Obrněné vlaky (R-U)

Moderátor: Rase

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Obrněné vlaky (R-U)

Příspěvek od Rase »

11.jpg

Rakousko-uherské obrněné vlaky

"Při druhé bitvě o Lvov, bylo z rakouské strany použito i obrněných vlaků. U jednoho z nich byl šrapnelem poškozen kotel parostroje, za nejprudší střelby vojáci kotel chladnokrevně vyspravili a soudruzi jejich při tom zároveň palbou ze strojních pušek ve vlaku umístěných odrazili útok nepřítele, jenž již již se hrnul na zastavený vlak."

Počátky by bylo možné datovat až k počátku 18. století, kdy byla postavena první železnice. Ta se velice rychle ukázala být velice rychlým a především ekonomicky výhodným dopravním prostředkem pro velké množství lidí. Rozsáhlé prostory mnohých zemí se tak začaly rychle zaplňovat sítí železnic a přidružených staveb. Od počátku vzniku prvních železničních sítí, začala se o nový dopravní prostředek zajímat i armáda. Vysocí představitelé vojska si uvědomili, že díky novému dopravnímu prostředku bude možné přesouvat svá vojska rychle, až k místům nasazení. Nicméně hlavním problémem vlaků byla jejich veliká zranitelnost. Hrozilo veliké nebezpečí ze strany nepřátelské palby. Velice brzy se tedy objevila myšlenka pokrýt vlak železnými pláty (tak jako lodě). Poprvé byly nové obrněné vlaky nasazeny v americké občanské válce mezi léty 1861-1865. Tehdy ještě nebyly vlaky osazeny žádnými zbraněmi pro vlastní obranu. Nasazení se dočkaly i v Prusko-francouzské válce z let 1870-1871. První obrněné vlaky se účastnily také první (1880-1881) a druhé búrské války (1899-1902). V jednom z obrněných vlaků byl dokonce povstalci zajat i Winston Churchill. Na počátku 20. století se obrněné vlaky dočkaly nasazení i v Rusko-japonské válce. Ve státním rozpočtu Rakousko-Uherské monarchie (1905) dosahovalo ministerstvo železnic jasně nejvyšší příčky:

Ministerstvo vnitra 52 058 316 K
Ministerstvo zemské obrany 98 701 330 K
Ministerstvo obchodu 223 956 400 K
Ministerstvo železnic 753 561 850 K


Zde je tedy jasně patrné, jak důležité byly železnice pro monarchii, když se na jejich stavbu a udržování vynakládaly takto horentní sumy. Logicky by se tedy dalo přemýšlet i o vojenském využití této železniční sítě. Nebo alespoň k její obraně. I přes zjevné výhody a potřebu této techniky, neměla konzervativní Rakousko-uherská armáda na začátku války k dispozici žádné obrněné vlaky ! Pokud se podíváme na mapu terénu Rakousko-Uherska, pochopíme, že hranice se Srbskem (relativně hornatá a zaostalá) se silně nehodí k použité obrněných vlaků – navíc zde bylo jen velice málo kolejí. Leč zcela odlišná situace byla na hranici s ruským Polskem v Haliči. Místní oblast je prakticky zcela plochá a tedy ideální k nasazení těchto obrněných vlaků. Jediné komplikace se mohly očekávat na východě, kde je terén posetý bažinami. Rakouská generalita si ale patrně myslela že k vítězství budou stačit jen pevné boty jejich pěšáků. Jak se ale později ukázalo, byla oblast Haliče velice vhodná k nasazení obrněných vlaků ba co víc, byly zde obrněné vlaky potřeba. Krátce po vypuknutí války se potřeba obrněných vlaků, ukázala být zcela evidentní. Již v září roku 1914 Hauptmann Fritz Schober, velitel 15. Kuk Eisenbahnkompanie, nechal postavit první improvizovaný, obrněný vlak. Nechal zesílit oplechování lokomotivy na 8-12 mm, pomocí litinových plechů, nechal zpevnit také několik vagonů, které osadil kulomety (tehdy zvanými strojní pušky). Hauptmann Kossowicz, velitel 5. Kuk Eisenbahnkompanie postavil další obrněný vlak na Munkacsko - Stryjské linii. Jeho obrněný vlak byl vybavený dvěma polními děly. Tento vlak byl použit během bojů v září - říjnu a ukázal se být natolik úspěšný, že armádní velitelství okamžitě nařídilo stavbu nových obrněných vlaků, nyní ale se standardizovaným designem. Zakázka byla předána Maďarské strojírenské firmě MAVAG. Základem pro vlaky byly obrněné lokomotivy typu 377, plus dva typy obrněných vozů: 1. tzv. Infanteriewagen a 2. tzv. Kanonenwagen. Infanteriewagen byla vybavena pěti kulomety Schwarzlose M.07 (byly lafetovány ve čtyřech velkých střílnách na bocích vozu), držáky na nádoby s chladící vodou plus menší střílny pro střelce z pušek. Infanteriewagen měl dvě patra: v přízemí byl prostor pro kulomety a na nižším horním patře, prostor pro střelce z pušek. Na střeše se nacházela speciální, pancéřová kopule pro pozorovatele. Kanonenwagen byl osazen velkou věží s polním dělem ráže 7 cm, menší věž pro jeden kulomet Schwarzlose (plus obrněné pozorovací kopule), plus dvě velké šikmé střílny na zadní straně, pro další dva kulomety. Vozy také byly dobře vybavené zásobami potravin, písku v kontejnerech (pro zvýšení přilnavosti při jízdě na kluzkých kolejích), topení, toalety a sněhové pluhy. Později byly přidány světlomety.Tyto tři segmenty - lokomotiva, pěchotní vůz a dělový vůz – byly různě kombinovány, podle potřeby jednotek a polním potřebám. Těžký vlak, se skládal z pěti jednotek. Ve středu formace byl pěchotní vůz, kolem něj obrněné lokomotivy a na koncích dělové vozy. Každý obrněný vlak, měl také služební vlak s výkonnějším lokomotivou, který nesl střelivo a další zboží pro obrněný vlak. Během dlouhých přesunů obrněného vlaku do bojové zóny, byl obrněný vlak tažen právě tímto služebním vlakem, aby se neopotřebovávaly kotle obrněných lokomotiv. Ty se používaly pouze v boji. Většina obrněných vlaků se skládala z lokomotivy typ 377, který byl lemovaný dvěma Infanteriewageny. Existovaly ale i další kombinace, jelikož Kanonenwageny mohly být použity pouze na tratích, které postrádaly tunely, což znamenalo, že v praxi byly použitelné jen na ruské frontě. K potřebám obrněných vlaků vznikly Eisenbahnkompanie, které měly odpovědnost za údržbu a průběžné opravy vlaků a tratí, zatímco bojové operace měly na starost speciální pěší oddíly.
První obrněný vlak, Panzerzüg I, dorazil na frontu poblíž Maramarosszigetu 5. prosince 1914 a byl okamžitě použit v boji. Ostatní obrněné vlaky byly uvedeny do provozu v průběhu roku 1915. Tyto obrněné vlaky byly použity na všech frontách během celé války. Byly ale kritizovány, kvůli příliš slabé výzbroji a neefektivnímu nasazení. Výborně se ale osvědčily při krytí ústupu. Vlaky ale bylo možné nasadit jen za vhodných podmínek. Obrněný vlak, No.VII byl během sedmi měsíců používán jen deset dní. V průběhu války proběhlo několik úprav, především byla zavedena nová obrněná lokomotiva vzor 2001 a také Kanonenwagen byl později osazen motorem, aby se mohl pohybovat sám. Když válka roku 1918 skončila, nacházelo se v Rakousko-Uherské armádě devět obrněných vlaků (dva první improvizované vlaky z roku 1914 byly brzy vyřazeny), z nichž pět bylo v aktivní službě na frontách a čtyři byly ve skladech (v zázemí). Je pozoruhodným zjištěním, že Rakousko-uherské pancéřové vlaky byly vybaveny úplně prvním kompozitním pancéřováním: Původní pancéřové plechy dosahovaly tloušťky zhruba 12mm, pod soustředěnou palbou ruských kulometů se ale ukázal být nedostatečným. Ochrana vlaku tak byla zesílena o dřevěné desky o síle 40mm a z vnitřní strany byly desky překryty plechem o tloušťce 8mm. Celkem tak vnikl první kompozitní pancíř, dosahující síly 60mm (!) Takto byly patrně obrněny jen pěchotní (kulometné) vagony. Mnohým by možná tato inovace stačila, leč inženýři přišli s další pozoruhodnou inovací, přesněji unikátním zadýmovacím zařízením pro pěchotní vagony typ MAV 377. Jednalo se o zvláštní rozvody páry a kouře, který umožňoval vytvořit kolem vlaku velké množství kouře – obrněný vlak tak mohl v případě nouze bezpečně uniknou. Rakušané se očividně poučili z roku 1914, kdy se rusové málem zmocnili jednoho z prvních obrněných vlaků. Vlak měl ještě záložní prostory pod podlahou v nichž bylo možné převážet další zásoby uhlí a potřebnou vodu.

MÁV_armoured_train.jpg
index.jpg
index.jpg (10.9 KiB) Zobrazeno 1342 x

V cizích službách v době poválečné

Obrněný vlak No.II a No.VIII byly zajaty československou armádou a byly jí aktivně používány. Dá se říci, že právě díky těmto obrněným vlakům, se podařilo na konci války obsadit oblast Sudet, která měla patřit k Rakousku. Vlaky tak rychle pendlovaly z jednoho místa nepokojů k druhému a prakticky už jen svou přítomností uklidňovaly napjatou situaci dříve než se vyhrotila k ozbrojeným bojům. Oblast Sudet se tak na dvacet let stala součástí československého státu. Zpět ale k osudu ostatních obrněných kolosů. Stroje No.V a No.III se dostaly do držení polské armády a byly zařazeny do stavu druhé divize armády a rovněž aktivně používány. Obrněný vlak No.IV, VI, VII a IX byly převzaty maďarskou armádou. V roce 1919 maďarská armáda objednala dalších šest vlaků u firmy MAVAG. Všechny tyto vlaky byly často používány v malých válkách, které následovaly v letech krátce po válce. Jeden maďarský obrněný vlak byl zničen během bojů s Rumunskem a další při bojích s Československem. Jeden rakouský obrněný vlak No.XIII se účastnil bojů v Kärntenu v roce 1919. Jeden z obrněných vlaků (pravděpodobně československého původu), převzal Wehrmacht a používal jej při bojích na Balkáně. Některé maďarské obrněné vlaky byly také používány při bojích na Slovensku a v roce 1939 při zajišťování Podkarpatské Rusi. V roce 1940 při útoků na Transsylvanii, Jugoslávii a Sovětský svaz v roce 1941. V roce 1944 všechny čtyři maďarské obrněné vlaky bojovaly v Maďarsku, proti rudé armádě. Poslední zaznamenané použití jednoho z těchto obrněných vlaků proběhlo na severní straně jezera Balaton v roce 1945. Již v roce 1918, zmocnila se mladá polská republika několika obrněných vlaků, bývalé monarchie. Jejich hlavním úkolem bylo především bezpečně a rychle přesouvat vojska přes celou zemi. Poprvé byly polské obrněné vlaky použity v Polsko-ukrajinské válce, kde byly s jejich pomocí obsazovány mnohá města. Příkladem může být třeba město Lvov (hlavní město Haliče). Po vypuknutí Polsko-sovětské války v roce 1919 se obrněné vlaky opět účastnily bojů. V roce 1920 se rudé armádě podařilo zničit osm obrněných vlaků. Bylo tedy rozhodnuto o stavbě dalších 15 nových obrněných vlaků (továrnou v Poznani). K tomuto účelu byl založen Úřad pro stavbu obrněných vlaků (zkratka KBPP), vedl jej kapitán Stanislav Czerepiński. Když se situace na bojišti zlepšila, byla objednávka zrušena. Již byl ale postaven jeden vlak, který byl následně přijat armádou. Do historie vešel pod číslem 13 "General Sosnkowsk". Úřad ale nepřestal existovat, jen se musel přeorientovat na modernizaci a opravy již sloužících vlaků. Během mírového období mezi léty 1921-1939 byly obrněné vlaky staženy ze služby a přesunuty k rezervním jednotkám. Po vypuknutí druhé světové války sloužilo v polské armádě deset obrněných vlaků různých typů. Většina tanků byla zničena již během prvních měsíců války, ostatní byly ukořistěné nepřítelem. Velkým problémem těchto vlaků byla absence protileteckých zbraní a tak se tyto kolosy stávaly snadnou kořistí pro útočící stroje Luftwaffe. Tím se uzavřel příběh polských obrněných vlaků.
Obrněný vlak Śmiały (Smělý), se nazýval polský obrněný vlak číslo 53. Vlak je slavný především proto, že sloužil pod čtyřmi vlajkami – Rakouskou, Polskou, Sovětskou a Německou. Účastnil se bojů od roku 1914 do roku 1945. V roce 1918 se rakouského obrněného vlaku zmocnili Poláci. Vlak byl přejmenován na Śmiały a vstoupil do služby v roce 1918. Pak to byl poslán ke Lvovu, do bojů proti Ukrajinským nacionalistům, během Polsko-ukrajinské války. V období do začátku druhé světové války byl vlak umístěný v 2.Dywizjon Pociągów Pancernych (2. praporu obrněných vlaků) dislokovaným ve městě Niepołomice u Krakova. Jako všechny ostatní polské obrněné vlaky té doby byl modernizován a vylepšen o nové vozy a modernější typ obrněné lokomotivy Ti3. V září 1939 byl přidělen do stavu Łódžské armády. Po účasti v několika bitvách v úvodních dnech války vlak byl stažen do Varšavy, následně do Brześće a nakonec zpět do Lvova, kde byl zajat rudou armádou. Vlak pak sloužil v rudé armádě ale již roku 1941 byl zajat Němci. V československé armádě sloužily celkem tři ex-rakouské obrněné vlaky ale k nim se v roce 1919 připojil zcela nový vlak, postavený podle rakouské dokumentace v železničních dílnách ve Vrútkách. V Praze se podařilo hned v den převratu, 28. října 1918, zajisti soupravu složenou z vozidel rakouského obrněného vlaku č.I, II a VI. Původní maďarská posádka tento obrněný vlak opustila na nádraží ve Vršovicích. Otázkou je proč, možná jí došlo uhlí nebo voda – proč by se jinak nepokusili odjet s vlakem do Maďarska. Tento obrněný vlak byl totiž brzy nasazen proti maďarské armádě na Slovensku. Při jedné akci u Hronské Breznice 13. června 1919 najel vlak č.II na minu a jeho přední kulometný byl zdemolován, později byl ale opraven. Československé vlaky (přejmenované na 1 a 2) se častokrát dostávaly na Slovensku do kontaktu s maďarskými protějšky, leč nebyly nikdy zasaženy. Nepřítel ale přišel při bojích na Slovensku o obrněný vlak č. IV (původně č.VII), který byl zablokován zničením trati ve stanici Sečovce, příslušníky 36. pěšího pluku. V Brně byl dokonce postaven, plukovníkem Bergerem, improvizovaný obrněný vlak. Zbrojovka v Brně-Zábrdovicích oplechovala vagony pancéřem z kotlových plechů. První vůz byl osazen ruskými kulomety Maxim 1910 a nad nimi na otočné věži, horský kanón Škoda M.15 ráže 75mm. Druhý vůz byl osazen dvěma lehkými a dvěma těžkými kulomety Schwarzlose M.7/12. Vlak byl pojmenován BRNO a již v lednu 1919 vyjel pod velením poručíka Bergera na Těšínsko, kde se střetl s polskými vojsky. Při duelu s polským pancéřovým vlakem utrpěl škody na lokomotivě a dělovém voze. Byl ale rychle opraven a držel zde i nadále strážní službu. 29. Srpna 1919 obdržel číslo osm a následně trvale dislokován v Ostravě. V prosinci 1920 byl ale zrušen – odstrojen a rozebrán. Na jaře roku 1919 rozhodlo Zemské vojenské velitelství v Brně o sestavení dalších dvou obrněných vlaků – BRATISLAVA č.3 a GENERÁL ŠTEFÁNIK č.4 v zábrdovické zbrojovce a královopolských železárnách. Vyzbrojeny byly horským dělem M.15 ráže 75mm a dvěma kulomety Maxim. 18. června 1919 odjely na Slovensko. Zde ale již druhý den přišel vlak č.3 o předběhový vůz, jelikož pod ním vyhodili maďaři most do povětří. V bývalém Československu se Wehrmacht zmocnil některých obrněných vlaků, níže jsem umístil jedinou známou fotku ex-československého vlaku. Na fotografii je dělový vůz 7-98499 při bojích na Balkáně. Jedná se o raritní dělový vůz, vyroben jako jen jediný kus - součást obrněného vlaku Panzerzug II. který byl koncem Velké války zařazen do výzbroje československé armády (nalezen na nádraží ve Vršovicích). Později se dostal do služeb wehrmachtu. Jak můžete vidět na fotografii, byl i bojově nasazen. Podle kulometu MG34 se jedná patrně o snímek pořízený začátkem války. Za pozornost stojí hlavně velké vyobrazení umrlčí lebky - podobné označení používal Freikorps a později jednotky SS. V podstatě ale může tank patřit jakékoliv jednotce, jelikož umrlčí lebka byla symbolem pohrdání smrtí a tedy jistého druhu odvahy (i poláci pojmenovaly svůj vlak Smělý). Rozhodně se ale jedná o zajímavou fotografii. Dělový vůz 7-98499 měl lafetováno v čelní střílně jako hlavní zbraň lodní dělo Škoda ráže 70mm, původně určené pro torpédovky k.u.k. maríny, do levého boku pak bylo zasazeno dělo Škoda ráže 47mm, rovněž námořního původu.

Zdroj:
http://www.landships.freeservers.com/ne ... in_kit.htm
http://de.wikipedia.org/wiki/Benutzer:P ... boratorium
http://waristheh-word.blogspot.com/2011 ... ry-of.html
Časopis Železnice z roku 1994, autor V. Francev – naskenované stránky mi poslal jmodrak – děkuju
Obrázky byly upraveny a prohnány Duplexem (doplněna žlutá barva)
Čísla z R-U státního rozpočtu (1905) jsem měl uložená již dříve.
Pár drobností mám z dobového tisku (který vlastním)

Obrázek

Obrázek
vlevo poručík Stanoslaw Malagovski a podporučík Stanoslaw Biega (1919)

Obrázek

Pol-1919-SmialyTrain.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 7/8/2012, 08:15, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Myslím si že pokud se Ti podaří ještě něco dopnit, tak by to klidně sneslo i umístění na portál - natolik je to vzácý text. I když ledacos o armádě R-U ve Velké válce vím, toto je pro mě velmi zajímavá informace. Podívej se ještě po něčem a trochu to doplň - dobrá práce Prostějováku
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

děkuju převelice - taky Prostějováku. Text sem doplnil o krátkou předmluvu a připsal sem pár drobnosti + krátký článek o nasazení obrněných vlaků v Polsku. Teď je článek napěchovaný snad vším důležitým (vším co se mi podařilo sehnat). Možná se mi časem podaří najít další zmínku v novinách z té doby (Světová válka slovem i obrazem - od začátku války až do roku 16). Pokud teda něco najdu, tak sem dám přepis.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Opravdu zajímavý článek. O obrněných vlacích se obvykle skoro vůbec nepíše. Zaujalo mě, že tento bojový prostředek má tak dlouhou historii a byl použit už ve válce Severu proti Jihu. Já jsem si dosud myslel, že obrněné vlaky se objevily až v první světové válce.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Jop diky. Můžu přidat ještě nějaké obrázky, nebo je mám dát až do dalšího příspěvku ?
Taky je asi dobré zmínit, že rakouský průmysl nebyl zrovna v nejlepší kondici a armáda mohla být ráda že vůbec měla čím a zčeho střílet. Přeci jen tyhle pancéřové vlaky vypotřebovaly dost výrobních kapacit a materiálu. (o stavbě lodí ani nemluvě, ty taky často zůstaly nedokončené)
Podobné problémy ale měli i němci. I tak ale byly pancéřové vlaky rozumější řešení než třeba výroba velkého množství pancéřových aut, nebo snad tanků - přeci jen vlak unese větší výzbroj, může přepravovat vojáky a hlavně nemá problém s terénem. Jako mínus bych viděl hlavně to, že koleje nebyly všude a navíc bylo třeba zajišťovat jejich ochranu. Jelikož měli rakušáci všeho nedostatek, tak je zkrátka lepší mít jeden obrněný vlak než několik obrněných aut. (Spojenci si samozřejmě mohli dovolit ten luxus plýtvat vybavením)

Taky je k zamyšlení, že vlaky vznikal v maďarských dílnách - a právě maďarské dílny neoplývaly zrovna kvalitou práce. Szent István se potopil taky díky výrobním vadám a třeba ponorky vyrobené maďary se vůbec nedaly srovnávat s kvalitou ponorek vyrobených v Předlitavsku. U vlaků aspoň nebyly konstrukční vady tak viditelné - přeci jen se vám vlak nepotopí.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Tak v té době se daly obrněné automobily relativně snadno bagatelizovat. Slabé motory, mechanický nespolehlivé.. prostě nic na čem by se dalo extra stavět.
ObrázekObrázekObrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Rase píše:... které osadil kulomety (tehdy zvanými strojní pušky).
Angličtina, čtvrtý nejrozšířenější jazyk na světě, užívá dnes moderní výraz „machine gun“ (strojní puška), ne „ball thrower“ (pokus o konstrukci slova "kulomet"). Její sourozenec na bázi anglosaského jazyka, němčina, má moderní výraz „maschinengewehr“, ne „kugelwerfer“.
„Kulomet“ je výraz „slovanské lenosti“ vyslovovat dlouhé názvy (například „o správnosti tvých informací je možno s úspěchem pochybovat“ se slovansky řekne „lžeš“). A to ještě lenosti jen některých Slovanů. Poláci řeknou „ karabyn maszynowy“ (to je machine gun, že?), Bulhaři „kartečnica“ (no, to není vhodný příklad, protože jednak je to frankofonní „mitrailleuse“, jednak je to krátké).

Ale je pravda, že "kulomet" je běžně užívaný výraz.

Stavěl jsem na údajích translate.google.com a wikipedie.
Tak. Budou-li námitky, zmocňuji moderátora, aby to smazal.
Obrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

nejdřív se používaly kule, pak kulky.
kulomet = metá kule/kulky
samopal = samo to pálí

ke slovanské lenosti se nebudu vyjadřovat, musel bych být hodně sprostý.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Ministerstvo vnitra 52 058 316 K
Ministerstvo zemské obrany 98 701 330 K
Ministerstvo obchodu 223 956 400 K
Ministerstvo železnic 753 561 850 K
Ono spravovat železniční síť takového formátu jako byla za "císaře pána",.. ani se nedivím. Možná i v současné době máme stále nejhustější železniční síť na kontinentu.

Článek přišel velmi vhod, schodou okolností zrovna čtu knihu "V těžkých dobách - Slovensko 1918-19". Pro bojující pěchotu znamenaly tehdy obrněné vlaky obrovský přínos a vzpruhu.

K té slovanské lenosti, záleží na úhlu pohledu :rotuj:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
josefg
poručík
poručík
Příspěvky: 713
Registrován: 16/5/2009, 16:04

kulomet" je běžně užívaný výraz

Příspěvek od josefg »

vodouch píše: Kulomet“ je výraz „slovanské lenosti“ vyslovovat dlouhé názvy (například „o správnosti tvých informací je možno s úspěchem pochybovat“ se slovansky řekne „lžeš“). .
zajímavý vodouchův pokus o vstup do tajemství věd etymologických. Chtělo by to ovšem doplnit, že čeština měla a používala dost dlouho názvy jako strojní puška pro kulomet a strojní pistole pro automatické zbraně užívající pistolové střelivo, až další vývoj tyto názvy odvrhl jako germanizmy a zavedl jako odborný termín slovo kulomet pro zbraně na podstavci užívající puškové střelivo a pro ostatní ruční automatické zbraně pak jednotný název samopal. Po roce 89 zase někdo přišel na to, že samopal je špatně, a zavedl název útočná puška pro pro všechny automatické zbraně které mají uzamčený závěr. Proč jsme se při tom nevrátili k osvědčenému názvu strojní pistole, je ovšem záhadou. Můj názor je, že se k univerzální mu termínu samopal zase vrátíme.
Důvod je tento, autorem termínu útočná puška je osobně Adolf HITLER, to je řadě lidí obecně známé a nevadí to, ale že někteří "exoti" mají potřebu čím dál častěji vysvětlovat méně chápavým, že termínem útočná puška vzdáváme hold něčemu "velkému" co souvisí s bojem proti bolševismu a že se tak přihlašujeme k západní civilizaci, už každý v souvislosti s Hitlerem neskousne. Tak že, ať už důvod pro zavedení termínu útočná puška byl původně jakýkoli, tak to , že ho někteří chápou jako oslavu "velkého státníka" žačíná působit problém.
Obrázek

read between lines, read between lies
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Ale no tak, příliš dramatické. A nebylo to třeba tím, že za "Ády" vznikl de facto nový druhu ruční palné zbraně a bylo třeba jej odlišit.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
josefg
poručík
poručík
Příspěvky: 713
Registrován: 16/5/2009, 16:04

Příspěvek od josefg »

Zemakt píše:Ale no tak, příliš dramatické. A nebylo to třeba tím, že za "Ády" vznikl de facto nový druhu ruční palné zbraně a bylo třeba jej odlišit.
Já s tím problém nemám :D :D :D , Kdybych to neslyšel, ani bych to neřešil, přijde mi to jako hovadina. Ale jak jsem koupil tak jsem prodal a doplnil svůj názor, "že se budeme asi potichu vracet k samopalu, nic víc.
Obrázek

read between lines, read between lies
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Tak v té době se daly obrněné automobily relativně snadno bagatelizovat. Slabé motory, mechanický nespolehlivé.. prostě nic na čem by se dalo extra stavět.
No rusové měli na začátku Velké války poměrně velice moderní obrněné vozy - př. třeba tříkolka Filatov:
http://www.panzernet.net/php/index.php/ ... 201.0.html
a různé další vícevěžé konstrukce.
Když začali Italové úspěšně používat větší uskupení obrněných automobilů (na Italské frontě) rozhodli se rakušané přijít s vlastními obrněnými automobily.
Junovičovo obrněné vozidlo:
http://www.panzernet.net/php/index.php/ ... 195.0.html
popřípadě obrněný vůz Romfell.
Všechny armády tedy více či méně věřily ve schopnosti obrněných vozů. Vždyť třeba belgické minervy poměrně efektivně brzdily německý postup (samozřejmě jezdily po silnicích).
Podle mě, pokud se dobře použily, mohly být obrněná auta poměrně hodně užitečná.
Vladimír
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 486
Registrován: 9/7/2010, 10:34

Příspěvek od Vladimír »

josefg píše:
Zemakt píše:Ale no tak, příliš dramatické. A nebylo to třeba tím, že za "Ády" vznikl de facto nový druhu ruční palné zbraně a bylo třeba jej odlišit.
Já s tím problém nemám :D :D :D , Kdybych to neslyšel, ani bych to neřešil, přijde mi to jako hovadina. Ale jak jsem koupil tak jsem prodal a doplnil svůj názor, "že se budeme asi potichu vracet k samopalu, nic víc.
Asi nebudeme, už z toho prostého důvodu, že je potřeba rozlišit různé kategorie:
Automatická puška - např. vz. 52
Samopal - např. 24/26
Útočná puška - např. Sa 58

Podobně to rozlišovaly a rozlišují prakticky všechny armády světa. Jenom bych řekl, že kategorii útočné pušky nevynalezli v Německu, ale ještě za Cara Báťušky v Rusku, kde této kategorii říkají AVTOMAT, viz Avtomat Fjodorova a samopalu pistoljet pulomjot.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Prosím držte se tématu, které je "Obrněné vlaky R-U".Co se tématu týče, docela by mě zajímaly nějaké konkrétní případy nasazení R-U vlaků v boji. Nemá autor k tomu něco?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

No zatím se mi nepodařilo najít nic bližšího (zatím prohledávám noviny). Je ale třeba připomenout, že na všech frontách bylo dohromady, maximálně jen pět pancéřových vlaků - navíc bývaly užívány jen omezeně (...obrněný vlak, No.VII byl během sedmi měsíců používán jen deset dní). Zatím tedy se mi podařilo zjistit jen bojové nasazení u Máramarossziget, bojů o Lvov (při rakouském protiútoku) a krytí ustupujících jednotek. Většinou asi sloužily jako mobilní dělostřelecká "baterie". Kdysi sem ale někde četl zmínku o tom, že obrněný vlak přesnou palbou zahnal ruskou jízdní hlídku do lesa - ale už nevím nic bližšího. Zatím jediná detailní zmínka co jsem našel je přepis z novin na začátku článku. Pokusím se ale najít nějakou zmínku v novinách z 15. roku, kdy se vlaky používaly už aktivněji.
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Obrněné vlaky (R-U)

Příspěvek od 950 »

Kresby sestav rak,.uh. obrněných vlaků: Panzerzüg No.I - Panzerzüg No.XI naleznete na http://www.rotanazdar.cz/index.php?opti ... 32&lang=cs
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Děkuju za odkaz, velice mě potěšil. Je vtipné, že autor očividně čerpal z mého příspěvku na Panzernetu (stejný jako tady, jen vyšel dřív). Poznal sem to podle fotky polského vlaku na předposlední fotce - původní fotka byla černobílá a já si ji upravil sépiovým zabarvením a kontrastem. Tady je původní fotka:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... -train.jpg
Děkuju moc, teď se spokojeně usmívám :)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

A tož mi tedy prozraď, proč jsi to sem na Palbu nedal tak nějak celé - bylo by to více než super. Takto to máme takové nějaké rozsypané.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Pátrač - autor se zaměřil na historii těchto vlaků v Čechách + krátké seznámení se službou v R-U. Mě zajímala hlavně historie a použití obrněného vlaku v R-U + sem něco připsal i o službě v Polsku. Pěkně se s autorem doplňujeme - já totiž po nasazení v československé armádě moc nepátral, stejně tak sem nepátral po nasazení wehrmachtem atd.

Je pozoruhodným zjištěním, že rakousko-uherské pancéřové vlaky byly vybaveny úplně prvním kompozitním pancéřováním: Původní pancéřové plechy dosahovaly tloušťky zhruba 12mm, pod soustředěnou palbou ruských kulometů se ale ukázal být nedostatečným. Ochrana vlaku tak byla zesílena o dřevěné desky o síle 40mm a z vnitřní strany byly desky překryty plechem o tloušťce 8mm. Celkem tak vnikl první kompozitní pancíř, dosahující síly 60mm (!) Takto byly patrně obrněny jen pěchotní (kulometné) vagony.
Mnohým by možná tato inovace stačila, leč inženýři přišli s další pozoruhodnou inovací, přesněji unikátním zadýmovacím zařízením pro pěchotní vagony typ MAV 377. Jednalo se o zvláštní rozvody páry a kouře, který umožňoval vytvořit kolem vlaku velké množství kouře – obrněný vlak tak mohl v případě nouze bezpečně uniknou. Ps. Rakušané se očividně poučili z roku 1914, kdy se rusové málem zmocnili jednoho z prvních obrněných vlaků.
Vlak měl ještě záložní prostory pod podlahou v nichž bylo možné převážet další zásoby uhlí a potřebnou vodu.

http://waristheh-word.blogspot.com/2011 ... ry-of.html

Obrázek

obrázek pro fanoušky mám ještě obrázek ve formátu A4 (zůžený) – můžu udělat i větší (kdyžtak napište soukromou zprávu)
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“