty, která sváděla tvrdé boje s Brity a Kanaďany a neodvažovala se už postupovat dál. Tanku poručíka Mitchella se přetrhl pás a tak ani on už do bojů ten den nezasáhl.

Když první střetnutí obrněnců skončilo, zůstalo na bojišti několik zničených britských tanků Whippet a poškozených Mark IV a tři německé tanky A7V, kromě jediného opuštěných z důvodu mechanických poruch. Po stažení tanků A7V zůstaly na bojišti desítky pěších tankistů bojujících mezi sebou i proti nepřátelské pěchotě...
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: Tank MK.IV

Příspěvek od Tuchačevskij »

YAMATO píše:Místo kulometů Hotchkiss se montovali zbraně Lewis s vyšší pohyblivostí. Ukázalo se však, že nejsou příliš vhodné, neboť jejich vzduchové chlazení naplňovalo tank dýmem a také jejich lefetace byla zranitelná. Proto byly později opět vráceny Hotchkissy, ovšem s upravenou lafetací s vyšší pohyblivostí
Na čem spočívala ta vyšší pohyblivost? :lol:
Myslím si, že na lafetaci nebylo co upravovat a ta zůstala stejná. Pouze se vyměnil ten kulomet. Tank MARK-IV měl bez ohledu, zda-li se jedná o MUŽSKOU či ŽENSKOU verzi kulomet v přední části...
Obrázek
Venkovní pohled (lafetace osazena kulometem LEWIS)...
Obrázek
Vnitřní pohled (lafetace neosazena)...
Nevím a stydím se za to :cry: (doufám, že mi zde někdo poučí), jak bych to odborně nazval. Něco jako kulovou lafetaci?
Když se jednalo o MUŽSKOU verzi, tak ta samá lafetace osazená kulometem se nacházela i na boční straně SPONSONU vedle děla.
Obrázek
Mužská verze. Venkovní pohled(lafetace osazena kulometem LEWIS)...
Obrázek
Mužská verze.Vnitřní pohled(lafetace osazena kulometem LEWIS)...


Pokud-li se jednalo o ŽENSKOU verzi, tak v bočních SPONSONECH byl umístěn pouze kulomet a to 2X.
Obrázek
Venkovní pohled(lafetace osazena kulometem LEWIS)...
Obrázek
venkovní pohled(lafetace osazena kulometem LEWIS)...
Obrázek
Venkovní pohled(lafetace osazena kulometem Hotchkiss)
Obrázek
Vnitřní pohled(lafetace osazena kulometem LEWIS)...
Obrázek
Na téhle fotce je zachycen vnitřní pohled do SPONSONU ŽENSKÉ VERZE(lafetace neosazena)...
Z fotografie je patrné, že kulová lafetace je umístěna na desce. Dle mého se jedná o stejnou lafetaci, která se nachází na přední části tanku.
Tenhle celek je pak vložen do jakéhosi soudku, který chrání celou lafetaci a ten je umístěn do bočního SPONSONU ŽENSKÉ VERZE. V bočním SPONSONU jsou tyhle soudky umístěny dva...
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

De Moleho tank (GBR)

Příspěvek od Tuchačevskij »

Ten oběžný pás použitý u tanku MARK-IV na couvání opravdu asi moc nebyl. I když se tak dívám doma na postavené modely, tak jeho zvednutí v zadní části je skoro srovnatelné jako u podvozku HOLT, kterým byl vybaven třeba tank A7V...
Díky tomu, že pás obíhal kolem celé korby, muselo docházet k obrovskému tření, zatěžování motoru a tím pádem opotřebovávání součástek. S tím snadnějším zasažením pásu je to také fakt :cry:
Fotka se shrnutým pásem je tady. Ke shrnutí mohlo dojít vlivem zničení. Tanky na fotce jsou zcela rozstříleny...
Obrázek
Obrázek
Článek pásu používaných u tanků MARK...
badaxe píše:Faktem je že pás kolem celého stroje umožňuje pro brity typické vyproštění pomocí vezeného trámu (proto jsou na tanku ty rámy nahoře).
To, k čemu sloužil ten rám samozřejmě vím. Nemusel na sobě mít připevněn pouze trám k samovyproštění, ale i svazek hatí, které tank před sebe svrhl, když přijížděl k nepřátelskému zákopu. Usnadnilo mu to tak překonat překážku, aby do ni sám nezapadl.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Na těchto fotkách je zachycen ten vyproštovací trám. Neví náhodou někdo, jak to mělo fungovat??? :lol: Přiznám se, že ten trám uchycený na řetězech na té před poslední fotce mi nedává moc smysl...

ObrázekObrázekObrázek
Svazky hatí připevněné na rámu. Je zajímavé, že tímto svazkem byl stroj už vybaven před transportem...
Obrázek
Na téhle poslední fotce je také vidět nástroj pro překonávání zákopu. Ke konci války už se svazek hatí moc nepoužíval. Pro tento účel byl vyvinut tenhle speciální VÁLEC :lol:
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11572
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Tank MK.IV

Příspěvek od Zemakt »

to Tuchačevskij a Badaxe: vcelku se zájmem sleduji Vaši diskuzi ohledně prvoválečných tanků, nemáte v archivu náhodou něco více o využití kořistních tanků Mark IV němci? Organizaci, rozsah atd.. Děkuji
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: Tank MK.IV

Příspěvek od kopapaka »

Tuchačevskij píše:Na těchto fotkách je zachycen ten vyproštovací trám. Neví náhodou někdo, jak to mělo fungovat??? Přiznám se, že ten trám uchycený na řetězech na té před poslední fotce mi nedává moc smysl...

Obrázek
Trám se používal hlavně v případě, kdy pásy prostě prokluzovaly. Po upevnění trámu se prostě zařadilo vpřed nebo vzad a trám tažený řetězy zvětšil plochu záběru natolik, že obvykle umožnil vyjetí zapadnutého tanku. Rám nad tankem umožňoval několikanásobné použití, bez něj by se trám zachytil za výčnělky na horní části tanku.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Tank MK.IV

Příspěvek od badaxe »

ono to fungovalo tak, že se trám uchytil k pásu (podle některých zdrojů to mělo jít i zevnitř) pak tank pohybem pásu vpřed, posunul trám až pod sebe a s jeho pomocí se vyprostil z bláta, trám vytvořil pevný podklad pod pásy a samozřejmě se díky onomu rámu mohl kolem tanku posunout několikrát než se vyprostil a pásy v pevnějším terénu zabraly. V zásadě se to používá i dnes, ovšem posádka musí ven a trám se musí přenést.
Ty hatě nejspíš v okolí fronty nebylo z čeho dělat, to že tam dlouhodobě fungovala armáda mělo jako důsledek že se spotřebovalo dřevo široko daleko. Navíc je asi šlo snáz naložit někde v zázemí, než je dostávat nahoru za frontou. Ony ty hatě musely být poměrně těžké, když měly unést tanky.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: Tank MK.IV

Příspěvek od Tuchačevskij »

Zemakt píše:to Tuchačevskij a Badaxe: vcelku se zájmem sleduji Vaši diskuzi ohledně prvoválečných tanků, nemáte v archivu náhodou něco více o využití kořistních tanků Mark IV němci? Organizaci, rozsah atd.. Děkuji
Děkuji, že je pro Tebe naše debata o prvoválečných tancích zajímavá :D To mě samozřejmě potěšilo...
Co se týče té organizace, rozsahu atd, tak si myslím, že by Ti mohl spolehlivě pomoci BADAXE. Jistě bude mít o kořistních tancích mnohem více načteno.
Jinak co se týče fotek, tak sem mohu dát celkem zajímavé fotky kořistních strojů. Fotky, které jsem si postupně ukládal, když jsem na ně kdekoliv narazil.
Mark-IV a něco málo Tank Mark A „Whippet“ :lol:
Stačí jen říct a já to sem mile rád dám 8-)
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: Tank MK.IV

Příspěvek od Tuchačevskij »

Je mi jasné, že trám se používal, když tank zapadl třeba v podmáčeném terénu :D
Také je mi jasné, že se umístil pod tank, aby se zvětšila plocha záběru :D
To všechno chápu. Docela mi tedy ale zarazila jedna věc! A to, že trám se řetězama připevnil k pásům, a mohl tank tím pádem i několikrát oběhnout. Myslel jsem si, že ten rám na tanku je pouze nosič pro (samovyproštovací trám a nebo ten svazek hatí)
Tohle mě ale nenapadlo, že jeho funkce byla hlavně ta, aby se samovyproštovací trám nezachytil na stropnici, když připevněný k pásům obíhal tank a tím pádem se po jeho oběhnutí opět zakousl do terénu pod zapadnutým strojem.
Docela by mě ale zajímalo, jak by se ten trám uchytil zevnitř, aby nemusel nikdo vylézat, když by bylo nutné ho při zapadnutí použít???
Za 2. světové války a dnes se trám také samozřejmě používá. Zcela určitě ale nemůže obíhat kolem celého stroje, jako v případě tanku MARK a také zcela určitě posádka tanku musí ven, aby ho nasadila.
S těma hatěma mě to také samozřejmě napadlo. Prostě armáda už je neměla z čeho dělat a bylo to tak i pohodlnější. Neřekl bych, že jejich váha musela být nějak závratná. Tank na ně najel pouze z horní strany, když byla už hat svržena do zákopu a proto nemusela být ani nějak moc veliká jejich pevnost. Také by mě zajímalo, jak to bylo vyřešené, aby se hat mohla použít v daný moment a nemusel nikdo ven???
Je zcela jasné, že na útočící tank byla soustředěna veškerá palba a ten kdo by opustil prostor tanku, tak by byl nemilosrdně pokropen palbou :cry:

Zde stojí za povšimnutí, že na některém článku pásu je nasazen přípravek ke zvětšení záběru stroje v podmáčeném terénu...
ObrázekObrázekObrázek
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Tank MK.IV

Příspěvek od badaxe »

Pokud jde o to upevnění trámu, ten je pokud vím celou dobu vybaven řetězy k připevnění, ty stačí vzít a uchytit k pásu, k tomu posádka mohla použít dveře vzadu na pravé straně tanku, odtud mohl člen posádky dosáhnout na řetězy a upevnit je pod krytím tanku (kryt byl zepředu a z boků). Nejsem si jist jak byl řetěz uchycen k pásu. Muselo to být k bokům článku, protože podvléct řetěz pod článek by sice šlo, ale vadil by vodícím kolům (tedy každému druhému kolu, které má vodící hranu)
Otevřená dvířka jsou vidět třeba tady http://www.museumsyndicate.com/item.php?item=43227
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11572
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Tank MK.IV

Příspěvek od Zemakt »

No tak šup ;-)
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Zamčeno

Zpět na „Obrněná technika“